PORADNIK

Dotacje unijne dla poligrafii – perspektywa na II półrocze 2023

Poradnik: Dotacje unijne dla poligrafii – perspektywa na II półrocze 2023

Za nami połowa roku 2023. Na przełomie I i II kwartału bieżącego roku ruszyły środki z budżetu UE na lata 2021-2027. Dla polskich przedsiębiorców to ponad kilkadziesiąt miliardów złotych w różnego typu instrumentach pomocowych.

Możliwość aplikowania o te środki jest cały czas otwarta. W związku z tym przygotowałem dla Państwa kolejną porcję informacji, która (mam nadzieję) pomoże Państwu w podjęciu właściwych decyzji związanych z pozyskaniem środków na inwestycje.

Poniżej przestawiłem kilka nowych informacji oraz kilka, które są rozszerzeniem tematów opisanych w poprzednim artykule.

Jak być na bieżąco i nie przegapić szansy?

Pierwszym podstawowym źródłem informacji może być dla Państwa oficjalny portal Fundusze Europejskie. Niemniej, warto pamiętać, że nie jest to narzędzie idealne – głównie z uwagi na urzędowy język oraz brak regularnej aktualizacji treści. Założenie serwisu jest takie, że powinien ułatwiać śledzenie bieżących informacji. Z doświadczenia jednak mogę powiedzieć, że dla bezpieczeństwa warto dodatkowo sprawdzać strony www poszczególnych instytucji czy programów.

Drugim źródłem są strony firm zajmujących się doradztwem - wiele firm konsultingowych zamieszcza na nich mniej lub bardziej aktualne i dokładne informacje o różnego rodzaju konkursach, w których można startować.

Dobrym pomysłem może być także bezpośredni kontakt z jedną lub kilkoma firmami doradczymi. Warto wówczas zasygnalizować swoje zainteresowanie dotacjami na konkretny cel i pozyskiwać informacje bezpośrednio od konsultantów.

W mojej opinii najlepsze jest rozwiązanie trzecie, ale nie zaszkodzi sięgać samodzielnie do źródeł, o których wspomniałem wyżej.

Fundusze europejskie

Kiedy i od czego zacząć działania prowadzące do pozyskania dotacji?

Najefektywniej zacząć od zaplanowania samej inwestycji. Istnieją wymogi, które we wszystkich typach unijnych dofinansowań są bardzo podobne. Określenie potrzeb firmy, ram czasowych, kwot dobrze jest więc zrobić przed rozpoczęciem prac nad wnioskiem o dofinansowanie.

Przykładowo, jeśli planujemy zakup urządzeń, warto odpowiedzieć sobie na pytania:

  • Czy firma planuje kupić jedną maszynę czy całą linię?
  • Jaka jest dostępność poszczególnych elementów planowanej inwestycji?
  • Jakie posiadamy źródła finansowania?
  • Czy inwestycja będzie wymagała rozbudowy hali lub budowa nowej?

Czemu to może okazać się istotne? Sytuacja w naborach jest dynamiczna.

Przykładem niech będzie flagowy konkurs w perspektywie środków 2021–2027: Ścieżka SMART.

Pierwotnie ogłoszono harmonogram na rok 2023, który przewidywał 3 terminy naboru wniosków w ramach tego konkursu. Kilka miesięcy później przesunięto datę przyjmowania wniosków w I i II turze, a trzeci termin zniknął z tegorocznych planów.

W związku z tym dobrze jest zadbać o taką gotowość do złożenia wniosku, bo może się okazać, że najatrakcyjniejszy konkurs pojawi się niespodziewanie lub zmieni się termin składania aplikacji.

PAMIĘTAJ!

Wypełnienie wniosku to jedno, a pozyskanie finansowania czy przedstawienie wyniku prac badawczo-rozwojowych, które we wniosku trzeba wskazać – to drugie. Mając już pewne przygotowanie projektu od strony biznesowej, łatwiej będzie reagować na pojawiające się okazje.

Więcej o finansowaniu. Czy zabezpieczenie wkładu własnego wystarczy?

Wkład własny to środki, które firma posiada na realizację inwestycji. Innymi słowy, wkład własny to wartość całej inwestycji pomniejszona o kwotę otrzymanej dotacji.

Należy jednak mieć na uwadze, że tak wygląda bilans PO zakończeniu realizacji projektu i PO otrzymaniu całej dotacji. Oznacza to, że sami musimy zapewnić finansowanie inwestycji PODCZAS jej trwania.

Jeśli firma planuje zakupić maszynę za 1 mln PLN netto i płatność jest jednorazowa, to należy zabezpieczyć możliwość dokonania tej płatności w kwocie brutto. Dopiero po przedstawieniu dokumentów w instytucji, która udziela dofinansowania (wniosek o płatność) otrzymamy refundację części tego wydatku.

Należy więc wziąć pod uwagę zarówno koszty, które przedstawiamy we wniosku o dofinansowanie, bieżące potrzeby firmy, jak i dodatkowe zobowiązania, które mogą się pojawić w wyniku realizacji (np. koszt udzielenia promesy kredytowej, a potem kredytu, koszt obsługi firmy doradczej czy koszt zakupu praw do wyników prac badawczych – jeśli akurat powołujemy się na nie w naszym projekcie).

W większości dotacji mamy możliwość otrzymywania części dotacji w trakcie realizacji lub zaliczki jeszcze przed poniesieniem pierwszych wydatków.
Istotne jest jednak to, że nie zawsze sytuacja będzie wyglądać tak, że mając inwestycję na 1 mln zł i dotację 50% wystarczy nam zabezpieczenie 500 tys. zł aby zrealizować projekt.

Mapa dotacji

Na co branża poligraficzna otrzymuje dotacje?

Informacje o przyznanych dofinansowaniach są ogólnodostępne (nazwa firmy, tytuł projektu, kwota). Dzięki temu, korzystając z takich narzędzi jak Mapa Dotacji, możemy sprawdzić czy firmy o podobnym do naszego profilu lub podobny typ inwestycji otrzymywał w przeszłości dotacje.

Mapa Dotacji działa na takiej samej zasadzie jak wyszukiwarka – wystarczy wpisać hasła, które nas interesują (np. druk, poligrafia, drukarnia, książek) i otrzymamy listę projektów, które następnie możemy filtrować i przeglądać. Zasady obecnej perspektywy unijnych środków (2021-2027) są bardzo zbliżone do zasad poprzedniej (2014-2020), więc mogę powiedzieć, że określony typ inwestycji, który otrzymywał dofinansowania w ostatnich latach, z dużym prawdopodobieństwem może je otrzymać również teraz. Oczywiście, nie możemy kopiować już realizowanych pomysłów, ale jako źródło inspiracji jest to bardzo cenna wiedza.

Mateusz Rogalski

Właściciel firmy doradczej InnowacjeMR. Posiada ponad 20 lat doświadczenia w obszarze pozyskiwania dofinansowań. Doradza m. in. drukarniom. Pracował zarówno po stronie państwowych instytucji jak i firm, które same były beneficjentami dofinansowań.
Współpracuje z Izbami Gospodarczymi, firmami oraz prasą branżową.

Kontakt: mateusz@innowacjemr.pl
Telefon: +48 739 145 553
LinkedIn: Mateusz Rogalski

Mateusz Rogalski

Dołącz do ponad 1000 firm z branży druku, które subskrybują nasze treści i czerpią inspirację do rozwoju swojej firmy.

Zobacz również