Co łączy bank, szpital i fabrykę samochodów?
Gromadzenie danych w firmach staje się coraz popularniejsze. Proces ten zintensyfikował się zwłaszcza po pandemii, wraz z upowszechnieniem się narzędzi do digitalizacji. Dane te nie są jednak zbyt często wykorzystywane. Szefowie firm wiedzą, że muszą gromadzić dane i uzyskiwać przydatne informacje na ich podstawie. Często jednak nie mają skutecznych rozwiązań do zarządzania zasobami informacyjnymi swojej firmy, ani do ich analizy.
Obowiązek zadawania właściwych pytań spoczywa na liderach działów IT. Jak gromadzone są dane? Jak są analizowane? Czy są wykorzystywane do podejmowania lepszych decyzji?
Jednak najpierw musi nastąpić zmiana sposobu myślenia. Firmy wdrożyły systemy zarządzania informacjami głównie ze względu na kwestie zgodności i bezpieczeństwa. To reaktywne podejście, które ograniczy możliwości zespołów IT.
Wraz ze wzrostem popularności nowych technologii, takich jak sztuczna inteligencja, a także wobec konieczności obsługi przez firmy większych i bardziej złożonych zestawów danych, zmienia się rola informacji.
Liderzy działów IT coraz bardziej uświadamiają sobie, że inwestowanie w zarządzanie informacjami nie jest tylko kwestią odhaczenia obowiązkowych pozycji, ale może odblokować ukrytą wartość, przyspieszyć procesy, zapewnić większe bezpieczeństwo i zwiększyć satysfakcję pracowników.
Dobre zarządzanie informacjami rozpoczyna się od optymalizacji przepływu pracy w firmie. Efekt zależy od tego, jakie ambicje mają osoby podejmujące decyzje w firmie.