Dzięki technice panoramowania można dodawać do zdjęć efekt ruchu i zwiększać ich dramaturgię. Możliwości jest wiele – od „unieruchamiania” szybko poruszających się obiektów na rozmytym tle po oddawanie wrażenia ruchu wolniejszych obiektów.
Techniki panoramowania można użyć do wprowadzenia nowego elementu do swojej fotografii. Nie trzeba nawet fotografować szybko poruszających się obiektów. Panoramowanie może spotęgować wrażenie ruchu dość wolno poruszających się obiektów – rozmycie obrazu może wywołać wrażenie, że poruszają się one szybciej niż w rzeczywistości.
PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA
Wskazówki i porady umożliwiające lepsze wykorzystanie techniki panoramowania
1. Na czym polega technika panoramowania w fotografii?
Panoramowanie to twórcza technika, która pozwala oddać wrażenie ruchu na zdjęciach dynamicznych wydarzeń. Jeśli do „unieruchomienia” szybko poruszającego się obiektu użyjesz krótkiego czasu naświetlania, zdjęcie może być pozbawione dramaturgii, której świadkami byli ludzie obecni na miejscu – obiekt będzie wyglądał jak pomnik. Użycie dłuższego czasu naświetlania i podążanie aparatem za obiektem (czyli technika panoramowania) z taką samą szybkością jak on pozwala wyostrzyć poruszający się obiekt na zdjęciu, a jednocześnie rozmyć tło i wszystkie statyczne elementy ujęcia.
Technika panoramowania nie tylko oddaje wrażenie prędkości, ale ułatwia też robienie bardziej wyraźnych zdjęć poruszającego się obiektu i skupianie na nim uwagi widzów. Ponadto pozwala wyeliminować nieatrakcyjne elementy tła. Umiejętność panoramowania zawsze się przyda – bez względu na to, co zamierzasz fotografować. Tajemnica sukcesu leży w praktyce. Panoramowanie wymaga dobrego panowania nad aparatem, więc nic nie zastąpi tu doświadczenia.
Rywalizacja na wszelkiego rodzaju bieżniach i torach stanowi świetną okazję do ćwiczenia tego rodzaju fotografii – biegacze, konie, motocykle lub samochody wyścigowe umożliwiają wielokrotne powtarzanie ujęć na kolejnych okrążeniach. W domu szansę na poćwiczenie dają bawiące się w ogrodzie dzieci lub zwierzęta.
2. Ustawienia aparatu w przypadku techniki panoramowania
Włącz tryb preselekcji czasu (Tv) lub tryb ręczny (M) i wybierz czas naświetlania.
Optymalny czas naświetlania zależy od wielu czynników: prędkości poruszania się obiektu, odległości od niego, używanego obiektywu i oczekiwanego efektu rozmycia. Zacznij od czasu naświetlania wynoszącego około 1/60 s, a następnie wydłużaj go w miarę poznawania potrzeb związanych z określonym obiektem. Użyj czasu 1/30 s lub dłuższego, aby efekt rozmycia był intensywniejszy. Z kolei czas 1/125 s pozwoli zmniejszyć ten efekt. Nie zapomnij wyłączyć stabilizatora (chyba że masz obiektyw z opcją Mode 2 IS – w takim przypadku możesz użyć tego trybu stabilizatora). W tym trybie system IS będzie korygował pionowe drgania, ale zignoruje poziomy ruch podążającego za obiektem aparatu.
W przypadku niektórych obiektów będzie trzeba użyć krótszego czasu naświetlania, aby zapobiec ich pełnemu rozmyciu. Na przykład podczas fotografowania samochodu wyścigowego będzie wymagany krótszy czas naświetlania niż w przypadku rowerzysty. Jeśli obiekt porusza się wystarczająco szybko, a fotograf jest w stanie skutecznie za nim podążać, wrażenie ruchu można oddać nawet w przypadku czasu naświetlania 1/200 lub 1/400 s.
Jeśli fotografujesz w trybie ręcznym, musisz ustawić przysłonę, aby uzyskać odpowiednią ekspozycję. W trybie preselekcji czasu (Tv) aparat przejmie to zadanie.
Ustaw serię zdjęć jako tryb wyzwalania migawki. Dzięki temu szanse uchwycenia kluczowego momentu wzrosną, a drgania aparatu spowodowane naciśnięciem przycisku migawki się zmniejszą.
3. Planowanie zdjęć w technice panoramowania i regulacja ostrości
Tło powinno być nieostre, tak aby jego elementy były mniej ważną częścią zdjęcia. Jednak barwy na obrazie są ważnym elementem zdjęcia, ponieważ stanowią obramowanie obiektu. Jeśli to możliwe, znajdź tło, które będzie kontrastować z obiektem i pozwoli go wyróżnić. Tego typu tło stanie się barwną smugą na zdjęciu. Kilka zdjęć testowych – bez udziału obiektu – pozwoli określić, czy określone tło spełni swoją funkcję. Linie poziome, np. ogrodzenie lub krawędź drogi, nadają ujęciu strukturę i potęgują wrażenie prędkości. Jeśli fotografujesz w słabym świetle, rozmyte światła w tle mogą zwiększyć spektakularność ujęcia.
Aby zapobiec zmianie punktu ostrości podczas przesuwania aparatu, użyj trybu AI Servo AF do śledzenia obiektu. W zależności od odległości od obiektu lepszym rozwiązaniem może okazać się pojedynczy punkt AF lub strefa AF – warto z tym poeksperymentować.
4. Popraw technikę panoramowania
- Stań przodem do wybranego tła. Lekko rozstaw nogi, aby zadbać o stabilną postawę. Podczas przesuwania aparatu powinna poruszać się tylko górna część Twojego ciała – wykonuj skręt tułowia na poziomie pasa.
- Naciśnij spust migawki w trybie serii zdjęć, zanim obiekt znajdzie się w odpowiednim miejscu, i fotografuj do czasu, aż obiekt minie to miejsce.
- Śledź obiekt, wykonując płynny ruch. Kontynuuj ten ruch nawet po zakończeniu fotografowania. Podążaj za obiektem przed rozpoczęciem robienia zdjęć, w trakcie tego procesu i po jego zakończeniu – zadbaj o stabilną postawę, aby zminimalizować ruchy w pionie i na osi przód-tył. Sprawę może ułatwić użycie wizjera (jeśli aparat jest w niego wyposażony) zamiast ekranu LCD.
Opanowanie techniki panoramowania wymaga wprawy. Nie przejmuj się, jeśli pierwsze zdjęcia nie spełnią Twoich oczekiwań. Ćwicz i sprawdzaj, co przynosi dobre efekty, a co nie. Czy problemem jest niewłaściwy czas naświetlania? A może obiekt jest nadmiernie rozmyty? Wykorzystuj zdobytą wiedzę podczas robienia kolejnych zdjęć
Rzecz jasna, jeśli obiekt jest idealnie wyostrzony, a tło – całkowicie rozmyte, możesz uznać zdjęcie za udane. Technika panoramowania to świetna zabawa. Najprawdopodobniej nie skończysz jej po jednym udanym zdjęciu.
Po opanowaniu tej techniki w świetle dziennym możesz przejść do kreatywnej pracy w nocy i dodać do zdjęć efekt świetlistych smug.
Autor: Marcus Hawkins
Powiązane produkty
-
Kompaktowy aparat cyfrowy
PowerShot SX740 HS
Uchwyć nawet najmniejszy szczegół dzięki 40-krotnemu zoomowi optycznemu i rozdzielczości 4K UHD, które oferuje ten aparat kieszonkowej wielkości. -
Kompaktowy aparat cyfrowy
PowerShot G7 X Mark III
Aparat z opcjami łączności, rejestrujący doskonałe filmy i zdjęcia, które spodobają się Twoim odbiorcom. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R7
Odkryj dziką przyrodę z aparatem o niesamowitej szybkości i jakości obrazu w przenośnym korpusie APS-C zaprojektowanym z myślą o przyszłości. -
Obiektywy RF-S
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów serii EOS R z matrycą APS-C i obsługą ogniskowej od szerokiego kąta do trybu teleobiektywu sprawdzi się w podróży, podczas obserwowania dzikiej przyrody oraz w przypadku fotografii lifestyle’owej. -
Teleobiektyw z zoomem
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Wszechstronny, kompaktowy i lekki obiektyw zmiennoogniskowy RF 100-400mm ze stabilizatorem obrazu (5,5 stopnia) do fotografowania przyrody i dynamicznych wydarzeń bez zbędnego obciążenia. -
Obiektywy RF
RF 24-240mm F4-6.3 IS USM
Wszechstronny obiektyw z 10-krotnym zoomem do systemu EOS R – ogromna uniwersalność w jednym mobilnym obiektywie.