Branża druku stoi u progu technologicznej rewolucji. Automatyzacja zmienia zasady gry, a polskie firmy inwestują w nowoczesne rozwiązania, by zwiększyć efektywność i konkurencyjność, nie tylko na rodzimym rynku.
Jak nasze drukarnie adaptują nowe technologie i czy podążają za światowymi trendami? O tym rozmawiali eksperci w najnowszym odcinku podcastu z serii "Rozmowy o druku" realizowanej przez Canon Polska.
Technologie przyszłości w polskich drukarniach. Co czeka branżę?
Za mikrofonem zasiedli:
Marta Naranowicz
Specjalistka ds. szkoleń AI, ekspertka w zakresie druku wielkoformatowego, dyrektorka kreatywna, posiadająca 18-letnie doświadczenie w branży Interior Decor
Piotr Janicki
Właściciel firmy PRINT PROJECT i Prezes Zarządu Drukarni Wydawniczej im. Władysława Ludwika Anczyca S.A.
Jakub Łukowski
Dziennikarz i autor audycji muzycznej „What’s Funk” w warszawskim Radiu Kampus, współautor podcastu „Funkologia” o muzyce afroamerykańskiej.
Piotr Malicki
Team Leader, ekspert od zagadnień automatyzacji, Canon Polska
Tomasz Miękus
Product Manager, znawca rozwiązań dla druku wielkoformatowego, Canon Polska
Michał Młynarczyk
Product Manager, specjalista od druku produkcyjnego małego formatu, Canon Polska
Świadome firmy stawiają na nowe technologie
Jednym z najważniejszych tematów rozmowy była rola automatyzacji w całym procesie pracy drukarni.
„Dzięki automatyzacji możemy na bieżąco sprawdzać koszty wykorzystywania maszyn, koszty ludzkie, czy też rozliczać surowce potrzebne do realizacji zamówień. Wszystko to jest niezwykle istotne w kontroli rentowności zleceń I prowadzenia całej drukarni” – podkreśla Piotr Malicki.
Kluczowe znaczenie ma także wdrażanie innowacyjnych rozwiązań, które nie tylko optymalizują procesy, ale także zwiększają jakość i precyzję druku.
“Każde urządzenie Canon, które pojawia się na rynku posiada całą gamę technologicznych innowacji, jak chociażby Colorado, adresowane do druku wielkoformatowego. Możliwość druku bezpośrednio z dwóch różnych bądź tych samych podłoży, ciągłość monitorowania stanu dysz, automatyczna konserwacja – to system kompleksowych rozwiązań, który pozwala na precyzyjne zarządzanie produkcją i maksymalne wykorzystanie potencjału drukarni” – mówi Tomasz Miękus.
Eksperci zgodnie twierdzą, że zmiany dotyczące wprowadzania rozwiązań automatyzujących pracę są nieuniknione, ale odpowiednie zarządzanie procesem transformacji może przynieść wiele korzyści.
„Świadome firmy już teraz stawiają na nowe technologie, ponieważ rozumieją, że to doskonały sposób na zwiększenie konkurencyjności i dostosowanie się do oczekiwań coraz bardziej wymagających klientów. Klientów, którym zależy na doskonałej jakości i krótkim czasie realizacji zamówień” – dodaje Marta Naranowicz.
Trendy w polskich drukarniach
Rodzime drukarnie coraz odważniej sięgają po innowacyjne modele biznesowe, które zmieniają sposób realizacji zamówień i obsługi klientów.
„W Polsce obserwujemy zainteresowanie dwoma trendami, które już z powodzeniem goszczą na światowych rynkach. Pierwszy z nich to platformy umożliwiające szybką realizację zamówień. Drugi to różnego rodzaju modele subskrypcyjne, dzięki którym użytkownik płaci za to, z czego faktycznie korzysta” – mówi Michał Młynarczyk.
Jednym z istotnych trendów, który zyskuje na znaczeniu, jest także rosnące zainteresowanie ekologią.
„Firmy coraz częściej poszukują urządzeń, które pozwalają na ograniczenie zużycia surowców i minimalizację wpływu na środowisko. To nie tylko kwestia regulacji prawnych, ale także rosnących oczekiwań klientów” – dodaje Piotr Janicki.
Zobacz również
Sekret nowoczesnych drukarni
Jak nowe technologie i media społecznościowe kształtują przyszłość branży poligraficznej
Rozmowy o druku
Zapraszamy do podcastu Canon Polska B2B
Dochodowa drukarnia
Newsletter dla firm, które zarabiają na druku