Obraz abstrakcyjny przedstawia coś, czego na pierwszy rzut oka nie można powiązać z czymkolwiek występującym w prawdziwym świecie. Tworząc obrazy, które mają luźny związek z rzeczywistością, możemy wyrazić idee lub emocje, które są oderwane od codziennych obiektów i ujęć. Często mówi się nam, że zdjęcia powinny być wyraźne i wyrównane względem horyzontu. Jednak w przypadku zdjęć abstrakcyjnych możemy łamać te zasady. Daje to fotografom ogromną swobodę przemawiania do widzów na głębszym poziomie, a jednocześnie odkrywania fascynujących efektów wizualnych i eksperymentowania z technikami pracy z aparatem.
Motyw abstrakcji pasuje do fotografii ulicznej i dokumentalnej. Ulice pełne są szczegółów, geometrii i ruchu. Mając odpowiednie umiejętności fotograficzne, można spojrzeć na te kwestie świeżym okiem, uchwycić je w niekonwencjonalny sposób i ukazać atrakcyjny wymiar nawet najbardziej pospolitych ujęć.
Abstrakcyjne podejście pozwala spojrzeć na znane obiekty i najczęściej fotografowane budynki z nowej perspektywy, a ponadto umożliwia ukazanie widzom zapadającego w pamięć miejskiego krajobrazu – czy to dynamicznego zdarzenia, czy też melancholijnej dysharmonii. Chwyć aparat, wybierz się na spacer po mieście i znajdź coś, co można ukazać w abstrakcyjny sposób. Nigdy nie wiadomo, co uda Cię sfotografować.
FOTOGRAFIA ULICZNA
Rób zdjęcia w inny sposób: wskazówki dotyczące fotografii abstrakcyjnej
1. Uchwyć rozmycie obrazu powodowane ruchem aparatu
Drgania aparatu są zwykle czymś, czego fotografowie chcą uniknąć, ale zamierzone ruchy podczas ekspozycji mogą skutkować powstaniem bardzo ciekawych zdjęć abstrakcyjnych. Poza tym jest to wspaniały sposób na oddanie atmosfery miejsca.
Kluczem jest ustawienie na tyle długiego czasu naświetlania, aby uzyskać efekt rozmycia, a jednocześnie na tyle krótkiego, aby można było dostrzec ludzi i kształty. Ustaw w aparacie tryb preselekcji czasu (Tv) i wybierz czas naświetlania 1/15 s. Czułość aparatu na światło ustaw na początek na poziomie ISO 100, a następnie dostosowuj ją do światła otoczenia aż do uzyskania satysfakcjonującej ekspozycji. Następnie, naciskając przycisk migawki, wykonaj krótki, gwałtowny ruch aparatem. Ruch w górę i w dół sprawdza się dobrze w przypadku ujęć obejmujących ludzi, ponieważ pozwala zachować sylwetki postaci. Jednak można również spróbować ruchu na boki, gwałtownego obrotu i szybkiej zmiany powiększenia.
W trybie preselekcji czasu (Tv) można ustawić automatyczną czułość ISO – opcja dostępna w przypadku większości aparatów – aby skoncentrować się wyłącznie na czasie naświetlania.
2. Ustaw ekspozycję pod kątem jasnych partii obrazu
Fotografowie często unikają fotografowania w bezpośrednim świetle słonecznym w ciągu dnia, ponieważ skutkuje to wyraźnym kontrastem z bardzo ciemnymi partiami obrazu. Jeśli jednak chodzi o fotografię uliczną, kontrast pozwala wyeliminować z ujęcia zbędne elementy, zmieniając je w bardzo abstrakcyjnych kształty. W przypadku ustawienia ekspozycji pod kątem jasnych partii obrazu ciemne miejsca na zdjęciach staną się niemal zupełnie czarne, tworząc kształty pozbawione szczegółów.
Najprostszym sposobem na to, aby to zrobić, jest użycie funkcji kompensacji ekspozycji. Zmniejsz poziom ekspozycji o jeden stopień lub o dwa stopnie, aby przyciemnić ujęcie. Cienie staną się bardzo ciemne, a rozświetlone światłem słonecznym fragmenty ujęcia pozostaną wyraźnie widoczne.
3. Zrób podwójną ekspozycję
Popularna od XIX wieku technika podwójnej ekspozycji umożliwia nakładanie jednego obrazu na drugi w celu uzyskania spektakularnych rezultatów. Aparat Canon EOS 90D i wiele innych nowych modeli ma specjalny tryb ekspozycji wielokrotnej, który umożliwia tworzenie tego efektu podczas fotografowania. Wystarczy włączyć ten tryb, ustawić żądaną liczbę ekspozycji i rozpocząć fotografowanie. Po włączeniu trybu Live View na ekranie jest wyświetlany podgląd efektu podczas wykonywania drugiej klatki (lub trzeciej, czwartej klatki – maksymalnie może ich być dziewięć), dzięki czemu można dostosowywać ujęcie z myślą o najbardziej interesującym efekcie łączenia.
Szukając obiektów i ujęć do utworzenia podwójnej ekspozycji, należy pamiętać, że jaśniejsze obszary pozostaną takie same lub staną się jaśniejsze, a nigdy ciemniejsze. W efekcie fotografowanie ciemniejszych budynków i kształtów na jasnym tle, takim jak niebo, może skutkować powstaniem bardzo wyrazistych zdjęć.
4. Nakładanie wielu klatek
Nie trzeba się ograniczać do dwóch ekspozycji. Tryb ekspozycji wielokrotnej dostępny w takich aparatach jak Canon EOS 90D i Canon EOS RP umożliwia zarejestrowanie całej serii klatek i połączenie jej w jeden wyjątkowy obraz. Aby zrobić przyciągające wzrok zdjęcie architektury, wybierz ustawienie pięciu klatek i sfotografuj budynek, zmieniając nieznacznie perspektywę lub ogniskową przy każdej klatce. Klatki zostaną nałożone na siebie, co zaowocuje efektowną ekspozycją wielokrotną.
5. Postaw na szczegóły
Jedną z zalet fotografii ulicznej jest dostępność wielu zróżnicowanych, a przy tym interesujących szczegółów, od abstrakcyjnych linii architektonicznych po kolorowe znaki, faktury, typografię i odbicia. Często najlepsze zdjęcia abstrakcyjne mają proste kompozycje. Koncentrując się na konkretnych szczegółach i wykluczając wszystkie inne elementy, możesz tworzyć piękne zdjęcia, które będą sugerować, w jakim się znajdujemy otoczeniu. Takie zdjęcia mogą być wspaniałymi elementami ściennej dekoracji, więc warto wydrukować ulubione prace.
6. Eksperymentuj z cieniem
Gdy słońce znajduje się nisko na niebie, cienie na ulicy są dłuższe. To znakomita okazja do sfotografowania abstrakcyjnych kształtów. Poszukaj cieni, które tworzą ciekawe geometryczne kształty na ulicy. Uwzględnij też cienie ludzi i budynków. Staraj się ustawiać ekspozycję pod kątem jasnych partii obrazu, jak to opisano w 2. wskazówce, aby uprościć obraz poprzez zaczernienie ciemniejszych obszarów.
Fotografia abstrakcyjna zapewnia swobodę, o którą dość trudno w przypadku innych gatunków fotografii. Jest to doskonały sposób na odkrywanie kreatywnych ustawień i możliwości aparatu bez ograniczeń związanych z typowymi zasadami fotografowania. Nic nie jest tu właściwe lub nieodpowiednie. Mamy nieskończone możliwości tworzenia sugestywnych zdjęć o charakterze abstrakcyjnym.
Autor: James Paterson
Powiązane produkty
-
Obiektywy RF
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mały i bardzo lekki obiektyw zmiennoogniskowy 24–50 mm z serii RF może służyć Ci na co dzień podczas podróży, fotografowania krajobrazów i w innych sytuacjach. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R10
Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C. -
Szerokokątny obiektyw stałoogniskowy
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro. -
Ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS RP
Niewielki, lekki i łatwy w obsłudze aparat bezlusterkowy, idealny do fotografowaniu w podróży i na co dzień. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa. -
Obiektywy RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia.