Presja wiążąca się z fotografowaniem dynamicznych wydarzeń może czasem uniemożliwić fotografom sportowym uchwycenie wyjątkowej chwili i zrobienie zdjęcia, które zachwyci oglądających. Przedstawione tu przykłady pokazują jednak, że dzięki odpowiednim ustawieniom, zestawowi, który poradzi sobie w trudnych warunkach, oraz kreatywnemu podejściu do tematu można zrobić zachwycające i niezwykłe zdjęcia.
Porozmawialiśmy z pięciorgiem profesjonalistów, którzy specjalizują się w fotografowaniu różnych dyscyplin sportowych, aby dowiedzieć się, co zainspirowało ich do zrobienia tych zdjęć, jakiego sprzętu i ustawień użyli oraz jakich wskazówek i porad mogliby udzielić początkującym fotografom chcącym uzyskać podobne efekty.
Opowieści o pięciu wspaniałych zdjęciach sportowych
James Musselwhite
W przypadku wrestlingu można tworzyć spektakularne portrety, ale fotograf James Musselwhite chciał przesunąć twórcze granice swoim surrealistycznym zdjęciem (widoczne u góry) zawodowego brytyjskiego zapaśnika Cassiusa. „To bardzo ekstrawagancki zawodnik. Chcieliśmy ukazać jego energię w bardziej tradycyjnej formie – jak gdyby przebijał się przez skałę” – wyjaśnia.
James użył aparatu Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 70-200mm f/2.8L USM. Zastosował następujące ustawienia: 155 mm, 1/8000 s, f/5,6 i ISO 400. Aparatem sterował za pomocą zainstalowanej w smartfonie aplikacji Canon Camera Connect. Wyzwanie polegało na uzyskaniu pożądanego efektu bez konieczności dokonywania edycji na komputerze. „Pomalowaliśmy ciało zapaśnika, a potem rzucaliśmy w niego torbami z mąką, aż udało nam się zrobić dobre zdjęcie. Umieściłem aparat EOS R6 na statywie, aby móc robić zdjęcia z poziomu telefonu. Podłączyłem też aparat do wyświetlacza, co pozwoliło nam skupić się na oświetleniu i kadrowaniu” – dodaje.
Rugby i amatorski wrestling
Spróbuj to powtórzyć
„Trzeba wiedzieć, jak będą się zachowywać używane materiały” – mówi James. „Warto poeksperymentować z elementami, które nie są standardowo używane w przypadku portretów. Można zacząć od wody i sztucznych ogni lub spróbować malować światłem latarki w telefonie”.
James sugeruje także wypróbowanie różnych czasów naświetlania w celu sprawdzenia, co przyniesie oczekiwany efekt. „Obserwowanie tego, jak można unieruchomić poszczególne elementy będące w ruchu, ma kluczowe znaczenie dla uzyskania właściwego ujęcia” – dodaje.
Jean-baptiste Liautard
Stary wygaszacz ekranu był inspiracją do utworzenia niebieskich smug świetlnych w przypadku zachwycającego zdjęcia, które John-baptiste zrobił rowerzyście górskiemu Peterowi Kaiserowi Aby stworzyć świetlne smugi, John-baptiste chodził wokół Petera i oświetlał go, poruszając źródłem światła w rytm ruchu wycieraczek samochodowych, zatrzymywał ten ruch za i przed obiektem, a następnie powtórzył wszystko w drodze powrotnej w celu uzyskania symetrycznego efektu. „Chciałem, żeby obiekt znajdował się w centrum kadru, a światło tworzyło dynamiczny wzór od jednej do drugiej strony obrazu” – wyjaśnia.
Nie wiedział tylko, czy zaczynał i kończył malowanie światłem we właściwym miejscu. „Musiałem sprawdzać błędy i określać, w jakim stopniu trzeba je skorygować. Peter musiał być całkowicie nieruchomy, a ja musiałem iść płynnie, tak aby smugi wyglądały naturalnie” – dodaje. „20-sekundowa ekspozycja pozwoliła mi poruszać się wokół sportowca z paskiem diod LED. Przysłona f/6,3 zapewniła większą głębię ostrości, dzięki czemu wszystko było wyostrzone, nawet smugi świetlne.
Sporty ekstremalne
Spróbuj to powtórzyć
„Robienie takich zdjęć pochłania sporo czasu” – wyjaśnia Jean-baptiste. „Trzeba zadbać o stabilność aparatu, używamy więc statywu. Potrzebna jest także długa ekspozycja i bardzo ciemne otoczenie”.
Jeśli chcesz odtworzyć to ujęcie, poproś znajomą osobę o zapozowanie lub użyj jakiegoś przedmiotu i poeksperymentuj, poruszając światłem wokół obiektu na różne sposoby. Im wolniej poruszasz źródłem światła, tym jaśniejszy będzie efekt malowania światłem, ponieważ matryca aparatu ma więcej czasu na wchłanianie światła. Trzeba założyć ciemną, pozbawioną odblaskowych elementów odzież, aby nie było widać jej na zdjęciach.
Morgan Harlow
Ograniczenie możliwości przemieszczania się w przypadku tego meczu netballowego zmusiło Morgan do zachowania cierpliwości i zaczekania na jedno wyjątkowe ujęcie. „Mary tworzy piękne kształty, gdy wyskakuje po piłkę, więc skupiłam się na niej. Głównym elementem stały się jej oczy” – wyjaśnia Morgan.
Mówi, że jest to klasyczny przykład technik izolacji obiektu, których musi używać fotograf sportowy. „Ustawiłam się za koszem, aby zrobić ujęcie z boku. Na boisku były tablice LED, więc musiałem przyklęknąć za nimi, aby wyeliminować je z kadru i wyizolować Mary z grupy graczy”.
Dynamiczne wydarzenia sportowe ze szczególnym uwzględnieniem netballu i pływania
Spróbuj to powtórzyć
Morgan mówi, że w przypadku takich zdjęć trzeba poczekać na odpowiednią chwilę. Radzi też zastanowić się nad tłem. „Rozpraszający uwagę kolor lub obiekt może zrujnować potencjalnie atrakcyjne zdjęcie” – mówi. Jeśli obiekt w tle przyciąga niepożądaną uwagę, ustawiamy większy otwór przysłony (wybierając niższą wartość f). Spowoduje to rozmycie tła, a obiekt pozostanie wyostrzony.
Aby dodać do zdjęć element dramaturgii i dodatkowo zaciekawić widzów, skup się na twarzach obiektów, a zwłaszcza na ich oczach. W przypadku fotografowania sportu warto pomyśleć o interesującym kadrowaniu. Sposób, w jaki Morgan uchwyciła twarz między zgiętym łokciem, uwydatnia sportowca i jego determinację w kluczowym momencie meczu.
Jeśli fotografujemy sporty drużynowe, warto upewnić się, że jesteśmy we właściwym miejscu. Morgan ustawiła się blisko kosza, więc mogła uchwycić akcję.
Samo Vidic
Ambasador Canon Samo Vidic to aktywny, robiący zdjęcia sportowe dla Red Bulla na całym świecie fotograf. To zdjęcie przestawia jego przyjaciela, Nino, który został sparaliżowany od szyi w dół w wyniku wypadku. Samo wpadł na pomysł, aby zrobić Nino takie zdjęcie, które dawałoby wrażenie, że zjeżdża on ze wzgórza z dużą prędkością.
„Kupiłem małe boczne koła dla Nino, zamontowałem aparat na widełkach rowerowych i zmieniłem siedzenie oraz kierownicę, aby zapewnić mu odpowiednie wsparcie” – wyjaśnia. „Potem lekko go popchnęliśmy, do prędkości około 5 km/h”.
Korzystając z dwóch uruchamianych zdalnie lamp błyskowych Speedlite, obiektywu szerokokątnego i długiego czasu naświetlania, Samo zdołał wyodrębnić Nino i stworzyć rozmyty chaos podczas zjazdu ze wzgórza. „Po zakończeniu Nino rozpłakał się z radości, że mógł poruszać się choćby w tak niewielkim stopniu” – mówi Samo.
Sport, zastosowania komercyjne i przygody
Spróbuj to powtórzyć
Jeśli chcesz zrobić takie zdjęcie, musisz opanować technikę pracy w mniej spektakularnym, kontrolowanym środowisku – radzi Samo. „Trzeba zacząć bez rozmachu i robić kolejne kroki. Używaj długiego czasu naświetlania i eksperymentuj z autofokusem śledzącym oko oraz z ręcznym wyostrzaniem, aby przekonać się, co Ci bardziej odpowiada. Poproś znajomą osobę o pomoc, aby poćwiczyć technikę panoramowania z różną szybkością – prędkość ruchu obiektu będzie miała wpływ na efekt. Najpierw wypróbuj działanie samej lampy błyskowej w aparacie, a później spróbuj przymocować lampę Speedlite do drzewa lub w punktach na różnej wysokości. Wszystko to będzie miało wpływ na cienie i całe ujęcie”.
Ella Ling
To ujęcie wymagało przemyślanego umiejscowienia i cierpliwości. „Poszłam na podest nad kortem, aby zrobić wyjątkowe zdjęcie” – mówi Ella. „Jest tam małe okno, przez które pada światło na gracza. Reszta kortu znajduje się w cieniu rzucanym przez dach. To zapewniło mi niesamowite czarne tło. Nacisnęłam spust migawki, gdy piłka znajdowała się maksymalnie blisko rakiety. Zadbałam o to, aby nie prześwietlić gracza”.
Profesjonalny tenis
Spróbuj to powtórzyć
„Trzeba opanować umiejętność swobodnej zmiany ustawień ekspozycji. Szukamy wysoko położonego miejsca, aby móc sfotografować obiekt z góry” – radzi Ella. „Słońce musi znajdować się blisko horyzontu, aby tworzyło długie cienie. Sprawdzi się to w przypadku każdej dyscypliny sportu i dowolnego obiektu. Nie musi się on poruszać”.
Aby uzyskać spektakularne cienie, warto fotografować o wschodzie lub zachodzie słońca, gdy znajduje się ono w najniższym punkcie. Podobny efekt można zapewnić lampa błyskowa Speedlite lub inne sztuczne źródło światła. W przypadku wykorzystywania cieni ważna jest kompozycja. Tutaj zastosowano zasadę trójpodziału – sportowiec jest ustawiony w prawej z trzech wirtualnych części obrazu. Kolor też stanowi bardzo ważny element. Zobacz, jak wyróżnia się jasnożółta piłka tenisowa. Zawsze warto rozważyć inne, potencjalnie artystyczne elementy poza samą akcją.
Mamy nadzieję, że te zachwycające zdjęcia oraz wskazówki i porady profesjonalistów zainspirowały Cię do zrobienia wyróżniających się zdjęć sportowych. Gdy zaczniesz eksperymentować z różnymi technikami, możliwości twórcze będą nieograniczone.
Autor: Jack Fittes
Produkty powiązane
-
EOS R7
Odkryj dziką przyrodę z aparatem o niesamowitej szybkości i jakości obrazu w przenośnym korpusie APS-C zaprojektowanym z myślą o przyszłości. -
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa. -
EOS RP
Niewielki, lekki i łatwy w obsłudze aparat bezlusterkowy, idealny do fotografowaniu w podróży i na co dzień. -
RF 14-35mm F4L IS USM
Ultraszerokokątny obiektyw RF w ofercie firmy Canon pozwala uwieczniać szczegóły z precyzją typową dla obiektywów serii L – w zakresie od 14 do 35 mm. Stabilizacja obrazu na poziomie 5,5 stopnia umożliwia wygodne fotografowanie z ręki. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia. -
RF 70-200mm F4L IS USM
Niezbędny, kompaktowy i lekki teleobiektyw z zoomem serii L – RF 70-200mm F4L IS USM – doskonale nadaje się do fotografii podróżniczej, sportowej, przyrodniczej i portretowej.