Udoskonal swoje zdjęcia dynamicznych wydarzeń dzięki lampom błyskowym Speedlite

Prosta lampa błyskowa Speedlite firmy Canon otwiera nowy świat innowacyjnych technik fotografowania dynamicznych wydarzeń. Dowiedz się, jak najlepiej wykorzystać ten poręczny zestaw.
Canon Camera

Fotografowanie z lampą błyskową może wydawać się trudne, ale zasadniczo lampa błyskowa jest bardzo prostym elementem zestawu. Jej zadanie polega na uwydatnieniu fragmentu obrazu poprzez jego doświetlenie w odpowiednim momencie. Czasami może to być konieczne ze względu na słabe światło. W innych przypadkach można używać lampy błyskowej w połączeniu ze światłem otoczenia, aby uzyskać charakterystyczny wygląd. Lampa błyskowa Speedlite zapewnia różne możliwości kreatywnej pracy, zwłaszcza w przypadku zdjęć dynamicznych wydarzeń i fotografii sportowej. Można unieruchomić obiekt, zrobić zdjęcie z efektem rozmycia ruchu lub uzyskać oba efekty na tym samym zdjęciu.

Niezależnie od tego, czy dopiero zaczynasz fotografować z lampą błyskową, czy szukasz nowych sposobów na rozszerzenie twórczych technik oświetleniowych, przedstawiamy kilka wskazówek dotyczących używania lampy błyskowej Speedlite do fotografowania dynamicznych wydarzeń i sportu.

1. Unieruchomienie obiektu dzięki synchronizacji szybkiej

Mężczyzna stojący na szczycie rampy skateboardowej fotografuje skateboardzistkę.

Aby fotografować w trybie synchronizacji szybkiej (HSS), naciśnij przycisk synchronizacji na lampie błyskowej Speedlite, aż wyświetli się symbol H. Następnie skróć czas naświetlania, aby unieruchomić szybko poruszające się obiekty na zdjęciu.

Mężczyzna w ciemnym ubraniu i kapeluszu w środku skateboardowego popisu, odchylony do tyłu na górze rampy.

Tryb HSS umożliwia ustawienie ekspozycji zapewniającej spektakularne tło, a jednocześnie uzyskanie dobrej ekspozycji pierwszego planu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 24 mm, 1/1600 s, f/5 i ISO 1000. Użyto lampy błyskowej Canon Speedlite 600EX II-RT.

W przypadku używania lampy błyskowej czas naświetlania wielu aparatów jest ograniczony do 1/200 s. Może to zbyt długi czas, aby skutecznie fotografować szybko poruszające się obiekty. Jeśli jednak aparat i lampa błyskowa są zgodne, np. Canon EOS RP i Canon Speedlite 600EX II-RT, można fotografować w trybie synchronizacji szybkiej (HSS). Dzięki temu można korzystać ze znacznie krótszych czasów naświetlania.

W przypadku fotografowania poruszających się ludzi czas naświetlania na poziomie 1/250 s jest wystarczająco krótki. Jeśli obiekt porusza się nieco szybciej, np. biegacz lub deskorolkarz, lepszą opcją będzie czas 1/1000 s – zapobiegnie on rozmyciu obrazu. W trybie HSS lampa błyskowa musi wyzwolić serię szybkich, niezauważalnych impulsów, których działanie obejmie ruch obu kurtyn migawki aparatu. W efekcie maksymalna moc lampy błyskowej zmniejsza się w miarę skracania czasu naświetlania. Jeśli jednak chcesz oświetlić obiekt podczas fotografowania dynamicznego wydarzenia, funkcja HSS może być nieoceniona.

2. Zwiększanie głębi dzięki lampie błyskowej

Skateboardzistka wykonuje trik przed ceglaną ścianą pokrytą graffiti.

Wyzwalacz lamp błyskowych Speedlite Transmitter ST-E3-RT (wersja 2) ma niemal identyczny układ przycisków jak lampa 600EX II-RT i może być używany do obsługi lamp błyskowych działających poza aparatem w trybie HSS. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 46 mm, 1/200 s, f/8 i ISO 320. Użyto lampy błyskowej Canon Speedlite 600EX II-RT.

3. Osłabienie działania światła otoczenia w celu uwydatnienia głównego obiektu

Mężczyzna fotografuje skateboardzistkę wykonującą trik, który obejmuje odwrócenie deski po skoku.

Osłabienie światła otoczenia tworzy mroczną, nastrojową atmosferę, a to pozwala uwydatnić główny obiekt światłem lampy błyskowej Speedlite.

Uchwycona w powietrzu kobieta z obracającym się pod nią skateboardem.

Dzięki lampie błyskowej umieszczonej po lewej stronie obiektu i światłu słonecznego podającemu zza prawej strony obiektu możemy stworzyć spektakularne połączenie oświetlenia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 48 mm, 1/180 s, f/13 i ISO 100. Użyto lampy błyskowej Canon Speedlite 600EX II-RT.

W przypadku łączenia światła lampy błyskowej z oświetleniem dziennym można eksperymentować z proporcjami obu tych źródeł. Na przykład można osłabić działanie światła dziennego i uwydatnić główny obiekt za pomocą lampy błyskowej. W tym celu pozostaw lampę błyskową wyłączoną i rozpocznij od ręcznego ustawienia ekspozycji, które powoduje niedoświetlenie obiektów w świetle otoczenia, aby nadać zdjęciu mroczny, nastrojowy charakter. Następnie włącz lampę błyskową i ustaw w niej tryb ręczny.

Zrób kilka zdjęć testowych, aby uzyskać odpowiednią moc błysku pod kątem danego ujęcia. Aby przebić taką intensywność światła dziennego, potrzebujemy dużej mocy, więc zacznij od ustawienia pełnej mocy (1/1), a następnie zmniejsz ją, jeśli okaże się za duża. Zmiana mocy błysku to jedna z możliwości. Intensywność światła można zmienić także poprzez przybliżenie lub oddalenie lampy od obiektu. W ten sposób lampa Speedlite może w nastrojowy sposób oświetlić obiekt.

4. Przełączenie lampy błyskowej w tryb synchronizacji z drugą kurtyną w celu dodania efektu smugi

Lampa błyskowa Speedlite, w której jest ustawiana jednosekundowa ekspozycja.

Tryb synchronizacji lampy z drugą kurtyną sprawia, że błysk jest wyzwalany po zakończeniu ekspozycji, czyli tuż przed zamknięciem drugiej kurtyny. W tym przypadku lampa błyskowa jest ustawiana na wyzwolenie po jednosekundowej ekspozycji.

W przypadku używania lampy błyskowej z długim czasem ekspozycji można uzyskać dynamiczne połączenie rozmycia i wyostrzenia partii obrazu. Ruch w obrębie kadru powoduje efekt rozmycia, a krótka seria błysków unieruchamia obiekt podczas ekspozycji. Można określić, czy lampa ma wyzwalać błysk na początku czy na końcu ekspozycji. Zazwyczaj najlepiej jest przełączyć lampę błyskową w tryb synchronizacji z drugą kurtyną, tak aby lampa wyzwoliła błysk na końcu ekspozycji. W ten sposób efekt rozmycia utworzy smugę za obiektem. Aby użyć trybu synchronizacji z drugą kurtyną, naciśnij przycisk synchronizacji na lampie Canon Speedlite, aż zostanie wyświetlona ikona trzech strzałek.

5. Użycie lampy błyskowej do robienia zdjęć z techniką panoramowania w celu wyostrzenia obiektu

Zdjęcie wyostrzonej skateboardzistki, w tle rozmyta ceglana ściana z graffiti.

Aby stworzyć efekt rozmycia dzięki technice panoramowania, śledź ruch obiektu od jednej strony kadru do drugiej, dopasowując działanie aparatu do prędkości obiektu. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM, 26 mm, 1/30 s, f/16 i ISO 100. Użyto lampy błyskowej Canon Speedlite 600EX II-RT.

Panoramowanie, czyli podążanie aparatem za fotografowanym obiektem, może zapewnić wspaniałe połączenia efektu rozmycia i wyostrzenia. Dobierz odpowiedni czas, aby obiekt został wyostrzony, a cała reszta zamieniła się w rozmyte smugi. Panoramowanie można wykonywać bez lampy błyskowej, ale dodanie jej sprawi, że obiekt będzie bardziej wyraźny. Przełącz lampę błyskową w tryb synchronizacji z drugą kurtyną, a następnie użyj trybu preselekcji czasu naświetlania i ustaw czas naświetlania około 1/30 s (lub krótszy w przypadku szybko poruszających się obiektów, takich jak samochody). Po zakończeniu przygotowań możesz podążać aparatem za obiektem. Wyostrzenie obiektu może wymagać podjęcia kilku prób, ale włożony wysiłek zaowocuje oddaniem poczucia szybkości i ruchu na zdjęciu.

6. Użycie pulsacyjnego trybu pracy lampy błyskowej w celu utworzenia połączonego obrazu

Lampa błyskowa Speedlite przełączana w tryb MULTI.

W Trybie MULTI można ustawić liczbę pulsacyjnych błysków i ich częstotliwość na sekundę (Hz). Podziel liczbę pulsacyjnych błysków przez częstotliwość, aby uzyskać idealny czas naświetlania.

Zdjęcie skateboardzistki wykonującej trik, zrobione z długim czasem ekspozycji i pulsacyjnym błyskiem.

Korzystanie z trybu MULTI umożliwia kreatywną pracę w przypadku zdjęć dynamicznych wydarzeń, np. tworzenie takich połączonych obrazów abstrakcyjnych.

Tryb MULTI umożliwia kreatywną pracę z lampą błyskową Speedlite – powoduje wyzwalanie szybkich impulsów świetlnych. W połączeniu z długim czasem naświetlania pozwala uwiecznić obiekt w kilku miejscach kadru. Trudność polega na tym, że – podobnie jak w przypadku dwukrotnej ekspozycji – jaśniejsze obszary będą się pokrywały i mieszały ze sobą. Dlatego najlepiej jest fotografować obiekt na ciemnym tle lub w nocy – powinien on przesuwać się z jednej strony kadru na drugą.

Po opanowaniu tych technik warto zaczerpnąć inspirację od profesjonalnego fotografa dyscyplin sportowych wywołujących skok adrenaliny, a jednocześnie ambasadora firmy Canon, Lorenza Holdera, który przekaże swoje najważniejsze wskazówki1 dotyczące używania lampy błyskowej podczas fotografowania dynamicznych wydarzeń, lub zobaczyć, jak profesjonalny fotograf dynamicznych wydarzeń Dave Mackison robi zdjęcia, używając lampy błyskowej Speedlite EL-12.

Autor: James Paterson

  1. Dostępne tylko w języku angielskim.
  2. Dostępne tylko w wybranych językach.

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Fotografowanie ruchomych obiektów

Dowiedz się, jak uchwycić ruch i nadać zdjęciom wrażenie ruchu.

Fotografowanie przy użyciu techniki panoramowania dla początkujących

Dzięki naszym najważniejszym wskazówkom dowiesz się, jak korzystać z techniki panoramowania w celu skuteczniejszego fotografowania dynamicznych wydarzeń.

Najlepsze obiektywy do fotografowania dynamicznych wydarzeń

Nasz przewodnik po najlepszych obiektywach do fotografowania dynamicznych wydarzeń.

Wskazówki dotyczące czasu naświetlania

Opanuj czas naświetlania z naszym przewodnikiem dla początkujących i rób lepsze zdjęcia dynamicznych wydarzeń.