PORTRETY

Dostrzegając niewidoczne: fotografowanie społeczności queer

Niebinarny fotograf Louis Painter wykonuje mocne portrety, które pokazują zarówno różnorodne społeczności, jak i emocje fotografowanych obiektów.
Wykonany przez Louisa Paintera portret drag queen z długimi blond włosami, ubranej w kwiecistą sukienkę i brązowe futro, a stojącej przed zdobionym budynkiem.

Samotność i potrzeba przynależności to emocje, których większość ludzi doświadcza w pewnym momencie swojego życia i z którymi trudno sobie poradzić. Dziś zaprezentowanie się i widoczność mają większe znaczenie niż kiedykolwiek, a zobaczenie siebie w czyjejś pracy może przynieść radość i poczucie ulgi z uznania za to, kim się jest.

Fotografia może odgrywać znaczącą rolę w podkreślaniu różnorodności, a niebinarny, queerowy i autystyczny fotograf Louis Painter tworzy portrety, które oddają poczucie człowieczeństwa i wrażliwości, zachowując jednocześnie filmową jakość. W pojedynczej klatce obrazy potrafią przeplatać uderzającą tożsamość z głębokimi emocjami.

„Ludzie queer doświadczają pewnego rodzaju samotności” – wyjaśnia Louis z Birmingham w Wielkiej Brytanii. „Fotografia queer jest dla mnie wszystkim. Identyfikując się jako osoba queer, chcę, aby było to widoczne w mojej pracy. W tym projekcie chodzi o to, że jestem bardziej sobą w otoczeniu osób identyfikujących się jako queer i moich przyjaciół – coś, do czego inni ludzie queer również mogą się odnieść”.

Co więc kieruje Louisem i co zyskuje dzięki przygodzie z fotografią queer?

Łączenie sztuki z fotografią

Osoba stoi i patrzy przez okno, a jej jasne włosy dopełniają zieleń ramy okiennej.

„Lubię podwójną ekspozycję z okien, a różne odcienie zieleni uzupełniające odrobinę czerwieni sprawiły, że obraz ożył” – mówi Louis. Teoria kolorów to coś, co niemal podświadomie wykorzystuje w swojej pracy. „Zaraz po kadrowaniu moim priorytetem jest kolor”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM; 1/200 s, f/2,5 i ISO 320. © Louis Painter

Postać w długiej sukni stoi na skraju skalistego wzgórza, zwrócona w stronę pól i wody w oddali.

Zamysł artystyczny Louisa był taki, aby to ujęcie, zrobione w Peak District, wyglądało jak kadr z filmu. „Poprawki ograniczyły się do kilku podstawowych korekt zniekształceń obiektywu oraz do dostosowania ekspozycji i światła w programie Adobe Photoshop Lightroom1”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 24mm f/2.8 IS USM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 320. © Louis Painter

Na początku było malarstwo, ale później przyszedł czas na studia fotograficzne na uniwersytecie. Inspiracją była tu znajoma osoba. Teraz regularnie publikuje swoje wyjątkowe filmowe zdjęcia na TikToku i innych platformach społecznościowych, zdobywając tysiące wyświetleń.

„Podobała mi się techniczna strona fotografii, rzeczy typu czas naświetlania i różne ogniskowe” – mówi Louis. „Z czasem poszerzała się też moja wiedza o historii. To była istna obsesja. Dzień wypełniało mi oglądanie filmów w serwisie YouTube”.

Ten niszowy styl fotografii skłonił Louisa do zajęcia się projektem fotografii queerowej w połowie pierwszego semestru trzeciego roku studiów. „Nieliczni fotografowie, którzy mieścili się w tej kategorii, nie włączali do niej emocji, stąd pomysł połączenia emocjonalnej części siebie z filmową estetyką i początek publikowania na TikToku, skąd płynęło dużo pozytywnych sygnałów od innych osób queer” – mówi.

Louis mówi, że obserwatorzy często używają słów „filmowy, queerowy, narracyjny i fantastyczny” do opisania prac. Inspiracją byli fotografowie, których zdjęcia mają też dramatyczną wymowę. Powołując się na Sarah Bahbah i Gregory'ego Crewdsona jako influencerów, Louis mówi, że ich obrazy opowiadają historie tam, gdzie słowa zawodzą.

Wyszukiwanie i reżyserowanie modeli

Stojąca postać przebrana za rycerza w metalowej zbroi patrzy w stronę aparatu. Tło za nią jest nieostre.

Kontakt z tą osobą to efekt ogłoszenia na TikToku. „Ta osoba lubiła cosplay, a jednym z moich marzeń była sesja zdjęciowa z rycerzem” – wyjaśnia Louis. „Zależało mi na tym, aby pokazać, jak osoby queer są zmuszane do odgrywania ról cis (cispłciowych i heteroseksualnych) i jak może to wywoływać poczucie izolacji”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 500. © Louis Painter

Postać przebrana za księżniczkę opiera się o ścianę, patrząc wytęsknionym wzrokiem na renesansowy jarmark.

To zdjęcie autorstwa Louisa pochodzi z renesansowego jarmarku – podobnie jak zdjęcie rycerza miało przedstawić bajkowy scenariusz. Obrazy Louisa każdy może interpretować na swój sposób – widzowie mogą umieszczać siebie w przedstawianych scenariuszach. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM; 1/320 s, f/2,8 i ISO 1600. © Louis Painter

Na początku projektu do zdjęć pozowali znajomi Louisa, ale w odpowiedzi na zaproszenia w Internecie zgłosiło się wiele osób queer. „Zależało mi na amatorach” – mówi Louis. „Podoba mi się pomysł wykorzystania prawdziwych ludzi, którzy okazują autentyczne emocje”.

Jeśli chodzi o reżyserowanie modeli, Louis woli obserwować, jak rozwija się sesja zdjęciowa. „Jeśli chodzi o fotografię, działam pod wpływem impulsów. Tworzę mały scenorys, ale jeśli widzę fajną lokalizację, która nie była częścią planu, mówię: »Chcę tam pojechać«. Myślę, że fotografia polega na tym, aby iść z prądem i zachować otwarty umysł”.

Louis daje swoim modelom podpowiedź, a następnie pozwala im interpretować ją w dowolny sposób. „Mogę ich poprosić, aby pomyśleli o swoim dzieciństwie lub decydującym momencie w ich życiu” – wyjaśnia Louis. „Gdy są już w takim stanie, mogę skupić się na kompozycji i kolorach. Około 40% to moje sugestie, a 60% zależy od osoby, którą fotografuję. Chcę, aby pozujące osoby czuły się komfortowo, ponieważ tylko wtedy mogą być naprawdę sobą i ujawnić swoje uczucia”.

Budowanie zestawu

Transseksualny muzyk Jay Page patrzy w lustro z rękami założonymi za głowę na zdjęciu wykonanym przez Louisa Paintera.

To zdjęcie muzyka Jaya Page'a było jednym z pierwszych portretów wykonanych przez Louisa na potrzeby jego projektu. „Transowy coming out Jaya miał miejsce kilka miesięcy wcześniej. Moim celem było pokazanie dysforii płciowej” – wyjaśnia Louis. „Obiekt miał patrzeć w lustro i myśleć o tym, jak się identyfikuje. To wyzwoliło spore emocje”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 800. © Louis Painter

Louis często fotografuje w zmiennych warunkach, od słabo oświetlonych alejek i altan po otwarte przestrzenie, więc aby jak najlepiej wykorzystać swoje sesje, musi działać dynamicznie. Na początku był wypożyczony z uniwersytetu aparat Canon EOS 6D Mark II oraz wybrane obiektywy Canon z serii L. Później pojawił się pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Canon EOS RP z adapterem mocowania Canon EF-EOS R, co umożliwiało korzystanie z obiektywów EF.

Kompaktowy aparat EOS RP sprawia, że Louis może fotografować w podróży. Rozszerzony obszar AF umożliwia szybkie i skuteczne wyostrzanie portretowanych obiektów. „Kilka razy mi się poszczęściło. Zdjęcia były ostre już za pierwszym razem” – mówi Louis.

Louis twierdzi, że ekran dotykowy jest również niezbędny. „Nie lubię patrzeć przez wizjer; wolę patrzeć prosto na fotografowaną osobę, aby nawiązać z nią więź” – wyjaśnia Louis. „Chcę, aby patrzyła na mnie, a nie na aparat. Model EOS RP mi to umożliwia. Wystarczy dotknąć ekranu, aby nie martwić się o utratę emocji na zdjęciu”.

Louis docenia zalety stabilizacji obrazu, która przydała się podczas pracy w wietrznych warunkach. Często używa obiektywu Canon EF 24mm f/2.8 IS USM, aby rejestrować pozbawione drgań zdjęcia. Fotografując przy użyciu obiektywu szerokokątnego, Louis może też uwzględnić większy obszar tła na zdjęciu i pokazać, jak komfortowo czuje się fotografowana osoba w swoim otoczeniu. „Cieszę się, że mogę uchwycić potęgowane przez otoczenie uczucie samotności” – dodaje Louis.

Louis korzysta również z obiektywu Canon EF 50mm f/1.2L USM. Jest to jego ulubiona ogniskowa – umożliwia rejestrowanie ostrych szczegółów nawet w przypadku słabego oświetlenia.

Odpowiednikami ze świata obiektywów RF byłyby modele RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i RF 50mm F1.2L USM.

Co przyniesie przyszłość

Osoba z krótkimi farbowanymi włosami i kolczykiem w nosie spogląda w stronę aparatu.

To zdjęcie z drugiej sesji Louisa zostało zrobione przy kanałach w Gay Village w Manchesterze. „Celem było wykadrowanie tego zdjęcia tak, aby wyglądało na ostatni kadr filmu, w którym bohater został pokonany i patrzy w obiektyw tak, jakby chciał przeniknąć niewidzialną ścianę oddzielającą go od widza” – wyjaśnia. „Uniwersytet pozwolił mi skorzystać z obiektywu 50 mm, który przypadł mi do gustu, ponieważ skutecznie wydobywał kolory nawet przy słabym oświetleniu”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM; 1/125 s, f/2 i ISO 6400. © Louis Painter

Louis jest bardzo ambitną osobą. Chce dalej fotografować społeczność queer, poszerzać sieć kontaktów oraz odkrywać wyjątkowe historie i doświadczenia. „Od ukończenia studiów chce poznawać emocje, takie jak queerowa radość” – mówi Louis. „Zależy mi również na fotografowaniu osób o różnej orientacji seksualnej i płci. Chcę fotografować osoby queer o różnym kolorze skóry, osoby AMAB (przypisane do płci męskiej w chwili urodzenia) i wiele innych. To kolejny krok”.

Ma nadzieję pewnego dnia zobaczyć swoje zdjęcia w druku, być może w formie książki. „To dobry sposób na zakończenie projektu” – mówi Louis. „Ciągle jestem daleko od osiągnięcia tego celu, ale codziennie robię więcej zdjęć i dążę do realizacji założeń”.

Demonstrując moc fotografii, portrety Louisa dają ludziom poczucie, że nie są sami, i pokazują, jak pojedynczy obraz może przekazać szereg emocji, które mogą być trudne do wyrażenia słowami.


Autor: Nikita Achanta

  1. Adobe, Photoshop i Lightroom są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Adobe w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Jak uchwycić doskonałe odcienie skóry na portretach

    Opanuj skomplikowaną sztukę uwieczniania naturalnych odcieni skóry z zawodową fotograficzką modową Jade Keshią Gordon.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Idealny obiektyw do portretów

    Rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru obiektywu do fotografii portretowej.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Wskazówki dotyczące fotografii portretowej

    Udoskonal swoje zdjęcia portretowe dzięki tym najlepszym wskazówkom i technikom.

  • FOTOGRAFIA ULICZNA

    Portrety do druku

    Fotograf i TikToker Kym Moseley dzieli się wskazówkami dotyczącymi robienia i udostępniania atrakcyjnych zdjęć obcych ludzi.