Dwa obiektywy, dwa punkty widzenia na fotografię krajobrazową

Profesjonalna fotografka Verity Milligan eksperymentuje z alternatywnymi ujęciami krajobrazów przy użyciu tylko dwóch obiektywów szerokokątnych: zmiennoogniskowego i stałoogniskowego.
Kobieta stoi na kamieniach w płytkiej wodzie i fotografuje jezioro otoczone górami.

Wielokrotnie nagradzana fotografka, Verity Milligan, z pasją tworzy ujęcia krajobrazów. Często wstaje przed wschodem słońca, by wyruszyć na łono natury. „Bardzo lubię poranki, a szczególnie te mgliste” – mówi. „Są bardzo nastrojowe. Lubię wyjść przed świtem i zacząć fotografować podczas „błękitnej godziny”, gdy słońce znajduje się jeszcze poniżej horyzontu”.

W swojej torbie ze sprzętem Verity ma imponującą serię aparatów Canon i obiektywów serii L. Aby pokazać, co umożliwiają dwa kompaktowe i lekkie obiektywy, podjęła wyzwanie polegające na sfotografowaniu krajobrazów z różnej perspektywy przy użyciu jednego obiektywu zmiennoogniskowego i jednego obiektywu stałoogniskowego – Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS ST – w pięknej Krainie Jezior w angielskim hrabstwie Kumbria.

„Jakość i parametry pracy przystępnych cenowo obiektywów znacznie się poprawiły od czasu, gdy rozpoczynałam swoją przygodę z fotografią” – przyznaje Verity. „Szkło jest bardzo dobre, a oba obiektywy mają naprawdę krótki czas reakcji. Najbardziej podobało mi się jednak to, że są niewielkie i łatwe w obsłudze. Spakowałam aparat i te dwa obiektywy i od razu ruszyłam w plener”.

Dwa obiektywy, dwa punkty widzenia

Aparat Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM umieszczony na pniu obok obiektywu RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Verity postanowiła stawić czoło wyzwaniu, korzystając z aparatu Canon EOS R5 i tylko dwóch obiektywów RF: Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Kobieta trzymająca aparat Canon przyklęka, aby zrobić zdjęcie. Za nią znajduje się jezioro w otoczeniu gór.

„Zestaw był tak mały i lekki, że mogłam pójść jeszcze dalej, dostać się na trudniejszy teren i fotografować dłużej bez obciążenia” – mówi Verity.

„Głównym wyzwaniem w fotografii krajobrazowej jest odmienne postrzeganie obiektów, dzięki czemu można tworzyć zdjęcia, które różnią się od zdjęć wykonanych przez inne osoby” – wyjaśnia Verity. „Dlatego korzystanie z obiektywów o różnym polu widzenia może być bardzo pomocne”.

Obiektyw Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM idealnie nadaje się dla entuzjastów fotografii, którzy chcą dodać do aparatu EOS R z systemu EOS R uniwersalny, ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy. Jest on idealny do fotografowania szerokich kadrów i ma optyczny stabilizator obrazu na poziomie 5,5 stopnia, pozwala robić zdjęcia pozbawione efektów drgań aparatu – nawet podczas fotografowania krajobrazów z ręki lub w słabym świetle. W połączeniu ze zgodnym korpusem aparatu z systemu EOS R, takim jak EOS R5, dostępna jest maksymalnie 7-stopniowa stabilizacja. Ten obiektyw umożliwia też wykonywanie doskonałych zdjęć z małej odległości. Tryb ręcznego ustawiania ostrości pozwala rejestrować imponująco wyraźne obrazy z wyjątkową szczegółowością, nawet z odległości 12,8 cm (powiększenie 0,52x).

Niewielki, lekki (zaledwie 270 g) obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM łączy w sobie szeroki kąt i jasną przysłonę, co umożliwia kreatywne fotografowanie nawet przy słabym oświetleniu. 5-stopniowy optyczny stabilizator obrazu umożliwia korzystanie z dłuższego czasu naświetlania podczas fotografowania z ręki. W przypadku używania zgodnego korpusu aparatu z systemu EOS R stabilizacja działa na poziomie 6,5 stopnia. Obiektyw doskonale nadaje się do robienia zdjęć z bliska (minimalna odległość ogniskowania: 14 cm; powiększenie 0,5x, czyli połowa rozmiaru rzeczywistego), dzięki czemu można zaprezentować obiekt w jego otoczeniu.

Rozległe krajobrazy rejestrowane przy użyciu obiektywu Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

Formacje chmur odbijające się w nieruchomej tafli jeziora otoczonego górami.

„Model Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM idealnie nadaje się do fotografowania tradycyjnych, klasycznych krajobrazów, takich jak to ujęcie jeziora Buttermere” – wyjaśnia Verity. „Ten aparat został stworzony z myślą o bardzo szerokich, cechujących się doskonałą perspektywą ujęciach, które łączą elementy pierwszego planu, części środkowej planu i tła”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM; 17 mm, 2,5 s, f/11 i ISO 100. © Verity Milligan

Jaskry na brzegu jeziora fotografowane z małej odległości. Kwiaty są wyostrzone, a jezioro i góry w tle – rozmyte.

Jaskry na brzegu jeziora Buttermere. „Gdy zaczynasz przygodę z fotografią, łatwo jest myśleć, że fotografia krajobrazowa to przede wszystkim rozległy widok. Jednak ważniejsze jest uzyskanie równowagi między pierwszym planem a tłem” – wyjaśnia Verity. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM; 20 mm, 1/80 s, f/5 i ISO 500. © Verity Milligan

Używając obiektywu Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, Verity zarejestrowała niesamowite ujęcia idyllicznego jeziora Buttermere i rozległych stoków Northern Fells. „Ten obiektyw jest najbardziej skuteczny w przypadku panoramicznych krajobrazów” – wyjaśnia. „Szersze pole widzenia jest po prostu bezkonkurencyjne w przypadku fotografowania rozległych widoków i ogromnego, efektownego nieba”.

Związek między odległą scenerią a pierwszym planem ma kluczowe znaczenie w komponowaniu ujęć krajobrazowych. „Chcę, aby wzrok widza przesuwał się po kadrze, a obraz nie rozpraszał uwagi nadmierną ilością detali” – mówi. „Ważne jest znalezienie równowagi między pierwszym planem a tłem. To nadaje głębię obrazom”.

Wszechstronność obiektywu RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, który umożliwia bardziej kreatywne fotografowanie krajobrazów, wywarła na Verity duże wrażenie. „Obsługuje on szeroki zakres ogniskowej, co jest przydatne w fotografii krajobrazowej. Zakres zoomu obejmuje wszystko, czego potrzebuję, i doskonale sprawdza się w trudnym terenie, gdy nie mogę fizycznie dotrzeć do miejsca, z którego chcę zrobić zdjęcie za pomocą obiektywu stałoogniskowego.

„Może także łączyć bardzo szeroki kąt widzenia z regulacją ostrości z małej odległości. Mogłam sfotografować z bliska kilka jaskrów pośrodku kadru i uzyskać efekt rozmycia otaczającej je scenerii, która stanowi tło”.

Rejestrowanie szczegółów za pomocą obiektywu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

Ręce trzymające aparat Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM przed kwiatem wełnianki.

„Bardzo odpowiada mi ogniskowa obiektywu Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM oraz pole widzenia, które ten obiektyw zapewnia w przypadku fotografii krajobrazowej” – mówi Verity. „Jak na obiektyw stałoogniskowy jest on niezwykle wszechstronny”.

Kwiaty wełnianki fotografowane z małej odległości. Kwiaty w środkowej części ujęcia wyostrzone, a te na pierwszym planie i w tle – rozmyte.

„Dzięki funkcji makro mogę być bardzo blisko fotografowanych szczegółów. Z kolei jasna przysłona (f/1,8) zapewnia małą głębię ostrości, więc mogę uzyskać rozmyte tło z pięknym efektem bokeh” – mówi Verity. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM; 1/2000 s, f/2,5 i ISO 100. © Verity Milligan

Podczas fotografowania kwiatów wełnianki w kadrze nagle pojawiła się ważka. Dzięki trybowi makro dostępnemu w obiektywie Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM Verity mogła zrobić pełne szczegółów zdjęcia z bardzo bliskiej odległości. Fotografowała z przysłoną około f/3 w celu wyodrębnienia ważki poprzez rozmycie tła z zachowaniem atrakcyjnych kolorów krajobrazu.

„To świetnie, że ten zestaw daje takie możliwości” – mówi Verity. „Człowiek przypomina sobie, że fotografowanie krajobrazów to nie tylko rejestrowanie rozległych widoków”.

Obiektyw stałoogniskowy bardzo przypadł Verity do gustu i okazał się niezwykle pomocny, jeśli chodzi o unikanie elementów rozpraszających uwagę i skupianie się na kompozycji. „Dzięki stałej ogniskowej stajemy się lepszymi fotografami” – dodaje. „Moim zdaniem taki obiektyw umożliwia bardziej kreatywną pracę. Gdy wszystko układa się w spójną całość, można tworzyć wspaniałe zdjęcia krajobrazów”.

Fotografowana z małej odległości ważka spoczywająca na źdźble trawy.

Obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM zapewnia powiększenie 0,5x, które umożliwiło Verity robienie zdjęć z bliska, takich jak to przedstawiające ważkę, z pięknie rozmytym tłem. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM; 1/250 s, f/3,5 i ISO 100. © Verity Milligan

Maksymalne wykorzystanie możliwości twórczych

Jezioro otoczone górami, których grzbiety spowite są złocistą poświatą słońca.

„Złota godzina tuż po wschodzie słońca lub tuż przed jego zachodem to magiczna chwila w fotografii krajobrazowej” – mówi Verity. „Światło jest po prostu przepiękne, a krajobrazy są skąpane w złotym blasku”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM; 21 mm, 1/30 s, f/13 i ISO 250. © Verity Milligan

Jezioro z drzewem na pierwszym planie i odbijającymi się w tafli wody górami w tle.

Aby wykorzystać potencjał systemu EOS R i mieć wysokiej jakości zdjęcia, Verity przetworzyła je w oprogramowaniu Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon do obróbki obrazów RAW i edycji zdjęć. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM; 1/2 s, f/11 i ISO 100. © Verity Milligan

W idealnym świecie można nosić obiektywy, które sprawdzają się w różnych zastosowaniach podczas fotografowania krajobrazów. Verity odkryła, że obiektywy Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM i RF 24mm F1.8 MACRO IS STM spełniły wszystkie jej potrzeby związane z fotografowaniem. „Oba obiektywy zapewniają całe mnóstwo funkcji osobom, które opanowały już korzystanie z aparatu i chcą przekroczyć granice możliwości podstawowego obiektywu” – mówi. Dotyczy to także użytkowników mających należący do systemu EOS R firmy Canon aparat z matrycą APS-C. Będą oni mogli korzystać z szerszego kąta w przypadku obiektywu zmiennoogniskowego i większej przysłony obiektywu stałoogniskowego.

– Dzięki szerokim kątom widzenia obiektyw Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM umożliwia fotografowanie krajobrazów z różnej perspektywy i rozwijanie kreatywności” – dodaje Verity. – Obsługa trybu makro w obiektywie Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM w połączeniu z dużą przysłoną f/1,8 zapewnia nowe, ekscytujące możliwości twórcze.

Verity szczególnie zaimponowały możliwości AF obu obiektywów oraz sposób, w jaki stabilizacja obrazu w tych modelach współdziała ze stabilizatorem IBIS w aparacie EOS R5. „Stabilizacja obrazu sprawdza się doskonale” – twierdzi. „W ciągu dwóch dni fotografowania chyba ani razu nie zrobiłam nieostrego zdjęcia – nawet wtedy, gdy używałam dość małego otworu przysłony i długiego czasu naświetlania w słabym oświetleniu. Czasami robiłam zdjęcia z ręki w niemal zupełnej ciemności i mimo to zawsze były wyostrzone. Podczas fotografowania bardzo lubię mieć swobodę ruchu i możliwość wprowadzania subtelnych zmian w celu sprawdzania ich wpływu na zmianę perspektywy ujęcia. Korzystanie ze statywu może nieco ograniczać tu pole działania i wiązać się z koniecznością noszenia dodatkowego sprzętu”.

Zdjęcia Verity wykonane w ramach tego wyzwania pokazują, jakie możliwości twórcze zapewniają te dwa kompaktowe i lekkie obiektywy. „Byłam zachwycona jakością i wszechstronnością tych obiektywów, a także tym, że ostrość można ustawiać z tak małej odległości” – dodaje. „Obiektywy te zapewniają nowe możliwości tworzenia ujęć z całkiem innej, nietypowej perspektywy w kontekście fotografii krajobrazowej. Można dosłownie patrzeć na wszystko z bliska i zobaczyć o wiele więcej”.



Autor: Matthew Richards

Powiązane produkty

  • Ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy

    RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM

    Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów.
  • Szerokokątny obiektyw stałoogniskowy

    RF 24mm F1.8 MACRO IS STM

    Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro.
  • Aparaty bezlusterkowe

    EOS R6

    Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa.

Powiązane artykuły

Najważniejsze wskazówki dotyczące fotografowania krajobrazów

Poznaj techniki fotografowania, które pomogą Ci osiągnąć wysoki poziom w dziedzinie fotografii krajobrazowej.

Dokumentowanie projektu zielonej rewitalizacji

Fotograf i specjalistka ds. zielonej rewitalizacji opowiada o tym, jak pomogła ożywić lokalny krajobraz.

Jak fotografować krajobrazy z ręki

Dowiedz się, jak fotografować krajobrazy bez statywu.

Jak edytować zdjęcia krajobrazowe pod kątem drukowania

Techniki edycji, dzięki którym zdjęcia krajobrazowe staną się dziełami sztuki.