Najlepszy zestaw podstawowy do zdjęć nocnych i astrofotografii

Dowiedz się, które aparaty i obiektywy zapewniają doskonałą jakość obrazu w różnych kontekstach – od portretów po nocne pejzaże miejskie i fotografowanie gwiazd.
Sylwetka opierająca się o budynek oświetlony żółtym światłem. Zdjęcie zrobione przez ambasadora firmy Canon Lorenza Holdera aparatem Canon EOS R6.

Światło jest kluczowym elementem fotografii, więc fotografowanie w nocy lub przy słabym oświetleniu stanowi szczególne wyzwanie. Jednak fotografia nocna to także okazja do bardzo kreatywnej pracy. Subtelnie oświetlone portrety na ciemnym tle mogą mieć magiczny wymiar – główny obiekt jest wtedy skutecznie uwydatniany na zdjęciu. Zwierzęta nocne nadają inny styl fotografii przyrodniczej, a nocne pejzaże miejskie zawierają sporo efektów świetlnych. Aby uwiecznić coś naprawdę wspaniałego, możesz skierować wzrok w niebo i uchwycić Drogę Mleczną

Błękitna godzina przed wschodem słońca lub po jego zachodzie jest ulubionym momentem wielu fotografów. O tej porze mamy nieco naturalnego światła, które pozwala wydobyć szczegóły. Z kolei światła miasta nadają scenerii ciepłego blasku. Intensywny niebieski kolor nieba zwiększa dramaturgię ujęcia. Błękitna godzina może jednak trwać bardzo krótko – w zależności od szerokości geograficznej miejsca i pory roku. Czasami mamy tylko kilka minut, aby w pełni wykorzystać najlepsze oświetlenie. Najlepiej jest zaplanować wszystko wcześniej – sprawdzić godziny wschodu i zachodu słońca, a także znaleźć lokalizacje, w których chcemy fotografować.

Należy również pamiętać o takich czynnikach jak mróz czy rosa. Warto wtedy zabrać ze sobą ciepłe lub wodoodporne ubrania. Wiele aparatów i obiektywów firmy Canon wyposażono w uniwersalne uszczelki chroniące przed warunkami pogodowymi, ale sprzęt można zabezpieczyć także parasolem.

Funkcje, z których warto korzystać podczas fotografowania nocą

Zielone i czerwone światła odbijające się w kałużach na mokrej drodze i sylwetka trzymającej parasol kobiety. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM.

Aparat bezlusterkowy Canon EOS R6 jest wyposażony w czułą pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 20,1 MP, która z łatwością radzi z wysokim zakresem dynamicznym ujęć, a także ze słabym oświetleniem. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM; 153 mm, 1,8 s, f/2,8 i ISO 320. © Lorenz Holder – ambasador firmy Canon.

Odległe światła miasta pod rozgwieżdżonym niebem – sfotografowane aparatem Canon PowerShot G7 X Mark III z wykorzystaniem długiej ekspozycji.

Jeśli wolisz aparat kompaktowy z niewymiennym obiektywem, Canon PowerShot G7 X Mark III to doskonała opcja do blogowania i vlogowania po zmroku oraz ogólnego fotografowania w nocy. Zdjęcie zrobione aparatem Canon PowerShot G7 X Mark III; 8,8 mm, 8 s, f/1,8 i ISO 400.

W przypadku fotografii nocnej aparaty bezlusterkowe mają dużą przewagę nad lustrzankami cyfrowymi. Ich elektroniczne wizjery mogą automatycznie zwiększyć poziom jasności, aby symulować efekt ustawień ekspozycji. Dzięki temu można dosłownie widzieć w ciemności, a jednocześnie wyświetlać podgląd jasności ostatecznego obrazu dla określonych ustawień ekspozycji przed wykonaniem zdjęcia.

Możliwość fotografowania nocą bez potrzeby dźwigania obiektywu to spora ulga. Aparaty takie jak EOS R6 i EOS R7 mają stabilizator obrazu w korpusie (IBIS), który pomaga rejestrować stabilne i pozbawione drgań obrazy. W połączeniu z optycznym stabilizatorem niektórych obiektywów daje to nawet 8-stopniową stabilizację obrazu – idealne rozwiązanie do fotografowania z ręki ze znacznie dłuższym czasem naświetlania. 

Dużą zaletą może być również szybki i celny autofokus. System AF aparatu EOS R6 działa w niemal całkowitej ciemności przy -6,5 EV (wartość ekspozycji). Odpowiada to oświetleniu, które zapewnia kwadra Księżyca. Wartość -5 EV dla aparatów EOS R7 i -4 EV dla aparatu EOS R10 odpowiada oświetleniu zapewnianemu odpowiednio przez połowę Księżyca i jego niepełną tarczę.

Obiektywy z szeroką przysłoną przepuszczają więcej światła do matrycy aparatu, co umożliwia fotografowanie nawet w najciemniejszą noc, a szeroki kąt pozwala korzystać z dłuższego czasu naświetlania. Obiektywy z optycznym stabilizatorem obrazu pomagają zmniejszyć rozmycie podczas fotografowania z ręki.

Astrofotografia

Nocne zdjęcie przedstawiające sylwetki drzew palmowych na tle Drogi Mlecznej. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 16mm F2.8 STM. 

Używane w najszerszym ustawieniu przysłony obiektywy szerokokątne o jasnej przysłonie od f/1,8 do f/2,8 przepuszczają więcej światła do matrycy aparatu, co może być dużą zaletą w astrofotografii. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 16mm F2.8 STM; 16 mm, 25 s, f/2,8 i ISO 6400.

Fotograf ze statywem stoi na wychodni skalnej z aparatem skierowanym w stronę nocnego gwiaździstego nieba.

Wprawdzie zaawansowane połączenie systemu IBIS i stabilizacji obrazu wbudowanej w obiektyw firmy Canon umożliwia fotografowanie z ręki w niemal całkowitej ciemności, ale czasami niezbędny jest statyw, np. w przypadku astrofotografii. Nawet w przypadku korzystania ze statywu należy unikać dotykania aparatu na początku ekspozycji, aby nie spowodować rozmycia ruchu. Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia zdalne sterowanie aparatem.

Aparaty pełnoklatkowe lepiej sprawdzają się w astrofotografii niż ich odpowiedniki z matrycą APS-C, ponieważ do fotografowania nocnego nieba często potrzebne jest naprawdę szerokie pole widzenia. Jeśli jednak fotografujesz Księżyc, możesz założyć na aparat z matrycą APS-C teleobiektyw, jeśli chcesz uchwycić szczegóły satelity Ziemi.

Aparat Canon EOS R6 sprawdza się szczególnie dobrze podczas fotografowania nocą. Połączenie pełnoklatkowej matrycy światłoczułej i umiarkowanej rozdzielczości 20,1 MP przekłada się na dość duże piksele o większym potencjale zbierania światła. W rezultacie przy wysokiej czułości ISO występuje minimalny szum obrazu, co eliminuje konieczność użycia długiego czasu naświetlania przy słabym oświetleniu. Standardowy zakres obejmuje wartości od ISO 100 do ISO 102 400.

W przypadku astrofotografii zwykle preferowana jest ręczna regulacja ostrości, a aparaty bezlusterkowe z systemu EOS R firmy Canon mają funkcję uwydatniania wyostrzonych krawędzi – kontury wyostrzonego obiektu są podświetlone w wizjerze lub na tylnym ekranie.

Aby ilość światła była jak największa, należy używać obiektywów z jasną przysłoną. Obiektyw Canon RF 16mm F2.8 STM sprawdza się dobrze w obu przypadkach. Nadaje się też do astrofotografii po połączeniu z wyposażonym w matrycę APS-C aparatem EOS R7 lub EOS R10 – efektywna ogniskowa 25,6 mm nadal zapewnia dość duże pole widzenia. 

Obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM to kolejne doskonałe rozwiązanie do rejestrowania gwiezdnych smug i zjawisk, takich jak zorza polarna. Jasna przysłona maksymalna f/1,8 cechuje się okrągłą, 9-listkową konstrukcją. Doskonale sprawdza się przy słabym oświetleniu, umożliwiając atrakcyjne rozmywanie niewyostrzonych obszarów i tła.

Nocne portrety

Portret kota siedzącego na półce w słabym świetle, wykonany przy użyciu obiektywu Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM.

Odrobina ciemności może bardzo pomóc, gdy chcemy wyizolować główny obiekt. 5-stopniowy stabilizator obrazu sprawia, że obiektyw Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM to doskonałe rozwiązanie do tworzenia kreatywnych portretów przy słabym oświetleniu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM; 1/500 s, f/2 i ISO 200.

Portret kobiety w profilu bocznym w słabym oświetleniu, z rozmytymi kręgami światła w tle, wykonany przy użyciu obiektywu Canon RF 50mm F1.8 STM.

Mały, lekki i przystępny cenowo obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM z jasną przysłoną f/1,8 doskonale sprawdza się przy słabym oświetleniu i nadaje się do tworzenia nastrojowego rozmycia tła. Zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 50mm F1.8 STM, 1/125 s, f/1,8 i ISO 1250. © Ejiro Dafé

Aparat Canon EOS R10 o rozdzielczości 24,2 MP i aparat EOS R7 o rozdzielczości 32,5 MP zapewniają imponującej jakości obraz podczas fotografowania w nocy, a ich standardowe zakresy czułości to ISO 100–32 000. Zapewnia to dużą swobodę – można korzystać z wystarczająco krótkiego czasu naświetlania, by fotografować w nocy z ręki. Canon EOS RP to kolejna przydatna opcja. Aparat jest wyposażony w pełnoklatkową matrycę o rozdzielczości 26,2 MP i obsługuje czułości do ISO 40 000. Umożliwia to fotografowanie bez lampy błyskowej z zachowaniem szczegółów i atrakcyjnych kolorów.

W przypadku aparatu pełnoklatkowego ogniskowa 85 mm jest zazwyczaj idealna do robienia zdjęć portretowych. Obiektyw Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM z jasną przysłoną umożliwia zamrożenie ruchu obiektu dzięki krótkiemu czasowi naświetlania, nawet w warunkach słabego oświetlenia. Nie trzeba w tym celu zbyt mocno zwiększać czułości ISO aparatu – pozwoli to zachować optymalną jakość obrazu i jego szczegółowość oraz zminimalizować ilość szumów.

Inną zaletą jest to, że szeroka przysłona umożliwia uzyskanie małej głębi ostrości, dzięki czemu można rozmywać rozpraszające tło w celu wyodrębnienia głównego obiektu, a także zamieniać światła miejskie lub lampki świąteczne w delikatne kręgi bokeh.

W przypadku aparatów Canon EOS R7 i EOS R10 obiektyw stałoogniskowy 50 mm zapewnia efektywną ogniskową 80 mm, która sprawdza się podczas tworzenia portretów i zapewnia mniej więcej takie samo pole widzenia jak obiektyw 85 mm w aparacie pełnoklatkowym. Obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM z jasną przysłoną jest kompaktowy, lekki i wyjątkowo przystępny cenowo, a jaśniejszy obiektyw RF 50mm F1.2L USM to doskonałe rozwiązanie dla profesjonalistów.

Nocne pejzaże miejskie

Zdjęcie nocnego krajobrazu miejskiego zrobione z długą ekspozycją aparatem Canon EOS R7 i obiektywem Canon RF 24-105mm F4L IS USM. 

Obiektyw Canon RF 24-105mm F4L IS USM jest lekki, więc można zabrać go ze sobą na miejską wyprawę po zmroku. Typowa dla serii L jakość wykonania sprawia, że obiektyw jest zabezpieczony przed pyłem i wilgocią. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4L IS USM; 50 mm, 1,6 s, f/4,5 i ISO 400.

Krajobraz miejski oświetlony nocą z odbiciami budynków widocznymi w wodzie na pierwszym planie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Obiektyw Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM to szybki, kompaktowy i lekki obiektyw szerokokątny, który idealnie nadaje się do fotografowania nocnych krajobrazów miejskich. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM; 24 mm, 0,3 s, f/1,8 i ISO 100.

Jeśli fotografujesz nocne pejzaże miejskie z ręki, zastosowanie stabilizatora obrazu ułatwi wykonywanie pozbawionych rozmyć zdjęć, a aparat EOS R7 ze zgodnymi obiektywami zapewnia nawet 7-stopniową stabilizację obrazu. Aby uchwycić miejskie pejzaże nocą, warto użyć statywu lub znaleźć odpowiednią, stabilną powierzchnię, na której można umieścić aparat, a także użyć długiego czasu naświetlania (długiej ekspozycji).

Podobnie jak w przypadku astrofotografii najlepszym rozwiązaniem do robienia atrakcyjnych zdjęć miejskich krajobrazów i nocnych pejzaży jest szybki obiektyw szerokokątny. Dobrym wyborem są tutaj modele Canon RF 16mm F2.8 STM i Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM.

Powiększanie obrazu ma duże znaczenie, gdy budynki i inne przeszkody ograniczają możliwość przemieszczania się w mieście. Obiektyw Canon RF 24-105mm F4L IS USM to doskonały wybór, zwłaszcza jeśli potrzebujesz większego teleobiektywu, aby zniwelować odległość lub skupić się na mniejszych fragmentach miejskiego lub nocnego krajobrazu.

Fotografowanie ruchomych obiektów w nocy

Głowa jelenia sfotografowana nocą obiektywem Canon RF 800mm F11 IS STM i konwerterem Canon Extender RF 1.4x.

Superteleobiektyw w połączeniu z konwerterem umożliwia rejestrowanie nocnej przyrody z zachowaniem wspaniałych szczegółów. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R z obiektywem Canon RF 800mm F11 IS STM i konwerterem Canon Extender RF 1.4x; 1120 mm, 1/200 s, f/16 i ISO 800.

Rowerzysta górski otoczony czerwonymi i niebieskimi smugami świetlnymi wykonuje skok na tle ciemnego nieba. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark II.

Jeśli do fotografowania smug świetlnych używany jest statyw, można użyć 2-sekundowego samowyzwalacza, który daje aparatowi czas na wytłumienie drgań po naciśnięciu spustu migawki przez użytkownika. Aby przyspieszyć pracę, można zdalnie sterować aparatem za pomocą bezpłatnej aplikacji Canon Camera Connect, która zapewnia również podgląd kadru na żywo w smartfonie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark II z obiektywem Canon RF 15-30mm F2.8L IS USM; 15 mm, 8 s, f/4,5 i ISO 1250. © Teddy Morellec

Solidny zasięg teleobiektywu ułatwi fotografowanie poruszających się obiektów, takich jak zwierzęta nocne. Do zwiększenia zasięgu bardzo przydatne mogą być konwertery obiektywu, takie jak Extender RF 1.4x i Extender RF 2x.

Dzięki obiektywom Canon RF 24-105mm F4L IS USM i RF 85mm F2 MACRO IS STM można uzyskać doskonałe rezultaty przy krótszych odległościach od obiektów. Jest to szczególnie ważne w przypadku używania ich z aparatem Canon EOS R7 lub EOS R10, ponieważ współczynnik kadrowania 1,6x zwiększa zasięg teleobiektywu odpowiednio do 168 mm i 136 mm.

Uniwersalny zakres zoomu obiektywu RF 24-105mm F4L IS USM – od szerokokątnego do teleobiektywu – jest również idealny do fotografowania ruchu drogowego w celu tworzenia smug światła przy długiej ekspozycji. Jeśli fotografujesz pojedynczy pojazd i korzystasz z lampy błyskowej Canon Speedlite w celu zwiększenia ilości światła, wybierz tryb synchronizacji z drugą zasłoną. Dzięki temu smugi świetlne będą rozciągać się za pojazdem, a nie przed nim. Można również obracać pierścień zoomu podczas długiej ekspozycji (seria zdjęć ze zmianą ogniskowej), aby utworzyć inny efekt smug świetlnych.


Najnowsze aparaty bezlusterkowe firmy Canon i obsługiwane obiektywy zapewniają twórczą swobodę i elastyczność, a jednocześnie upraszczają pracę. Po zachodzie słońca można znaleźć wiele ciekawych obiektów do sfotografowania. Odpowiedni zestaw firmy Canon w połączeniu z przygotowaniem, cierpliwością i praktyką zapewni wspaniałe rezultaty.


Autor: Matthew Richards

Produkty powiązane

Powiązane artykuły

Wskazówki dotyczące filmowania nocą

Otwórz zupełnie nowy świat kreatywności dzięki naszemu przewodnikowi poświęconemu filmowaniu nocą.

Jak fotografować zorzę polarną

Fotografka Menna Hossam dzieli się swoimi doświadczeniami i poradami dotyczącymi najlepszego zestawu sprzętowego, ustawień aparatu i sposobu fotografowania zorzy polarnej.

Fotografowanie nocnego nieba

Najlepsze techniki fotografowania gwiazd, w tym filmy poklatkowe i zdjęcia ze śladami ruchu gwiazd.

Fotografowanie Księżyca

Szczegółowy przewodnik po kreatywnym fotografowaniu Księżyca.