Jak robić niesamowite zdjęcia makro pszczół

Trzech profesjonalnych fotografów owadów dzieli się wskazówkami dotyczącymi zwabiania pszczół do ogrodu w celu fotografowania ich z bliska.
Zbliżenie pszczoły karmiącej się fioletowymi gronami hiacyntu – zrobione aparatem Canon EOS-1D X Mark III przez fotoreportera przyrodniczego Christiana Zieglera.

Pszczoły to niesamowite stworzenia. Są urocze, a dodatkowo pełnią ważną funkcję w kontekście biologicznej różnorodności naszej planety. Pszczoły zapylają rośliny i zboża, co przynosi korzyść i ludziom, i przyrodzie, ale niestety, są one zagrożonym gatunkiem.

„W ciągu ostatnich 20 lat wiele innych gatunków pszczół stanęło w obliczu wyginięcia” – mówi fotoreporter przyrody i ambasador firmy Canon Christian Ziegler, który uważa fotografowanie pszczół za niezwykle ważne. Dzięki temu można ukazać ich piękno i uzmysłowić ludziom ich rolę oraz trudną sytuację, w jakiej się znalazły.

Jak można fotografować pszczoły? Nie jest to łatwe, ale przy odrobinie pomocy mogą to robić nawet osoby początkujące. Christian oraz makrofotografowie przyrodniczy Matt Doogue i Ingo Arndt udzielają wskazówek dotyczących tworzenia odpowiedniego środowiska do fotografowania pszczół w niesamowitym powiększeniu.

1. Stwórz przyjazny dla pszczół ogród

Zbliżenie pszczoły na kwiecie głogu – zrobione aparatem Canon EOS-1D X Mark III przez fotoreportera przyrodniczego Christiana Zieglera.

Warto postawić na lokalne rośliny doniczkowe i ogrodowe. Dają największe szanse na zwabienie pszczół. „Lokalne rośliny rozprzestrzeniają się i rosną w odpowiednich miejscach. Są mocniejsze od roślin sprowadzanych z innych obszarów” – mówi fotograf przyrodniczy, Ingo Arndt. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS-1D X Mark III z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM; 1/200 s, f/22 i ISO 1250. © Christian Ziegler

Hotel dla pszczół utworzony poprzez wywiercenie otworów w kijach i drewnie. Zdjęcie zrobione obiektywem Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM przez fotoreportera przyrodniczego Christiana Zieglera.

Aby przyciągnąć pszczoły żyjące poza ulami, można zainstalować „hotel dla pszczół" – drewnianą skrzynkę z otworami mającą imitować gniazda tworzone przez pszczoły. © Christian Ziegler

Aby fotografować pszczoły, nie trzeba daleko podróżować. Jeśli ogród będzie jak przyjazny dla pszczół, zjawią się w nim i umożliwią zrobienie niesamowitych zdjęć. Co więcej, kroki, które podejmie fotograf, aby przyciągnąć pszczoły, pomogą pszczołom w rozwoju.

„Sugeruję, aby do stworzenia przyjaznego dla pszczół ogrodu użyć lokalnych roślin z dużą ilością pyłków i nektaru” – mówi Christian. „Takie rośliny jak lawenda i szałwia przyciągają pszczoły, ponieważ kwitną dłużej. Nie warto też kosić trawnika. Nawet niewielki obszar przerośniętych roślin stanowi wspaniałe środowisko dla pszczół”.

Matt mówi, że pszczoły od lata karmią się lokalnymi kwiatami. „Warto zrobić rozpoznanie” – kontynuuje. „Trzeba sprawdzić, czym lubią się żywić określone obiekty, gdzie lubią przebywać i na jakich roślinach odbywają rytuał godowy”.

„Hotele dla pszczół to wspaniała sprawa” – dodaje. „Można je kupić w sklepie. Można też samodzielnie wywiercić otwory w kawałku drewna”.

2. Zachowaj dystans

Dbaj o bezpieczeństwo. Trzeba mieć szacunek do pszczół i zachować odpowiedni dystans podczas fotografowania ich w naturalnym środowisku, aby nie narazić się na użądlenie. „Pszczoły odlatują, gdy ktoś się za bardzo zbliży, a fotografowanie w pobliżu ula może być niebezpieczne” – wyjaśnia Ingo.

Najłatwiejszym sposobem na zachowanie dystansu jest użycie teleobiektywu. Obiektywy z większą ogniskową, takie jak Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM, lub teleobiektywy zmiennoogniskowe, takie jak Canon RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM lub Canon RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM, umożliwiają fotografowanie pszczół bez konieczności zbliżania się do obiektu.

Przydatna jest również aplikacja Canon Camera Connect, która umożliwia zdalne sterowanie aparatem.

Zapoznaj się z naszym przewodnikiem dla kupujących, aby dowiedzieć się więcej o najlepszym zestawie dla początkujących makrofotografów.

3. Fotografuj we właściwym czasie

Zbliżenie pszczoły na żółtym kwiatku. Głowa owada jest pokryta pyłkiem. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D; autor: makrofotograf Matt Doogue.

Fotografowanie pszczół w upale, kiedy to poruszają się one szybciej, utrudnia zadanie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D (poprzednik modelu Canon EOS 6D Mark II) z obiektywem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo; 1/125 s, f/9 i ISO 160. © Matt Doogue

Złota godzina – czas tuż po wschodzie słońca i tuż przed jego zachodem, gdy znajdujące się nisko nad horyzontem słońce zapewnia atrakcyjne, ciepłe światło i długie cienie – jest idealną porą do fotografowania pszczół. Jest to również czas, kiedy pszczoły są bardziej spokojne i poruszają się wolniej, co ułatwia ich fotografowanie. „Pszczoły są najbardziej aktywne, gdy jest ciepło” – wyjaśnia Ingo. „W południe problemem jest bardzo ostre światło i duży kontrast. Zwykle nie sprzyja to robieniu ładnych zdjęć. Moja preferowana pora to godzina po wschodzie słońca i godzina przed jego zachodem”.

Jeśli wyjdziemy w plener jeszcze wcześniej, pszczoły będą pewnie jeszcze spać. „Niektóre pszczoły śpią na roślinach” – mówi Matt. „Wgryzają się w nie i tak już zostają do rana. To świetna okazja do ćwiczenia umiejętności i stosowania sekwencji nastaw ostrości [patrz poniżej]. Na przykład trzmiele często przesiadują na krostawcu wczesnym rankiem. Grzeją się w słońcu i nie wykonują zbyt wielu ruchów. To świetna okazja do robienia zdjęć makro”.

4. Szukaj kolorów i tekstur

Zbliżenie pszczoły oplatającej pręcik czerwonego kwiatu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D; autor: makrofotograf Matt Doogue.

„Podczas robienia nieco bardziej szerokokątnych zdjęć warto uwzględnić w kadrze część otoczenia, aby widz mógł się domyślić, gdzie zrobione zdjęcie, np. w lesie lub na kwiatku” – mówi Matt. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D z obiektywem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo; 1/160 s, f/9 i ISO 320. © Matt Doogue

Zbliżenie pszczoły miodnej zanurzającej głowę w plastrze miodu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D; autor: makrofotograf Matt Doogue.

Kształt i tekstura plastra miodu tworzą ciekawe tło przy fotografowaniu pszczół miodnych podczas pracy. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D z obiektywem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo; 1/40 s, f/10 i ISO 320. © Matt Doogue

Podobnie jak w przypadku każdego gatunku fotografii warto szukać i uwzględniać elementy, dzięki którym zdjęcia będą wyróżniać się na tle prac innych osób. Tekstury roślin i geometryczne kształty owadzich oczy to idealne obiekty. Matt radzi, aby szukać żywych kolorów: czerwieni, purpury i błękitu. Przed podjęciem decyzji o roślinach przyjaznych dla pszczół warto pomyśleć o kolorze kwiatów. Można też użyć kolorowego tła w ogrodzie lub na balkonie, aby ułatwić sobie fotografowanie aktywnych owadów.

Christian z kolei szuka interesujących wzorów, tekstur i światła. „Kieruję się zachowaniem owadów” – dodaje.

„Ich zachowanie to wdzięczny temat dla fotografa” – zgadza się Matt. „Właśnie to decyduje o charakterze zdjęcia. Portret mrówki to fajna sprawa, ale można też uchwycić ją, gdy niesie inną martwą mrówkę lub wnosi pokarm na stos. To całkowicie zmienia wymowę zdjęcia. Zmienia to nasz sposób postrzegania i zwiększa zainteresowanie”.

5. Uwieczniaj pszczoły podczas lotu

Zbliżenie pszczoły storczykowej lecącej w kierunku żółtego kwiatka orchidei. Zdjęcie zrobione obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM przez fotoreportera przyrodniczego Christiana Zieglera.

Obiektywy ze stabilizatorem obrazu ułatwiają robienie stabilnych zdjęć w przypadku śledzenia pszczoły aparatem trzymanym w dłoniach. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 5D (poprzednik modelu Canon EOS 5D Mark IV) z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (poprzednik modelu Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM); 1/80 s, f/16 i ISO 400. © Christian Ziegler

Bardzo atrakcyjne są zdjęcia przedstawiające pszczoły w locie. Jednak może to być trudne do uchwycenia ze względu na szybkość poruszania się tych owadów. „Aby zamrozić ruch, trzeba działać szybko i używać bardzo krótkiego czasu naświetlania” – wyjaśnia Ingo.

Zarówno Ingo, jak i Matt sugerują skupienie się na obszarze, przez który pszczoła może przelecieć, np. okolice kwiatu. „Wyostrzamy ten obszar w trybie ręcznym i czekamy” – mówi Matt.

Christian radzi, aby w przypadku fotografowania pszczół w locie bez użycia lampy błyskowej wybrać tryb preselekcji czasu (Tv) i ustawić czas nie dłuższy niż 1/500 s. Zaleca również ustawienie krótkiego czasu naświetlania w przypadku fotografowania w trybie ręcznym (M), a następnie dostosowanie czułości ISO pod kątem odpowiedniej ekspozycji. „Jeśli nie używamy lampy błyskowej, zmiana czułości ISO może nam pomóc” – mówi. „Bez lampy błyskowej można użyć nawet wartości ISO 8000. Używałem nawet ISO 25 600 i też się to sprawdziło”.

6. Eksperymentuj z ręczną regulacją ostrości

Zbliżenie pszczoły w locie na żółtym tle, uchwycone przez fotoreportera przyrodniczego Christiana Zieglera.

Ingo sugeruje eksperymentowanie z myślą o stworzeniu interesującego ujęcia. „Trzeba się dobrze bawić, zwłaszcza na etapie nauki. Czasami daje to dobre rezultaty” – mówi. „Można postawić na długi czas ekspozycji, by nie »zamrażać« wszystkiego. Można podążać za latającym owadem, stosując dłuższy czas naświetlania”. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R3 z obiektywem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo; 1/200 s, f/16 i ISO 1000. © Christian Ziegler

Zbliżenie kilkudziesięciu pszczół między plastrami miodu w ulu, zrobione obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM; autor: makrofotograf Ingo Arndt.

Obiektyw Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM charakteryzuje się współczynnikiem powiększenia równym 1:1. Oznacza to, że fotografowany obiekt ma takie same rozmiary w matrycy aparatu, co w rzeczywistości. Odpowiednik w serii RF, obiektyw RF 100mm F2.8L MACRO IS USM, zapewnia powiększenie 1,4x. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 5DS R (poprzednik modelu Canon EOS 5D Mark IV) z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Macro IS USM; 1/200 s, f/16 i ISO 250. © Ingo Arndt

Cała trójka – Matt, Christian i Ingo – sugeruje eksperymentowanie z ręczną regulacją ostrości. „Lepiej samemu zdecydować, która część owada ma być wyostrzona” – radzi Ingo. Zaleca używanie ręcznej regulacji ostrości, która pozwala szybciej reagować na ruchy owada. „W większości przypadków trzeba działać szybko” – kontynuuje. „Ustawiam ostrość z wyprzedzeniem. Znajduję odpowiednią odległość, a następnie podchodzę do pszczół i reguluję ostrość, przybliżając i oddalając aparat. Zawsze poruszam aparatem, zamiast regulować ostrość na obiektywie. To przyspiesza sprawę”.

Aby ułatwić sobie sprawdzenie ostrości, można użyć funkcji uwydatniania krawędzi, która wskazuje płaszczyznę ogniskowania. Można też użyć trybu Live View, aby powiększyć kadr i sprawdzić ostrość podczas komponowania ujęcia. „To bardzo ułatwia sprawdzanie wyostrzenia obiektu” – mówi Matt. „Zawsze trzeba to dobrze sprawdzić, zwłaszcza gdy fotografujemy z ręczną regulacją ostrości”.

Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia ręczną regulację ostrości obiektywu z poziomu smartfona.

7. Użyj rozproszonego światła lampy błyskowej

Zbliżenie pszczoły na drewnianym stole. Jej odbicie jest widoczne w wodzie. Zdjęcie zrobione obiektywem Canon RF 100mm F2.8L Macro IS USM przez fotoreportera przyrodniczego Christiana Zieglera.

Ingo zaleca używanie tradycyjnych lamp błyskowych Speedlite i rozpraszanie ich światła softboksem w celu tworzenia refleksów w oczach owadów. „Można użyć lampy pierścieniowej, ale duże owady z odbitym w ich oczach pierścieniem wyglądają nienaturalnie” – wyjaśnia. „Odbicie słońca miałoby postać małej kropki”. Christian także używa tej taktyki w swojej fotografii. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R3 z obiektywem Canon RF 100mm F2.8L MACRO IS USM; 1/320 s, f/14 i ISO 320. © Christian Ziegler

Przy dużym powiększeniu trudno jest uzyskać na tyle dużą głębię ostrości, aby całe oko owada było wyostrzone. Najlepszym rozwiązaniem jest użycie sztucznego oświetlenia, np. lampy błyskowej. Zapewni to odpowiednią ekspozycję, gdy użyjemy małego otworu przysłony (duża głębia ostrości), krótkiego czasu naświetlania (zapobieganie rozmyciu obrazu) i niskiej czułości ISO (czystszy obraz).

Lampa błyskowa wpływa też na kolory i wymowę zdjęć. „Sztuczne światło pozwala ukazać oczy owadów w bardziej atrakcyjnej formie” – wyjaśnia Ingo. „Czasami są błyszczące lub mają tęczowe kolory. Lampa błyskowa pozwala wydobyć więcej kolorów”.

Ingo zaleca też wyzwalanie błysku lampy znad obiektu, aby widz miał wrażenie, że źródłem światła jest słońce. „Jeśli używamy trybu krajobrazu, lampa błyskowa zostaje na aparacie. W trybie portretowym bierzemy lampę w dłoń i trzymamy ją nad obiektem” – mówi.

Lampę błyskową można umieścić także z boku, aby na obiekty padały boczne cienie, a obraz nabrał wyjątkowego charakteru. Matt zaleca rozpraszanie światła lampy w każdej konfiguracji. „W przeciwnym razie światło będzie ostre” – mówi. „Zależy nam na łagodnym świetle. Rozproszenie eliminuje wyraźną granicę między światłem a cieniem”.

Wiele lamp błyskowych Canon Speedlite ma dyfuzor, który zmiękcza światło. Jednak można stworzyć własny dyfuzor, umieszczając arkusz białego papieru przed lampą błyskową.

8. Spróbuj użyć sekwencji nastaw ostrości

Zbliżenie pszczoły siedzącej na różowym kwiatku i patrzącej prosto w obiektyw. Prezentacja efektu małej głębię ostrości. Autorem zdjęcie jest makrofotograf Matt Doogue.

Głębia ostrości pozwala kontrolować zakres wyostrzonego i rozmytego obrazu. Jest to jedno z najważniejszych narzędzi twórczych dla fotografów, zwłaszcza w przypadku makrofotografii. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D z obiektywem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo; 1/180 s, f/4 i ISO 100. © Matt Doogue

Głębię ostrości można kontrolować także za pomocą sekwencji nastaw ostrości. Jednak sprawdza się to tylko w przypadku obiektów nieruchomych, takich jak śpiące pszczoły.

„Brak światła można skompensować, otwierając przysłonę i łącząc zdjęcia” – wyjaśnia Matt. Sekwencja nastaw ostrości polega na tym, że aparat wykonuje serię zdjęć, przesuwając punkt ostrości na każdym z nich, dzięki czemu można nałożyć poszczególne wyostrzone sekcje. Dzięki temu można używać krótkiego czasu naświetlania i szerokiego otworu przysłony, a jednocześnie mieć szeroką płaszczyznę ogniskowania – bez konieczności użycia lampy błyskowej i wysokiej czułości ISO.

Aparaty Canon EOS R10, EOS R8 i EOS R7 mają funkcję sekwencji nastaw ostrości i funkcję składania głębi obrazu, która nakłada obrazy z wyostrzeniem poszczególnych obszarów, dzięki czemu cały proces zachodzi w aparacie.

Zbliżenie pszczoły na plastrze miodu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D; autor: makrofotograf Matt Doogue.

Robienie atrakcyjnych zdjęć makro wymaga wielu lat praktyki, sporych umiejętności i dużego poświęcenia. Matt ma na przykład ponad dekadę doświadczenia w tej dziedzinie, a teraz wykorzystuje swoją platformę do promowania kwestii związanych z ochroną środowiska. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS 6D z obiektywem Canon MP-E 65mm f/2.8 1-5x Macro Photo; 1/40 s, f/11 i ISO 320. © Matt Doogue

Nie przejmuj się, jeśli zdjęcia nie wyglądają tak imponująco jak obrazy przedstawione w tym artykule. Pamiętaj: opanowanie każdego rodzaju fotografii wymaga czasu. Liczy się kreatywne podejście, doskonalenie umiejętności i robienie zdjęć dających satysfakcję.

„W dobie mediów społecznościowych trudno nie porównywać swoich zdjęć z niesamowitymi zdjęciami innych osób” – przyznaje Matt. „Trzeba ćwiczyć i stawiać sobie wyzwania, aby pewnego dnia zacząć robić wyjątkowe zdjęcia”.



Autor: Peter Wolinski

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Najlepszy zestaw startowy do makrofotografii

Wybór aparatów, obiektywów i akcesoriów do pełnej szczegółów makrofotografii.

Wskazówki dotyczące makrofotografii

Bezproblemowa makrofotografia – odkryj najlepszy zestaw, wskazówki i techniki.

Odkryj świat owadów

Pokaż sekretne życie maleńkich stworzeń, korzystając z porad, których udziela Pierre Anquet.

Sekwencja nastaw ostrości (focus stacking) dla początkujących

Fotograf Matt Doogue wyjaśnia, w jaki sposób narzędzia sekwencji nastaw ostrości (focus stacking) firmy Canon mogą pomóc w makrofotografii i fotografowaniu krajobrazów z zachowaniem ostrości od przodu do tyłu.