Każda pora roku jest niezwykła dla fotografów i każdy okres roku cechuje się wyjątkowym zestawem barw, odcieni i nastrojów. Osiemnastoletni węgierski fotograf Benjamin Hegyi stał się inspirującym autorem sezonowych treści dla mediów społecznościowych, dzieląc się swoimi mistrzowsko edytowanymi i dopracowanymi zdjęciami podróży, panoram miast i krajobrazów z 40 000 osób obserwujących go w serwisie Instagram.
Oto jego najważniejsze wskazówki dotyczące poprawy atmosfery każdej pory roku.
FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU
Podkreśl wyjątkowe piękno każdej pory roku
1. Praca z myślą o efekcie
– Gdy robię zdjęcia pór roku, zawsze myślę o tym, jak będę je później edytował. Nie tylko o tym, aby zrobić zdjęcie. Stworzenie konkretnego obrazu i nastroju jest dla mnie tak samo związane z edycją, jak z samym fotografowaniem. Oba etapy uzupełniają się – mówi Benjamin.
Benjamin chce, aby zdjęcia oddawały jego odczucia podczas fotografowania. – Nie trzeba fotografować rzeczywistości. Można stworzyć scenę w taki sposób, aby ukazywała nasze spojrzenie na nią – mówi. – Obraz staje się połączeniem fotografii i malarstwa – dodaje. Nie należy jednak przesadzać, gdyż rezultat będzie zafałszowany i niezgodny z naturą.
– Zalecam wykonywanie zdjęć w trybie RAW, ponieważ daje on największą swobodę podczas obróbki obrazów – dodaje. – Fotografowanie w trybie RAW umożliwia dostosowywania różnych aspektów obrazu, takich jak balans bieli, jasne i ciemne partie czy odwzorowanie kolorów. Wszystkie te elementy podkreślają atmosferę pory roku – mówi.
Benjamin używa aparatu, który otrzymał w prezencie na 13. urodziny – modelu Canon EOS 700D (poprzednik aparatu Canon EOS 850D) z dwoma obiektywami zmiennoogniskowymi: ultraszerokokątnego obiektywu Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM, który idealnie nadaje się do zdjęć panoramicznych, oraz wszechstronnego obiektywu Canon EF-S 18-135mm f/3.5-5.6 IS STM o dużym zakresie ogniskowej. Twierdzi, że ten zestaw jest idealny, ponieważ rozmiar i waga mają znaczenie dla fotografa podróżniczego.
Równie kompaktowy i ekonomiczny zestaw jest dostępny w przypadku pełnoklatkowego systemu bezlusterkowego nowej generacji Canon EOS R. Obejmuje on m.in. model Canon EOS RP oraz obiektywy Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i Canon RF 50mm F1.8 STM. W aparatach EOS R można korzystać także z obiektywów EF-S po zastosowaniu adaptera mocowania EF-EOS R.
2. Przemyślana kompozycja i oświetlenie
Edycja jest ważną częścią procesu Benjamina, ale jego zdaniem ważne jest komponowanie scen odzwierciedlających porę roku. – Drzewo pokryte śniegiem lub szronem podkreśla zimowy nastrój – mówi. – Wiosną na pierwszy plan wychodzą kolorowe kwiaty. Jesienią możesz skoncentrować się na bogatym, złotym blasku opadających liści. Staranna kompozycja może poprawić naturalną atmosferę każdej pory roku.
– Różne pory dnia są najlepszym momentem robienia zdjęć o różnych porach roku – dodaje Benjamin, podkreślając, że jakość oświetlenia różni się w zależności od pory roku. – W zimie warto fotografować tuż przed wschodem słońca lub tuż po zachodzie słońca. Na tym etapie zmierzchu mamy chłodne, nastrojowe, niebieskie zabarwienie, często nazywane „błękitną godziną”. Jeśli jednak jest to śnieżna scena, warto fotografować przy świetle dziennym, aby zdjęcia miało czysty i jasny, świąteczny wygląd.
– W przypadku zdjęć letnich wielu fotografów krajobrazów preferuje początek lub koniec dnia, ale ja wolę, gdy słońce jest wyżej na niebie – kontynuuje. – Pomaga to wydobyć żywe kolory zielonych pól i letnie ciepło scenerii.
Wiosna to wspaniały czas nowego życia i ja też mam takie podejście. Czas tuż po wschodzie słońca to doskonały moment na fotografowanie kwiatów i kwitnących drzew, ale silne światło słoneczne w ciągu dnia daje równie dobry efekt, a czasami nawet lepszy.
– Jesienią najlepiej jest fotografować w „złotej godzinie”, czyli tuż po wschodzie słońca lub przed zachodem słońca – mówi Benjamin. – Słońce jest naprawdę nisko na niebie i tworzy wspaniałe, ciepłe, jesienne kolory.
3. Jak najwięcej szczegółów
Wiele aparatów firmy Canon ma tryb krajobrazu, ale Benjamin woli mieć pełną kontrolę nad ustawieniami aparatu. – Zawsze używam ręcznego trybu fotografowania. Bez problemu mogę ustawić przysłonę i czas naświetlania, aby uzyskać żądaną ekspozycję. W przypadku fotografowania aparatem z systemu EOS R funkcja symulacji ekspozycji umożliwia podgląd wpływu zmian ustawień ekspozycji na obraz, zarówno w wizjerze, jak i na tylnym ekranie. W przypadku lustrzanki cyfrowej ta opcja działa, gdy używamy tylnego ekranu w trybie Live View.
Wiele aparatów firmy Canon ma tryby fotografowania HDR (High Dynamic Range, wysoki zakres dynamiki), które doskonale oddają szczegóły w jasnych obszarach obrazu i rozjaśniają jego ciemne partie. Daje to o wiele bardziej zrównoważoną ekspozycję w przypadku scen o wysokim kontraście.
– Mój aparat ma tryb kontroli podświetlenia HDR – mówi Benjamin. – W przypadku każdego wykonanego zdjęcia aparat trzy zdjęcia z różną ekspozycją, a następnie łączy je w jedno zdjęcie HDR – dodaje. Nawet jeśli aparat nie ma trybu HDR, można zrobić kilka zdjęć z różną ekspozycją i połączyć je na etapie edycji. Bezpłatne oprogramowanie Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon ma wbudowane narzędzie HDR, które ułatwia tę czynność. Użyj statywu, aby aparat nie zmieniał położenia pomiędzy kolejnymi ekspozycjami.
Podczas fotografowania w nocy lub w słabym świetle Benjamin zaleca stosowanie długich ekspozycji. Pozwala to uchwycić więcej szczegółów, „nawet to, czego nie widzą moje oczy”. Ustawienie trybu Bulb aparatu umożliwia używanie ekspozycji dłuższych niż 30 sekund, ale należy poeksperymentować, aby ustalić, która ekspozycja zapewnia żądany efekt. Przejrzyj efekty na tylnym ekranie LCD i w razie potrzeby zrób zdjęcie jeszcze raz. Użyj statywu, aby zapobiec rozmyciu obrazu.
4. Edycja z myślą o poprawie atmosfery pory roku
Benjamin ma własny styl dodawania żywych kolorów i zwiększania kontrastu na obrazie, nawet jeśli nie zrobił zdjęcia w HDR. Równie ważna dla jego zdjęć pór roku jest jednak regulacja balansu bieli i ekspozycji każdego zdjęcia w celu uzyskania jakości światła charakterystycznego dla każdej pory roku.
Wszystkie te wstępne regulacje można wykonać za pomocą bezpłatnego oprogramowania Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon, przeznaczonego do przetwarzania i edycji obrazów RAW z aparatów firmy Canon. W zestawie znajduje się szereg stylów obrazów, które pozwalają szybko uzyskać żądany wygląd, tak jak w przypadku ich zastosowania w aparacie. Mamy tam m.in. styl Krajobrazy, które poprawia ostrość i nasycenie kolorów, co pozwala uzyskać głębokie, żywe błękity i zielenie w przypadku nieba i liści. Wszystkie ustawienia zastosowane w stylu obrazów do pliku RAW można następnie dostosować, usunąć lub zastąpić innym stylem obrazów. Ponadto można pobrać za darmo dodatkowe style, w tym Nostalgia, Clear, Twilight, Emerald i Autumn Hues – idealne do szybkiego nadawania obrazom atmosfery odpowiadającej różnym porom roku.
Zaawansowane narzędzia do regulacji kolorów w programie DPP umożliwiają zmianę barwy, nasycenia i jasności określonych zakresów kolorów, co pozwala poprawić odcienie koloru niebieskiego na zimowym ujęciu lub na przykład ciepłe odcienie letniego obrazu. Benjamin często używa warstw dopasowania w programie Adobe Photoshop, aby uzyskać podobne efekty. – W przypadku zdjęć zimowych podkreślam odcienie koloru niebieskiego, dodając pustą warstwę ustawioną w trybie nakładania i malując obszary delikatnym niebieskim pędzlem, stosując niski poziom nieprzezroczystości – wyjaśnia. – W przypadku zdjęć jesiennych można podkreślić akcenty i stworzyć atmosferę, malując obszary w kolorach żółtym i pomarańczowym.
– Aby zmienić kontrast i jasność, zawsze używam warstw dopasowania, ponieważ maski warstw mogą wpływać tylko na określone obszary obrazu – dodaje. Jest to idealne rozwiązanie, gdy jest zadowolony z większości obrazu, ale uważa, że niektóre aspekty wymagają nieco większego podkreślenia, aby oddać nastrój.
5. Wymowne zdjęcia w mediach społecznościowych
Gdy udostępniasz swoje zdjęcia w serwisach społecznościowych, rywalizują one o uwagę z milionami innych obrazów. Benjamin uważa, że ważne jest stworzenie własnego stylu, który pozwoli wyróżnić się z tłumu.
– Zacząłem od próby naśladowania stylu innych fotografów, ale sądzę, że stworzyłem własny, niepowtarzalny styl – wyjaśnia. – Na tej podstawie zbudowałem swoją obecność w serwisie Instagram. Ludzie uwielbiają oglądać zdjęcia, które ukazują ich ulubione aspekty poszczególnych pór roku i sposób, w jaki zmienia się otaczająca ich natura. Publikując treści związane z porami roku, udało mi się odnieść znacznie większy sukces. Ludzie wyszukują moje zdjęcia i udostępniają je innym na całym świecie.
Teraz oprócz agencji zajmujących się fotografią podróżniczą i krajobrazową moimi zdjęciami interesuje się też milion osób. Myślę, że cała sztuka nie polega na promowaniu siebie, ale na promowaniu zdjęć – mówi.
Autor: Matthew Richards
Adobe, Lightroom i Photoshop są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Adobe w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.
Powiązane produkty
-
Aparaty bezlusterkowe
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
Obiektywy RF
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mały i bardzo lekki obiektyw zmiennoogniskowy 24–50 mm z serii RF może służyć Ci na co dzień podczas podróży, fotografowania krajobrazów i w innych sytuacjach. -
Ultraszerokokątny obiektyw zmiennoogniskowy
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R10
Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C. -
Obiektywy RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia. -
Obiektyw standardowy
RF 50mm F1.8 STM
Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji.
Powiązane artykuły
-
EDYCJA ZDJĘĆ / POSTPRODUKCJA
Edycja obrazów RAW w programie DPP
Dowiedz się, jak edytować, poprawiać i ulepszać obrazy RAW w programie DPP firmy Canon.
-
PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA
Jak robić zdjęcia z określoną estetyką
Steffi Marla, influencerka działająca w mediach społecznościowych, opowiada o tym, co robi, aby jej zdjęcia wyróżniały się w Internecie.
-
PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA
Wskazówki dotyczące fotografii jesiennej
Rób niesamowite jesienne zdjęcia aparatem i obiektywem firmy Canon.
-
PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA / PLENER
Wskazówki dotyczące fotografowania w ekstremalnych warunkach pogodowych
Oto nasze najważniejsze wskazówki i porady dotyczące fotografowania w ekstremalnych warunkach pogodowych – od ochrony sprzętu po dbanie o własne zdrowie.