Jak czworo profesjonalistów w zakresie fotografii i tworzenia treści rozwinęło karierę dzięki systemowi EOS R

Myślisz o przejściu na system Canon EOS R? Czworo profesjonalistów opowiada o tym, w jaki sposób technologia ułatwiła im rozwinięcie umiejętności i udoskonalenie treści.
Drzewa spowite mgłą nad skupiskiem paproci sfotografowane aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 28-70mm F2L USM przez Verity Milligan.

Dla wielu najaktywniejszych współczesnych fotografów i twórców materiałów multimedialnych przejście na system Canon EOS R okazało się decydującą zmianą. Wprowadzona na rynek w 2018 r. seria aparatów bezlusterkowych EOS R i obiektywów RF stale się poszerza. Oznacza to, że zawsze istnieje idealny aparat, na który warto przejść – od kompaktowego modelu Canon EOS R100 z matrycą APS-C po hybrydowy pełnoklatkowy, zaawansowany model EOS R6 Mark II.

Czworo profesjonalnych fotografów opowie o tym, jak dynamicznie rozwinęły się ich kariera i umiejętności po przejściu na system EOS R. Każdy twórca obrazów jest wyjątkowy i specjalizuje się w różnych obszarach, ale zestaw z systemem EOS R łączy technologię z czysto praktycznym zastosowaniem i zapewnia wszystkie funkcje niezbędne do tego, aby się rozwijać i podnosić swoje kwalifikacje.

Verity Milligan – fotografia przyrodnicza i krajobrazowa

Brytyjskie miasto Birmingham sfotografowane o zmierzchu przez Verity Milligan aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 28-70mm F2L USM.

Fotografka krajobrazów Verity Milligan od lat testuje aparaty różnych marek, ale zawsze wraca do modeli Canon. „Podoba mi się sposób odwzorowywania obrazów RAW. Imponuje mi też skuteczność fotografowania w trudnych warunkach, na przykład wtedy, gdy muszę użyć wysokiej czułości ISO” – mówi. Mieszka w Birmingham w Wielkiej Brytanii i regularnie fotografuje to miasto. „Moja ulubiona pora dnia na miejskie pejzaże to zmierzch tuż po zachodzie słońca” – mówi. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 28-70mm F2L USM, 70 mm, 15 s, f/11 i ISO 100. © Verity Milligan

Wydmy w Luskentyre na wyspie Harris w Szkocji porośnięte trawą zwaną piaskownicą, oświetloną na tle burzowego nieba. Zdjęcie autorstwa Verity Milligan zrobione aparatem Canon EOS R5.

W 2023 roku Verity spędziła miesiąc na wyspie Harris w Szkocji. „To był jeden z pierwszych dni, kiedy pojawiło się światło” – mówi. „Gdy stałam na wydmach w Luskentyre, chmury burzowe kontrastujące ze światłem roztańczonym na trawie stworzyły imponujący widok”. W fotografii krajobrazowej najchętniej używa teraz zakresu ogniskowej 28–70 mm. Wykonane aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 28-70mm F2L USM; 28 mm, 0,4 s, f/11 i ISO 320. © Verity Milligan

Brytyjka Verity Milligan jest najbardziej znana z fotografowania nastrojowych krajobrazów. Po czterech latach owocnej pracy z aparatem Canon EOS 5D Mark IV przeszła na system EOS R. „Przejście na model EOS R5 było oczywistym wyborem ze względu na całą gamę dostępnych adapterów” – mówi. „Funkcje autofokusa umożliwiają bezproblemowe konfigurowanie aparatu pod kątem projektu realizowanego w danym dniu. Jest to szczególnie ważne podczas fotografowania osób. Do moich ulubionych trybów należą wykrywanie twarzy i metoda AF”.

Verity zawsze zależy na niesamowitych kompozycjach, a najczęściej używaną przez nią funkcją aparatu EOS R5 jest obracany ekran dotykowy LCD o rozdzielczości 2,1 mln punktów. „Możliwość odchylania, obracania lub ustawiania go pod niemal dowolnym kątem jest bardzo przydatna. Dzięki temu mogłam tworzyć atrakcyjniejsze ujęcia” – mówi.

Jej zdaniem przekonująca jest również oferta obiektywów RF. „Obiektyw, który odmienił wszystko, to Canon RF 28-70mm F2L USM. Stała przysłona i możliwość fotografowania z przysłoną f/2 w całej gamie obiektywów sprawiły, że ostatecznie zastąpiłam nim wszystkie obiektywy stałoogniskowe EF, jakie miałam”. Verity interesuje się teraz obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM. Ponadto uzupełnienie zestawu obiektywem Canon RF 15-35MM F2.8L IS USM umożliwiłoby jej rozszerzenie zakresu ogniskowej w obu kierunkach.

Diana Millos – fotografia modowa i podróżnicza

Autoportret fotografki podróżniczej Diany Millos, na którym pozuje w długiej, czerwonej sukni przed kilkoma szeregami ozdobnych łuków. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R10.

Diana Millos, twórczyni treści podróżniczych, często sama pojawia się na zdjęciach, aby dodać im realizmu. Twierdzi, że obracany ekran dotykowy aparatu Canon EOS R10 ułatwia jej tworzenie kompozycji i fotografowanie. „Za pomocą statywu i samowyzwalacza interwałowego upewniam się, że ujęcie jest odpowiednio wykadrowane, a następnie staję przed obiektywem” – mówi. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R10 z obiektywem Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM; 18 mm, 1/100 s, f/5,6 i ISO 100. © Diana Millos

Dwie tancerki flamenco z jedną ręką uniesioną, a drugą opartą na biodrze pozują na pełnym roślin dziedzińcu na zdjęciu autorstwa Diany Millos wykonanym aparatem Canon EOS R10.

„Bardzo lubiłam swój poprzedni aparat, jednak system Canon EOS R jest bardzo zaawansowany i ułatwia mi fotografowanie w podróży” – mówi Diana. „Bardzo cenię wszechstronność aparatu Canon EOS R10, zwłaszcza mechanizm AF z funkcją wykrywania oczu – teraz wszystkie moje zdjęcia są idealnie wyostrzone”. Zdjęcie zrobione aparatem EOS R10 z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM; 1/200 s, f/1,8 i ISO 200. © Diana Millos

Diana Millos, która często jeździ po świecie, tworząc wysokiej klasy materiały podróżnicze, potrzebuje mobilnego aparatu. W 2022 roku przeszła na model Canon EOS R10 ze względu na jego niewielki rozmiar i szybką pracę autofokusa. „Dzięki aparatowi Canon EOS 7D Mark II udało mi się osiągnąć świetne efekty, jednak uzyskanie doskonałej ostrości każdego zdjęcia nie było tak łatwe i szybkie jak w przypadku aparatu EOS R10” – przyznaje. „Mam obsesję na punkcie technologii wykrywania oczu i nie mogę się bez niej obyć”.

Aparat EOS R10 jest wyposażony w taki sam system Dual Pixel CMOS AF II jak wyższej klasy aparaty z systemu EOS R, np. model EOS R3. Autofokus w aparacie działa nawet na poziomie -4 EV, co umożliwia Dianie wykonywanie wyraźnych zdjęć przy słabym oświetleniu. „Gdy robisz zdjęcia od wschodu do zachodu słońca i podróżujesz całymi godzinami, lekki sprzęt to idealne rozwiązanie” – mówi. „Aparat EOS R10 mieści się w torebce i pozwala mi zachować dyskrecję. Ludzie nie wiedzą, że robię niesamowite zdjęcia tak małym aparatem”.

Diana uwielbia rejestrować szerokokątną perspektywę. Po przejściu na inny model aparatu nie musiała zmieniać obiektywów EF. „Nadal mogę używać obiektywów Canon EF 50mm f/1.8 STM i Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM z aparatem EOS R10 za pomocą adaptera mocowania Canon EF-EOS R. Działają idealnie” – mówi. Jeśli szukasz odpowiedników RF dla tych obiektywów, możesz wybrać modele Canon RF 50mm F1.8 STM i Canon RF-S 10-18mm F4.5-6.3 IS STM. Diana ma do tej pory tylko jeden obiektyw RF – Canon RF-S 18-45mm F4.5-6.3 IS STM dołączony w zestawie, ale podczas sesji podróżniczej w Sewilli korzystała z innych obiektywów RF i mówi, że ostrość zdjęć zrobiła na niej duże wrażenie.

Aparat EOS R10 umożliwia prowadzenie transmisji na żywo, zwłaszcza w serwisie YouTube, a tworzenie materiałów wideo to kolejny sposób, dzięki któremu Diana poszerzyła grono swoich obserwujących. „Ten model umożliwia mi nagrywanie w jakości HD i 4K, dając niesamowite efekty” – mówi. „Polecam go każdemu twórcy. W następnej kolejności chcę mieć aparat Canon EOS R6 Mark II ze względu na możliwości wykorzystania matrycy pełnoklatkowej”.

Jeśli chcemy nagrywać wysokiej jakości filmy do publikowania na kanałach w mediach społecznościowych, doskonałym rozwiązaniem jest również model EOS R50. Informacje o zasadniczych różnicach między aparatami EOS R50 i EOS R10 można znaleźć w naszym praktycznym przewodniku, który ułatwi Ci podjęcie właściwej decyzji.

Andres McNeill – fotografia uliczna i komercyjna

Kościół sfotografowany w śnieżnej scenerii aparatem Canon EOS R6 przez Andresa McNeilla.

„Moją ulubioną pogodą na fotografowanie jest deszcz, dlatego koniecznie muszę mieć taki aparat, który radzi sobie w trudnych warunkach pogodowych” – stwierdza fotograf uliczny Andres McNeill. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 50 mm, 1/640 s, f/7,1 i ISO 400. © Andres McNeill

Samochód jedzie ulicą miasta, przy której po obu stronach stoją wysokie budynki. Ujęcie z góry zarejestrowane aparatem Canon EOS R8 przez Andresa McNeilla.

Andres przetestował również aparat Canon EOS R8. „Po połączeniu z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM okazał się niewiarygodnie mały” – zauważa. „To był idealny zestaw do fotografii ulicznej, a także do rejestrowania wydarzeń sportowych w trybie serii zdjęć z szybkością 40 klatek na sekundę”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/2000 s, f/2,8 i ISO 100. © Andres McNeill

Mieszkający w Glasgow w Szkocji Andres McNeill realizuje zlecenia komercyjne, wykonuje portrety i zdjęcia sportowe, jednak jego pasją jest fotografia uliczna z imponującą architekturą w tle. Z sentymentem wspomina, jak używał starej lustrzanki znajomej osoby. Bardzo lubił trzymać lustrzankę w dłoniach i na nią patrzeć. „Moim pierwszym aparatem był Canon EOS 400D. Kiedy nauczyłem się robić zdjęcia, wszędzie go ze sobą zabierałem” – wyjaśnia. „Aparat Canon EOS M50 bardzo ceniłem za jeszcze mniejszą obudowę, doskonały autofokus i fantastyczną jakością wideo”.

Chcąc zajmować się fotografią zawodowo, Andres przeszedł na system Canon EOS R. Dzięki pełnoklatkowym modelom Canon EOS R5 i Canon EOS R6 mógł od razu skoncentrować się na oświetleniu i kompozycji. „Możliwość śledzenia oczu i twarzy osób fotografowanych na ulicy stanowi przełom, ponieważ pozwala mi skupić się na innych aspektach moich zdjęć” – mówi. „Niezawodny autofokus i funkcja serii zdjęć o dużej szybkości maksymalnie ułatwiają pracę z zawodowymi sportowcami”.

Oba aparaty mają 5-osiowy wbudowany stabilizator obrazu (In-Body Image Stabilisation, IBIS) z możliwością rozszerzenia efektu stabilizacji do 8 stopni w przypadku zestawienia ze zgodnymi obiektywami. Dzięki temu Andres może pracować w słabo oświetlonych miejscach bez statywu. „Możliwość fotografowania z ręki z dłuższym czasem naświetlania w przypadku fotografii ulicznej jest czymś niesamowitym” – mówi.

Andres ma zarówno obiektywy RF, jak i EF, ale powoli przestawia się wyłącznie na obiektywy RF. „Bardzo doceniam małą obudowę obiektywu Canon RF 50mm F1.8 STM, ponieważ idealnie sprawdza się w fotografii ulicznej, a jasna przysłona f/1,8 doskonale nadaje się do tworzenia ujęć przy słabym oświetleniu, a ja lubię fotografować o zmierzchu lub wieczorem” – wyjaśnia. „Drugim obiektywem, którego używam, jest Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. To świetny obiektyw uniwersalny. Jest bardzo praktyczny ze względu na zakres ogniskowej od 24 do 105 mm, zwłaszcza jeśli chodzi o fotografię uliczną, ponieważ warto jest wykonać szerokie ujęcie, a następnie powiększyć obraz i uchwycić inną perspektywę”. Andres korzysta również z obiektywu Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, który jego zdaniem zapewnia niesamowitą ostrość. „Ten obiektyw służy mi do fotografowania produktów i realizowania profesjonalnych projektów wymagających uwidocznienia dużej ilości szczegółów” – dodaje.

Andres twierdzi jednak, że jego niezawodny obiektyw to Canon RF 24-70MM F2.8L IS USM. „Korzystam z niego podczas robienia zdjęć na imprezach i ślubach oraz do fotografii ulicznej” – mówi. „Najlepsze połączenie to zakres ogniskowej 24–70 mm i jasna przysłona f/2,8”.

Chris Priestley – fotografia komercyjna

Kobieta opiera się o kierownicę samochodu na portrecie komercyjnym autorstwa Chrisa Priestleya zrobionym aparatem Canon EOS R5.

Wysoka rozdzielczość aparatu EOS R5 o rozdzielczości 45 MP pozwala Chrisowi podnieść jakość obrazów rejestrowanych za pomocą obiektywów RF. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/320 s, f/2,2 i ISO 125. © Chris Priestley

Osoba zjeżdża z góry na nartach, za nią widać rozpryskujący się śnieg. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 przez Chrisa Priestleya.

Zdaniem Chrisa elektroniczna migawka aparatu Canon EOS R5 o szybkości 20 kl./s rewelacyjnie sprawdza się przy rejestrowaniu dynamicznego ruchu, np. podczas sesji na nartach dla słynnej marki odzieży sportowej. „Wiem, że po jednej serii będę mógł wybierać spośród 20–30 wysokiej jakości obrazów” – mówi. „W aparacie EOS R5 można również dostosować ustawienia autofokusa, aby uzyskać najlepszą możliwą konfigurację stosowną do potrzeb”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM; 119 mm, 1/1250 s, f/7,1 i ISO 125. © Chris Priestley

Londyński reżyser, filmowiec i fotograf Chris Priestley tworzy wysokiej klasy treści wizualne dla kanałów społecznościowych i marek na całym świecie. Nieustannie zmienia styl swoich treści i aparaty. „Mój zestaw pomaga mi osiągać wysokobudżetowe efekty” – mówi.

Wraz z rozwojem kariery Chrisa rosną wymagania jego klientów. „Kiedy wprowadzano aparat EOS R5, stale otrzymywałem zlecenia na filmy 4K i obrazy wyższej jakości do wydruku” – mówi. – „Dlatego to był najlepszy czas na zmianę sprzętu”.

Często jednocześnie fotografuje i nagrywa materiały wideo, a hybrydowy aparat EOS R5 zapewnia bezkompromisową wydajność w obu aspektach. „Aparat EOS R5 może nagrywać filmy w jakości 8K 30p. Na razie nie muszę korzystać z tej funkcji, ale regularnie nagrywam filmy pełnoklatkowe o rozdzielczości 4K z szybkością 120p” – mówi.

Ogromną zaletą jest matryca o rozdzielczości 45 megapikseli, w którą wyposażony jest aparat EOS R5. To ponad dwukrotnie więcej niż w przypadku poprzedniej lustrzanki cyfrowej. „Gdy nie mam kontroli nad obiektem, nie zawsze udaje mi się idealnie wykadrować ujęcie” – dodaje. „Wyższa rozdzielczość umożliwia kadrowanie zdjęć na etapie postprodukcji i nawet wtedy uzyskuję wysokiej jakości obrazy”.

Zrób kolejny krok w swoim fotograficznym rozwoju

Dla wielu użytkowników system Canon EOS R nadał pracy fotografów i twórców nową wartość. System obejmuje szeroką ofertę urządzeń, od przystępnych cenowo aparatów dla początkujących po zaawansowane modele flagowe, a także całą gamę najlepszych w branży funkcji optycznych. Może postępować w miarę Twojego rozwoju – niezależnie od tego, czy stawiasz pierwsze kroki jako vloger, czy chcesz wejść do świata profesjonalnej fotografii i szukasz kolejnego niezawodnego sprzętu.

Lauren Scott

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wyzwanie dotyczące obiektywu do fotografii ulicznej

Dlaczego Canon RF 28mm F2.8 STM to niezbędny element zestawu miłośnika fotografii ulicznej.

Wycieczka po Sewilli z aparatem EOS R10

Blogerka Diana Millos odkrywa, dlaczego ten kreatywny aparat jest idealnym towarzyszem podróży.

Wyzwanie – obiektywy do fotografowania krajobrazów

Profesjonalistka Verity Milligan opowiada o swoich doświadczeniach związanych z kreatywnym fotografowaniem krajobrazów przy użyciu dwóch lekkich obiektywów.

Idealny towarzysz podróży

Profesjonalny fotograf Martin Bissig udaje się w podróż na Sri Lankę z aparatem EOS R10.