Wielokrotnie nagradzana fotografka, Verity Milligan, z pasją tworzy ujęcia krajobrazów. Często wstaje przed wschodem słońca, by wyruszyć na łono natury. „Bardzo lubię poranki, a szczególnie te mgliste” – mówi. „Są bardzo nastrojowe. Lubię wyjść przed świtem i zacząć fotografować podczas „błękitnej godziny”, gdy słońce znajduje się jeszcze poniżej horyzontu”.
W swojej torbie ze sprzętem Verity ma imponującą serię aparatów Canon i obiektywów serii L. Aby pokazać, co umożliwiają dwa kompaktowe i lekkie obiektywy, podjęła wyzwanie polegające na sfotografowaniu krajobrazów z różnej perspektywy przy użyciu jednego obiektywu zmiennoogniskowego i jednego obiektywu stałoogniskowego – Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS ST – w pięknej Krainie Jezior w angielskim hrabstwie Kumbria.
„Jakość i parametry pracy przystępnych cenowo obiektywów znacznie się poprawiły od czasu, gdy rozpoczynałam swoją przygodę z fotografią” – przyznaje Verity. „Szkło jest bardzo dobre, a oba obiektywy mają naprawdę krótki czas reakcji. Najbardziej podobało mi się jednak to, że są niewielkie i łatwe w obsłudze. Spakowałam aparat i te dwa obiektywy i od razu ruszyłam w plener”.
FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU
Dwa obiektywy, dwa punkty widzenia na fotografię krajobrazową
Dwa obiektywy, dwa punkty widzenia
„Głównym wyzwaniem w fotografii krajobrazowej jest odmienne postrzeganie obiektów, dzięki czemu można tworzyć zdjęcia, które różnią się od zdjęć wykonanych przez inne osoby” – wyjaśnia Verity. „Dlatego korzystanie z obiektywów o różnym polu widzenia może być bardzo pomocne”.
Obiektyw Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM idealnie nadaje się dla entuzjastów fotografii, którzy chcą dodać do aparatu EOS R z systemu EOS R uniwersalny, ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy. Jest on idealny do fotografowania szerokich kadrów i ma optyczny stabilizator obrazu na poziomie 5,5 stopnia, pozwala robić zdjęcia pozbawione efektów drgań aparatu – nawet podczas fotografowania krajobrazów z ręki lub w słabym świetle. W połączeniu ze zgodnym korpusem aparatu z systemu EOS R, takim jak EOS R5, dostępna jest maksymalnie 7-stopniowa stabilizacja. Ten obiektyw umożliwia też wykonywanie doskonałych zdjęć z małej odległości. Tryb ręcznego ustawiania ostrości pozwala rejestrować imponująco wyraźne obrazy z wyjątkową szczegółowością, nawet z odległości 12,8 cm (powiększenie 0,52x).
Niewielki, lekki (zaledwie 270 g) obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM łączy w sobie szeroki kąt i jasną przysłonę, co umożliwia kreatywne fotografowanie nawet przy słabym oświetleniu. 5-stopniowy optyczny stabilizator obrazu umożliwia korzystanie z dłuższego czasu naświetlania podczas fotografowania z ręki. W przypadku używania zgodnego korpusu aparatu z systemu EOS R stabilizacja działa na poziomie 6,5 stopnia. Obiektyw doskonale nadaje się do robienia zdjęć z bliska (minimalna odległość ogniskowania: 14 cm; powiększenie 0,5x, czyli połowa rozmiaru rzeczywistego), dzięki czemu można zaprezentować obiekt w jego otoczeniu.
Rozległe krajobrazy rejestrowane przy użyciu obiektywu Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Używając obiektywu Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, Verity zarejestrowała niesamowite ujęcia idyllicznego jeziora Buttermere i rozległych stoków Northern Fells. „Ten obiektyw jest najbardziej skuteczny w przypadku panoramicznych krajobrazów” – wyjaśnia. „Szersze pole widzenia jest po prostu bezkonkurencyjne w przypadku fotografowania rozległych widoków i ogromnego, efektownego nieba”.
Związek między odległą scenerią a pierwszym planem ma kluczowe znaczenie w komponowaniu ujęć krajobrazowych. „Chcę, aby wzrok widza przesuwał się po kadrze, a obraz nie rozpraszał uwagi nadmierną ilością detali” – mówi. „Ważne jest znalezienie równowagi między pierwszym planem a tłem. To nadaje głębię obrazom”.
Wszechstronność obiektywu RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, który umożliwia bardziej kreatywne fotografowanie krajobrazów, wywarła na Verity duże wrażenie. „Obsługuje on szeroki zakres ogniskowej, co jest przydatne w fotografii krajobrazowej. Zakres zoomu obejmuje wszystko, czego potrzebuję, i doskonale sprawdza się w trudnym terenie, gdy nie mogę fizycznie dotrzeć do miejsca, z którego chcę zrobić zdjęcie za pomocą obiektywu stałoogniskowego.
„Może także łączyć bardzo szeroki kąt widzenia z regulacją ostrości z małej odległości. Mogłam sfotografować z bliska kilka jaskrów pośrodku kadru i uzyskać efekt rozmycia otaczającej je scenerii, która stanowi tło”.
Rejestrowanie szczegółów za pomocą obiektywu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Podczas fotografowania kwiatów wełnianki w kadrze nagle pojawiła się ważka. Dzięki trybowi makro dostępnemu w obiektywie Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM Verity mogła zrobić pełne szczegółów zdjęcia z bardzo bliskiej odległości. Fotografowała z przysłoną około f/3 w celu wyodrębnienia ważki poprzez rozmycie tła z zachowaniem atrakcyjnych kolorów krajobrazu.
„To świetnie, że ten zestaw daje takie możliwości” – mówi Verity. „Człowiek przypomina sobie, że fotografowanie krajobrazów to nie tylko rejestrowanie rozległych widoków”.
Obiektyw stałoogniskowy bardzo przypadł Verity do gustu i okazał się niezwykle pomocny, jeśli chodzi o unikanie elementów rozpraszających uwagę i skupianie się na kompozycji. „Dzięki stałej ogniskowej stajemy się lepszymi fotografami” – dodaje. „Moim zdaniem taki obiektyw umożliwia bardziej kreatywną pracę. Gdy wszystko układa się w spójną całość, można tworzyć wspaniałe zdjęcia krajobrazów”.
Maksymalne wykorzystanie możliwości twórczych
W idealnym świecie można nosić obiektywy, które sprawdzają się w różnych zastosowaniach podczas fotografowania krajobrazów. Verity odkryła, że obiektywy Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM spełniły wszystkie jej potrzeby związane z fotografowaniem. „Oba obiektywy zapewniają całe mnóstwo funkcji osobom, które opanowały już korzystanie z aparatu i chcą przekroczyć granice możliwości podstawowego obiektywu” – mówi. Dotyczy to także użytkowników mających należący do systemu EOS R firmy Canon aparat z matrycą APS-C. Będą oni mogli korzystać z szerszego kąta w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego i większej przysłony obiektywu stałoogniskowego.
– Dzięki szerokim kątom widzenia obiektyw Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM umożliwia fotografowanie krajobrazów z różnej perspektywy i rozwijanie kreatywności” – dodaje Verity. – Obsługa trybu makro w obiektywie Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM w połączeniu z dużą przysłoną f/1,8 zapewnia nowe, ekscytujące możliwości twórcze.
Verity szczególnie zaimponowały możliwości AF obu obiektywów oraz sposób, w jaki stabilizacja obrazu w tych modelach współdziała ze stabilizatorem IBIS w aparacie EOS R5. „Stabilizacja obrazu sprawdza się doskonale” – twierdzi. „W ciągu dwóch dni fotografowania chyba ani razu nie zrobiłam nieostrego zdjęcia – nawet wtedy, gdy używałam dość małego otworu przysłony i długiego czasu naświetlania w słabym oświetleniu. Czasami robiłam zdjęcia z ręki w niemal zupełnej ciemności i mimo to zawsze były wyostrzone. Podczas fotografowania bardzo lubię mieć swobodę ruchu i możliwość wprowadzania subtelnych zmian w celu sprawdzania ich wpływu na zmianę perspektywy ujęcia. Korzystanie ze statywu może nieco ograniczać tu pole działania i wiązać się z koniecznością noszenia dodatkowego sprzętu”.
Zdjęcia Verity wykonane w ramach tego wyzwania pokazują, jakie możliwości twórcze zapewniają te dwa kompaktowe i lekkie obiektywy. „Byłam zachwycona jakością i wszechstronnością tych obiektywów, a także tym, że ostrość można ustawiać z tak małej odległości” – dodaje. „Obiektywy te zapewniają nowe możliwości tworzenia ujęć z całkiem innej, nietypowej perspektywy w kontekście fotografii krajobrazowej. Można dosłownie patrzeć na wszystko z bliska i zobaczyć o wiele więcej”.
Autor: Matthew Richards
Powiązane produkty
-
Ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów. -
Szerokokątny obiektyw stałoogniskowy
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa.
Powiązane artykuły
-
FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU
Najważniejsze wskazówki dotyczące fotografowania krajobrazów
Poznaj techniki fotografowania, które pomogą Ci osiągnąć wysoki poziom w dziedzinie fotografii krajobrazowej.
-
FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA
Dokumentowanie projektu zielonej rewitalizacji
Fotograf i specjalistka ds. zielonej rewitalizacji opowiada o tym, jak pomogła ożywić lokalny krajobraz.
-
FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU
Jak fotografować krajobrazy z ręki
Dowiedz się, jak fotografować krajobrazy bez statywu.
-
PODSTAWY EDYCJI
Jak edytować zdjęcia krajobrazowe pod kątem drukowania
Techniki edycji, dzięki którym zdjęcia krajobrazowe staną się dziełami sztuki.