Światło jest kluczowym elementem fotografii, więc fotografowanie w nocy lub przy słabym oświetleniu stanowi szczególne wyzwanie. Jednak fotografia nocna to także okazja do bardzo kreatywnej pracy. Subtelnie oświetlone portrety na ciemnym tle mogą mieć magiczny wymiar – główny obiekt jest wtedy skutecznie uwydatniany na zdjęciu. Zwierzęta nocne nadają inny styl fotografii przyrodniczej, a nocne pejzaże miejskie zawierają sporo efektów świetlnych. Aby uwiecznić coś naprawdę wspaniałego, możesz skierować wzrok w niebo i uchwycić Drogę Mleczną.
Błękitna godzina przed wschodem słońca lub po jego zachodzie jest ulubionym momentem wielu fotografów. O tej porze mamy nieco naturalnego światła, które pozwala wydobyć szczegóły. Z kolei światła miasta nadają scenerii ciepłego blasku. Intensywny niebieski kolor nieba zwiększa dramaturgię ujęcia. Błękitna godzina może jednak trwać bardzo krótko – w zależności od szerokości geograficznej miejsca i pory roku. Czasami mamy tylko kilka minut, aby w pełni wykorzystać najlepsze oświetlenie. Najlepiej jest zaplanować wszystko wcześniej – sprawdzić godziny wschodu i zachodu słońca, a także znaleźć lokalizacje, w których chcemy fotografować.
Należy również pamiętać o takich czynnikach jak mróz czy rosa. Warto wtedy zabrać ze sobą ciepłe lub wodoodporne ubrania. Wiele aparatów i obiektywów firmy Canon wyposażono w uniwersalne uszczelki chroniące przed warunkami pogodowymi, ale sprzęt można zabezpieczyć także parasolem.
Najlepszy zestaw podstawowy do zdjęć nocnych i astrofotografii
Funkcje, z których warto korzystać podczas fotografowania nocą
W przypadku fotografii nocnej aparaty bezlusterkowe mają dużą przewagę nad lustrzankami cyfrowymi. Ich elektroniczne wizjery mogą automatycznie zwiększyć poziom jasności, aby symulować efekt ustawień ekspozycji. Dzięki temu można dosłownie widzieć w ciemności, a jednocześnie wyświetlać podgląd jasności ostatecznego obrazu dla określonych ustawień ekspozycji przed wykonaniem zdjęcia.
Możliwość fotografowania nocą bez potrzeby dźwigania obiektywu to spora ulga. Aparaty takie jak EOS R6 i EOS R7 mają stabilizator obrazu w korpusie (IBIS), który pomaga rejestrować stabilne i pozbawione drgań obrazy. W połączeniu z optycznym stabilizatorem niektórych obiektywów daje to nawet 8-stopniową stabilizację obrazu – idealne rozwiązanie do fotografowania z ręki ze znacznie dłuższym czasem naświetlania.
Dużą zaletą może być również szybki i celny autofokus. System AF aparatu EOS R6 działa w niemal całkowitej ciemności przy -6,5 EV (wartość ekspozycji). Odpowiada to oświetleniu, które zapewnia kwadra Księżyca. Wartość -5 EV dla aparatów EOS R7 i -4 EV dla aparatu EOS R10 odpowiada oświetleniu zapewnianemu odpowiednio przez połowę Księżyca i jego niepełną tarczę.
Obiektywy z szeroką przysłoną przepuszczają więcej światła do matrycy aparatu, co umożliwia fotografowanie nawet w najciemniejszą noc, a szeroki kąt pozwala korzystać z dłuższego czasu naświetlania. Obiektywy z optycznym stabilizatorem obrazu pomagają zmniejszyć rozmycie podczas fotografowania z ręki.
Astrofotografia
Aparaty pełnoklatkowe lepiej sprawdzają się w astrofotografii niż ich odpowiedniki z matrycą APS-C, ponieważ do fotografowania nocnego nieba często potrzebne jest naprawdę szerokie pole widzenia. Jeśli jednak fotografujesz Księżyc, możesz założyć na aparat z matrycą APS-C teleobiektyw, jeśli chcesz uchwycić szczegóły satelity Ziemi.
Aparat Canon EOS R6 sprawdza się szczególnie dobrze podczas fotografowania nocą. Połączenie pełnoklatkowej matrycy światłoczułej i umiarkowanej rozdzielczości 20,1 MP przekłada się na dość duże piksele o większym potencjale zbierania światła. W rezultacie przy wysokiej czułości ISO występuje minimalny szum obrazu, co eliminuje konieczność użycia długiego czasu naświetlania przy słabym oświetleniu. Standardowy zakres obejmuje wartości od ISO 100 do ISO 102 400.
W przypadku astrofotografii zwykle preferowana jest ręczna regulacja ostrości, a aparaty bezlusterkowe z systemu EOS R firmy Canon mają funkcję uwydatniania wyostrzonych krawędzi – kontury wyostrzonego obiektu są podświetlone w wizjerze lub na tylnym ekranie.
Aby ilość światła była jak największa, należy używać obiektywów z jasną przysłoną. Obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM sprawdza się dobrze w obu przypadkach. Nadaje się też do astrofotografii po połączeniu z wyposażonym w matrycę APS-C aparatem EOS R7 lub EOS R10 – efektywna ogniskowa 25,6 mm nadal zapewnia dość duże pole widzenia.
Obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM to kolejne doskonałe rozwiązanie do rejestrowania gwiezdnych smug i zjawisk, takich jak zorza polarna. Jasna przysłona maksymalna f/1,8 cechuje się okrągłą, 9-listkową konstrukcją. Doskonale sprawdza się przy słabym oświetleniu, umożliwiając atrakcyjne rozmywanie niewyostrzonych obszarów i tła.
Nocne portrety
Aparat Canon EOS R10 o rozdzielczości 24,2 MP i aparat EOS R7 o rozdzielczości 32,5 MP zapewniają imponującej jakości obraz podczas fotografowania w nocy, a ich standardowe zakresy czułości to ISO 100–32 000. Zapewnia to dużą swobodę – można korzystać z wystarczająco krótkiego czasu naświetlania, by fotografować w nocy z ręki. Canon EOS RP to kolejna przydatna opcja. Aparat jest wyposażony w pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 26,2 MP i obsługuje czułości do ISO 40 000. Umożliwia to fotografowanie bez lampy błyskowej z zachowaniem szczegółów i atrakcyjnych kolorów.
W przypadku aparatu pełnoklatkowego ogniskowa 85 mm jest zazwyczaj idealna do robienia zdjęć portretowych. Obiektyw Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM z jasną przysłoną umożliwia zamrożenie ruchu obiektu dzięki krótkiemu czasowi naświetlania, nawet w warunkach słabego oświetlenia. Nie trzeba w tym celu zbyt mocno zwiększać czułości ISO aparatu – pozwoli to zachować optymalną jakość obrazu i jego szczegółowość oraz zminimalizować ilość szumów.
Inną zaletą jest to, że szeroka przysłona umożliwia uzyskanie małej głębi ostrości, dzięki czemu można rozmywać rozpraszające tło w celu wyodrębnienia głównego obiektu, a także zamieniać światła miejskie lub lampki świąteczne w delikatne kręgi bokeh.
W przypadku aparatów Canon EOS R7 i EOS R10 obiektyw stałoogniskowy 50 mm zapewnia efektywną ogniskową 80 mm, która sprawdza się podczas tworzenia portretów i zapewnia mniej więcej takie samo pole widzenia jak obiektyw 85 mm w aparacie pełnoklatkowym. Obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM z jasną przysłoną jest kompaktowy, lekki i wyjątkowo przystępny cenowo, a jaśniejszy obiektyw RF 50mm F1.2L USM to doskonałe rozwiązanie dla profesjonalistów.
Nocne pejzaże miejskie
Jeśli fotografujesz nocne pejzaże miejskie z ręki, zastosowanie stabilizatora obrazu ułatwi wykonywanie pozbawionych rozmyć zdjęć, a aparat EOS R7 ze zgodnymi obiektywami zapewnia nawet 7-stopniową stabilizację obrazu. Aby uchwycić miejskie pejzaże nocą, warto użyć statywu lub znaleźć odpowiednią, stabilną powierzchnię, na której można umieścić aparat, a także użyć długiego czasu naświetlania (długiej ekspozycji).
Podobnie jak w przypadku astrofotografii najlepszym rozwiązaniem do robienia atrakcyjnych zdjęć miejskich krajobrazów i nocnych pejzaży jest szybki obiektyw szerokokątny. Dobrym wyborem są tutaj modele Canon RF 16mm F2.8 STM i Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.
Powiększanie obrazu ma duże znaczenie, gdy budynki i inne przeszkody ograniczają możliwość przemieszczania się w mieście. Obiektyw Canon RF 24-105mm F4L IS USM to doskonały wybór, zwłaszcza jeśli potrzebujesz większego teleobiektywu, aby zniwelować odległość lub skupić się na mniejszych fragmentach miejskiego lub nocnego krajobrazu.
Fotografowanie ruchomych obiektów w nocy
Solidny zasięg teleobiektywu ułatwi fotografowanie poruszających się obiektów, takich jak zwierzęta nocne. Do zwiększenia zasięgu bardzo przydatne mogą być konwertery obiektywu, takie jak Extender RF 1.4x i Extender RF 2x.
Dzięki obiektywom Canon RF 24-105mm F4L IS USM i RF 85mm F2 MACRO IS STM można uzyskać doskonałe rezultaty przy krótszych odległościach od obiektów. Jest to szczególnie ważne w przypadku używania ich z aparatem Canon EOS R7 lub EOS R10, ponieważ współczynnik kadrowania 1,6x zwiększa zasięg teleobiektywu odpowiednio do 168 mm i 136 mm.
Uniwersalny zakres zoomu obiektywu RF 24-105mm F4L IS USM – od szerokokątnego do teleobiektywu – jest również idealny do fotografowania ruchu drogowego w celu tworzenia smug światła przy długiej ekspozycji. Jeśli fotografujesz pojedynczy pojazd i korzystasz z lampy błyskowej Canon Speedlite w celu zwiększenia ilości światła, wybierz tryb synchronizacji z drugą zasłoną. Dzięki temu smugi świetlne będą rozciągać się za pojazdem, a nie przed nim. Można również obracać pierścień zoomu podczas długiej ekspozycji (seria zdjęć ze zmianą ogniskowej), aby utworzyć inny efekt smug świetlnych.
Najnowsze aparaty bezlusterkowe firmy Canon i obsługiwane obiektywy zapewniają twórczą swobodę i elastyczność, a jednocześnie upraszczają pracę. Po zachodzie słońca można znaleźć wiele ciekawych obiektów do sfotografowania. Odpowiedni zestaw firmy Canon w połączeniu z przygotowaniem, cierpliwością i praktyką zapewni wspaniałe rezultaty.
Autor: Matthew Richards