Dla wielu najaktywniejszych współczesnych fotografów i twórców materiałów multimedialnych przejście na system Canon EOS R okazało się decydującą zmianą. Wprowadzona na rynek w 2018 r. seria aparatów bezlusterkowych EOS R i obiektywów RF stale się poszerza. Oznacza to, że zawsze istnieje idealny aparat, na który warto przejść – od kompaktowego modelu Canon EOS R100 z matrycą APS-C po hybrydowy pełnoklatkowy, zaawansowany model EOS R6 Mark II.
Czworo profesjonalnych fotografów opowie o tym, jak dynamicznie rozwinęły się ich kariera i umiejętności po przejściu na system EOS R. Każdy twórca obrazów jest wyjątkowy i specjalizuje się w różnych obszarach, ale zestaw z systemem EOS R łączy technologię z czysto praktycznym zastosowaniem i zapewnia wszystkie funkcje niezbędne do tego, aby się rozwijać i podnosić swoje kwalifikacje.
Jak czworo profesjonalistów w zakresie fotografii i tworzenia treści rozwinęło karierę dzięki systemowi EOS R
Verity Milligan – fotografia przyrodnicza i krajobrazowa
Brytyjka Verity Milligan jest najbardziej znana z fotografowania nastrojowych krajobrazów. Po czterech latach owocnej pracy z aparatem Canon EOS 5D Mark IV przeszła na system EOS R. „Przejście na model EOS R5 było oczywistym wyborem ze względu na całą gamę dostępnych adapterów” – mówi. „Funkcje autofokusa umożliwiają bezproblemowe konfigurowanie aparatu pod kątem projektu realizowanego w danym dniu. Jest to szczególnie ważne podczas fotografowania osób. Do moich ulubionych trybów należą wykrywanie twarzy i metoda AF”.
Verity zawsze zależy na niesamowitych kompozycjach, a najczęściej używaną przez nią funkcją aparatu EOS R5 jest obracany ekran dotykowy LCD o rozdzielczości 2,1 mln punktów. „Możliwość odchylania, obracania lub ustawiania go pod niemal dowolnym kątem jest bardzo przydatna. Dzięki temu mogłam tworzyć atrakcyjniejsze ujęcia” – mówi.
Jej zdaniem przekonująca jest również oferta obiektywów RF. „Obiektyw, który odmienił wszystko, to Canon RF 28-70mm F2L USM. Stała przysłona i możliwość fotografowania z przysłoną f/2 w całej gamie obiektywów sprawiły, że ostatecznie zastąpiłam nim wszystkie obiektywy stałoogniskowe EF, jakie miałam”. Verity interesuje się teraz obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. Ponadto uzupełnienie zestawu obiektywem Canon RF 15-35MM F2.8L IS USM umożliwiłoby jej rozszerzenie zakresu ogniskowej w obu kierunkach.
Diana Millos – fotografia modowa i podróżnicza
Diana Millos, która często jeździ po świecie, tworząc wysokiej klasy materiały podróżnicze, potrzebuje mobilnego aparatu. W 2022 roku przeszła na model Canon EOS R10 ze względu na jego niewielki rozmiar i szybką pracę autofokusa. „Dzięki aparatowi Canon EOS 7D Mark II udało mi się osiągnąć świetne efekty, jednak uzyskanie doskonałej ostrości każdego zdjęcia nie było tak łatwe i szybkie jak w przypadku aparatu EOS R10” – przyznaje. „Mam obsesję na punkcie technologii wykrywania oczu i nie mogę się bez niej obyć”.
Aparat EOS R10 jest wyposażony w taki sam system Dual Pixel CMOS AF II jak wyższej klasy aparaty z systemu EOS R, np. model EOS R3. Autofokus w aparacie działa nawet na poziomie -4 EV, co umożliwia Dianie wykonywanie wyraźnych zdjęć przy słabym oświetleniu. „Gdy robisz zdjęcia od wschodu do zachodu słońca i podróżujesz całymi godzinami, lekki sprzęt to idealne rozwiązanie” – mówi. „Aparat EOS R10 mieści się w torebce i pozwala mi zachować dyskrecję. Ludzie nie wiedzą, że robię niesamowite zdjęcia tak małym aparatem”.
Diana uwielbia rejestrować szerokokątną perspektywę. Po przejściu na inny model aparatu nie musiała zmieniać obiektywów EF. „Nadal mogę używać obiektywów Canon EF 50mm f/1.8 STM i Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM z aparatem EOS R10 za pomocą adaptera mocowania Canon EF-EOS R. Działają idealnie” – mówi. Jeśli szukasz odpowiedników RF dla tych obiektywów, możesz wybrać modele Canon RF 50mm F1.8 STM i Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM. Diana ma do tej pory tylko jeden obiektyw RF – Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM dołączony w zestawie, ale podczas sesji podróżniczej w Sewilli korzystała z innych obiektywów RF i mówi, że ostrość zdjęć zrobiła na niej duże wrażenie.
Aparat EOS R10 umożliwia prowadzenie transmisji na żywo, zwłaszcza w serwisie YouTube, a tworzenie materiałów wideo to kolejny sposób, dzięki któremu Diana poszerzyła grono swoich obserwujących. „Ten model umożliwia mi nagrywanie w jakości HD i 4K, dając niesamowite efekty” – mówi. „Polecam go każdemu twórcy. W następnej kolejności chcę mieć aparat Canon EOS R6 Mark II ze względu na możliwości wykorzystania matrycy pełnoklatkowej”.
Jeśli chcemy nagrywać wysokiej jakości filmy do publikowania na kanałach w mediach społecznościowych, doskonałym rozwiązaniem jest również model EOS R50. Informacje o zasadniczych różnicach między aparatami EOS R50 i EOS R10 można znaleźć w naszym praktycznym przewodniku, który ułatwi Ci podjęcie właściwej decyzji.
Andres McNeill – fotografia uliczna i komercyjna
Mieszkający w Glasgow w Szkocji Andres McNeill realizuje zlecenia komercyjne, wykonuje portrety i zdjęcia sportowe, jednak jego pasją jest fotografia uliczna z imponującą architekturą w tle. Z sentymentem wspomina, jak używał starej lustrzanki znajomej osoby. Bardzo lubił trzymać lustrzankę w dłoniach i na nią patrzeć. „Moim pierwszym aparatem był Canon EOS 400D. Kiedy nauczyłem się robić zdjęcia, wszędzie go ze sobą zabierałem” – wyjaśnia. „Aparat Canon EOS M50 bardzo ceniłem za jeszcze mniejszą obudowę, doskonały autofokus i fantastyczną jakością wideo”.
Chcąc zajmować się fotografią zawodowo, Andres przeszedł na system Canon EOS R. Dzięki pełnoklatkowym modelom Canon EOS R5 i Canon EOS R6 mógł od razu skoncentrować się na oświetleniu i kompozycji. „Możliwość śledzenia oczu i twarzy osób fotografowanych na ulicy stanowi przełom, ponieważ pozwala mi skupić się na innych aspektach moich zdjęć” – mówi. „Niezawodny autofokus i funkcja serii zdjęć o dużej szybkości maksymalnie ułatwiają pracę z zawodowymi sportowcami”.
Oba aparaty mają 5-osiowy wbudowany stabilizator obrazu (In-Body Image Stabilisation, IBIS) z możliwością rozszerzenia efektu stabilizacji do 8 stopni w przypadku zestawienia ze zgodnymi obiektywami. Dzięki temu Andres może pracować w słabo oświetlonych miejscach bez statywu. „Możliwość fotografowania z ręki z dłuższym czasem naświetlania w przypadku fotografii ulicznej jest czymś niesamowitym” – mówi.
Andres ma zarówno obiektywy RF, jak i EF, ale powoli przestawia się wyłącznie na obiektywy RF. „Bardzo doceniam małą obudowę obiektywu Canon RF 50mm F1.8 STM, ponieważ idealnie sprawdza się w fotografii ulicznej, a jasna przysłona f/1,8 doskonale nadaje się do tworzenia ujęć przy słabym oświetleniu, a ja lubię fotografować o zmierzchu lub wieczorem” – wyjaśnia. „Drugim obiektywem, którego używam, jest Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. To świetny obiektyw uniwersalny. Jest bardzo praktyczny ze względu na zakres ogniskowej od 24 do 105 mm, zwłaszcza jeśli chodzi o fotografię uliczną, ponieważ warto jest wykonać szerokie ujęcie, a następnie powiększyć obraz i uchwycić inną perspektywę”. Andres korzysta również z obiektywu Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, który jego zdaniem zapewnia niesamowitą ostrość. „Ten obiektyw służy mi do fotografowania produktów i realizowania profesjonalnych projektów wymagających uwidocznienia dużej ilości szczegółów” – dodaje.
Andres twierdzi jednak, że jego niezawodny obiektyw to Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM. „Korzystam z niego podczas robienia zdjęć na imprezach i ślubach oraz do fotografii ulicznej” – mówi. „Najlepsze połączenie to zakres ogniskowej 24–70 mm i jasna przysłona f/2,8”.
Chris Priestley – fotografia komercyjna
Londyński reżyser, filmowiec i fotograf Chris Priestley tworzy wysokiej klasy treści wizualne dla kanałów społecznościowych i marek na całym świecie. Nieustannie zmienia styl swoich treści i aparaty. „Mój zestaw pomaga mi osiągać wysokobudżetowe efekty” – mówi.
Wraz z rozwojem kariery Chrisa rosną wymagania jego klientów. „Kiedy wprowadzano aparat EOS R5, stale otrzymywałem zlecenia na filmy 4K i obrazy wyższej jakości do wydruku” – mówi. – „Dlatego to był najlepszy czas na zmianę sprzętu”.
Często jednocześnie fotografuje i nagrywa materiały wideo, a hybrydowy aparat EOS R5 zapewnia bezkompromisową wydajność w obu aspektach. „Aparat EOS R5 może nagrywać filmy w jakości 8K 30p. Na razie nie muszę korzystać z tej funkcji, ale regularnie nagrywam filmy pełnoklatkowe o rozdzielczości 4K z szybkością 120p” – mówi.
Ogromną zaletą jest matryca o rozdzielczości 45 megapikseli, w którą wyposażony jest aparat EOS R5. To ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku poprzedniej lustrzanki cyfrowej. „Gdy nie mam kontroli nad obiektem, nie zawsze udaje mi się idealnie wykadrować ujęcie” – dodaje. „Wyższa rozdzielczość umożliwia kadrowanie zdjęć na etapie postprodukcji i nawet wtedy uzyskuję wysokiej jakości obrazy”.
Zrób kolejny krok w swoim fotograficznym rozwoju
Dla wielu użytkowników system Canon EOS R nadał pracy fotografów i twórców nową wartość. System obejmuje szeroką ofertę urządzeń, od przystępnych cenowo aparatów dla początkujących po zaawansowane modele flagowe, a także całą gamę najlepszych w branży funkcji optycznych. Może postępować w miarę Twojego rozwoju – niezależnie od tego, czy stawiasz pierwsze kroki jako vloger, czy chcesz wejść do świata profesjonalnej fotografii i szukasz kolejnego niezawodnego sprzętu.
Powiązane produkty
-
EOS R10
Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C. -
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa. -
EOS R5
Dzięki temu modelowi poznasz nowe możliwości aparatów bezlusterkowych. Bezkompromisowa wydajność aparatu EOS R5 zrewolucjonizuje fotografowanie i filmowanie. -
RF 28mm F2.8 STM
Smukły, lekki, płaski obiektyw do fotografii ulicznej i podróżniczej – z uniwersalną ogniskową 28 mm i maksymalną przesłoną f/2,8. -
RF 28-70mm F2L USM
Niezwykle jasny obiektyw 28–70 mm f/2 serii L zapewnia niesamowite rezultaty nawet przy słabym oświetleniu. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia. -
RF 50mm F1.8 STM
Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji. -
RF 70-200mm F2.8L IS USM
Model RF 70-200mm F2.8L IS USM to jeden z trzech niezbędnych profesjonalnych obiektywów zmiennoogniskowych, który doskonale nadaje się do zastosowań reporterskich, sportowych i podróżniczych.