Fotografowanie dynamicznych wydarzeń niesie ze sobą szereg wyzwań dla fotografów i ich sprzętu: świat jest pełen ruchu, ale jak uchwycić to na jednym obrazie? Udane fotografowanie dynamicznych wydarzeń wymaga zrozumienia niektórych podstawowych ustawień i funkcji aparatu oraz ich wpływu na zdjęcia. Ich opanowanie pozwoli rejestrować rozmyte obrazy, aby oddać ruch lub „zamrozić” obraz, aby ukazać pojedynczą chwilę. Możesz także wypróbować różne techniki, takie jak panoramowanie, jak również wskazówki dla osób chcących fotografować sporty wodne lub filmować akcję.
Korzystne jest także fotografowanie z użyciem szybkiego i lekkiego sprzętu. Firma Canon zaprojektowała gamę stosunkowo kompaktowych i niedrogich, a jednocześnie bardzo wydajnych aparatów i obiektywów, które zapewniają doskonałe rezultaty podczas filmowania dynamicznych wydarzeń, w tym teleobiektywów dla osób początkujących, które umożliwiają maksymalne zbliżenie się do fotografowanego obiektu.
Przedstawiamy tutaj najważniejsze ustawienia i funkcje aparatu, które są niezbędne do fotografowania akcji, a także pokazujemy najlepsze wskazówki i techniki, które pomogą stworzyć niesamowite zdjęcia.
Na Twój sygnał: najważniejsze wskazówki dotyczące fotografowania dynamicznych wydarzeń
Początki z trybem Sport
Jeśli dopiero zaczynasz fotografowanie dynamicznych wydarzeń, możesz rozpocząć swoją przygodę od trybu Sport, który jest dostępny w większości aparatów klasy podstawowej i średniej firmy Canon. Tryb ten konfiguruje w aparacie funkcję (ciągłego) autofokusu Servo zapewniającą śledzenie ruchu i krótki czas naświetlania w celu „zamrożenia” ruchu, a także umożliwiając wykonywanie sekwencji zdjęć poprzez przytrzymanie wciśniętego przycisku migawki. Wystarczy obrócić pokrętło trybu fotografowania aparatu do pozycji Sport lub wyszukać je w menu programów tematycznych.
Niezbędne ustawienia aparatu do fotografowania dynamicznych wydarzeń
O ile tryb Sport w aparatach firmy Canon to doskonały punkt wyjścia do filmowania akcji, to w miarę zdobywania nowych umiejętności opłacalna może być większa śmiałość. Kreatywne korzystanie z ustawień czasu naświetlania, ekspozycji i śledzenia AF zapewni uzyskanie oczekiwanych rezultatów.
Czas naświetlania
W trybie preselekcji migawki (Tv) można wybrać pożądany czas naświetlania, a aparat automatycznie dostosuje przysłonę w celu uzyskania prawidłowej ekspozycji. Warto także włączyć automatyczną konfigurację wartości ISO, aby czułość aparatu na światło automatycznie wzrastała, jeśli najszersza przysłona obiektywu nie jest wystarczająco otwarta, aby uniknąć niedoświetlenia (ciemne obrazy) przy bardzo krótkich czasach naświetlania. Krótkie czasy naświetlania do 1/1000 s umożliwiają zamrożenie akcji, natomiast długie czasy naświetlania do 1/60 s mogą powodować rozmycie obrazu podczas panoramowania, co omówimy później.Ekspozycja
Jeśli światło jest stałe, na przykład w bezchmurny, słoneczny dzień, albo w pomieszczeniach ze sztucznym oświetleniem, aparat można ustawić w trybie ręcznym (M). Zapewnia to pełną kontrolę nad czasem naświetlania i przysłoną oraz umożliwia uzyskanie właściwej ekspozycji obiektu. W przypadku skorzystania z jednego z trybów automatycznych podczas fotografowania nieba aparat będzie miał tendencję do niedoświetlania obiektu, tworząc sylwetkę. W takim przypadku należy użyć pokrętła korekty ekspozycji, aby zwiększyć ekspozycję.AF ze śledzeniem
Aparaty firmy Canon mają wiele punktów ostrości rozmieszczonych w kadrze, a ostrość zwykle ustawiana jest na najbliższy obiekt. Aby mieć pewność odnośnie miejsca w kadrze, na które aparat ustawi ostrość, warto wybrać mniejsza grupę punktów ostrości i upewnić się, że zostaną utrzymane na obiekcie. Technologia sztucznej inteligencji opartej na uczeniu głębokim obecna w systemach AF najnowszej generacji w najnowszych aparatach bezlusterkowych systemu EOS R, takich jak EOS R7 i EOS R6, doskonale sprawdza się w ustalaniu ostrości i śledzeniu zwierząt, ptaków, ludzi i pojazdów. Aparaty te nie tylko automatycznie rozpoznają odpowiednie kształty, ale także skupiają ostrość na twarzy, a nawet na oczach, jeśli pojawią się w kadrze. Aby autofokus stale śledził obiekty w ruchu, należy użyć trybu AI Servo AF.
Idealne panoramowanie
Chociaż krótki czas naświetlania świetnie nadaje się do „zamrażania” ruchu, czasami może pozbawiać dynamicznego ujęcia emocji. Na przykład fotografując przejeżdżający samochód wyścigowy z czasem naświetlania 1/2000 s, będzie on wyglądał, jakby stał w miejscu. Wystarczy wydłużyć czas naświetlania do około 1/60 s i podążać aparatem za obiektem, aby dodać efekt rozmycia ruchu i pokazać prawdziwe wrażenie szybkości.
Panoramowanie występuje, gdy przesuwasz obiektyw aparatu, aby śledzić obiekt, który porusza się równolegle. Często łączy się je z długim czasem naświetlania, dzięki czemu obiekt pozostaje wyostrzony, a statyczne elementy pierwszego planu i tło są rozmyte. Aby poćwiczyć, użyj wizjera i obracaj się w linii bioder, utrzymując płynność ruchu. Jeśli obiektyw ma funkcję stabilizacji obrazu (IS), sprawdź, czy na boku obiektywu znajduje się przełącznik trybów IS, a następnie ustaw go na tryb IS 2. Spowoduje to, że obiektyw będzie ignorował ruch panoramowania i skompensuje tylko ruch prostopadły do kierunku panoramowania.
Aby wykonać serię zdjęć, użyj trybów AI Servo AF i serii zdjęć, trzymając wciśnięty do końca przycisk migawki. Efektywne panoramowanie może wymagać ćwiczeń i cierpliwości, ale dobrym rozwiązaniem jest kontynuowanie ruchu panoramicznego nawet po wykonaniu zdjęcia lub sekwencji zdjęć. Daje to większą szansę na zachowanie ostrości poruszającego się obiektu.
Jak fotografować sporty wodne
Surfing, kajakowanie i inne sporty wodne to wdzięczne tematy dla fotografów. Emocje, rozpryski wody, skoki, obroty i prędkość sprawiają, że uzyskanie doskonałych efektów wymaga wysiłku i cierpliwości. Plusem jest to, że gdy żaglówka, kajak, narty wodne i tym podobne płyną wyznaczonym kursem, możesz lepiej przewidzieć i przygotować się na to, co będzie dalej. Podobnie jak w przypadku większości zdjęć dynamicznych wydarzeń, zwykle potrzebny jest teleobiektyw lub super-teleobiektyw, aby można było fotografować z dużej odległości.
Ustawienia aparatu do fotografowania sportów wodnych
Prawidłowe uchwycenie wody jest kluczem do uzyskania wspaniałych, dynamicznych zdjęć sportów wodnych. Sporty wodne często fotografuje się z krótkim czasem naświetlania, mrożąc krople wody w przypominające kryształ lodowe rzeźby. Ustaw czas naświetlania 1/1000 s lub krótszy, aby zatrzymać ruch wody.Podczas fotografowania nad wodą często występuje dużo światła, ponieważ odbija się ono od tafli, co pozwala utrzymać krótki czas naświetlania i niską czułość ISO, dając możliwość wyboru przysłony w zależności od wielkości obiektu w kadrze. Szukaj pozycji, w których zawodnik wykonuje obrót lub skok. Obie te ewolucje powodują wystrzał kropel wody z powierzchni i informują obserwatora o kierunku, szybkości i charakterze ruchu, ożywiając obraz.
Akcesoria do fotografowania sportów wodnych
Aby zapewnić bezpieczeństwo aparatu w pobliżu wody, należy użyć specjalnej wodoodpornej obudowy. Pozwala ona fotografować pod wodą do głębokości 40 metrów, tak więc rozpryski nie będą stanowiły problemu. Uszczelnione przyciski w obudowie zapewniają dostęp do wszystkich funkcji aparatu.Warto mieć całkowicie naładowany akumulator aparatu i kartę pamięci z dużą ilością wolnego miejsca, tak aby nie trzeba było otwierać obudowy podczas fotografowania. Kilka małych torebek żelu krzemionkowego w obudowie obniży poziom wilgotności.
Jeśli nie planujesz podwodnych eskapad, skorzystaj z osłony obiektywu, aby zminimalizować odbicia światła, i użyj filtra ochronnego, aby zapobiec uszkodzeniu obiektywu. Aparaty Canon EOS R są również odporne na warunki pogodowe, przez co rozpryski wody nie stanowią dla nich zagrożenia.
Dostrzeganie szerszej perspektywy
Doskonałe zdjęcia sportowe przedstawiają nie tylko zwycięzców. Ważne są drobne szczegóły – piłka meczowa, sędzia, emocje pojedynczego kibica w tłumie – to one wzbogacają fotografię wydarzenia i nadają jej głębię. W takich przypadkach odpowiednie powinny być ustawienia standardowe lub automatyczne.
Dlatego warto fotografować szersze kadry przedstawiające całe otoczenie wydarzenia i publiczność. Jeśli zajrzysz do gazety, zauważysz, że tylko kilka ujęć to szczegółowe zbliżenia sportowców podczas zmagań. Pozostałe zdjęcia to szersze ujęcia, które prezentują zawody w kontekście, pokazując lokalizację i tłumy kibiców.
Szukaj czegoś niezwykłego lub nadzwyczajnego. Często najlepsze zdjęcia sportowe to te, które sprawiają, że odbiorca patrzy na nie dwa razy i zastanawia się, jak do czegoś doszło. Wiele tu zależy od szczęścia, jakim jest znalezienie się w odpowiednim miejscu i czasie, ale sztuka polega na tym, aby być przygotowanym na każdą ewentualność. Fotografuj otoczenie akcji – rozumiemy przez to, aby nie skupiać się przez cały czas na głównym wydarzeniu. Konkurenci przygotowujący swój sprzęt, widzowie, mechanicy itp. to również interesujące obiekty zdjęć, które wiele mówią o danym wydarzeniu.
Wskazówki dotyczące rejestrowania akcji w filmie
Aparaty firmy Canon doskonale sprawdzają się w rejestrowaniu wysokiej jakości materiałów wideo w rozdzielczości 1080p, 4K, a nawet 8K, dlatego warto z nich korzystać.
Po dotarciu na miejsce wykonaj kilka ujęć szerokokątnych, aby ukazać scenerię wydarzenia. Pozwoli to uniknąć nadmiernego przybliżania podczas nagrywania. Często lepiej wstrzymać nagrywanie, zmienić kompozycję sceny oraz kadr i powiększenie, a następnie wznowić filmowanie. Podczas panoramowania aparatem w celu zarejestrowania lokalizacji lub śledzenia akcji pamiętaj, aby zatrzymać panoramowanie przed zakończeniem nagrywania, ponieważ ułatwi to wspólną edycję materiału.
Zamiast zajmować stałą pozycję i umieszczać aparat na statywie, warto przesuwać ją za wydarzeniami. Będzie to łatwiejsze w przypadku szerszego kadru. Jeżeli kolejno pojawia się wielu zawodników, warto wypróbować inne ustawienia ogniskowej w przypadku każdego z nich. Trzeba pamiętać, że odległy obiekt może stawać się coraz większy w kadrze w miarę zbliżania się do aparatu, dlatego warto ustawić powiększenie, które pozwoli pomieścić go w kadrze, gdy będzie w najmniejszej odległości.
Najlepsze aparaty do fotografowania dynamicznych wydarzeń
Każdy, kto korzysta z aparatu firmy Canon, może rozpocząć fotografowanie dynamicznych wydarzeń za pomocą posiadanego zestawu, ale jeśli rozważasz modernizację, oto kilka najlepszych produktów do fotografowania dynamicznych wydarzeń.
Canon EOS R7
Aparat bezlusterkowy EOS R7 ma wiele takich samych innowacji technicznych, jak model profesjonalny EOS R3 firmy Canon, ale bazuje na matrycy światłoczułej w formacie APS-C, która skutecznie zwiększa zasięg teleobiektywów o współczynnik 1,6x. Może to stanowić dużą dodatkową zaletę w fotografii dynamicznych wydarzeń, pozwalając na pokrycie dystansu dzięki stosunkowo niewielkiemu i lekkiemu obiektywowi, na przykład Canon RF 800mm F11 IS STM. Inne zalety tego małego, szybkiego i wydajnego aparatu to odchylany ekran dotykowy i zaawansowany system AF, który zapewnia inteligentne rozpoznawanie ludzi, zwierząt, ptaków i pojazdów, a funkcje stabilizacji w korpusie i obiektywie współdziałają, minimalizując drgania aparatu. Model EOS R7 może także rejestrować z prędkością do 30 klatek na sekundę oraz filmy 4K w trybie do 60p.Canon EOS R6
Model EOS R6, idealny do zaawansowanego fotografowania dynamicznych wydarzeń, uwzględnia wszystkie oparte na sztucznej inteligencji funkcje śledzenia autofokusa oraz stabilizator IBIS modelu EOS R7 w profesjonalnej, pełnoklatkowej obudowie. W połączeniu z niektórymi obiektywami można uzyskać 8-stopniową stabilizację obrazu, a aparat może rejestrować obraz z prędkością do 20 kl./s. Najważniejsze funkcje wideo to nagrywanie filmów 4K oraz nagrywanie filmów HD z prędkością 120 kl./s, umożliwiające uzyskanie wysokiej jakości materiałów w zwolnionym tempie . Ponadto dostępny jest odchylany ekran dotykowy, który umożliwia fotografowanie z różnych oryginalnych pozycji.Canon oferuje także szeroką gamę wysokiej jakości, a jednocześnie kompaktowych i niedrogich obiektywów zmiennoogniskowych i stałoogniskowych do aparatów systemu EOS R.
Canon PowerShot G7 X Mark III
Aparat PowerShot G7 X Mark III to niezwykle wydajne urządzenie w małej, kompaktowej obudowie o wadze zaledwie 304 g, wyposażone w stałoogniskowy obiektyw o efektywnym zasięgu 24-100 mm. Szybka przysłona obiektywu (f/1.8-2.8) umożliwia uzyskanie krótkich czasów naświetlania, co pozwala na zamrożenie ruchu nawet w pochmurnych warunkach lub w pomieszczeniach, a szybkie wyzwalanie pozwala na ciągły zapis obrazu z prędkością do 20 kl./s (30 kl./s w trybie RAW). Aparat umożliwia także nagrywanie filmów 4K i Full HD z prędkością 120 kl./s, a także jest wyposażony w odchylany ekran dotykowy.Canon PowerShot ZOOM
Aparat PowerShot ZOOM to kieszonkowy aparat monokularowy, który umożliwia wykonywanie zdjęć i nagrywanie filmów Full HD jednym naciśnięciem przycisku. Udowadnia on, że zestaw do fotografowania dynamicznych wydarzeń nie musi być duży i nieporęczny. Dzięki temu doskonale nadaje się do fotografowania wydarzeń sportowych z publicznością oraz do dyskretnego nagrywania akcji. 3-stopniowy zoom zapewnia szeroki zakres ogniskowych, odpowiadających wartościom 100 mm, 400 mm i 800 mm w aparacie pełnoklatkowym.Mamy nadzieję, że przedstawiliśmy zbiór przydatnych wskazówek i technik fotografowania dynamicznych wydarzeń. Aparaty Canon systemu EOS R i ich obiektywy towarzyszące to doskonale sprawdzające się narzędzia, ale możesz również odnieść wielki sukces dzięki gamie lustrzanek cyfrowych i kompaktowych aparatów firmy Canon, jednocześnie dobrze się przy tym bawić. Nadszedł czas, aby wypróbować te wskazówki w praktyce.
Autor: Matthew Richards
Powiązane produkty
-
PowerShot G7 X Mark III
Aparat z opcjami łączności, rejestrujący doskonałe filmy i zdjęcia, które spodobają się Twoim odbiorcom. -
EOS R7
Odkryj dziką przyrodę z aparatem o niesamowitej szybkości i jakości obrazu w przenośnym korpusie APS-C zaprojektowanym z myślą o przyszłości. -
EOS R6 Mark II
Zdjęcia, filmy, dynamiczne wydarzenia lub portrety – połączenie wydajności i jakości obrazu w aparacie EOS R6 Mark II pozwala kreatywnie pracować -
RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM
Obiektyw zmiennoogniskowy do aparatów serii EOS R z matrycą APS-C i obsługą ogniskowej od szerokiego kąta do trybu teleobiektywu sprawdzi się w podróży, podczas obserwowania dzikiej przyrody oraz w przypadku fotografii lifestyle’owej. -
RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM
Ten lekki, uniwersalny teleobiektyw zmiennoogniskowy do aparatów z matrycą APS-C pozwala zbliżyć się do obiektu i znaleźć nowy wymiar fotografii w kontekście podróży, sportu, rodzinny i zwierząt domowych. -
RF 100-400mm F5.6-8 IS USM
Wszechstronny, kompaktowy i lekki obiektyw zmiennoogniskowy RF 100-400mm ze stabilizatorem obrazu (5,5 stopnia) do fotografowania przyrody i dynamicznych wydarzeń bez zbędnego obciążenia.