Fotografowanie z lampą błyskową może wydawać się trudne, ale zasadniczo lampa błyskowa jest bardzo prostym elementem zestawu. Jej zadanie polega na uwydatnieniu fragmentu obrazu poprzez jego doświetlenie w odpowiednim momencie. Czasami może to być konieczne ze względu na słabe światło. W innych przypadkach można używać lampy błyskowej w połączeniu ze światłem otoczenia, aby uzyskać charakterystyczny wygląd. Lampa błyskowa Speedlite zapewnia różne możliwości kreatywnej pracy, zwłaszcza w przypadku zdjęć dynamicznych wydarzeń i fotografii sportowej. Można unieruchomić obiekt, zrobić zdjęcie z efektem rozmycia ruchu lub uzyskać oba efekty na tym samym zdjęciu.
Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz fotografować z lampą błyskową, czy szukasz nowych sposobów na rozszerzenie twórczych technik oświetleniowych, przedstawiamy kilka wskazówek dotyczących używania lampy błyskowej Speedlite do fotografowania dynamicznych wydarzeń i sportu.
Udoskonal swoje zdjęcia dynamicznych wydarzeń dzięki lampom błyskowym Speedlite
1. Unieruchomienie obiektu dzięki synchronizacji szybkiej
W przypadku używania lampy błyskowej czas naświetlania wielu aparatów jest ograniczony do 1/200 s. Może to zbyt długi czas, aby skutecznie fotografować szybko poruszające się obiekty. Jeśli jednak aparat i lampa błyskowa są zgodne, np. Canon EOS RP i Canon Speedlite 600EX II-RT, można fotografować w trybie synchronizacji szybkiej (HSS). Dzięki temu można korzystać ze znacznie krótszych czasów naświetlania.
W przypadku fotografowania poruszających się ludzi czas naświetlania na poziomie 1/250 s jest wystarczająco krótki. Jeśli obiekt porusza się nieco szybciej, np. biegacz lub deskorolkarz, lepszą opcją będzie czas 1/1000 s – zapobiegnie on rozmyciu obrazu. W trybie HSS lampa błyskowa musi wyzwolić serię szybkich, niezauważalnych impulsów, których działanie obejmie ruch obu kurtyn migawki aparatu. W efekcie maksymalna moc lampy błyskowej zmniejsza się w miarę skracania czasu naświetlania. Jeśli jednak chcesz oświetlić obiekt podczas fotografowania dynamicznego wydarzenia, funkcja HSS może być nieoceniona.
2. Zwiększanie głębi dzięki lampie błyskowej
Aby używać lampy błyskowej poza aparatem, można użyć wyzwalacza bezprzewodowych lamp błyskowych, np. Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT lub Canon Speedlite Transmitter ST-E3-RT (wersja 2). Po zamocowaniu lampy błyskowej Speedlite na stojaku lub statywie włącz w lampie tryb E-TTL (lampa automatycznie dostosowuje moc do ekspozycji) lub ustaw tryb ręcznej pracy, a następnie zrób zdjęcia testowe, aby określić właściwą moc błysku dla obiektu.
3. Osłabienie działania światła otoczenia w celu uwydatnienia głównego obiektu
W przypadku łączenia światła lampy błyskowej z oświetleniem dziennym można eksperymentować z proporcjami obu tych źródeł. Na przykład można osłabić działanie światła dziennego i uwydatnić główny obiekt za pomocą lampy błyskowej. W tym celu pozostaw lampę błyskową wyłączoną i rozpocznij od ręcznego ustawienia ekspozycji, które powoduje niedoświetlenie obiektów w świetle otoczenia, aby nadać zdjęciu mroczny, nastrojowy charakter. Następnie włącz lampę błyskową i ustaw w niej tryb ręczny.
Zrób kilka zdjęć testowych, aby uzyskać odpowiednią moc błysku pod kątem danego ujęcia. Aby przebić taką intensywność światła dziennego, potrzebujemy dużej mocy, więc zacznij od ustawienia pełnej mocy (1/1), a następnie zmniejsz ją, jeśli okaże się za duża. Zmiana mocy błysku to jedna z możliwości. Intensywność światła można zmienić także poprzez przybliżenie lub oddalenie lampy od obiektu. W ten sposób lampa Speedlite może w nastrojowy sposób oświetlić obiekt.
4. Przełączenie lampy błyskowej w tryb synchronizacji z drugą kurtyną w celu dodania efektu smugi
W przypadku używania lampy błyskowej z długim czasem ekspozycji można uzyskać dynamiczne połączenie rozmycia i wyostrzenia partii obrazu. Ruch w obrębie kadru powoduje efekt rozmycia, a krótka seria błysków unieruchamia obiekt podczas ekspozycji. Można określić, czy lampa ma wyzwalać błysk na początku czy na końcu ekspozycji. Zazwyczaj najlepiej jest przełączyć lampę błyskową w tryb synchronizacji z drugą kurtyną, tak aby lampa wyzwoliła błysk na końcu ekspozycji. W ten sposób efekt rozmycia utworzy smugę za obiektem. Aby użyć trybu synchronizacji z drugą kurtyną, naciśnij przycisk synchronizacji na lampie Canon Speedlite, aż zostanie wyświetlona ikona trzech strzałek.
5. Użycie lampy błyskowej do robienia zdjęć z techniką panoramowania w celu wyostrzenia obiektu
Panoramowanie, czyli podążanie aparatem za fotografowanym obiektem, może zapewnić wspaniałe połączenia efektu rozmycia i wyostrzenia. Dobierz odpowiedni czas, aby obiekt został wyostrzony, a cała reszta zamieniła się w rozmyte smugi. Panoramowanie można wykonywać bez lampy błyskowej, ale dodanie jej sprawi, że obiekt będzie bardziej wyraźny. Przełącz lampę błyskową w tryb synchronizacji z drugą kurtyną, a następnie użyj trybu preselekcji czasu naświetlania i ustaw czas naświetlania około 1/30 s (lub krótszy w przypadku szybko poruszających się obiektów, takich jak samochody). Po zakończeniu przygotowań możesz podążać aparatem za obiektem. Wyostrzenie obiektu może wymagać podjęcia kilku prób, ale włożony wysiłek zaowocuje oddaniem poczucia szybkości i ruchu na zdjęciu.
6. Użycie pulsacyjnego trybu pracy lampy błyskowej w celu utworzenia połączonego obrazu
Tryb MULTI umożliwia kreatywną pracę z lampą błyskową Speedlite – powoduje wyzwalanie szybkich impulsów świetlnych. W połączeniu z długim czasem naświetlania pozwala uwiecznić obiekt w kilku miejscach kadru. Trudność polega na tym, że – podobnie jak w przypadku dwukrotnej ekspozycji – jaśniejsze obszary będą się pokrywały i mieszały ze sobą. Dlatego najlepiej jest fotografować obiekt na ciemnym tle lub w nocy – powinien on przesuwać się z jednej strony kadru na drugą.
Po opanowaniu tych technik warto zaczerpnąć inspirację od profesjonalnego fotografa dyscyplin sportowych wywołujących skok adrenaliny, a jednocześnie ambasadora firmy Canon, Lorenza Holdera, który przekaże swoje najważniejsze wskazówki1 dotyczące używania lampy błyskowej podczas fotografowania dynamicznych wydarzeń, lub zobaczyć, jak profesjonalny fotograf dynamicznych wydarzeń Dave Mackison robi zdjęcia, używając lampy błyskowej Speedlite EL-12.
Autor: James Paterson
- Dostępne tylko w języku angielskim.
- Dostępne tylko w wybranych językach.
Powiązane produkty
-
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)
Umożliwia sterowanie zgodnymi lampy Speedlite z wyzwalaniem radiowym z odległości do 30 m. Dodatkowe funkcje zdalne modelu EL-1.