Dostrzegając niewidoczne: fotografowanie społeczności queer

Niebinarny fotograf Louis Painter wykonuje mocne portrety, które pokazują zarówno różnorodne społeczności, jak i emocje fotografowanych obiektów.
Wykonany przez Louisa Paintera portret drag queen z długimi blond włosami, ubranej w kwiecistą sukienkę i brązowe futro, a stojącej przed zdobionym budynkiem.

Samotność i potrzeba przynależności to emocje, których większość ludzi doświadcza w pewnym momencie swojego życia i z którymi trudno sobie poradzić. Dziś zaprezentowanie się i widoczność mają większe znaczenie niż kiedykolwiek, a zobaczenie siebie w czyjejś pracy może przynieść radość i poczucie ulgi z uznania za to, kim się jest.

Fotografia może odgrywać znaczącą rolę w podkreślaniu różnorodności, a niebinarny, queerowy i autystyczny fotograf Louis Painter tworzy portrety, które oddają poczucie człowieczeństwa i wrażliwości, zachowując jednocześnie filmową jakość. W pojedynczej klatce obrazy potrafią przeplatać uderzającą tożsamość z głębokimi emocjami.

„Ludzie queer doświadczają pewnego rodzaju samotności” – wyjaśnia Louis z Birmingham w Wielkiej Brytanii. „Fotografia queer jest dla mnie wszystkim. Identyfikując się jako osoba queer, chcę, aby było to widoczne w mojej pracy. W tym projekcie chodzi o to, że jestem bardziej sobą w otoczeniu osób identyfikujących się jako queer i moich przyjaciół – coś, do czego inni ludzie queer również mogą się odnieść”.

Co więc kieruje Louisem i co zyskuje dzięki przygodzie z fotografią queer?

Łączenie sztuki z fotografią

Osoba stoi i patrzy przez okno, a jej jasne włosy dopełniają zieleń ramy okiennej.

„Lubię podwójną ekspozycję z okien, a różne odcienie zieleni uzupełniające odrobinę czerwieni sprawiły, że obraz ożył” – mówi Louis. Teoria kolorów to coś, co niemal podświadomie wykorzystuje w swojej pracy. „Zaraz po kadrowaniu moim priorytetem jest kolor”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM; 1/200 s, f/2,5 i ISO 320. © Louis Painter

Postać w długiej sukni stoi na skraju skalistego wzgórza, zwrócona w stronę pól i wody w oddali.

Zamysł artystyczny Louisa był taki, aby to ujęcie, zrobione w Peak District, wyglądało jak kadr z filmu. „Poprawki ograniczyły się do kilku podstawowych korekt zniekształceń obiektywu oraz do dostosowania ekspozycji i światła w programie Adobe Photoshop Lightroom1”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 24mm f/2.8 IS USM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 320. © Louis Painter

Na początku było malarstwo, ale później przyszedł czas na studia fotograficzne na uniwersytecie. Inspiracją była tu znajoma osoba. Teraz regularnie publikuje swoje wyjątkowe filmowe zdjęcia na TikToku i innych platformach społecznościowych, zdobywając tysiące wyświetleń.

„Podobała mi się techniczna strona fotografii, rzeczy typu czas naświetlania i różne ogniskowe” – mówi Louis. „Z czasem poszerzała się też moja wiedza o historii. To była istna obsesja. Dzień wypełniało mi oglądanie filmów w serwisie YouTube”.

Ten niszowy styl fotografii skłonił Louisa do zajęcia się projektem fotografii queerowej w połowie pierwszego semestru trzeciego roku studiów. „Nieliczni fotografowie, którzy mieścili się w tej kategorii, nie włączali do niej emocji, stąd pomysł połączenia emocjonalnej części siebie z filmową estetyką i początek publikowania na TikToku, skąd płynęło dużo pozytywnych sygnałów od innych osób queer” – mówi.

Louis mówi, że obserwatorzy często używają słów „filmowy, queerowy, narracyjny i fantastyczny” do opisania prac. Inspiracją byli fotografowie, których zdjęcia mają też dramatyczną wymowę. Powołując się na Sarah Bahbah i Gregory'ego Crewdsona jako influencerów, Louis mówi, że ich obrazy opowiadają historie tam, gdzie słowa zawodzą.

Wyszukiwanie i reżyserowanie modeli

Stojąca postać przebrana za rycerza w metalowej zbroi patrzy w stronę aparatu. Tło za nią jest nieostre.

Kontakt z tą osobą to efekt ogłoszenia na TikToku. „Ta osoba lubiła cosplay, a jednym z moich marzeń była sesja zdjęciowa z rycerzem” – wyjaśnia Louis. „Zależało mi na tym, aby pokazać, jak osoby queer są zmuszane do odgrywania ról cis (cispłciowych i heteroseksualnych) i jak może to wywoływać poczucie izolacji”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 500. © Louis Painter

Postać przebrana za księżniczkę opiera się o ścianę, patrząc wytęsknionym wzrokiem na renesansowy jarmark.

To zdjęcie autorstwa Louisa pochodzi z renesansowego jarmarku – podobnie jak zdjęcie rycerza miało przedstawić bajkowy scenariusz. Obrazy Louisa każdy może interpretować na swój sposób – widzowie mogą umieszczać siebie w przedstawianych scenariuszach. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM; 1/320 s, f/2,8 i ISO 1600. © Louis Painter

Na początku projektu do zdjęć pozowali znajomi Louisa, ale w odpowiedzi na zaproszenia w Internecie zgłosiło się wiele osób queer. „Zależało mi na amatorach” – mówi Louis. „Podoba mi się pomysł wykorzystania prawdziwych ludzi, którzy okazują autentyczne emocje”.

Jeśli chodzi o reżyserowanie modeli, Louis woli obserwować, jak rozwija się sesja zdjęciowa. „Jeśli chodzi o fotografię, działam pod wpływem impulsów. Tworzę mały scenorys, ale jeśli widzę fajną lokalizację, która nie była częścią planu, mówię: »Chcę tam pojechać«. Myślę, że fotografia polega na tym, aby iść z prądem i zachować otwarty umysł”.

Louis daje swoim modelom podpowiedź, a następnie pozwala im interpretować ją w dowolny sposób. „Mogę ich poprosić, aby pomyśleli o swoim dzieciństwie lub decydującym momencie w ich życiu” – wyjaśnia Louis. „Gdy są już w takim stanie, mogę skupić się na kompozycji i kolorach. Około 40% to moje sugestie, a 60% zależy od osoby, którą fotografuję. Chcę, aby pozujące osoby czuły się komfortowo, ponieważ tylko wtedy mogą być naprawdę sobą i ujawnić swoje uczucia”.

Budowanie zestawu

Transseksualny muzyk Jay Page patrzy w lustro z rękami założonymi za głowę na zdjęciu wykonanym przez Louisa Paintera.

To zdjęcie muzyka Jaya Page'a było jednym z pierwszych portretów wykonanych przez Louisa na potrzeby jego projektu. „Transowy coming out Jaya miał miejsce kilka miesięcy wcześniej. Moim celem było pokazanie dysforii płciowej” – wyjaśnia Louis. „Obiekt miał patrzeć w lustro i myśleć o tym, jak się identyfikuje. To wyzwoliło spore emocje”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM; 1/200 s, f/2,8 i ISO 800. © Louis Painter

Louis często fotografuje w zmiennych warunkach, od słabo oświetlonych alejek i altan po otwarte przestrzenie, więc aby jak najlepiej wykorzystać swoje sesje, musi działać dynamicznie. Na początku był wypożyczony z uniwersytetu aparat Canon EOS 6D Mark II oraz wybrane obiektywy Canon z serii L. Później pojawił się pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy Canon EOS RP z adapterem mocowania Canon EF-EOS R, co umożliwiało korzystanie z obiektywów EF.

Kompaktowy aparat EOS RP sprawia, że Louis może fotografować w podróży. Rozszerzony obszar AF umożliwia szybkie i skuteczne wyostrzanie portretowanych obiektów. „Kilka razy mi się poszczęściło. Zdjęcia były ostre już za pierwszym razem” – mówi Louis.

Louis twierdzi, że ekran dotykowy jest również niezbędny. „Nie lubię patrzeć przez wizjer; wolę patrzeć prosto na fotografowaną osobę, aby nawiązać z nią więź” – wyjaśnia Louis. „Chcę, aby patrzyła na mnie, a nie na aparat. Model EOS RP mi to umożliwia. Wystarczy dotknąć ekranu, aby nie martwić się o utratę emocji na zdjęciu”.

Louis docenia zalety stabilizacji obrazu, która przydała się podczas pracy w wietrznych warunkach. Często używa obiektywu Canon EF 24mm f/2.8 IS USM, aby rejestrować pozbawione drgań zdjęcia. Fotografując przy użyciu obiektywu szerokokątnego, Louis może też uwzględnić większy obszar tła na zdjęciu i pokazać, jak komfortowo czuje się fotografowana osoba w swoim otoczeniu. „Cieszę się, że mogę uchwycić potęgowane przez otoczenie uczucie samotności” – dodaje Louis.

Louis korzysta również z obiektywu Canon EF 50mm f/1.2L USM. Jest to jego ulubiona ogniskowa – umożliwia rejestrowanie ostrych szczegółów nawet w przypadku słabego oświetlenia.

Odpowiednikami ze świata obiektywów RF byłyby modele RF 24mm F1.8 MACRO IS STM i RF 50mm F1.2L USM.

Co przyniesie przyszłość

Osoba z krótkimi farbowanymi włosami i kolczykiem w nosie spogląda w stronę aparatu.

To zdjęcie z drugiej sesji Louisa zostało zrobione przy kanałach w Gay Village w Manchesterze. „Celem było wykadrowanie tego zdjęcia tak, aby wyglądało na ostatni kadr filmu, w którym bohater został pokonany i patrzy w obiektyw tak, jakby chciał przeniknąć niewidzialną ścianę oddzielającą go od widza” – wyjaśnia. „Uniwersytet pozwolił mi skorzystać z obiektywu 50 mm, który przypadł mi do gustu, ponieważ skutecznie wydobywał kolory nawet przy słabym oświetleniu”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D Mark II z obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM; 1/125 s, f/2 i ISO 6400. © Louis Painter

Louis jest bardzo ambitną osobą. Chce dalej fotografować społeczność queer, poszerzać sieć kontaktów oraz odkrywać wyjątkowe historie i doświadczenia. „Od ukończenia studiów chce poznawać emocje, takie jak queerowa radość” – mówi Louis. „Zależy mi również na fotografowaniu osób o różnej orientacji seksualnej i płci. Chcę fotografować osoby queer o różnym kolorze skóry, osoby AMAB (przypisane do płci męskiej w chwili urodzenia) i wiele innych. To kolejny krok”.

Ma nadzieję pewnego dnia zobaczyć swoje zdjęcia w druku, być może w formie książki. „To dobry sposób na zakończenie projektu” – mówi Louis. „Ciągle jestem daleko od osiągnięcia tego celu, ale codziennie robię więcej zdjęć i dążę do realizacji założeń”.

Demonstrując moc fotografii, portrety Louisa dają ludziom poczucie, że nie są sami, i pokazują, jak pojedynczy obraz może przekazać szereg emocji, które mogą być trudne do wyrażenia słowami.


Autor: Nikita Achanta

  1. Adobe, Photoshop i Lightroom są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Adobe w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Jak uchwycić doskonałe odcienie skóry na portretach

Opanuj skomplikowaną sztukę uwieczniania naturalnych odcieni skóry z zawodową fotograficzką modową Jade Keshią Gordon.

Idealny obiektyw do portretów

Rzeczy, które należy wziąć pod uwagę podczas wyboru obiektywu do fotografii portretowej.

Wskazówki dotyczące fotografii portretowej

Udoskonal swoje zdjęcia portretowe dzięki tym najlepszym wskazówkom i technikom.

Portrety do druku

Fotograf i TikToker Kym Moseley dzieli się wskazówkami dotyczącymi robienia i udostępniania atrakcyjnych zdjęć obcych ludzi.