Opowieści o pięciu wspaniałych zdjęciach sportowych

Chcesz robić lepsze zdjęcia sportowe? Pięcioro profesjonalnych fotografów sportowych opowiada o przygotowaniach oraz zestawach i ustawieniach, których użyli do zrobienia pięciu wyróżniających się zdjęć, a ponadto udziela wskazówek i porad dotyczących powielania efektów ich pracy.
A grey figure's head and shoulders shrouded in dust particles and set against a black background.

Presja wiążąca się z fotografowaniem dynamicznych wydarzeń może czasem uniemożliwić fotografom sportowym uchwycenie wyjątkowej chwili i zrobienie zdjęcia, które zachwyci oglądających. Przedstawione tu przykłady pokazują jednak, że dzięki odpowiednim ustawieniom, zestawowi, który poradzi sobie w trudnych warunkach, oraz kreatywnemu podejściu do tematu można zrobić zachwycające i niezwykłe zdjęcia.

Porozmawialiśmy z pięciorgiem profesjonalistów, którzy specjalizują się w fotografowaniu różnych dyscyplin sportowych, aby dowiedzieć się, co zainspirowało ich do zrobienia tych zdjęć, jakiego sprzętu i ustawień użyli oraz jakich wskazówek i porad mogliby udzielić początkującym fotografom chcącym uzyskać podobne efekty.

James Musselwhite

W przypadku wrestlingu można tworzyć spektakularne portrety, ale fotograf James Musselwhite chciał przesunąć twórcze granice swoim surrealistycznym zdjęciem (widoczne u góry) zawodowego brytyjskiego zapaśnika Cassiusa. „To bardzo ekstrawagancki zawodnik. Chcieliśmy ukazać jego energię w bardziej tradycyjnej formie – jak gdyby przebijał się przez skałę” – wyjaśnia.

James użył aparatu Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 70-200mm f/2.8L USM. Zastosował następujące ustawienia: 155 mm, 1/8000 s, f/5,6 i ISO 400. Aparatem sterował za pomocą zainstalowanej w smartfonie aplikacji Canon Camera Connect. Wyzwanie polegało na uzyskaniu pożądanego efektu bez konieczności dokonywania edycji na komputerze. „Pomalowaliśmy ciało zapaśnika, a potem rzucaliśmy w niego torbami z mąką, aż udało nam się zrobić dobre zdjęcie. Umieściłem aparat EOS R6 na statywie, aby móc robić zdjęcia z poziomu telefonu. Podłączyłem też aparat do wyświetlacza, co pozwoliło nam skupić się na oświetleniu i kadrowaniu” – dodaje.

Zdjęcie portretowe znajdującej się przed białym, ceglanym tłem osoby w czarnym topie.

Rugby i amatorski wrestling

„Pokazanie, że wiemy, jak działa branża, może zaimponować promotorowi, ale nie chce on, aby kibice poznali zaplecze całego biznesu. Trzeba wykorzystać swoją wiedzę, aby zyskać zaufanie w określonych kręgach, ale nie należy akcentować tego, że jest się fanem dyscypliny”.

Spróbuj to powtórzyć


„Trzeba wiedzieć, jak będą się zachowywać używane materiały” – mówi James. „Warto poeksperymentować z elementami, które nie są standardowo używane w przypadku portretów. Można zacząć od wody i sztucznych ogni lub spróbować malować światłem latarki w telefonie”.

James sugeruje także wypróbowanie różnych czasów naświetlania w celu sprawdzenia, co przyniesie oczekiwany efekt. „Obserwowanie tego, jak można unieruchomić poszczególne elementy będące w ruchu, ma kluczowe znaczenie dla uzyskania właściwego ujęcia” – dodaje.

Jean-baptiste Liautard

Czarna sylwetka osoby na rowerze otoczonej jasnoniebieskimi smugami światła

Smugi światła na nocnym zdjęciu, którego autorem jest ambasador Canon Jean-baptiste Liautard, zostały utworzone za pomocą paska niebieskich diod. Pomogło to stworzyć wrażenie ruchu na tym statycznym obrazie. „Do uzyskania tego dynamicznego efektu potrzebny był szerokokątny obiektyw. Chciałem, aby smugi światła wydawały się większe na krawędziach obrazu i tworzyły trójwymiarowy efekt” – wyjaśnia. „Lubię kolor niebieski i chłodny efekt, który nadaje on zdjęciom”. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM (poprzednik modelu Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM; 16 mm, 20 s, f/6,3 i ISO 100. © Jean-baptiste Liautard

Stary wygaszacz ekranu był inspiracją do utworzenia niebieskich smug świetlnych w przypadku zachwycającego zdjęcia, które John-baptiste zrobił rowerzyście górskiemu Peterowi Kaiserowi Aby stworzyć świetlne smugi, John-baptiste chodził wokół Petera i oświetlał go, poruszając źródłem światła w rytm ruchu wycieraczek samochodowych, zatrzymywał ten ruch za i przed obiektem, a następnie powtórzył wszystko w drodze powrotnej w celu uzyskania symetrycznego efektu. „Chciałem, żeby obiekt znajdował się w centrum kadru, a światło tworzyło dynamiczny wzór od jednej do drugiej strony obrazu” – wyjaśnia.

Nie wiedział tylko, czy zaczynał i kończył malowanie światłem we właściwym miejscu. „Musiałem sprawdzać błędy i określać, w jakim stopniu trzeba je skorygować. Peter musiał być całkowicie nieruchomy, a ja musiałem iść płynnie, tak aby smugi wyglądały naturalnie” – dodaje. „20-sekundowa ekspozycja pozwoliła mi poruszać się wokół sportowca z paskiem diod LED. Przysłona f/6,3 zapewniła większą głębię ostrości, dzięki czemu wszystko było wyostrzone, nawet smugi świetlne.

Monochromatyczne zdjęcie portretowe osoby w jasnej odzieży na czarnym tle.

Sporty ekstremalne

„Znajomość fotografowanej dyscypliny sportu jest niezbędna, ponieważ pozwala przewidzieć wydarzenia. Często fotografuję dynamiczne wydarzenia w lesie lub innym słabo oświetlonym miejscu, więc gdy chcę skutecznie unieruchomić obiekt, muszę mieć obiektyw z dużym otworem przysłony i dobrą matrycę”.

Spróbuj to powtórzyć


„Robienie takich zdjęć pochłania sporo czasu” – wyjaśnia Jean-baptiste. „Trzeba zadbać o stabilność aparatu, używamy więc statywu. Potrzebna jest także długa ekspozycja i bardzo ciemne otoczenie”.

Jeśli chcesz odtworzyć to ujęcie, poproś znajomą osobę o zapozowanie lub użyj jakiegoś przedmiotu i poeksperymentuj, poruszając światłem wokół obiektu na różne sposoby. Im wolniej poruszasz źródłem światła, tym jaśniejszy będzie efekt malowania światłem, ponieważ matryca aparatu ma więcej czasu na wchłanianie światła. Trzeba założyć ciemną, pozbawioną odblaskowych elementów odzież, aby nie było widać jej na zdjęciach.

Morgan Harlow

Głowa i ramiona zawodniczki netballowej. Trzyma zgięte ramiona nad głową, skacząc po niewidoczną w kadrze piłkę.

Fotograf sportowy Morgan Harlow zrobiła to zdjęcie ugandyjskiej zawodniczki netballowej Mary Cholhok, gdy obowiązywały obostrzenia związane z Covid-19 ograniczające możliwość poruszania się po arenie. Zrobione aparatem Canon EOS-1D X (poprzednik modelu Canon EOS-1D X Mark III) z obiektywem Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM; 1/800 s, f/2,8 i ISO 6400. © Morgan Harlow

Ograniczenie możliwości przemieszczania się w przypadku tego meczu netballowego zmusiło Morgan do zachowania cierpliwości i zaczekania na jedno wyjątkowe ujęcie. „Mary tworzy piękne kształty, gdy wyskakuje po piłkę, więc skupiłam się na niej. Głównym elementem stały się jej oczy” – wyjaśnia Morgan.

Mówi, że jest to klasyczny przykład technik izolacji obiektu, których musi używać fotograf sportowy. „Ustawiłam się za koszem, aby zrobić ujęcie z boku. Na boisku były tablice LED, więc musiałem przyklęknąć za nimi, aby wyeliminować je z kadru i wyizolować Mary z grupy graczy”.

Zbliżenie osoby na czarnym tle, która patrzy w stronę aparatu. Copyright: Ben Lumley.

Dynamiczne wydarzenia sportowe ze szczególnym uwzględnieniem netballu i pływania

„Analiza zdjęć innych fotografów i sposobu ich pracy, to dobry sposób na doskonalenie własnych umiejętności”.

Spróbuj to powtórzyć


Morgan mówi, że w przypadku takich zdjęć trzeba poczekać na odpowiednią chwilę. Radzi też zastanowić się nad tłem. „Rozpraszający uwagę kolor lub obiekt może zrujnować potencjalnie atrakcyjne zdjęcie” – mówi. Jeśli obiekt w tle przyciąga niepożądaną uwagę, ustawiamy większy otwór przysłony (wybierając niższą wartość f). Spowoduje to rozmycie tła, a obiekt pozostanie wyostrzony.

Aby dodać do zdjęć element dramaturgii i dodatkowo zaciekawić widzów, skup się na twarzach obiektów, a zwłaszcza na ich oczach. W przypadku fotografowania sportu warto pomyśleć o interesującym kadrowaniu. Sposób, w jaki Morgan uchwyciła twarz między zgiętym łokciem, uwydatnia sportowca i jego determinację w kluczowym momencie meczu.

Jeśli fotografujemy sporty drużynowe, warto upewnić się, że jesteśmy we właściwym miejscu. Morgan ustawiła się blisko kosza, więc mogła uchwycić akcję.

Samo Vidic

Ubrana w pomarańczowo-czarny strój postać jedzie rowerem górskim. Wokół niej widać rozmyty las.

Obiektyw Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM, którego fotograf sportowy Samo Vidic użył do zrobienia tego zdjęcia, zapewnił mu odpowiednio szeroki kadr i skutecznie wyodrębnił obiekt z tła, co pozwoliło oddać wrażenie szybkiego ruchu. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM; 16 mm, 1/8 s, f/9 i ISO 200. © Samo Vidic

Ambasador Canon Samo Vidic to aktywny, robiący zdjęcia sportowe dla Red Bulla na całym świecie fotograf. To zdjęcie przestawia jego przyjaciela, Nino, który został sparaliżowany od szyi w dół w wyniku wypadku. Samo wpadł na pomysł, aby zrobić Nino takie zdjęcie, które dawałoby wrażenie, że zjeżdża on ze wzgórza z dużą prędkością.

„Kupiłem małe boczne koła dla Nino, zamontowałem aparat na widełkach rowerowych i zmieniłem siedzenie oraz kierownicę, aby zapewnić mu odpowiednie wsparcie” – wyjaśnia. „Potem lekko go popchnęliśmy, do prędkości około 5 km/h”.

Korzystając z dwóch uruchamianych zdalnie lamp błyskowych Speedlite, obiektywu szerokokątnego i długiego czasu naświetlania, Samo zdołał wyodrębnić Nino i stworzyć rozmyty chaos podczas zjazdu ze wzgórza. „Po zakończeniu Nino rozpłakał się z radości, że mógł poruszać się choćby w tak niewielkim stopniu” – mówi Samo.

Zdjęcie portretowe siedzącej przy oknie małego samolotu osoby w czerwonej odzieży i z założonymi słuchawkami.

Sport, zastosowania komercyjne i przygody

Samo podpowiada, że gdy ktoś nie zna fotografowanej dyscypliny sportu, może zapytać jednego z uczestników o to, na co warto zwrócić uwagę. „Fotografowałem wspinaczy, nie mając pojęcia o ich dyscyplinie. Wyjaśnili mi, które ruchy uważają za imponujące, jak dłonie powinny chwytać pewne części skały itp.”.

Spróbuj to powtórzyć


Jeśli chcesz zrobić takie zdjęcie, musisz opanować technikę pracy w mniej spektakularnym, kontrolowanym środowisku – radzi Samo. „Trzeba zacząć bez rozmachu i robić kolejne kroki. Używaj długiego czasu naświetlania i eksperymentuj z autofokusem śledzącym oko oraz z ręcznym wyostrzaniem, aby przekonać się, co Ci bardziej odpowiada. Poproś znajomą osobę o pomoc, aby poćwiczyć technikę panoramowania z różną szybkością – prędkość ruchu obiektu będzie miała wpływ na efekt. Najpierw wypróbuj działanie samej lampy błyskowej w aparacie, a później spróbuj przymocować lampę Speedlite do drzewa lub w punktach na różnej wysokości. Wszystko to będzie miało wpływ na cienie i całe ujęcie”.

Ella Ling

Osoba na wózku inwalidzkim unosi rakietę, aby uderzyć piłkę tenisową. Cień gracza pada na niebieskie tło po lewej stronie.

Australijski tenisista Dylan Alcott dosięga piłki podczas finału deblistów na wózkach inwalidzkich na tym klimatycznym fotografa sportowego, Elli Ling. Ella mówi, że mająca 20,1 megapiksela rozdzielczości pełnoklatkowa matryca CMOS aparatu Canon EOS-1D X Mark III umożliwiła jej zarejestrowanie bardzo wyraźnego obrazu z obiektywu zmiennoogniskowego EF. Zrobione aparatem Canon EOS-1D X Mark III z obiektywem Canon EF 70-200mm f/2.8L IS II USM (poprzednik modelu Canon EF 70-200mm f/2.8L IS III USM); 155 mm 1/3200 s, f/5,6 i ISO 160. © Ella Ling

To ujęcie wymagało przemyślanego umiejscowienia i cierpliwości. „Poszłam na podest nad kortem, aby zrobić wyjątkowe zdjęcie” – mówi Ella. „Jest tam małe okno, przez które pada światło na gracza. Reszta kortu znajduje się w cieniu rzucanym przez dach. To zapewniło mi niesamowite czarne tło. Nacisnęłam spust migawki, gdy piłka znajdowała się maksymalnie blisko rakiety. Zadbałam o to, aby nie prześwietlić gracza”.

Zbliżenie uśmiechniętej osoby w okularach przeciwsłonecznych

Profesjonalny tenis

Ella mówi, że kluczem do jej sukcesu było poświęcenie i zaangażowanie. Ponadto nie bała się podejść do uznanych fotografów i poprosić ich o wsparcie i wskazówki. „Przedstawiłam się dyrektorowi ds. zdjęć na Wimbledonie. Zaproponował, abym przeszła się po obiektach i sfotografowała wydarzenia” – wspomina Ella. „Główny fotograf wziął mnie pod swoje skrzydła. Dołączyłam do jego agencji jako niezależny współpracownik”.

Spróbuj to powtórzyć


„Trzeba opanować umiejętność swobodnej zmiany ustawień ekspozycji. Szukamy wysoko położonego miejsca, aby móc sfotografować obiekt z góry” – radzi Ella. „Słońce musi znajdować się blisko horyzontu, aby tworzyło długie cienie. Sprawdzi się to w przypadku każdej dyscypliny sportu i dowolnego obiektu. Nie musi się on poruszać”.

Aby uzyskać spektakularne cienie, warto fotografować o wschodzie lub zachodzie słońca, gdy znajduje się ono w najniższym punkcie. Podobny efekt można zapewnić lampa błyskowa Speedlite lub inne sztuczne źródło światła. W przypadku wykorzystywania cieni ważna jest kompozycja. Tutaj zastosowano zasadę trójpodziału – sportowiec jest ustawiony w prawej z trzech wirtualnych części obrazu. Kolor też stanowi bardzo ważny element. Zobacz, jak wyróżnia się jasnożółta piłka tenisowa. Zawsze warto rozważyć inne, potencjalnie artystyczne elementy poza samą akcją.

Mamy nadzieję, że te zachwycające zdjęcia oraz wskazówki i porady profesjonalistów zainspirowały Cię do zrobienia wyróżniających się zdjęć sportowych. Gdy zaczniesz eksperymentować z różnymi technikami, możliwości twórcze będą nieograniczone.

Autor: Jack Fittes

Produkty powiązane

Powiązane artykuły

Najlepsze obiektywy do fotografowania dynamicznych wydarzeń

Nasz przewodnik po najlepszych obiektywach do fotografowania dynamicznych wydarzeń.

Jak fotografować dynamiczne wydarzenia

Wskazówki dotyczące robienia niesamowitych zdjęć dynamicznych wydarzeń aparatem firmy Canon.

Pełna wydarzeń sesja zdjęciowa z profesjonalistą

Jean-baptiste Liautard przedstawia sztukę dynamicznej fotografii sportowej.

Kreatywna praca z fotografią sportową

Pięcioro profesjonalnych fotografów mówi o technikach, dzięki którym zrobili swoje ulubione zdjęcia.