Od czego trzeba zacząć, gdy chcemy nadać modowy charakter naszemu kanałowi na Instagramie lub bardziej dopracowany wygląd zdjęciom do witryn sklepów z modą? „Kluczem jest stylizacja” – mówi Jade Keshia Gordon, która zajmuje się modą zawodowo. „Wszystko, od ubrań i miejsca po włosy i makijaż, musi ze sobą współgrać. Rzecz sprowadza się do stworzenia pewnej atmosfery. Większość zdjęć z modelami modowymi dostępnych w Internecie ma zachęcać do zakupu produktów. Warto zastanowić się nad tym, jak fotografowie osiągnęli ten cel, wykorzystując światło, lokalizację, kolory i pozy”.
Jade, londyńska fotograficzka modowa zajmująca się modą i zdjęciami beauty, pracuje w zawodzie od 10 lat i ma reputację osoby, która zapewnia atrakcyjne, nowoczesne koncepcje. Podobnie jak wielu profesjonalistów naukę fachu rozpoczęła od pracy ze znajomymi.
Podaje sześć prostych wskazówek, które mogą nadać portretom modowy charakter, niezależnie od tego, czy fotografujemy aparatem EOS lub Canon PowerShot czy smartfonem.
FOTOGRAFIA MODOWA
Jak fotografować znajomych jako modeli modowych
1. Wybierz miejsce, które pasuje do stylistyki zdjęć
„Trzeba wybrać miejsce, które nie będzie odciągało uwagi od prezentowanej mody. Najlepiej, gdyby wzbogacało wymowę zdjęć” – mówi Jade. „Jeśli fotografowane stroje byłyby krzykliwe i kolorowe, prawdopodobnie wybrałbym gładkie tło.
„Przede wszystkim trzeba zadbać o komfort znajomej osoby w określonej przestrzeni. Jeśli jest to osoba nieśmiała, lepiej nie zabierać jej w miejsce, w którym wszyscy będą na nią patrzeć. Zamiast tego warto wybrać spokojną, otwartą przestrzeń lub parking.
Jeśli mamy wystarczająco dużo miejsca w sypialni lub w salonie, sesję możemy zorganizować w domu. Znakomitym tłem może być biała ściana”. Więcej informacji na temat prostych konfiguracji domowego studia fotograficznego można znaleźć w tym artykule.
2. Przygotuj plan sesji
Podczas sesji modowej włosy i makijaż są równie ważne jak same ubrania. Jade zaleca, aby zacząć od doboru ubrań, a dopiero później fryzur. „Jeśli planujemy użycie kilku kompletów odzieży, warto pomyśleć o zaplanowaniu sesji. Trzeba ułatwić modelce modyfikowanie fryzur. Dobieramy fryzury do strojów, a następnie określamy plan sesji, zaczynając od najprostszej fryzury”.
3. Znajdź kilka pomysłów dotyczących pozowania
Jade zaleca przygotowanie tablicy inspiracji, dzięki której znajoma osoba zobaczy, o jaki wygląd nam chodzi. „Nie powinno to być nic przytłaczającego” – mówi. „Może jakaś tablica Pinterest lub kilka wycinków z czasopism z pomysłami na pozy, fryzury i makijaż oraz z potencjalnymi miejscami pracy.
„Jeśli ktoś nie ma doświadczenia w pozowaniu związanym z modą, możemy poprosić go o to, aby wyobraził sobie, że przymierza ubrania przed lustrem. Często łatwiejszym rozwiązaniem jest przyjęcie odpowiedniej pozy i zademonstrowanie jej modelce/modelowi. Równie skuteczne może być też poproszenie osoby o to, aby zaczęła iść w kierunku aparatu. Będzie mogła się zrelaksować, a fotograf zyska okazję do zrobienia niepozowanych zdjęć w ruchu”.
4. Użyj rekwizytów, aby dać modelowi coś, na czym się skupi
„Znajdź rekwizyt, np. torbę, telefon lub filiżankę kawy, aby zająć czymś ręce modelki/modela. Gdy modelka/model nabierze wprawy, można poprosić o ponowne wykonanie tej samej czynności, ale bez rekwizytu. Czasami proszę, aby osoba usiadła i przyjęła niedbałą pozę. Chodzi o to, aby skupić na czymś uwagę modelki/modela”.
5. Eksperymentuj z różnymi obiektywami i pozycjami fotografowania
Jade mówi, że osoby zaczynające przygodę z portretami modowi nie potrzebują wielu zestawów sprzętowych. Standardowy obiektyw podstawowy do systemu EOS umożliwia nadawania zdjęciom różnego wyglądu. „Obiektyw z zakresem ogniskowej 18–55 mm, taki jak EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM, pozwala fotografować szczegóły, a także cały strój, w tym buty. Jeśli chcemy przejść na wyższy poziom zaawansowania, warto skorzystać z niedrogiego obiektywu do zdjęć portretowych, takiego jak Canon EF 50mm f/1.8 STM, z dużą maksymalną przysłoną ułatwiającą rozmywanie tła”.
W przypadku osób preferujących aparaty bezlusterkowe wszechstronny obiektyw Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM do aparatów z systemu EOS R, takich jak Canon EOS RP, jest również idealny do zdjęć ulicznych i fotografii zbliżeniowej. Obiektywy Canon RF 50mm F1.8 STM i Canon RF 85mm F2 Macro IS STM stanowią także doskonałą alternatywę do zdjęć portretowych. Z kolei uniwersalny model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM to niewielki i lekki obiektyw zmiennoogniskowy do użytku na co dzień.
Cofnięcie się i powiększenie obrazu nada fotografowanej osobie bardziej atrakcyjny wygląd niż w przypadku zbliżenia się do niej i rozszerzenia kadru. Wybór pułapu, na którym znajduje się aparat, też ma znaczenie. „Większość osób, które nie są zbyt wysokie, chcą sprawiać wrażenie wyższych” – mówi Jade. „Można to osiągnąć, fotografując z niskiego pułapu. Fotografowana osoba wydaje się wtedy wyższa. Warto więc przykucnąć i zrobić zdjęcia z takiej perspektywy”.
Jade zaleca, aby bez względu na używany obiektyw rozpocząć od zdjęć całej sylwetki, a dopiero później przejść do mocniejszego kadrowania ujęć. „Warto pokazać fotografowanej osobie kilka pierwszych zdjęć, aby mogła zobaczyć, że dobrze wygląda. Następnie możesz zasugerować przejście do zdjęć zbliżeniowych. Prosimy fotografowaną osobę o to, aby zrobiła zabawne miny lub pobawiła się szalikiem lub kapeluszem. Dzięki temu łatwiej się zrelaksuje.
6. Nagrywaj też filmy
Przy okazji fotografowania warto nagrywać filmy z portretami modowymi. Jedna z większych różnic między filmowaniem a fotografowaniem polega na tym, że trzeba się zastanowić się nad punktami rozpoczęcia i zakończenia klipu wideo oraz przejściami między klipami. Warto nagrać trochę materiału przed punktem początkowym i po punkcie końcowym. Ułatwi to edycję klipów w oprogramowaniu wideo.
Jade zaleca filmowanie w przypadku każdego stroju. „Filmowana osoba zobaczy, jak porusza się strój, co pozwoli jej dostosować własny sposób poruszania się” – mówi. „Jeśli chodzi o reżyserowanie filmów modowych, zależy mi na tym, aby wszyscy dobrze się bawili. Prosiłam modelkę o to, aby obracała się wokół własnej osi, podchodziła do mnie, wyciągała ręką w kierunku aparatu i odchodziła od niego. Robiła też atrakcyjne wymachy nogami. Widać, jak dobrze bawiliśmy się podczas sesji”.
Autor: Marcus Hawkins
Powiązane produkty
-
Obiektywy do lustrzanek cyfrowych
EF-S 18-55mm f/4-5.6 IS STM
Dzięki niezwykle mobilnemu standardowemu obiektywowi o zmiennej ogniskowej aparat EOS można zabierać w różne miejsca. -
Obiektywy do lustrzanek cyfrowych
EF 50mm f/1.8 STM
Atrakcyjny cenowo obiektyw z silnikiem STM i jasną przysłoną f/1,8; sprawdza się w fotografii ogólnej, portretowej i przy słabym oświetleniu. -
Obiektywy RF
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia.