Odwzorowanie naturalnych i prawdziwych barw skóry jest jednym z najtrudniejszych aspektów fotografii portretowej. Nietypowe oświetlenie i dziwne dominanty kolorystyczne mogą spowodować, że skóra modela na portrecie będzie miała niezdrowy odcień, a skorygowanie takich błędów może wymagać długich godzin pracy w postprodukcji. Nie każdego stać na zatrudnienie makijażysty do sesji fotograficznej, ale istnieje wiele sposobów na uzyskanie ładnych i czystych kolorów dzięki aparatowi EOS i na zmniejszenie w ten sposób czasu potrzebnego na późniejsze retuszowanie zdjęć.
Nagradzana fotograficzka modowa Jade Keshia Gordon przedstawia pięć prostych wskazówek, które pomogą ci doskonale uwiecznić barwy skóry. Wyjaśnia, w jaki sposób podchodzi do fotografowania skóry czarnej, białej i mieszanej. Mówi też o tym, jak konfiguruje swój aparat EOS w celu uzyskania spójnych wyników.
Postępuj zgodnie z poradami Jade, a szybko opanujesz sztukę uwieczniania doskonałych odcieni skóry.
FOTOGRAFIA PORTRETOWA
Jak uchwycić naturalne barwy skóry na zdjęciach portretowych
1. Unikaj ostrego, bezpośredniego światła
Delikatniejsze światło jest korzystniejsze dla fotografowanej osoby. Robienie zdjęć na zewnątrz w jasne, ale pochmurne dni zapewnia rozproszone oświetlenie, które pasuje do każdego odcienia skóry. W słoneczne, jasne dni, kiedy światło jest ostre, często lepiej jest znaleźć bardziej zacienione miejsce, aby uniknąć cieni i prześwietleń na twarzach.
„Jeśli chodzi o odcień skóry, pierwszą rzeczą, nad którą musisz się zastanowić, jest oświetlenie” – potwierdza Jade. „Jeśli światło pada bezpośrednio na twarz fotografowanej osoby, a ma ona jaśniejszą skórę, kolor na zdjęciu może wyglądać na wyblakły. Należy się więc przygotować na zmniejszenie ekspozycji lub ustawianie fotografowanej osoby w taki sposób, aby światło padało na nią od tyłu.
„Kiedy pracuję w studio, lubię mieć dwa źródła światła: jedno za obiektem fotografii, oświetlające tło, a z przodu tzw. słoneczko (beauty dish), nieco poza centralną osią modela, aby rozświetlić jego twarz”.
2. Prawidłowo naświetlaj różne odcienie skóry
Jade regularnie robi zdjęcia modelom o różnych odcieniach skóry i stosuje inne podejście do każdego z nich.
„Ważne jest, aby podczas tworzenia portretu unikać zbyt wysokiego naświetlenia białej skóry” – wyjaśnia. „Lepiej upewnić się, że na zdjęciu będzie można dostrzec fakturę, piegi czy makijaż. Jeśli najjaśniejsze punkty będą przepalone, ich odtworzenie może okazać się trudne lub wręcz niemożliwe”.
„Do czarnych odcieni skóry konieczna jest duża ilość światła” – kontynuuje Jade. „Czarny kolor skóry pochłania światło, więc musisz mieć wystarczającą ilość światła, aby podkreślić rysy twarzy. Granica jest jednak cienka, ponieważ zbyt mocne światło spowoduje nadmierną ekspozycję skóry i rozmycie rysów.
„Zauważyłam, że z reguły oświetlanie modela od tyłu działa dobrze w przypadku mieszanych kolorów skóry, niezależnie od tego, czy jest to światło studyjne czy słońce. Zapewnia to uzyskanie ładnego światła po bokach twarzy, a za pomocą blendy można odbić część światła z powrotem na twarz”.
3. Użyj stylu obrazów Portrety
Wybór jednego z zaprogramowanych stylów obrazów w aparacie umożliwia wybór całego zestawu ustawień – każdy styl zapewnia różne połączenia ostrości, kontrastu, nasycenia i tonu kolorów, co pozwala osiągnąć bardzo zróżnicowane efekty w zakresie odcieni skóry na portrecie. Jak sama nazwa wskazuje, styl obrazów Portrety jest zoptymalizowany pod kątem zdjęć przedstawiających ludzi. Ostrość jest lekko zmniejszona, a jasność nieco zwiększona, aby nadać skórze delikatniejszy wygląd.
„W tym przypadku wolę ustawienie Portrety, ponieważ zdjęcie, które zrobiłam w trybie Standard zdaje się być trochę bez wyrazu” – mówi Jade. „Tryb portretowy delikatnie uwydatnia odcienie czerwieni na zdjęciu. Uatrakcyjnił wygląd różowej bluzki, a ponieważ modelka jest czarnoskóra, to wzmocnienie czerwonego pomogło poprawić barwę jej skóry na zdjęciu, nie nadając mu przy tym pomarańczowo-czerwonego odcienia”.
Jeśli w twojej ocenie w danych warunkach oświetleniowych domyślny styl obrazów Portrety daje odcień skóry, który jest nieco zbyt czerwonawy lub żółtawy, użyj suwaka Ton koloru w menu Styl obrazów, aby go skorygować.
4. Ustaw balans bieli ręcznie
Aby uzyskać spójne barwy skóry, wybierz ustawienie balansu bieli, które odpowiada danym warunkom oświetlenia, lub utwórz własne ustawienie, korzystając z opcji balans bieli według wzorca w menu głównym aparatu. Dopóki nie zmieni się światło, uzyskasz takie same rezultaty na każdym zdjęciu.
Jeśli dla balansu bieli zostanie wybrane ustawienie Auto, aparat dostosuje temperaturę barwową, co pozwoli pozbyć się dominant kolorystycznych. Może to spowodować, że odcienie skóry będą zbyt ciepłe (pomarańczowe) lub zbyt zimne (niebieskie). W przypadku fotografowania w formacie RAW można zmienić balans bieli podczas późniejszej obróbki, ale poprawne ustawienie balansu bieli w aparacie zapewnia lepszy podgląd.
„Na tych przykładach można zobaczyć wpływ użycia poszczególnych ustawień balansu bieli na odcień skóry modela” – wyjaśnia Jade. „Jestem bardziej zadowolona z efektu osiągniętego z ustawieniem Światło dzienne, ponieważ dzięki temu skóra modelki nie wygląda na wyblakłą, a jej odcień nie wpada nadmiernie w tony pomarańczowe. Nasyca ono nieco kolory i zdjęcie jest bliższe temu, co widziałem na żywo”.
5. Wykonuj zdjęcia w formacie RAW
W przypadku wykonywania zdjęć w formacie JPEG lub HEIF przed wykonaniem zdjęcia należy wprowadzić odpowiednie ustawienia w aparacie. Dotyczy to przestrzeni kolorów – parametr ten określa zakres kolorów, które mogą być odwzorowane na zdjęciu. Można go ustawić w menu głównym aparatu.
Jade poleca zawsze wykonywać zdjęcia w formacie RAW, nawet jeśli dopiero zaczynasz swoją przygodę z fotografią portretową, ponieważ ułatwia to późniejsze dostrojenie barwy skóry. PLIKI RAW zawierają więcej informacji o obrazie niż pliki JPEG czy HEIF, a użytkownik może dowolnie zmieniać właściwości zdjęcia, takie jak balans bieli, charakterystyka kolorów i ostrość, korzystając z oprogramowania do obróbki plików RAW, takiego jak Canon Digital Photo Professional, bez wpływu na pierwotne dane zdjęcia.
Autor: Marcus Hawkins
Powiązane produkty
-
Obiektywy do lustrzanek cyfrowych
EF 24-70mm f/2.8L II USM
Profesjonalny obiektyw zmiennoogniskowy z serii L do codziennego użytku zapewniający wysoką jakość obrazu przy stałej przysłonie f/2,8. -
Obiektywy do aparatu EOS R
RF 85mm F1.2L USM
Obiektyw RF 85mm F1.2L USM zapewnia wyjątkową ostrość portretów, doskonałe działanie przy słabym oświetleniu oraz potencjał twórczy. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa. -
Obiektywy RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu. -
Obiektywy RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia.