Nie akceptuj gorszych produktów
Czasami do danego regionu są importowane produkty Canon, które w zamyśle firmy nie miały być tam sprzedawane. Określa się je mianem „towarów z szarej strefy”. Są one często sprzedawane w niższej cenie, jednak w dłuższej perspektywie mogą kosztować dużo więcej.
Firma Canon dokłada dużych starań, aby jej produkty były dostosowane do rynku, na którym mają być sprzedawane i używane. Dokładna analiza ze strony firmy Canon sprawia, że na dany rynek trafiają odpowiednie urządzenia, oprogramowanie, podręczniki we właściwym języku, akcesoria (wtyczki i torby) i gwarancje.
Na pierwszy rzut oka towary z szarej strefy stanowią atrakcyjną ofertę, jednak sprzedawcy często modyfikują sprzedawany zestaw poprzez dodawanie, zmienianie lub usuwanie akcesoriów, podręczników i gwarancji, co skutkuje pogorszeniem komfortu użytkowania produktów Canon. Niektórzy sprzedawcy internetowi twierdzą, że ich siedziba znajduje się w danym regionie, choć w rzeczywistości tak nie jest. Warto zachować czujność.
Dodatkowe opłaty importowe lub celne – mogą one zostać doliczone do podanej ceny zakupu produktów z szarej strefy.
Problemy ze zwrotem towaru/pieniędzy lub brak takiej możliwości – sprzedawcy spoza danego regionu mogą nie być objęci lokalnymi prawami konsumenckimi w zakresie zwrotu produktów.
Potencjalny brak gwarancji – towary z szarej strefy nie będą objęte lokalnym serwisem gwarancyjnym firmy Canon. Serwis gwarancyjny towarów z szarej strefy leży w gestii sprzedawcy. Jeśli siedziba sprzedawcy znajduje się poza danym regionem, uzyskanie spodziewanej pomocy ze strony sprzedawcy może okazać się niemożliwe. Nawet jeśli sprzedawca zapewnia gwarancyjne usługi serwisowe, mogą być one realizowane przez niezależne punkty serwisowe, które nie oferują usług zgodnych ze standardami firmy Canon.
Niebezpieczne lub kiepsko wykonane adaptery i przewody zasilające niepochodzące z firmy Canon – zestaw może zawierać niebezpieczne produkty innych producentów, które nie zostały zatwierdzone przez firmę Canon i nie spełniają wymogów lokalnego prawa.
Kiepskiej jakości podręczniki – sprzedawcy towarów z szarej strefy często zapewniają nieczytelne kopie podręczników lub wersje nieobejmujące lokalnego języka.
Niedostępność ofert zwrotu pieniędzy / promocji – brak możliwości skorzystania z ofert zwrotu pieniędzy (jeśli są dostępne) lub innych promocji firmy Canon w danym regionie.
Wymienionym problemom można zapobiec poprzez zakup produktów Canon przeznaczonych do użytku w danym regionie – u szanowanych sprzedawców obsługujących dany obszar. Produkty takie są specjalnie skonfigurowane, objęte pełną obsługą serwisową i dostarczane z zatwierdzonymi akcesoriami, które może zapewnić tylko firma Canon. Dzięki temu użytkownicy mogą wykorzystać wszystkie możliwości kupionych produktów.
Ogólne zalecenia dotyczące wykrywania produktów firmy Canon pochodzących z szarej strefy
Wykrycie produktu z szarej strefy mogą ułatwić (oprócz narzędzia do weryfikacji numerów seryjnych dostępnego na tej stronie) następujące znaki identyfikacyjne i elementy językowe:
Kompaktowe aparaty cyfrowe – IXUS i PowerShot
Jeśli brakuje któregokolwiek z poniższych elementów, produkt może pochodzić z szarej strefy.
Opakowanie powinno zawierać opis w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim i rosyjskim.
Zestaw powinien zawierać gwarancję firmy Canon dla danego regionu, a produkt powinien mieć nazwę IXUS lub PowerShot. Produkty firmy Canon mogą mieć różne nazwy na różnych rynkach. Aparaty o nazwie IXY lub Digital ELPH są przeznaczone przez firmę Canon do sprzedaży w różnych regionach.
Kamery dla klientów indywidualnych
Jeśli brakuje którejkolwiek z poniższych cech, produkt może pochodzić z szarej strefy.
Opakowanie powinno zawierać opis w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim i rosyjskim.
Na opakowaniu powinno się znajdować logo PAL. PAL oznacza format wideo stosowany w Europie; z kolei format NTSC jest używany głównie na rynku amerykańskim.
Produkt powinien mieć nazwę Legria. Produkty mogą mieć różne nazwy w poszczególnych regionach. Na przykład kamery dla klientów indywidualnych oznaczone nazwą VIXIA nie są przeznaczone do użytku w Twoim regionie.
Lustrzanki cyfrowe i aparaty bezlusterkowe
Jeśli brakuje któregokolwiek z poniższych elementów, produkt może pochodzić z szarej strefy.
Opakowanie powinno zawierać opis w języku angielskim, francuskim, włoskim, niemieckim, hiszpańskim i rosyjskim.
Produkt powinien mieć nazwę EOS. Lustrzanki cyfrowe i aparaty bezlusterkowe o nazwie Kiss lub Rebel są przeznaczone do sprzedaży w innych regionach.
Zestaw powinien zawierać gwarancję firmy Canon przeznaczoną na dany rynek. W przypadku aparatu EOS R opakowanie powinno zawierać kartę z wydrukowanym numerem seryjnym produktu.
Numer seryjny na produkcie, opakowaniu i karcie powinien identyczny.
Sprawdzanie numeru seryjnego
Należy pamiętać, że ta usługa dotyczy tylko kompaktowych aparatów cyfrowych, lustrzanek cyfrowych, aparatów bezlusterkowych, obiektywów EF i kamer dla klientów indywidualnych. Jeśli chcesz sprawdzić numer seryjny obiektywu, który został sprzedany jako część zestawu, należy wybrać nazwę modelu korpusu z poniższej listy. W przypadku wątpliwości co do tego, czy produkt Canon jest przeznaczony na dany rynek, wystarczy wysłać nazwę modelu i numer seryjny na adres ipr.info@canon-europe.com. Sprawdzenie danych i udzielenie odpowiedzi może potrwać kilka dni.