Słowo „bokeh” stało się bardzo popularnym hasłem w kręgach twórczych. Pochodzi od japońskiego słowa oznaczającego „rozmycie” i opisuje efekt nieostrych obszarów obrazu. Dobry efekt bokeh to kluczowy czynnik w technice wyodrębniania głównego punktu zainteresowania w kadrze przez rozmycie otoczenia, dlatego jest szczególnie efektowny na portretach oraz zdjęciach martwej natury. Więcej informacji można znaleźć w naszym przewodniku po efekcie bokeh dla początkujących.
Piękny efekt bokeh to centralny element stylu fotografowania Rosie Lugg. Rosie jest nie tylko spełnioną fotograficzką, ale także zapaloną tiktokerką. Zamieszcza pomocne filmy instruktażowe, dzięki którym aspirujący fotografowie mogą zapoznać się z ciekawymi wskazówkami i sztuczkami w przystępny sposób. Tutaj wyjaśnia, jak wykazać się kreatywnością za sprawą bokeh, wynosząc efekt z poziomu zwykłego rozmycia do czegoś prawdziwie artystycznego.
PROJEKTY DOMOWE
Kreatywne wskazówki dotyczące artystycznych efektów bokeh
1. Wybierz swój zestaw
Efekt rozmycia tła lub pierwszego planu ma kluczowe znaczenie dla uzyskania efektu bokeh. Potrzebna jest mała głębia ostrości, ale może to być trudne do osiągnięcia, jeśli fotografujemy smartfonem. Stworzenie efektu bokeh jest łatwe przy użyciu aparatu z dużą matrycą, np. w przypadku wielu aparatów bezlusterkowych firmy Canon, albo z wykorzystaniem obiektywów z dużym otworem przysłony, a nawet teleobiektywów.
Każdy aparat firmy Canon jest w stanie robić zdjęcia z dobrym efektem bokeh. Rosie polega w tym zakresie na modelu Canon EOS 200D (poprzednik modelu Canon EOS 250D), ale wystarczy do tego także aparat pełnoklatkowy, taki jak Canon EOS RP lub EOS R6. Doskonale sprawdzają się tutaj szybkie obiektywy stałoogniskowe, w tym Canon EF 50mm F1.8 STM.
Opcje systemu EOS R obejmują obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM, który zapewnia bardzo naturalną perspektywę. Aby uzyskać szerszy kąt widzenia, warto postawić na obiektyw Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM. Z kolei w przypadku portretów doskonałym rozwiązaniem jest model Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM. Krótka ogniskowa teleobiektywu umożliwia fotografowania z komfortowej odległości – bez przytłaczania obiektu – i zapewnia zacieśnioną, uatrakcyjniającą wygląd modela perspektywę. Oba te makroobiektywy mają bardzo małą minimalną odległość ogniskowania, co pomaga również uzyskać bardzo małą głębię ostrości.
Na wygląd efektu bokeh wpływa również liczba listków przesłony w obiektywie – ogólnie rzecz biorąc, im jest ich więcej, tym łatwiej można uzyskać atrakcyjny kolisty efekt bokeh. Obiektywy Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM i Canon RF 85mm F2 MACRO IS STM mają dziewięć listków przysłony, natomiast obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM ma ich siedem.
2. Wytnij i przyklej
„Uwielbiam wprowadzać do zdjęć odrobinę magii za pomocą indywidualnie ukształtowanych elementów bokeh” – kontynuuje Rosie. „Są one także łatwe do stworzenia. Wystarczy wziąć arkusz papieru lub kartę i położyć na stole, a następnie umieścić na nim obiektyw, przednią częścią do dołu, i nakreślić obrys obwodu. Następnie wycinamy kontur, pozostawiając zakładki, które można złożyć na końcu obiektywu. Można ich użyć, aby utrzymać szablon na swoim miejscu za pomocą elastycznej gumki”.
„W tym projekcie użyłam dwóch różnych wycinanek” – mówi Rosie. „Do zdjęcia kubka z parującymi sercami (poniżej) zrobiłam wycinanki w kształcie serca, a do autoportretu zdecydowałam się na gwiazdę”. Efekt bokeh w kształcie serca może nadać zdjęciom weselnym lub walentynkowym prawdziwie romantycznego charakteru, a gwiazdy doskonale sprawdzą się jako dodatek do zdjęć z urodzin lub imprez okolicznościowych.
„Stworzenie wycinanki odpowiedniego rozmiaru, by uzyskać najlepszy efekt, może wymagać kilku prób, w zależności od używanego aparatu i obiektywu, ale efekt będzie warty wysiłku” – dodaje Rosie. „W przypadku obiektywów o krótszej ogniskowej, takich jak Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, lepiej sprawdzają się mniejsze wycinanki”.
3. Oświetlenie
„Aby stworzyć kształty bokeh na zdjęciu, potrzebne są światła. Każde rozmyte światło przybierze kształt wycinanki, dlatego idealnie sprawdza się łańcuch lampek choinkowych w tle. Można je zawiesić w linii lub zgrupować, zależnie do tego, co lepiej wypadnie na zdjęciu. Aby oświetlić główny obiekt na pierwszym planie, potrzebne jest jedno jaśniejsze światło. Brak oświetlenia fotograficznego nie powinien być powodem do zmartwień. Wystarczy lampa stołowa lub oświetlenie pomieszczenia, a może nawet światło dzienne wpadające przez okno”.
Rosie lubi też dodawać odrobinę koloru. „Jedną z moich ulubionych sztuczek jest użycie starej płyty CD do odbijania głównego światła, dzięki czemu na obiekt padają różne kolory. Można zmienić położenie i kąt nachylenia płyty, aby dostosować efekt”.
4. Wybór ustawień
„Aby zmaksymalizować rozmycie tła, użyj najszerszej przysłony obiektywu” – mówi Rosie. „Zazwyczaj fotografuję w trybie ręcznym (M). Należy najpierw wybrać najmniejszą wartość f, a następnie odpowiednio krótki czas naświetlania, aby uniknąć rozmycia ruchu. Najlepiej umieścić aparat na statywie i użyć czasu naświetlania co najmniej 1/125 s w przypadku portretów, przy czym dłuższe czasy naświetlania są dobre do fotografowania martwej natury. Podgląd obrazu można zobaczyć w elektronicznym wizjerze (EVF) lub na tylnym ekranie aparatu bezlusterkowego bądź na tylnym ekranie modelu DLSR w trybie Live View. Jeśli obraz jest zbyt ciemny, wystarczy zwiększyć czułość ISO. Staram się nie przekraczać czułości ISO 400, fotografując aparatem Canon EOS 200D, więc zdjęcia są bardzo szczegółowe i pozbawione zakłóceń, ale w nowszych aparatach bezlusterkowych Canon EOS R wartość ta może być dużo wyższa”.
5. Uwzględnij siebie na zdjęciu
„Do autoportretu mogłam użyć odchylanego ekranu, który jest dostępny w wielu aparatach firmy Canon, ale wolę korzystać z aplikacji Canon Camera Connect w telefonie” – mówi Rosie. „Wszystko jest wtedy niezwykle proste. Można wyświetlić podgląd obrazu w telefonie w czasie rzeczywistym, a następnie dotknąć ekranu, aby wybrać punkt, w którym ostrość ustawi się automatycznie. W przypadku portretów zwykle jest to oko, które znajduje się najbliżej aparatu. Warto także skorzystać z 2-sekundowego samowyzwalacza aparatu. Daje to wystarczająco dużo czasu, aby odłożyć telefon i przyjąć odpowiednią pozę przed zrobieniem zdjęcia”.
6. Czas na zabawę
Po opanowaniu podstaw można użyć tych samych technik, aby nadać portretom przyjaciół i rodziny wyjątkowego wyglądu. Rosie mówi, że warto pobawić się ustawieniami. „Można radykalnie zmienić wygląd i atmosferę zdjęć poprzez nieznaczną zmianę pozycji obiektu i aparatu lub zrobienie zdjęcia pod innym kątem. Zmiana odległości między obiektem na pierwszym planie a oświetleniem w tle może mieć jeszcze większy wpływ. Uwielbiam dodawać dodatkowe rekwizyty i różne kolorowe światła, aby stworzyć nastrój. Po prostu puść wodze wyobraźni”.
Czy te techniki twórcze zapewniły Ci inspirację? Obejrzyj na TikToku wskazówki Rosie dotyczące wykorzystania kształtów bokeh do tworzenia pięknych efektów świetlnych. Później spróbuj samodzielnie dodać atrakcyjne efekty do swoich zdjęć. Podziel się wynikami, dodając hashtag #FreeYourStory i tag @canonemea.
Autor: Matthew Richards
Powiązane produkty
-
Aparaty bezlusterkowe
EOS RP
Niewielki, lekki i łatwy w obsłudze aparat bezlusterkowy, idealny do fotografowaniu w podróży i na co dzień. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa. -
Obiektywy RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu. -
Obiektyw standardowy
RF 50mm F1.8 STM
Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji. -
Obiektywy RF
RF 85mm F2 MACRO IS STM
Model RF 85mm F2 MACRO IS STM jest wszechstronnym obiektywem do robienia zdjęć z małej odległości. Umożliwia subtelne teleobiektywowe zacieśnianie perspektywy i ma 5-stopniowy stabilizator obrazu – a wszystko to w niewielkiej, lekkiej obudowie.