Co roku fotografowie i entuzjaści pokonują znaczne odległości, aby zobaczyć na własne oczy hipnotyzującą zorzę polarną. Dzięki podwyższonej aktywności słonecznej oczekiwanej w latach 2024 i 2025 teraz jest idealny moment na zaplanowanie sesji fotograficznej, aby uchwycić ten cud natury w najbardziej żywych kolorach.
Słońce zbliża się do szczytu swego 11-letniego cyklu aktywności. Oznacza to więcej rozbłysków słonecznych i koronalnych wyrzutów masy – fal naładowanych cząstek i plazmy, które są wybuchowo wyrzucane w przestrzeń kosmiczną. Te wyrzuty zderzają się z polem magnetycznym Ziemi, tworząc burze geomagnetyczne, a to zjawisko powoduje jaśniejsze zorze polarne, które migoczą na niższych szerokościach geograficznych niż zwykle. Z tego powodu ambasadorka firmy Canon Mennę Hossam, fotografka artystyczna urodzona i wychowana w Egipcie, wybrała się dalej na północ niż zwykle.
Fotografia Menny łączy w sobie sztukę i modę, tworząc baśniowe obrazy niczym ze snu, które upamiętniają jej kreatywnych bohaterów, a jednocześnie uwieczniają ziemskie krajobrazy na unikalne sposoby. Jednak od lat marzeniem Menny było sfotografowanie zorzy polarnej.
„Myślę, że jest magiczna” – mówi. „Nigdy w życiu nie widziałam czegoś takiego”.
Zainspirowana artykułem z National Geographic Menna wiedziała, że to odpowiednia chwila. Korzystając z aparatu Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 14-35mm F4L IS USM, Menna uwieczniła zorzę polarną nad kultową górą Kirkjufell na Islandii.
Tutaj dzieli się swoimi doświadczeniami z pierwszego fotografowania zorzy polarnej i najlepszymi ustawieniami aparatu w tej sytuacji.
Tańczące światła, bajkowe kadry: fotografowanie zorzy polarnej z Menną Hossam
Gdzie fotografować zorzę polarną – znajdowanie najlepszych miejsc
Według Menny „Islandia to magiczne miejsce”. Dlatego wybrała ten kraj spośród różnych krajów Europy Północnej, w których można zobaczyć to zjawisko.
Ważne jest znalezienie najlepszego czasu i miejsca do fotografowania zorzy polarnej, aby zwiększyć swoje szanse i przygotować się. Jeśli na przykład planujesz podróż do zaśnieżonego regionu, warto poznać zasady fotografowania w skrajnych warunkach pogodowych.
Menna twierdzi, że oprócz posiadania odpowiedniego sprzętu fotograficznego (więcej na ten temat później), zapasowe baterie, ciepłe ubrania i śledzenie prognozy pogody to podstawa. Jeśli chodzi o logistykę, to spędzisz wiele godzin w oczekiwaniu na zorzę polarną, a kolejne poświęcisz na jej fotografowanie, przemieszczanie się oraz poszukiwanie idealnych kompozycji i punktów widzenia.
„Naprawdę mocno wiało. Było bardzo zimno. Trzeba utrzymywać ciepłotę ciała, aby przetrwać noc” – radzi Menna. Niezbędną częścią procesu jest sprzęt odporny na warunki pogodowe. Dodaje: „Trzeba mieć solidny statyw i odpowiedni obiektyw szerokokątny”.
Dostępnych jest kilka aplikacji, które według Menny są niezwykle cenne dla fotografów. Niektóre z nich zapewniają aktualne informacje o tym, kiedy i gdzie zorza polarna będzie widoczna, co pozwala znacznie lepiej zaplanować fotografowanie. Alerty w aplikacji i usługi lokalizacyjne dla najlepszych miejsc widokowych to również przydatne narzędzia do fotografowania.
Po dotarciu do wybranego miejsca następuje druga runda planowania i przygotowań, zanim będzie można pstryknąć i uchwycić to zachwycające zjawisko. Jeśli chodzi o znalezienie właściwego ustawienia i miejsca do fotografowania, nie należy zwracać uwagę na popularność danej lokalizacji. Menna radzi znaleźć miejsce, które jest mniej uczęszczane, „aby mieć czas na przygotowanie i eksperymentowanie”.
Wybór najlepszego aparatu i obiektywu do fotografowania zorzy polarnej
Przed wyjazdem na Islandię Menna rozejrzała się i poszukała informacji, aby wybrać odpowiedni obiektyw do fotografowania zorzy polarnej. Chciała, aby był bardzo lekki, bo to ułatwia pracę w trudnych warunkach. Zależało jej również na obiektywie szerokokątnym, który prawidłowo uchwyci spektakl zorzy polarnej.
„Wybrałam ultraszerokokątny obiektyw RF 14-35mm F4L IS USM” – wyjaśnia Menna. „Jest bardzo lekki i mały, więc również wygodny”. Obiektyw Canon RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM, o niemal identycznym zakresie ogniskowej, to doskonała, przystępna cenowo alternatywa dla osób poszukujących szerokokątnego obiektywu zmiennoogniskowego do fotografowania zorzy polarnej.
Obiektywy stałoogniskowe mają szerszą przysłonę, co przekłada się na lepszą jakość obrazu przy słabym oświetleniu. Obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM to lekki, niedrogi model f/2,8, a obiektyw RF 24mm F1.8 MACRO IS STM to doskonałe rozwiązanie dla osób, które chcą mieć szerszą przysłonę, aby rejestrować obrazy zorzy polarnej.
Nie masz czasu na poszukiwanie nowego obiektywu? Obiektywy w zestawie do aparatów systemu EOS R umożliwiają wykonywanie wspaniałych zdjęć w różnych warunkach, także przy słabym oświetleniu, jeśli korzysta się z odpowiednich ustawień i statywu.
Menna połączyła ultraszerokokątny obiektyw RF 14-35mm F4L IS USM z aparatem Canon EOS R5. Pełnoklatkowa matryca aparatu o rozdzielczości 45 MP zapewnia wyjątkową szczegółowość i wyrazistość obrazu, dzięki czemu idealnie nadaje się on do drukowania wielkoformatowych odbitek, które pozwalają zachować subtelne kolory i wzory zorzy polarnej.
Dla fotografów, którym zależy na bardziej przystępnej cenie bez uszczerbku dla jakości obrazu, aparat Canon EOS R8 ma pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 24,2 MP, która zapewnia imponujący poziom szczegółów i zakres dynamiczny, dzięki czemu stanowi doskonały wybór do rejestrowania zdjęć zorzy polarnej.
Najlepsze ustawienia aparatu do fotografowania zorzy polarnej
Trzeba zrozumieć, jak czas naświetlania i ustawienia czułości ISO wpływają na fotografowanie zorzy polarnej. Aby uzyskać idealne rezultaty fotografowania zorzy polarnej, Menna stosuje następujące ustawienia aparatu:
- ISO: warto zacząć od ISO 1600 lub 3200, ale można pójść dużo dalej, zależnie od potrzeb. Zwiększa to czułość aparatu na światło, więc aparat może uchwycić więcej dostępnego światła, tworząc jaśniejszy obraz nawet w ciemności. Czułość jest wystarczająca, aby fotografować zorzę polarną bez wprowadzania zbyt dużego szumu na obrazie.
- Przysłona: jak największą szerokość (jak najmniejszą liczbą f) – zależnie od obiektywu – najlepiej ustawienie f/4 lub mniejsze, aby do matrycy docierała duża ilość światła. Im szersza jest przysłona, tym mniejsza staje się głębia ostrości. Oznacza to, że mniejszy obszar będzie wyostrzony, ale nie trzeba się tym przejmować – zapoznaj się z poniższymi wskazówkami dotyczącymi regulacji ostrości.
- Czas naświetlania: zazwyczaj sprawdza się wartość od 5 do 15 sekund, a krótszy czas naświetlania pozwala uchwycić szybciej poruszające się zorze. W przypadku dłuższych czasów naświetlania statyw jest niezbędny do utrzymania stabilności aparatu i zapobiegania rozmyciom spowodowanym jego drganiami.
- Ostrość: ustaw obiektyw na ręczną regulację ostrości i użyj funkcji wzmocnienia krawędzi, aby sprawdzić, co jest ostre na zdjęciach z obiektami lub osobami na pierwszym planie. Użyj ekranu LCD z tyłu aparatu, aby dokładnie to sprawdzić. Dzięki temu nawet w ciemności będziesz mieć pewność, że ostrość jest ustawiona na odpowiedni obiekt. Jeśli masz problemy z ostrością, spróbuj nastawić ostrość na jasną gwiazdę.
- Format RAW: fotografowanie w formacie RAW zapewnia najwyższą jakość obrazu, gotową do szczegółowego przetwarzania końcowego.
Pokonywanie typowych wyzwań przy fotografowaniu zorzy polarnej
Fotografowanie zorzy polarnej wiąże się z dodatkowymi wyzwaniami. Czerpiąc z doświadczeń Menny, przedstawiamy kilka wskazówek dotyczących pokonywania tych trudności i uzyskiwania wyjątkowych rezultatów.
- Drgania aparatu: drgania aparatu podczas długiej ekspozycji mogą spowodować rozmycie obrazu. W wietrznych warunkach warto obciążyć statyw kamieniami lub workiem z piaskiem. Migawkę można wyzwalać zdalnie za pomocą spustu na kablu lub aplikacji Canon Camera Connect. Pozwoli to zminimalizować drgania.
- Regulacja ostrości w ciemności: w miarę możliwości należy ręcznie ustawiać ostrość na odległe światło lub poprosić kogoś, aby zaświecił latarką w celu ułatwienia ustawiania ostrości.
- Równoważenie obiektów na pierwszym planie z zorzą polarną: w przypadku fotografii zorzy polarnej, która obejmuje ludzi lub obiekty, należy rozważyć użycie miękkiego zewnętrznego źródła światła. Podwójna ekspozycja może być również kreatywnym rozwiązaniem, które równoważy zarówno zorzę polarną, jak i pierwszy plan.
Menna mówi, że włączenie osoby do kompozycji daje widzom punkt odniesienia, pomagając im zrozumieć skalę zorzy polarnej na niebie.
W takim przypadku Menna sugeruje użycie miękkiego źródła światła do obiektu, aby delikatnie go oświetlić bez uszczerbku dla blasku zorzy. „Poprosiłam znajomą, aby trzymała latarkę, co pozwoliło ustawić ostrość na koleżance” – zauważa Menna na temat swojego obiektu. Dodaje, że obiekty powinny również znaleźć wygodną pozycję stojącą, ponieważ „muszą stać bardzo nieruchomo, aby zapobiec rozmyciu przez ruch, dlatego zwykle sugeruję, by stać z rękami w kieszeni”.
Oczywiście, jeśli nie można całkowicie zapobiec rozmyciu przez ruch, można stworzyć coś bardziej abstrakcyjnego. Na przykład poruszenie przez kogoś rękami może sprawić, że ruch będzie bardziej zamierzony i będzie częścią kreatywnej wizji. W przypadku korzystania z zalecanych ustawień, gdy obiekty poruszą rękami, aparat zarejestruje ulotne smugi lub rozmycie przez ruch, tworząc eteryczny, niemal malarski efekt.
Jeszcze jedna rzecz dotycząca fotografowania zorzy polarnej: trzeba działać szybko. Jak mówi Menna: „w mgnieniu oka zorza może zniknąć”.
Wskazówki dotyczące ulepszania zdjęć zorzy polarnej podczas edycji komputerowej
Podczas edycji komputerowej Menna zastosowała tylko minimalne edycje. Poprawiła jaśniejsze miejsca, zredukowała cienie i dostosowała jaskrawość, aby wydobyć kolory zorzy polarnej i krajobrazu. Fotografowanie w formacie RAW zwiększa zakres regulacji ekspozycji, koloru i kontrastu, co pozwala uchwycić pełny efekt zorzy polarnej oraz innych ekstremalnych zjawisk naturalnych, takich jak wybuchy wulkanów.
Wszystkie aparaty bezlusterkowe systemu Canon EOS R umożliwiają fotografowanie w formacie RAW, co ma kluczowe znaczenie dla elastyczności edycji komputerowej. Pliki RAW zachowują wszystkie dane obrazu zarejestrowane przez matrycę, dając więcej możliwości regulacji ekspozycji, balansu kolorów i redukcji szumów – są to kluczowe czynniki w przypadku trudnych warunków oświetleniowych występujących przy fotografowaniu zorzy polarnej.
Oprogramowanie Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon zapewnia zaawansowane narzędzia do edycji obrazów RAW, w tym zaawansowaną redukcję szumów, odzyskiwanie jasnych miejsc i precyzyjną regulację kolorów, dzięki czemu można poprawić zdjęcia po ich wykonaniu. Zapoznaj się z naszymi wskazówkami i poradami dotyczącymi edycji obrazów RAW, aby uzyskać jak najlepsze rezultaty.
Aby ożywić zdjęcia, można wydrukować zdjęcia nocnego nieba. Zdjęcia w rozdzielczości 45 MP wykonane aparatem Canon EOS R5 umożliwiają tworzenie wysokiej jakości wydruków, które prezentują drobne szczegóły, realistyczne kolory i doskonały kontrast. To idealne rozwiązanie w przypadku wielkoformatowych wydruków, które pozwalają widzom zanurzyć się w scenie. Zdjęcia o rozdzielczości 24,2 MP wykonane aparatem Canon EOS R8 umożliwiają drukowanie w formacie do A2 z zachowaniem wyrazistości i głębi, dzięki czemu można dzielić się pięknem zorzy polarnej w niezwykle realistycznej jakości.
Aby uzyskać najlepsze rezultaty, należy użyć wysokiej jakości papieru fotograficznego, takiego jak papier Pro Platinum lub Pro Luster firmy Canon, który zwiększy głębię kolorów i luminancję, ożywi eteryczny blask zorzy polarnej na papierze, pozwoli oddać jej piękno oraz zapewni trwałą jakość na wydrukach artystycznych i na obrazach wielkoformatowych.
Korzystając z tych wskazówek i ustawień, przygotujesz się do uchwycenia zorzy polarnej i zrobienia niesamowitych fotografii, gotowych do zaprezentowania i wydrukowania.
Produkty powiązane
-
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
EOS R6 Mark II
Zdjęcia, filmy, dynamiczne wydarzenia lub portrety – połączenie wydajności i jakości obrazu w aparacie EOS R6 Mark II pozwala kreatywnie pracować -
EOS R7
Odkryj dziką przyrodę z aparatem o niesamowitej szybkości i jakości obrazu w przenośnym korpusie APS-C zaprojektowanym z myślą o przyszłości. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów. -
RF 16mm F2.8 STM
Mały i niedrogi, ultraszerokokątny obiektyw 16 mm do pełnoklatkowych aparatów z serii EOS R, przeznaczony dla osób nagrywających vlogi i twórców treści.