Rok 2023 był rokiem „rozwiązywania zaległych problemów”. Takie wnioski przynoszą nowe badania Canon, w ramach których zapytaliśmy ponad 1700 decydentów IT o ich doświadczenia z lat 2019-2023 oraz o ich plany na kolejne 3 lata. Zebraliśmy je w publikacji "Barometr transformacji IT".
Ujawniła ona, z czym tak naprawdę zmagali się decydenci IT w ciągu 5 ostatnich lat, a był to czas o dużej dynamice. Może się wydawać, że szczyt pandemii COVID-19 to odległa przeszłość, ale dane wskazują, że jeszcze w zeszłym roku organizacje nadal koncentrowały swoje działania na rozwiązywaniu problemów, które rozpoczęły się w tamtym okresie.
Już czas, by liderzy IT mogli skupić się na rozwoju biznesu przez innowacje, zamiast w kółko rozwiązywać bieżące problemy z infrastrukturą.
Jak długo liderzy IT będą nadrabiać zaległości?
Co ciekawe, wielu decydentów IT przewiduje, że do 2027 r. będzie miało większe możliwości w zakresie wprowadzania innowacji, dostrzegając dużą wartość w takich technologiach jak automatyzacja czy sztuczna inteligencja.
Osiągnięcie tego punktu może jednak być trudniejsze niż się wydaje. Dane pokazują, że decydenci IT, którzy na co dzień są pochłonięci rozwiązywaniem bieżących problemów z infrastrukturą, zdecydowanie rzadziej poświęcają czas na planowanie działań czy inwestycji, które mogłyby popchnąć firmę do przodu.
Innowacje odłożone na później - z konieczności
Wszyscy pamiętają, jakie zamieszanie wywołała pandemia i pokazują to również nasz dane. Decydenci IT nie kryli, że w szczycie 2021 roku cięcia budżetowe (51%) i problemy z zasobami (57%) były powszechnym zjawiskiem.
W obliczu tak bezprecedensowych wyzwań decydenci IT dążyli przede wszystkim do znalezienia sposobów na utrzymanie ciągłości biznesowej. Rozwój poprzez innowacyjność nie był wtedy priorytetem. Zamiast tego liderzy IT byli zmuszeni skoncentrować się na rozwiązaniu najbardziej pilnych problemów. Tym, co szefom IT szczególnie zapadło w pamięć z tamtego okresu, to ogromne nawarstwienie codziennych problemów na poziomie taktycznym. 57% badanych zaraportowało dużo większe nakłady czasu na konserwacje sprzętu, a 54% na rozwiązywanie problemów IT – znacznie więcej niż przed tym okresem i po nim.
I choć w tamtym czasie liderzy IT przeznaczali więcej czasu na strategię i planowanie, to okazało się to zadaniem o niższym priorytecie. Wydaje się, że w związku z tym doszło do spowolnienia innowacji. Z kolei już w 2023 roku 47% respondentów przyznało, że przestarzałe technologie zaczęły hamować rozwój ich organizacji, co wywiera presję na liderów IT, aby nadrobić stracony czas.
Wyzwania, z jakimi mierzą się decydenci IT | 2019 | 2021 | 2023 |
Odsetek decydentów IT, którzy przyznają, że utrzymywanie istniejącej infrastruktury jest dla nich wyzwaniem | 14% | 57% | 23% |
Odsetek decydentów IT, którzy uznają, że rozwiązywanie problemów IT zgłaszanych przez pracowników jest dla nich wyzwaniem | 14% | 54% | 24% |
Nadrabianie zaległości
Patrząc wstecz na rok 2023, możemy zauważyć, że najpoważniejsze zagrożenia dla ciągłości biznesu są już za nami. Liczba decydentów IT, którzy twierdzą, że sama konserwacja sprzętu lub rozwiązywanie problemów IT są dla nich wyzwaniem, zmniejszyła się o ponad połowę.
Pozytywnym sygnałem jest fakt, że liderzy IT obecnie spędzają więcej czasu na planowaniu i strategii – wzrost z 32% do 44%. Niemniej jednak, prawdopodobnie z powodu spowolnienia we wdrażaniu innowacji, to strategiczne planowanie dotyczy głównie rozwiązania zaległych problemów lub finalizowania bieżących projektów.
Na pytanie dotyczące planowanych inwestycji prawie 40% liderów IT stwierdziło, że priorytet mają te projekty, które zakładają przegląd i konsolidację dotychczasowej infrastruktury.
Konkretne projekty, które znajdowały się na agendzie szefów IT nie były „nowe”: 98% decydentów IT wskazało, że poszukuje sposobów na rozwiązanie problemów związanych z pracą hybrydową i zdalną, a wielu przyznało również, że nadal nie ma wystarczającej widoczności lub kontroli nad zachowaniem pracowników, gdy są poza biurem.
Również migracja do chmury była traktowana jako priorytet na rok 2023 (48% respondentów wymieniło ją jako jeden z głównych punktów w obszarze planowanych inwestycji). Jednak dla wielu respondentów migracja do chmury może być podyktowana w pierwszej kolejności nie tyle zwiększaniu wartości dodanej, co bardziej dotyczyć zakończenia pewnego etapu przystosowywania organizacji do rozpoczętych zmian. Wszak decydenci IT wskazali, że w latach 2019-2023 przeznaczali więcej czasu na migrację do chmury. Fakt, że respondenci przewidywali zmniejszenie znaczenia migracji do chmury w ciągu kolejnych 3 lat, może wskazywać na to, że niektórzy zmierzają właśnie do zakończenia tego okresu przejściowego.
Ostatecznie 2023 rok można podsumować jako rok porządkowania spraw w obszarze innowacji.
Od gaszenia pożarów do ambitnych celów
Co w opinii decydentów IT zyska większy priorytet do 2027 roku?
Ciekawe jest to, że technologiami, które zyskują większe zainteresowanie są sztuczna inteligencja, automatyzacja i technologie energooszczędne - a więc bardziej śmiałe projekty. Biorąc pod uwagę emocje związane ze sztuczną inteligencją we wszystkich branżach, warto zauważyć, że nawet przed 2023 r. była ona już wymieniana jako jeden z głównych priorytetów. Decydenci IT przewidują jednak, że do 2027 roku stanie się ona jeszcze ważniejsza. Prognozuje się również zwiększenie znaczenia technologii energooszczędnych, co będzie odzwierciedlać globalny nacisk na bardziej zrównoważone rozwiązania technologiczne.
Priorytety w zakresie innowacji | 2023 | Następne 3 lata |
Sztuczna inteligencja | 55% | 66% |
Automatyzacja | 42% | 44% |
Energooszczędna technologia | 34% | 38% |
W jaki sposób organizacje mogą przyspieszyć proces wdrażania tych technologii?
Z badań wynika, że im więcej czasu decydenci IT poświęcają na utrzymanie obecnego stanu rzeczy, tym mniej mają przestrzeni na nowe projekty.
Szefowie IT, którzy deklarują, że rozwiązywanie problemów z flotą i zapewnienie bezpieczeństwa informacji zdominowało ich obowiązki, są bardziej narażeni na stres w pracy i rzadziej wskazują na inwestycje w innowacje (np. sztuczną inteligencję) jako priorytet (54% vs 63%).
Co to wszystko oznacza dla organizacji, które chcą rozwijać się dzięki automatyzacji, sztucznej inteligencji i energooszczędnym technologiom? Opóźnianie inwestycji nie jest rozwiązaniem. Może to spowodować, że zespoły IT zostaną uwięzione w cyklu innowacji, który służy wyłącznie rozwiązywaniu zaległych problemów. Nie tylko spowodowałoby to ograniczenie bardziej ambitnych projektów, ale również odbiłoby się negatywnie na satysfakcji zawodowej liderów IT.
Jeśli zarządzasz firmą i chcesz temu zapobiec, przyjrzyj się temu, gdzie leży wartość dodana. Nadszedł czas, aby zapewnić zespołom IT budżet i zasoby, które zatrzymają to błędne koło i pozwolą na realizację strategicznych inwestycji.
Dowiedz się więcej z raportu "Barometr transformacji IT": co sprawia, że liderzy IT są zadowoleni pracy?". I dlaczego teraz pracują ciężej niż kiedykolwiek wcześniej?
Pobierz raport
Dodatkowe informacje
Barometr transformacji IT
Spostrzeżenia 1700 liderów IT na siedmiu rynkach regionu EMEA dotyczące ewolucji ich roli w latach 2019, 2021 i 2023, a także przewidywania i priorytety na najbliższe trzy lata.
Czy pracownicy naprawdę poważnie traktują zgodność z przepisami w zakresie danych?
Zgodność z przepisami dotyczącymi danych: ból głowy dla liderów IT. Jak osiągnąć równowagę między swobodą a kontrolą? Wnioski z „Barometru transformacji IT” ujawniają bieżące obawy.
Czy przejście na pracę hybrydową można uznać za skończony projekt?
98% liderów IT nadal udoskonala hybrydowy model pracy. Poznaj obszary, które zostały przez nich uznane za priorytetowe, i dowiedz się dlaczego.