Fotografowanie ludzi spotykanych na ulicy może być trudnym doświadczeniem, ale nie musi — twierdzi popularny TikToker i fotograf Kym Moseley, który zebrał ponad 180 tysięcy fanów na tej platformie społecznościowej.
Kym ma doświadczenie w tworzeniu portretów ulicznych. To właśnie pytanie nieznajomych o to, czy może im zrobić zdjęcie, w dużym stopniu przyczyniło się do jego sukcesu w Internecie. Odkrył, że niektóre osoby nie chcą być fotografowane, a inne traktują pytanie o zgodę jako komplement i chętnie pozują, zwłaszcza jeśli fotograf obieca, że udostępni im gotowe zdjęcie.
Tutaj Kym, który używa aparatu Canon EOS R6, opowiada o tym, jak kształtował pewność siebie w kontekście nawiązywania kontaktu z ludźmi, o zaletach nieprzewidywalności i o wartości szczerych opinii. Pokazuje też, jak dzięki drukarce Canon SELPHY Square QX10 można zrobić coś więcej, niż tylko pokazać zdjęcie na ekranie LCD aparatu – poprzez wręczenie fotografowanej osobie odbitki, którą może ona zachować na pamiątkę całego zdarzenia.
FOTOGRAFIA ULICZNA
Robienie zdjęć portretowych na ulicach
Sprzęt i ustawienia
Wielu początkujących fotografów chce podróżować bez zbędnego bagażu. Kym poleca swoje ulubione obiektywy, np. model Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i Canon RF 24-70mm F2.8L IS USM, które to umożliwiają.
Kym używa aparatu Canon EOS R6, który wybrał ze względu na możliwość nagrywania w 4K, dostępność krótkiego czasu naświetlania i doskonały autofokus – elementy niezbędne w przypadku fotografii portretowej. Jeśli chodzi o portrety, Kym lubi rozmywać tło, aby uwydatnić obiekt.
„Bez względu na używany obiektyw zawsze używam najmniejszej głębi ostrości i odpowiednio dostosowuję pozostałe ustawienia” – wyjaśnia. „W zależności od obiektywu na stałe ustawiam przysłonę f/2,8 lub f/1,8. Kolejnym priorytetem jest czułość ISO, którą próbuję utrzymać na poziomie 100, odpowiednio dostosowując czas naświetlania. W jasnym świetle dziennym zazwyczaj czas naświetlania wynosi 1/2000 s przy czułości ISO 100 i przysłonie f/2,8. Gdy światło słabnie, wydłużam czas naświetlania”.
Aby uzupełnić zestaw do portretów ulicznych, Kym dodał do niego przenośną drukarkę Canon SELPHY Square QX10, aby robić zdjęcia, drukować je i udostępniać w plenerze.
Jak wybierać obiekty
Wystarczy wybrać się do centrum miasta, aby mieć mnóstwo okazji do fotografowania ludzi. Dostrzeganie atrakcyjnych cech to kwestia indywidualna. Wybór obiektu jest bardzo subiektywny.
Kym zaczyna od osób, które prawdopodobnie się zatrzymają. „Ludzie, którzy ewidentnie się gdzieś śpieszą lub mają założone słuchawki, zwykle nie są dla mnie dobrym obiektami” – mówi. Nie chcę zakłócać ich spokoju.
„Gdy zaczynałem, podchodziłem do wszystkich. Z czasem nauczyłem się rozpoznawać osoby, które prawdopodobnie się zatrzymają” – kontynuuje. „Drugą rzeczą jest to, że muszą mieć one jakąś unikatową cechę fizyczną. Muszą mnie zainteresować – coś musi je wyróżniać. Zauważyłem białego mężczyznę z rudym afro. Podchodził do ciemnozielonego drzewa. Musiałem go zatrzymać. Wiedziałem, że ciemna zieleń i jego włosy się stworzą atrakcyjny kontrast. Miałem rację. Ten film miał około 300 000 wyświetleń”.
Zasadniczo trzeba znaleźć interesującego. Kym nie ma tu na myśli „konwencjonalnej atrakcyjności – muszę poczuć coś wyjątkowego”.
Jak podchodzić do nieznajomych
Kym radzi, aby przed podejściem do ludzi przygotować się psychicznie, mówiąc sobie: „Wyolbrzymiasz problem. Nikt nie uważa, że jesteś tak dziwny, jak ci się wydaje”.
Po określeniu potencjalnego obiektu zwykle przedstawia się, mówiąc: „Cześć, pracuję nad projektem, chodzi o fotografowanie nieznajomych. Czy masz dwie minuty, aby zapozować do portretu?”.
„Wiem, że taki tekst to najlepszy sposób na szybkie uspokojenie kogoś i zainteresowanie go na tyle, aby zechciał pomóc” – wyjaśnia. „Jeśli zatrzymasz kogoś i zaczniesz mówić bez ładu i składu, taka osoba straci cierpliwość i odejdzie. Jeśli jesteś nieśmiały, trzeba przemóc w sobie to uczucie. Sam tak zrobiłem na początku. Teraz mam więcej pewności siebie. Podchodzenie do ludzi jest teraz bardziej naturalne. Jeśli się wahają, mówię: „Wyślę ci zdjęcia po zakończeniu projektu” – dodaje.
Jak wchodzić w interakcję z obiektami
Niektórzy fotografowie uliczni instruują fotografowane osoby. Inni stawiają na niepozowane ujęcia. Kym ogranicza zakres instrukcji do minimum. „Staram się nie dawać zbyt wielu wskazówek, ponieważ nie chcę zabierać ludziom zbyt wiele czasu” – mówi Kym. „Przekazuję uwagi, ale zazwyczaj nie jestem zbyt konkretny. Mówię „spróbujmy czegoś innego”, jeśli coś nie gra, ale nie proszę o nic konkretnego, np. „połóż rękę tutaj”. Proszę kogoś o przejście z jednego miejsca w drugie i używam trybu serii zdjęć. Mogę też poprosić o wodzenie wzrokiem za moją zaciśniętą dłonią, aby skierować obiekt w określoną stronę bez dotykania go. Nauczyłem się tego, kiedy zajmowałem się fotografią ślubną”.
Wrażenie, jakie wywieramy, jest niezwykle ważne. W efekcie możemy zyskać okazję do dalszej współpracy. Kiedyś Kym otrzymał zlecenie, gdy podszedł do nieznajomego, aby go sfotografować. „Pewnego razu zatrzymałem człowieka, który miał na sobie wspaniały strój. Okazało się, że miał firmę krawiecką i potrzebował wideofilmowca. Zapisał sobie moje dane, ponieważ spodobała mu się nasza interakcja podczas tego krótkiego spotkania”.
Drukowanie i udostępnianie zdjęć
Nigdy nie wiadomo, jak ludzie zareagują na zrobione zdjęcia. Kym spotkał się zarówno z pozytywnymi, jak i negatywnymi reakcjami. „Zawsze najpierw pokazuję ludziom zdjęcie na ekranie aparatu, a później proponuję im wysłanie go” – mówi. „Proszę też o opinię. Najważniejsza jest szczerość”.
Drukarka SELPHY Square QX10 ułatwia Kymowi pracę. Dzięki niej może wręczać fotografowanym osobom odbitki. „Drukarka SELPHY Square QX10 pracuje bardzo szybko, jeśli weźmiemy pod uwagę to, że drukuje zdjęcia” – mówi.
Kym wysłał zdjęcie ze swojego aparatu EOS R6 do smartfona, wykorzystując łączność Wi-Fi. Następnie przesłał je do aplikacji SELPHY Photo Layout w celu wydrukowania. „Cały proces trwa około 60 sekund” – mówi. „To niesamowite, że mogę wydrukować dobrej jakości obraz bez kabli, dostępu do biura i bez konieczności umawiania się z ludźmi na kolejne spotkanie w celu przekazanie im zdjęć” – mówi.
Mamy nadzieję, że wskazówki i porady Kym ułatwią wyjście w plener i zrobienie portretów ulicznych. Może uda się tam zrobić wyjątkowe zdjęcia. Nie zapomnij udostępnić swoich prac pod hashtagiem #FreeYourStory, z oznaczeniem @canonemea.
Autorka: Natalya Paul
Powiązane produkty
-
Aparaty bezlusterkowe
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa. -
Obiektyw szerokokątny
RF 16mm F2.8 STM
Mały i niedrogi, ultraszerokokątny obiektyw 16 mm do pełnoklatkowych aparatów z serii EOS R, przeznaczony dla osób nagrywających vlogi i twórców treści. -
Obiektywy RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu. -
Obiektywy RF
RF 24-70mm F2.8L IS USM
Nadaj zdjęciom robionym pełnoklatkowym aparatem bezlusterkowym profesjonalny wygląd dzięki obiektywowi zmiennoogniskowemu 24–70 mm z jasną przysłoną i 5-stopniowym stabilizatorem obrazu. -
Obiektywy RF
RF 70-200mm F2.8L IS USM
Model RF 70-200mm F2.8L IS USM to jeden z trzech niezbędnych profesjonalnych obiektywów zmiennoogniskowych, który doskonale nadaje się do zastosowań reporterskich, sportowych i podróżniczych. -
Drukarki do użytku domowego
SELPHY SQUARE QX10
Możesz uwieczniać wyjątkowe wspomnienia na atrakcyjnych odbitkach – w dowolnym miejscu, bezprzewodowo.