Fotografia umożliwia uchwycenie życia w ruchu na jednym zdjęciu – od dzieci i zwierząt bawiących się w ogrodzie po wodospady w krajobrazach, sporty ekstremalne i wiele innych wydarzeń.
Jako fotograf masz do wyboru dwie główne opcje. Możesz zatrzymać akcję, aby uchwycić ostateczny moment, albo użyć efektu rozmycia ruchu, aby stworzyć wrażenie ruchu i prędkości. Twój aparat Canon jest wyposażony w technologię, którą można wykorzystać w przypadku dowolnej z tych technik. Wyjaśniamy tutaj, co należy zrobić.
Fotografowanie ruchu: jak uchwycić ruch na zdjęciach
Znaczenie czasu naświetlania w przypadku fotografowania ruchu
Czas naświetlania aparatu jest mierzony w sekundach lub, częściej, w ułamkach sekundy. Aby mieć pewność, że ruch obiekt zostanie „zamrożony”, trzeba otworzyć migawkę na bardzo krótki czas. Jeśli chcesz wprowadzić kreatywne rozmycie, wydłuż czas naświetlania. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon EF 300mm f/2.8L IS II USM; 1/5000 s, f/2,8 i ISO 640. © Dani Connor.
Najważniejszym czynnikiem wpływającym na sposób ukazywania ruchu na zdjęciach jest regulacja czasu naświetlania w aparacie. Warto przetestować czas naświetlania i pobawić się tym parametrem w celu znalezienia odpowiedniego ustawienia. Większość aparatów bezlusterkowych EOS obsługuje maksymalny czas naświetlania na poziomie 1/4000 lub 1/8000 s. Z kolei niektóre aparaty bezlusterkowe EOS umożliwiają korzystania z migawki elektronicznej, która zapewnia jeszcze krótsze czasy naświetlania. Po drugiej stronie skali mamy długi czas naświetlania. Skutkuje on naturalnym rozmyciem poruszających się obiektów, co może być bardzo skuteczne w tworzeniu wrażenia ruchu.
Jak ustawić czas naświetlania pod kątem fotografowania ruchu
Jeśli praca z zaawansowanymi funkcjami aparatu EOS (Electro-Optical System) sprawia kłopot, warto wypróbować tryb preselekcji migawki (Tv). Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon RF 100-500mm F4.5-7.1 L IS USM; 1/2000 s, f/8 i ISO 500. © Canon Inc.
Tryb preselekcji migawki (Tv) umożliwia „zamrożenie” lub kreatywne rozmycie obiektu. Zrobione aparatem Canon EOS R6, 2 s, f/10 i ISO 100. © Wanda Martin, ambasador firmy Canon
Tryb fotografowania Tv (wartość czasu) w aparatach bezlusterkowych Canon jest często określany jako tryb preselekcji migawki. Jest to doskonałe rozwiązanie do fotografowania ruchu, ponieważ można po prostu wybrać odpowiedni czas naświetlania, a system pomiarowy aparatu automatycznie dostosuje przysłonę w celu uzyskania prawidłowej ekspozycji.
Jednak w przypadku bardzo mocnego lub słabego oświetlenia zakres dostępnych czasów naświetlania może być ograniczony. Może to oznaczać, że podczas fotografowania w słabym świetle nie można użyć wystarczająco długiego czasu naświetlania, aby „zamrozić” obiekt, a w jasne dni nie można wydłużyć ekspozycji na tyle, aby uzyskać efekt twórczego rozmycia. Najłatwiejszym sposobem na rozwiązanie tego problemu jest użycie trybu automatycznej czułości ISO aparatu w połączeniu z trybem preselekcji migawki. Aparat automatycznie ustawi czułość, co pozwoli fotografować z krótkim lub długim czasem naświetlania.
Jak „zamrozić” akcję
Im większe jest przybliżenie obiektu, tym bardziej zauważalne będą drgania aparatu. Aby ograniczyć rozmycie, potrzebny będzie krótszy czas naświetlania. Zrobione aparatem Canon EOS R6, 1/2700 s, f/4 i ISO 100. © Samo Vidic, ambasador firmy Canon
Oprócz zmiennego czasu naświetlania można stosować także inne techniki umożliwiające oddawanie wrażenia ruchu. Określ najważniejszy moment całego zdarzenia. Fotografowanie jednego obiektu jest ciekawe, ale dwa ruchome obiekty wzmagają wrażenie, że obserwujemy dynamiczne ujęcie – tutaj: paralotniarz i wzbijana w powietrze woda. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark II z obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8 L IS USM; 147 mm, 1/2000 s, f/4,5 i ISO 400.
Czas naświetlania 1/250 s powinien być wystarczająco krótki, aby można było „zamrozić” poruszającą się osobę. Z kolei czas 1/500 s będzie lepszy, jeśli fotografowany obiekt porusza się nieco szybciej. W przypadku szybszych obiektów, takich jak samochody czy ptaki, preferowane są czasy naświetlania 1/2000 s, 1/4000 s lub krótsze. Warto eksperymentować z różnymi czasami naświetlania aż do znalezienia takiego, który się sprawdzi. Przy okazji może to być bardzo dobra zabawa.
Podczas fotografowania małych zwierząt lub dzieci łatwiej jest utrzymać ostrość, jeśli obiekt znajduje się w odległości co najmniej trzech metrów od aparatu. Jeśli zbliżą się za bardzo, trudniej będzie utrzymać wyostrzenie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF100-400mm F5.6-8 IS USM; 214 mm, 1/1250 s, f/7,1 i ISO 800.
W tym przypadku ruch roweru górskiego został „zamrożony” dzięki użyciu czasu naświetlania 1/2000 s i błysku lampy Speedlite EL-1. Pozwoliło to uchwycić emocje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-35mm F2.8 L IS USM; 15 mm, 1/2000 s, f/3,2 i ISO 100.
Małe dzieci i psy często poruszają się szybko i chaotycznie, więc czas naświetlania 1/1000 s powinien być wystarczający. Podobnie jest w przypadku fotografowania sportowców.
Tryb fotografowania dzieci i zwierząt, który często jest dostępny w aparatach PowerShot, wykorzystuje wiele ramek ustawiania ostrości, aby zapewnić prawidłowe działanie autofokusa śledzącego obiekty. W przypadku aparatów EOS, które nie mają trybu fotografowania dzieci i zwierząt, warto włączyć tryb Servo AF (ciągły autofokus).
Tryb scen sportowych dostępny w większości aparatów firmy Canon to dobry punkt wyjścia do „zamrażania” dynamicznych wydarzeń. Zmienia on parametry fotografowania, aby można było nadać priorytet krótkiemu czasowi naświetlania, a także śledzić poruszające się obiekty w trybie Servo AF i fotografować w trybie serii zdjęć. Jednak w celu uzyskania efektu rozmycia ruchu na zdjęciach sportowych lepiej włączyć tryb Tv (preselekcja migawki) i ustawić wymagany czas naświetlania.
Aparaty z systemu Canon EOS R mają funkcję Eye AF w trybie śledzenia, która umożliwia ustawianie i blokowanie ostrości na oczach fotografowanego obiektu, co stanowi niezawodny sposób śledzenia obiektu podczas jego ruchu.
Jak uchwycić rozmycie ruchu
Dłuższy czas naświetlania sprawia, że ruch jest rejestrowany jako rozmycie obrazu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 10-20mm F4L IS STM; 10 mm, 1/0 s, f/4 i ISO 3200.
Długi czas naświetlania i długa ekspozycja umożliwiają tworzenie rozmycia ruchu na zdjęciach. O tym, jak długi musi być czas naświetlania, decyduje szybkość ruchu obiektu.
Czas naświetlania 1/30 s sprawdza się dobrze w przypadku ruchu rowerów, natomiast czas naświetlania od 1/60 s do 1/125 s – w przypadku samochodów i motocykli. Jeśli chcemy uzyskać efekt rozmycia wodospadu, najlepiej użyć relatywnie długiego czasu ekspozycji, od 3 do 5 sekund. Wartości te nadają się również do „rozmywania” na zdjęciach przechadzających się osób. W ten sposób ludzie są skutecznie usuwani z architektonicznych ujęć scen ulicznych i obiektów, w których panuje spory ruch.
W jasnym świetle dziennym ustawienie czasu naświetlania pozwalającego stworzyć efekt rozmycia ruchu może być trudne, nawet jeśli używamy małego otworu przysłony. Aby temu zaradzić, można nałożyć na obiektyw filtr ND (filtr szary) w celu zmniejszenia ilości światła docierającego do matrycy. Pozwoli to wydłużyć czas ekspozycji. W niektórych przypadkach ekspozycja może trwać dłużej niż 30 sekund. W takiej sytuacji należy wybrać tryb ręczny aparatu i użyć ustawienia ekspozycji w trybie Bulb.
Jak rejestrować ruch w trybie poklatkowym
Gdy masz kontrolę nad szybkością, możesz wykazać się kreatywnością w kontekście filmów. Zdjęcia poklatkowe polegają na rejestrowaniu wielu kadrów w regularnych odstępach czasu w celu uzyskania efektu przyspieszenia ruchu lub upływu czasu. Musisz zrobić sekwencję zdjęć w regularnych odstępach czasu – więcej informacji można znaleźć w naszym przewodniku po fotografii poklatkowej.
Większość aparatów z systemu EOS R udostępnia nawet tryb filmu poklatkowego, który jeszcze bardziej ułatwia nagrywanie atrakcyjnych filmów.
Jak tworzyć wrażenie ruchu poprzez rozmycie obrazu za pomocą funkcji zoomu
Jeśli obiekt nie porusza się, stworzenie efektu rozmycia ruchu stanowi wyzwanie. Jednak można stworzyć interesujący efekt rozmycia ruchu, używając dowolnego obiektywu zmiennoogniskowego.
Wybierz tryb nagrywania Tv, po czym ustaw czas naświetlania w zakresie od 1 do 4 s. Przybliż obraz i ustaw ostrość automatycznie, lekko naciskając spust migawki. Następnie do końca wciśnij spust migawki, aby rozpocząć ekspozycję, a po upływie około połowy czasu zacznij oddalać obraz za pomocą pierścienia zmiany ogniskowej. Postaraj się zakończyć zmianę ogniskowej wraz z końcem ekspozycji. Możesz również rozpocząć od oddalenia obrazu i przybliżać go podczas ekspozycji.
Jak rejestrować smugi światła
Długi czas ekspozycji umożliwił zarejestrowanie smug światła biegnących wzdłuż miejskiej ulicy. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark II z obiektywem Canon RF 28-70mm f/2.8 IS USM; 58 mm, 3,2 s, f/14 i ISO 100.
Rejestrowanie smug światła tworzonych przez poruszające się pojazdy to doskonały sposób na uzyskanie wrażenia ruchu. W ciemnościach szansa prześwietlenia jest niewielka, więc możesz użyć ekspozycji w trybie Bulb i pozostawić migawkę otwartą na kilka minut, aby uzyskać mnóstwo smug światła na zdjęciu. Upewnij się, że aparat jest zamontowany na statywie lub innym solidnym, pozbawionym wibracji wsporniku.
Kolejną sztuczką jest użycie latarki do oświetlenia poruszającego się pojazdu, dzięki czemu oprócz uchwycenia smug światła uzyskasz ładną ekspozycję samochodu, motocykla, pociągu, a nawet roweru. Musisz ustawić lampę błyskową tak, aby wyzwalała błysk na tylną kurtynę migawki, dzięki czemu stanie się to na końcu ekspozycji, a nie na jej początku. W przypadku normalnego błysku na przednią kurtynę migawki smugi światła wydają się rozciągać raczej przed poruszającym się pojazdem, a nie za nim.
Jak używać techniki panoramowania
Podążanie aparatem za poruszającymi się obiektami powoduje rozmycie tła, co sprawia, że akcja wygląda bardziej dynamicznie. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 Mark II z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 242 mm, 1/40 s, f/16 i ISO 160.
Podczas pracy z dłuższym czasem naświetlania w celu uzyskania efektu rozmycia ruchu drgania aparatu stanowią zawsze zagrożenie, zwłaszcza w przypadku teleobiektywów. Skutkuje to rozmyciem także głównego obiektu. Stabilizacja obrazu może być bardzo pomocna. Niektóre obiektywy Canon IS (stabilizator obrazu) mają funkcję automatycznej detekcji panoramowania, która stosuje korekcję tylko w płaszczyźnie pionowej podczas wykonywania zdjęć panoramicznych w poziomie.
Inne obiektywy Canon IS mają 2-trybowe stabilizatory obrazu, gdzie tryb 1 jest przeznaczony do zdjęć statycznych, a tryb 2 – do panoramicznych. Niektóre obiektywy, takie jak Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM, mają nawet trzeci przełączany tryb stabilizacji, który zapewnia stabilizację tylko podczas samej ekspozycji. Ułatwia to śledzenie w wizjerze chaotycznie poruszających się obiektów.
Aparaty takie jak Canon EOS R7 i EOS R6 Mark II mają własny wbudowany stabilizator obrazu (IBIS). Może ona współpracować ze stabilizatorami obrazu optycznie stabilizowanych obiektywów, zapewniając jeszcze większą stabilność obrazu.
Więcej informacji na ten temat można znaleźć w poradniku Wskazówki dotyczące panoramowania podczas ujęć dynamicznych wydarzeń.
Jak dodać ruch w ramach ekspozycji wielokrotnej
Obraz z wielokrotną ekspozycją utworzony przy użyciu funkcji serii zdjęć, która jest użytecznym narzędziem do rejestrowania trwających akcji. Zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem RF 24-70mm F2.8 L IS USM; 1/1600 s, f/3,2 i ISO 200.
Większość aparatów z systemu EOS R obsługuje funkcję wielokrotnej ekspozycji. Możesz jej używać w połączeniu z trybem serii zdjęć do rejestrowania wielu etapów akcji w jednym kadrze. Najlepsze rezultaty można uzyskać, gdy występuje wyraźna różnica między obiektem a tłem, na przykład w przypadku jasnego obiektu na ciemnym tle lub odwrotnie. Więcej informacji można znaleźć w naszym przewodniku Fotografowanie z ekspozycją wielokrotną (dostępnym w wybranych językach).
Inną możliwością jest użycie lampy typu flashgun lub lampy błyskowej Canon Speedlite. Wykonanie serii błysków podczas długiej ekspozycji pozwala zarejestrować poruszający się obiekt w kilku punktach wzdłuż jego ścieżki ruchu na nieruchomym tle.
Bardziej interesujące filmy dzięki przemieszczaniu aparatu
Filmy mogą mieć o wiele większą dynamikę, jeśli będziemy przenosić aparat podczas filmowania, nie ograniczając się do stałego punktu pracy na statywie. Wiele aparatów bezlusterkowych z systemu R firmy Canon obsługuje funkcję stabilizacji cyfrowej filmu. Jest to forma elektronicznej stabilizacji obrazu przeznaczona wyłącznie do filmowania. Może ona zniwelować drgania aparatu i zapewnić bardziej stabilny efekt. Może także współpracować z optyczną stabilizacją obrazu w obiektywach oraz ze stabilizatorem obrazu w korpusie aparatów EOS R5 Mark II i R6 Mark II firmy Canon.
Autor: Matthew Richards
Powiązane produkty
-
Aparaty bezlusterkowe
EOS R6 Mark II
Zdjęcia, filmy, dynamiczne wydarzenia lub portrety – połączenie wydajności i jakości obrazu w aparacie EOS R6 Mark II pozwala kreatywnie pracować -
Obiektywy RF
RF 28-70mm F2.8 IS STM
Mały, szybki i lekki obiektyw zmiennoogniskowy 28–70 mm o otworze przysłony f/2,8 przeznaczony do aparatów pełnoklatkowych, wyposażony w stabilizator obrazu i odporny na warunki pogodowe. Doskonały w podróży, podczas fotografowania portretów i do kreatywnej pracy na co dzień. -
Akcesoria do lamp Speedlite
Speedlite EL-10
Inteligentna i wszechstronna lampa błyskowa Speedlite – większa kontrola i bardziej kreatywna praca