Działanie w warunkach niepewności: w jaki sposób szefowie IT mogą odpowiedzieć na wyzwania w zakresie bezpieczeństwa informacji i zgodności z przepisami?

kobieta w okularach patrząca na ekran

Wyzwania związane z bezpieczeństwem informacji i zgodnością z przepisami od lat się pogłębiają.

To sprawia, że instytucje, rządy i organizacje w całej Europie coraz częściej starają się podjąć kwestię ochrony danych osobowych w swoich programach. Skala zagrożenia gwałtownie wrosła.

Nasze badania dotyczące zarządzania dokumentami w firmach wykazały, że szefowie działów IT (ang. ITDM) często odnotowują przypadki naruszeń w zakresie bezpieczeństwa i zgodnościami z przepisami – w minionym roku 4 na 5 z nich zgłaszało problemy związane z bezpieczeństwem. Dochodziło do tego pomimo większego wysiłku włożonego w poprawę bezpieczeństwa informacji i zgodności z przepisami niż przed pandemią.

W tym miejscu nasuwa się pytanie: czy osoby, których rolą jest dbanie o kwestie ochrony danych i zachowanie zgodności z przepisami, dały się zaskoczyć?

W niniejszym artykule postaramy się odpowiedzieć na pytanie, co sprawia, że rola szefów działów IT staje się coraz bardziej wymagająca i przyjrzymy się temu, jak automatyzacja może ułatwić im zarządzanie bezpieczeństwem informacji i zgodnością z przepisami.

Wyzwanie w zakresie bezpieczeństwa informacji i zgodności z przepisami

Cyberprzestępczość to gigantyczny biznes. Prognozuje się, że w 2024 roku będzie ona kosztować świat 9,5 biliona dolarów, podczas gdy w 2015 roku było to tylko 3 biliony dolarów1. W ostatnich latach przyczyniła się do tego szybka digitalizacja, ponieważ coraz więcej działań organizacji – takich jak zarządzanie kadrami i sprawozdawczość finansowa – przenosi się do sieci.

Aby rozwiązać ten problem, UE wprowadza nowe ramy regulacyjne. Przykładowo dyrektywa NIS2 obejmie swoim zakresem większą liczbę branż2 i nakłada na wiele organizacji w całej Europie wymóg podniesienia standardów działania w zgodzie z przepisami.

Firmy nie mogą sobie pozwolić na ignorowanie tego obszaru. W 2023 roku w UE nałożono grzywny w wysokości około 2,1 mld EUR z powodu naruszenia ogólnego rozporządzenia o ochronie danych osobowych (RODO)3.

Na poziomie organizacyjnym utrzymywanie zgodności z przepisami staje się bardziej złożone, ponieważ upowszechnianie się pracy hybrydowej i zdalnej oznacza, że poufne dane coraz częściej wychodzą poza przestrzeń biura.

Nie dziwi zatem fakt, że w naszym badaniu szefowie działów IT wskazywali na bezpieczeństwo jako swoje główne wyzwanie, a 60% respondentów umieściło je w pierwszej trójce, jeśli chodzi o priorytety. Zadbanie o ten obszar pochłania znaczną część ich energii – przyznaje to połowa ankietowanych.

grupa patrząca na ciemny ekran

Bezpieczeństwo informacji i zgodność z przepisami w warunkach pracy hybrydowej

Gdy przyjrzymy się specyficznym problemom ITDM w zakresie bezpieczeństwa informacji i zgodności z przepisami, oczywistym staje się, że hybrydowa i zdalna organizacja pracy zakłócają zdolność firm do ochrony krytycznych informacji.

W przewidywalnej przyszłości hybrydowe środowiska pracy będą normą dla większości organizacji wykonujących typową pracę biurową. 74% specjalistów w Europie oczekuje, że praca zdalna stanie się standardem4.

W przypadku ITDM jest to powód do zmartwień. Nie mają narzędzi do tego, by monitorować, czy pracownicy używają własnych urządzeń do przetwarzania poufnych danych. Nie mają wiedzy, które dokumenty są udostępniane i komu. Krótko mówiąc, nie mają potrzebnego wglądu w procesy, a w konsekwencji, trudno im je kontrolować.

Gdy zapytaliśmy szefów działów IT, w jakim kierunku zamierzają zmieniać warunki pracy hybrydowej w swoje firmie, 43% z nich odpowiedziało, że chciałoby zwiększyć widoczność wykorzystania oprogramowania przez pracowników, a 42% chciałoby uzyskać większą kontrolę nad tym, jak pracownicy podchodzą do procedur.

Istnieje wyraźna chęć uzyskania praktycznych rozwiązań w zakresie bezpieczeństwa informacji i zgodności z przepisami, które odpowiadają potrzebom współczesnych organizacji.

Ograniczenie wpływu błędu ludzkiego na działanie w zgodzie z przepisami

Z naszego raportu wynika, że wielu szefów działów IT podejmuje konkretne kroki, aby podnieść odporność swojej organizacji na cyberzagrożenia i zapewnić sobie możliwość monitorowania działań w zakresie zgodności z przepisami. To potwierdza wskazywany przez nas kierunek – droga do lepszej widoczności i kontroli wiedzie przez automatyzację.

Bazowanie na tradycyjnych procesach i przestarzałych technologiach utrudnia monitorowanie zgodności z przepisami i wymaga od pracowników zapamiętywania tego, kiedy uzyskują dostęp do informacji oraz kiedy je edytują, udostępniają i usuwają. To proces podatny na błędy, a pozyskane w ten sposób informacje nie zawsze są łatwe do udowodnienia podczas audytu. W związku z tym 36% ITDM twierdzi, że ma podejrzenia lub wiedzę, że pracownicy nie zawsze działają w zgodzie z procedurami.

Automatyzując wybrane czynności związane z obsługi informacji, ITDM mogą łatwo śledzić przepływ dokumentów w swoich organizacjach. Dzięki temu będą one płynnie i bezpiecznie przepływać – bez ryzyka, że trafią do niewłaściwej skrzynki odbiorczej.

53% ITDM ma już wdrożone automatyczne zarządzanie prawami dostępu, dzięki czemu poufne dokumenty są zabezpieczone przed nieautoryzowanym korzystaniem. 51% stosuje automatyczne reguły dotyczące czasu przechowywania danych, aby ułatwić organizacji działanie w zgodzie z RODO.

Nadal jest jednak wiele do zrobienia. Kiedy zapytaliśmy ITDM, jakie procesy wdrożyli, aby ułatwić sobie kontrolę nad dokumentami, nawet najczęściej wymieniane rozwiązania były stosowane tylko w połowie organizacji.

Nie wynika to bynajmniej z braku zaufania do automatyzacji. O wartości automatyzacji nie trzeba nikogo przekonywać – praktycznie wszyscy szefowie działów IT, którzy wdrożyli co najmniej jeden zautomatyzowany proces w swojej organizacji, potrafią wymienić jej korzyści.

Jednakże, jak wykazano w naszym raporcie, droga pomiędzy pierwszymi etapami wdrażania automatyzacji a osiągnięciem automatyzacji na pełną skalę bywa trudna. Dopiero przezwyciężenie pojawiających się na niej wyzwań decyduje o odblokowaniu prawdziwego potencjału automatyzacji.

Wnioski

Tempo zmian technologicznych w ostatnich latach było zaskakujące. To wielka szansa dla szefów działów IT, aby dzięki automatyzacji popchnąć firmę do rozwoju.

Z tej perspektywy wyzwania związane z bezpieczeństwem informacji, przed którymi stoją ITDM, mogą być katalizatorem szerszego wykorzystania automatyzacji i przekształcenia sposobu przetwarzania informacji przez organizacje.

Nowoczesne narzędzia do zarządzania dokumentami są już dostępne. Większość organizacji musi jednak pokonać długą drogę, zanim będzie w stanie wykorzystywać je w taki sposób, aby nie tylko wzmocnić operacyjną stronę działalności firmy, ale również osiągnąć wartość dodaną.

By zadbać o przyszłość swoich organizacji oraz wprowadzić skuteczne mechanizmy ochrony danych i zachowania zgodności z przepisami, szefowie działów IT powinni postawić na automatyzację. Ponadto dobrze byłoby, gdyby mogli korzystać ze wsparcia odpowiedniego partnera.

Pobierz nasz raport, aby poznać najczęstsze wyzwania związane z bezpieczeństwem informacji i zgodnością z przepisami. Dowiedz się, dlaczego większość organizacji nie wykorzystuje pełnego potencjału automatyzacji.

Dodatkowe informacje

Blisko połowa decydentów IT deklaruje, że poświęca dużo czasu na wdrażanie automatyzacji.

Co sprawia, że trudno im pokonać lukę między aktualnym stanem a potencjałem, który chcą osiągnąć?

Trudno jest dziś przeprowadzić wdrożenie nowych technologii bez większych wyzwań.

Jednak dzięki tym 4 wskazówkom dotyczącym implementacji rozwiązań do zarządzania informacjami ograniczysz ryzyko, że coś pójdzie nie tak.

Podobne rozwiązania i produkty

Usługi w zakresie transformacji cyfrowej

Usługi DTS (Digital Transformation Services) firmy Canon łączą nasze najlepsze urządzenia i oprogramowanie w zintegrowany ekosystem technologiczny, który zaprojektowano z myślą o transformacji realizowanej przez klientów.

Rozwiązania do współpracy w ramach obszaru roboczego

Kompleksowy, skalowalny i elastyczny pakiet rozwiązań umożliwiających optymalizację treści, automatyzację procesów i zarządzanie dokumentami oraz usprawniających procesy biznesowe.

Usługi zarządzania drukiem

Nasze usługi zarządzania drukiem pomagają zwiększyć wydajność, bezpieczeństwo i satysfakcję klientów dzięki całej gamie specjalnie dobranych, ulepszonych funkcji.