Większa konkurencyjność na rynku, możliwość wdrożenia nowych modeli biznesowych, dużo większa elastyczność pracy i bardziej zmotywowani pracownicy – to tylko niektóre korzyści, jakie firmom może dać cyfrowa transformacja.
Dyskusje dotyczące cyfrowej transformacji zazwyczaj skupiają się na stronie czysto biznesowej. Tymczasem wpływ cyfrowych zmian na pracowników jest niezwykle istotny. Jeśli pracownicy muszą ręcznie wykonywać proste czynności biurowe, a wiedzą, że istnieją od tego systemy, to źle wpływa na ich motywację do pracy. O czym przekonuje Michał Mikulski z Canon Polska, ekspert m.in. od zagadnień cyfrowej transformacji: - Ważne jest, żeby pracownicy mieli poczucie, że rozwiązania stosowane w pracy są efektywne, oszczędzają ich czas i pozwalają im wykonać pracę w produktywny sposób – mówi Michał Mikulski nawiązując tym samym do coraz bardziej popularnych systemów zarządzania informacjami (Information Management)
Firma jutra, czyli jak przedsiębiorstwa mogą skorzystać na cyfrowej rewolucji
W piątym odcinku podcastu „Rozmowy o druku” bierzemy pod lupę właśnie cyfrową transformację. Kto może skorzystać z jej dobrodziejstw? Dla jakich firm cyfrowa transformacja jest procesem niezbędnym? I czym jest tzw. dług cyfrowy? Między innymi o tym rozmawiamy z naszymi gośćmi, którymi są:
Prof. Grzegorz Mazurek
Rektor Akademii Leona Koźmińskiego w Warszawie, profesor zarządzania specjalizujący się w tematyce wpływu technologii cyfrowych na organizację. nauk społecznych, teoretyk i praktyk zarządzania oraz marketingu. Pełni również funkcję dyrektora Centrum Badań Transformacji Cyfrowej Gospodarki i Społeczeństwa – Cyberman.
Marek Sawczuk
Ekspert w obszarze technologii i architektury rozwiązań SAP w EY Polska – Partner, SAP Technology Consulting.
Michał Mikulski
Ekspert w zakresie systemów zarządzania informacjami w firmach. W Canon Polska zajmuje stanowisko Product Manager – Information Management.
Kuba Dobroszek
W roli prowadzącego. Dziennikarz magazynu „My Company”.
W podcaście poruszamy kilka najbardziej istotnych kwestii dotyczących cyfrowej transformacji, takich jak:
• Czym w rzeczywistości jest cyfrowa transformacja?
Prof. Grzegorz Mazurek twierdzi, że to jeden z najbardziej niezrozumiałych tematów w dzisiejszym biznesie. Nasi goście przyglądają się zatem rozumieniu cyfrowej transformacji w środowisku polskiego biznesu i obalają narosłe wokół niej mity.
• Czy zawsze warto zmieniać swój model biznesowy?
Michał Mikulski uważa, że kluczowe jest wyznaczenie celu: gdzie firma widzi się za 2, 5, 10 lat. W tym kontekście cyfrowa transformacja niemal zawsze przynosi pozytywne odpowiedzi. Tymczasem prof. Grzegorz Mazurek podaje kilka przykładów dobrze przeprowadzonej cyfrowej transformacji firmy. Jeden z nich to duża polska firma z branży spożywczej, zajmująca się zarówno produkcją, jak i dystrybucją żywności. Widząc szeroki zakres danych, jakie ma do dyspozycji, firma niedawno zatrudniła managera odpowiedzialnego za zagadnienia Big Data, którego rolą jest bezpośrednia monetyzacja tych danych. I to, według prof. Mazurka, przykład firmy, która rozumie współczesny świat i umiejętnie transformuje się cyfrowo. Ale czy każde przedsiębiorstwo ma podobne możliwości?
• Jak przygotować firmę do procesu cyfrowej transformacji?
Marek Sawczuk proponuje zacząć od dokładnej analizy potrzeb. Jakie możemy wynieść korzyści? Co rynek jest w stanie nam dostarczyć? Jakie nowe modele biznesowe są dla nas dostępne? Jak podkreśla Marek Sawczuk, proces cyfrowej transformacji jest diametralnie różny w firmach średnich i małych w porównaniu do korporacji działających globalnie.
• Czy cyfrowa transformacja oznacza odejście od papieru?
Michał Mikulski podkreśla, że najważniejszy w firmie powinien być sprawny dostęp do dokumentów. – Jeśli chcemy na przykład zapoznać się z treścią umowy sprzed roku, niekoniecznie potrzebujemy do tego papieru, bo nowoczesne systemy zarządzania informacjami ułatwiają tworzenie wygodnych cyfrowych archiwów. W perspektywie wielu lat coraz mniej będzie w firmach papieru, a coraz więcej dokumentacji elektronicznej – twierdzi Michał Mikulski. Jak jednak zgodnie twierdzą goście, druk papierowy nadal jest istotny (chociażby do załatwienia spraw administracyjnych) i nie zniknie z firm jeszcze przez wiele lat.
Posłuchaj
Całość audycji zawiera dużo więcej szczegółowych analiz i przykładów. Zapoznaj się z nimi, bezpłatnie słuchając podcastu na poniższej stronie lub na popularnych platformach podcastowych
Firma jutra, czyli jak przedsiębiorstwa mogą skorzystać na cyfrowej rewolucji