Widok z góry: sześć wskazówek dotyczących wykonywania niesamowitych zdjęć płaskich kompozycji (flat lay)

Fotograf lifestyle’owy i popularny użytkownik TikToka – Chris Priestley – pokazuje, jak robić ciekawsze fotografie płaskich kompozycji.
Osoba układającą płaską kompozycję z różowym zegarkiem, notatnikiem, klawiaturą i różowymi makaronikami na talerzu.

Fotografowanie płaskich kompozycji (flat lay) to kreatywny sposób prezentowania obiektów i produktów – od kosmetyków do makijażu i biżuterii po jedzenie i zawiadomienia o narodzinach dziecka. Bogatym źródłem inspiracji dla tego typu zdjęć są autorzy blogów i twórcy materiałów multimedialnych w serwisach społecznościowych. Od czego jednak zacząć, gdy chcesz projektować i stylizować własne kompozycje oraz co zrobić, by Twoje zdjęcia robione z góry wyróżniały się w kanałach społecznościowych?

Fotograf reklamowy Chris Priestley specjalizujący się w fotografii produktowej i lifestyle’owej proponuje zachowanie prostoty. W ramach swojej codziennej pracy Chris fotografuje płaskie kompozycje. W serwisie Instagram obserwuje go 54 tysiące osób, a w serwisie TikTok – ponad milion. „W przypadku elementów płaskiej kompozycji mniej naprawdę znaczy więcej, a rozpraszające tło może zepsuć obraz”.

Na szczęście jest to rodzaj fotografii dla każdego. Aby wypróbować tę pasjonującą technikę, nie potrzeba specjalistycznego sprzętu – wystarczy standardowy obiektyw w zestawie, a nawet kompaktowy aparat. Na początek przyda się ołówek i kartka papieru, jak wyjaśnia Chris w pierwszej z sześciu poniższych wskazówek.

1. Zaplanuj kompozycję

Zdjęcie płaskiej kompozycji (flat lay) czerwono-czarnego zegarka na małych białych kamieniach z rozrzuconymi dookoła białymi liśćmi i innymi białymi rekwizytami.

– Lubię pracować z kolorowym motywem podczas fotografowania płaskiej kompozycji – mówi Chris Priestley. – Zaczynam od znalezienia akcentów kolorystycznych na głównym produkcie. W tym czerwonym zegarku cyfry były wyróżnione na biało, więc wiedziałem, że białe tło byłoby dobrym uzupełnieniem. Nie udało mi się znaleźć wszystkich rekwizytów w kolorze białym, które chciałem, więc pomalowałem sprayem karabińczyk, kompas i sztuczne liście, aby uzyskać spójny obraz – dodaje. Zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/200 s, f/5,6 i ISO 100. © Chris Priestley

Chris zaczyna od rysowania układów na kartce papieru, co ułatwi stworzenie kompozycji, ponieważ, jak twierdzi, zaczynanie od zera już z aparatem w ręku może być trudne.

– Szkicując płaską kompozycję, skupiam się na tym, aby główny obiekt był umieszczony w takim miejscu, by się wyróżniać – wyjaśnia. – Tło i towarzyszące mu elementy muszą stanowić tematyczną całość, zarówno pod względem estetyczno-funkcjonalnym, jak i w kontekście stylu życia docelowej grupy odbiorców – mówi.

Chris dodaje, że stosując metodę prób i błędów wie, kiedy obraz płaskiej kompozycji staje się przeładowany i rozprasza uwagę. Sugeruje on tworzenie kompozycji wokół głównego obiektu i wybranego tła. – Lubię stosować zasadę trójpodziału obrazu i rozbijać go na dziewięć pól. Następnie sprawdzam, czy każdy rekwizyt lub element projektu ma swoje własne pole – mówi Chris.

2. Zbuduj kolekcję rekwizytów

Ekran LCD aparatu firmy Canon przedstawiający płaską kompozycję z różowym zegarkiem i uzupełniającymi rekwizytami w różowym i białym kolorze.

– Lubię wycinać rekwizyty, więc nie są one w całości w kadrze, jak klawiatura i notatnik w tym przypadku – mówi Chris. – Chciałem także, aby rekwizyty tworzyły kształty, które poprowadzą wzrok przez obrazy. W tym celu odpowiednio ułożyłem klawiaturę, matę na biurko, notatnik, długopis i zegarek. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Obraz płaskiej kompozycji różowego zegarka z klawiaturą, notatnikiem, długopisem, płatkami i makaronikami precyzyjnie rozmieszczonymi wokół niego – wszystko w kolorze różowym i białym.

– Nie lubię mieć zbyt dużo wolnej przestrzeni, ponieważ zakłóca ona balans obrazu – mówi Chris. – Klawiatura znajduje się w prawym górnym rogu tego kadru, dlatego chciałem umieścić coś w lewym dolnym rogu, choćby płatek. Dzięki temu ten obszar nie wygląda tak, jakby został zapomniany. Ponadto cały obraz jest „zamknięty”. Zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/200 s, f/8 i ISO 100. © Chris Priestley

Chris radzi, żeby nigdy nie wyrzucać żadnego z rekwizytów zakupionych w celu wykonania zdjęć płaskich kompozycji. – Nigdy nie wiadomo, kiedy będą potrzebne – mówi. – Sam mam już dużą skrzynię pełną rekwizytów, z których mogę korzystać. Dobrze jest mieć wszystko pod ręką, aby wypełnić te obszary, które się nie sprawdzają – wyjaśnia.

Zamiast jednak przechowywać dużą liczbę nieporęcznych elementów tła, Chris sugeruje użycie dostępnego w sprzedaży lekkiego tła fotograficznego. – Można kupić tablice fotograficzne w rozmiarze A1 dostępne w wielu różnych stylach, w tym efektu drewna, marmuru i płytek – mówi. Właśnie te elementy wykorzystał w celu uzyskania marmurowego tła na powyższych zdjęciach zegarka.

Rekwizyty na płaskiej powierzchni rzeczywiście pomagają przedstawić historię i nadają kontekst głównemu obiektowi, sugerując, dla kogo jest dany produkt.

Bez względu na rekwizyty wybrane do kompozycji Chris zaleca, aby zawsze upewnić się, że są one nieskazitelnie czyste. – Jedną z rzeczy, o której dowiedziałem się podczas pracy z ważnymi klientami, jest to, że w razie wystąpienia jakichś smug, kurzu i podobnych zabrudzeń zdjęcie jest w gruncie rzeczy bezużyteczne. Niezależnie od tego, jak dobra jest fotografia, wzrok odbiorcy będzie w sposób naturalny skupiać się na niedoskonałościach.

– Jeśli występują jakikolwiek zadrapania i ślady, spróbuj zasłonić je innymi rekwizytami, a przed zrobieniem zdjęcia sprawdź, czy wszystko jest czyste – kontynuuje Chris. – Lepiej unikać przeglądania zdjęć podczas edycji i czyszczenia każdego z nich. To duży problem.

3. Ustawienia aparatu pod kątem fotografowania płaskich kompozycji

Mężczyzna przygotowuje się do wykonania zdjęcia czarnego zegarka aparatem firmy Canon umieszczonym na statywie. Duża lampa studyjna oświetla kompozycję.

– Tył aparatu powinien być ustawiony równolegle do płaskiej kompozycji – mówi Chris. – Jeśli jest nieco przechylony, obraz zostanie zniekształcony – podkreśla. Niektóre statywy mają poziomice wbudowane w głowicę statywu, co bardzo ułatwia poziomowanie aparatu. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Do robienia zdjęć płaskich kompozycji nie potrzeba specjalnego zestawu, jednak do ustabilizowania aparatu podczas rozmieszczania rekwizytów przyda się statyw.

Chris używa modelu Canon EOS R5 i twierdzi, że podczas fotografowania kompozycji na potrzeby tego artykułu waga aparatu była zaletą. – Oznaczało to, że nie miałem żadnych problemów z przechylaniem go nad stołem. W przypadku cięższego aparatu musiałbym dociążyć statyw, żeby się nie przewrócił. Odchylany i obracany ekran sprawia, że aparat można przesuwać do pozycji, w której obraz jest dla mnie widoczny – mówi.

Jeśli chodzi o wybór obiektywu do płaskich kompozycji, Chris poleca stosowanie standardowego obiektywu 50 mm, na przykład Canon RF 50mm F1.2L USM. – Powodem, dla którego wolę obiektyw o ogniskowej 50 mm, a nie mniejszej, jest to, że nie występują w nim zniekształcenia w przypadku odległości, z których robimy zdjęcia. Jeśli na przykład zrobisz zdjęcie płaskiej kompozycji obiektywem 16 mm, na krawędziach obrazu pojawią się zniekształcenia, które nie będą wyglądać dobrze na zdjęciach produktów – wyjaśnia.

Taki aparat jak Canon EOS RP to również doskonały wybór do robienia tego typu zdjęć – w połączeniu z obiektywem w zestawie, na przykład Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Zapewnia ogniskową odpowiadającą 50 mm oraz przysłony, które poleca Chris. Można też korzystać z kompaktowego aparatu, takiego jak Canon PowerShot G7 X Mark III, zwłaszcza przy ograniczonym budżecie. Aparat waży zaledwie 304 g (z akumulatorem i kartą pamięci), ale rejestruje mnóstwo szczegółów dzięki matrycy o rozdzielczości 20,1 megapiksela.

Małe przysłony, takie jak f/16 i f/22, zapewniają wprawdzie ostrość większego obszaru kompozycji, ale Chris zwykle używa ustawień wartości liczby F z zakresu od f/5,6 do f/8. – Nie lubię używać wyższych wartości, ponieważ wtedy szczegóły będą widoczne w zbyt dużym obszarze obrazu – mówi. – Chcę uzyskać nieco więcej głębi, dlatego – mimo że wciąż można wyróżnić obszar będący tłem – jest on trochę nieostry, a to w sposób naturalny przyciąga wzrok do głównego obiektu – wyjaśnia.

4. Oświetlaj swoją kompozycję pod kątem 45°

Mężczyzna ubrany na czarno dostosowuje duże oświetlenie studyjne w kuchni.

Jeśli chodzi o oświetlenie obrazów płaskich kompozycji, Chris zaleca użycie pojedynczego źródła światła, np. oświetlenia studyjnego podobnego do przedstawionego na zdjęciu lub naturalnego światła dziennego wpadającego przez okno. – Naturalne światło jest naprawdę dobre do robienia jasnych zdjęć, które wyglądają tak, jakby przedstawiały senną wizję – mówi. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Fotograf korzystający z aplikacji Canon Camera Connect w smartfonie do zrobienia zdjęcia czerwonego zegarka otoczonego sprzętem do wspinaczki.

Do zrobienia zdjęć Chris użył aplikacji Canon Camera Connect. – Oczywiście, gdy płaska kompozycja zostanie ustawiona na miejscu, nie chcę jej przesuwać – mówi. – Korzystanie z aplikacji umożliwiło mi interakcję z aparatem bez dotykania go. Mogłem zmienić przysłonę i czas naświetlania, wyzwolić migawkę, a także powiększyć obraz o wysokiej rozdzielczości – dodaje. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Jeśli chodzi o oświetlenie, Chris zaleca stosowanie relatywnie prostego źródła światła. – Często fotografuję z użyciem pojedynczego źródła światła ustawionego pod kątem 45°, zarówno w poziomie, jak i w pionie. Zwykle nadaje to zdjęciu bardzo przyjemne światło – mówi Chris.

– Jest wiele różnych rodzajów oświetlenia, z których można korzystać. Fotografuję komercyjnie, dlatego zwykle korzystam z lamp studyjnych, ponieważ łatwo jest używać modyfikatorów do kształtowania i zmiękczania światła. Dobrym rozwiązaniem jest także oświetlenie stałe, ponieważ dzięki niemu widać, gdzie padają cienie, a to znacznie ułatwia rozmieszczanie rekwizytów na płaskiej powierzchni – dodaje.

Lampa błyskowa Speedlite firmy Canon, taka jak Canon Speedlite EL-1, uruchamiana zdalnie za pomocą wyzwalacza lamp błyskowych Speedlite Tramsmitter ST-E3-RT V2 firmy Canon również zapewnia twórczą kontrolę nad oświetleniem płaskiej kompozycji, zwłaszcza w przypadku stosowania jej razem z parasolem lub softboksem rozpraszającym światło.

Chris mówi, że można użyć także naturalnego światła. Często najlepiej jest robić zdjęcia w pochmurny dzień, a nie w jasnym świetle słonecznym, ponieważ chmury działają jako naturalne dyfuzory i zmiękczają światło. – Jeśli ustawimy płaską kompozycję pod kątem 45° względem okna, zasadniczo rezultat będzie taki sam jak w przypadku użycia sztucznego światła – mówi Chris.

5. Dostosuj kompozycje pod kątem różnych kanałów społecznościowych

Obraz płaskiej kompozycji czarnego zegarka z czarnym paskiem umieszczonym po obu stronach na tle popękanych kafelek – wykonany z małej odległości.

W przypadku większości zdjęć płaskich kompozycji (flat lay) Chris woli wykadrować końcowy obraz w aparacie. Jednak w przypadku tego nastrojowego ujęcia zrobił nieco szerszy kadr, aby mieć trochę miejsca na kadrowanie obrazu. Zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 50mm F1.2L USM; 1/100 s, f/8 i ISO 100. © Chris Priestley

Zdjęcie czarnego zegarka i dwóch czarnych pasków na kawałkach płytek – wykonane z góry. Na pierwszym planie widać aparat na statywie.

Chris początkowo chciał użyć maty z motywem płytek, która miała być tłem tej płaskiej kompozycji, ale nie było to wystarczająco interesujące. Postanowił rozbić ją młotkiem i ułożyć kawałki, a następnie wypełnił szczeliny czarnym żwirem. Chris zaleca, aby podczas ustawiania i zmiany pozycji elementów korzystać z masy klejącej. – To na pewno dobra rzecz w przypadku płaskich kompozycji i zdjęć produktów. Gdy już rozmieszczę tło, lubię ustawić główny obiekt przed zmianą reszty układu. Aby mieć pewność, że pozostanie na swoim miejscu, używam niewidocznego materiału klejącego – dodaje. © Andy Holbrook / Chris Priestley

– Jedną z rzeczy, które lubię w aparacie Canon EOS R5, jest duża liczba megapikseli. Dzięki temu mogę kadrować zdjęcia bez utraty jakości obrazu – mówi Chris. Zwraca jednak uwagę na fakt, że media społecznościowe mają różne wymagania w zakresie rozmiarów i specyfikacji obrazu. Chris sugeruje, aby nie stosować jednej płaskiej kompozycji i nie kadrować tego samego zdjęcia na różne sposoby w oprogramowaniu do edycji, ale raczej poświęcić czas na modelowanie ujęć pod kątem różnych zastosowań internetowych.

– Fotografuję w formacie 3:2, ponieważ płaskie kompozycje są zwykle używane do zdjęć na blogach lub stronach internetowych – wyjaśnia. – Jedną z rzeczy, na które chciałbym zwrócić uwagę, jest to, że przystosowując obraz do różnych mediów społecznościowych, np. z myślą o formacie 4:5 w przypadku Instagrama, a nawet formacie 9:16, trzeba zmieniać umiejscowienie rekwizytów. Zalecam także usunięcie części rekwizytów, ponieważ przestrzeń do pracy będzie dużo mniejsza – dodaje.

6. Eksperymentuj z poruszającymi się elementami

Jeśli ktoś chce przesunąć granice kreatywnego podejścia do płaskich kompozycji, może poeksperymentować z ruchem, tak jak to zrobił Chris w przypadku powyższej ilustracji. Aby uzyskać ten oszałamiający efekt, zaleca się fotografowanie ruchomych elementów oddzielnie, a nie jednocześnie. Zobacz więcej prac Chrisa w serwisie TikTok.

Mężczyzna ustawia na statywie aparat skierowany w dół; fotografuje różowy zegarek na okrągłej białej tablicy z różowymi płatkami róży, które spadają wokół niego.

– Ustawiłem pasek zegarka i ułożyłem wokół niego wszystkie płatki, a następnie powoli upuszczałem płatki podczas robienia serii zdjęć – wyjaśnia. – Następnie wyciąłem każdy płatek, który mi się spodobał, w programie Adobe Photoshop i utworzyłem złożony obraz. © Andy Holbrook / Chris Priestley

Aparat na statywie skierowany w dół, przygotowany do sfotografowania płaskiej kompozycję z różowym zegarkiem na okrągłej białej planszy i spadającymi wokół niego różowymi płatkami róży.

Dodanie ruchu do płaskiej kompozycji to doskonały sposób na zwiększenie dynamiki. Prostym sposobem na uwzględnienie ruchu jest dodawanie i usuwanie rekwizytów, dzięki czemu w ostatecznym filmie widać, że produkt porusza się lub znika. © Andy Holbrook / Chris Priestley

– Jedną z zalet tworzenia kompozycji w programie Photoshop była możliwość umieszczenia płatków na różnych warstwach – kontynuuje Chris. – Potem mogłem umieścić te warstwy w Adobe After Effects, gdzie dodałem wirtualną kamerę. Następnie przesuwałem kamerę przez te warstwy w kierunku zegarka, aby uzyskać efekt 3D, który widzimy tutaj – mówi.

Jeśli ktoś chce postawić na prostotę, może spróbować uchwycić poruszające się elementy we właściwej pozycji na jednym zdjęciu. Będzie to wymagało nieco większej liczby prób, więc należy włączyć w aparacie tryb ciągłego wyzwalania migawki i zrobić serię zdjęć w miarę dodawania ruchu. Aby ożywić obrazy, spróbuj połączyć je w animowany plik GIF w programie Adobe Photoshop lub preferowanym edytorze zdjęć.

Zainspirowaliśmy Cię? Spróbuj zrobić zdjęcia płaskich kompozycji i podziel się swoimi wynikami pod hashtagiem #FreeYourStory, dodając oznaczenie @canonemea.



*Adobe, After Effects, Lightroom i Photoshop są znakami towarowymi lub zastrzeżonymi znakami towarowymi firmy Adobe w Stanach Zjednoczonych i/lub innych krajach.



Autor: Marcus Hawkins

Powiązane produkty

  • Aparaty bezlusterkowe

    EOS R5

    Dzięki temu modelowi poznasz nowe możliwości aparatów bezlusterkowych. Bezkompromisowa wydajność aparatu EOS R5 zrewolucjonizuje fotografowanie i filmowanie.
  • Obiektywy do aparatu EOS R

    RF 50mm F1.2L USM

    Obiektyw stałoogniskowy 50 mm f/1,2 gwarantujący doskonałą ostrość i wyjątkowe parametry pracy przy słabym oświetleniu.
  • Kompaktowy aparat cyfrowy

    PowerShot G7 X Mark III

    Aparat z opcjami łączności, rejestrujący doskonałe filmy i zdjęcia, które spodobają się Twoim odbiorcom.
  • Profesjonalna lampa błyskowa

    Speedlite EL-1

    Zaawansowana lampa błyskowa Speedlite, która cechuje się niezawodnością, zaawansowanymi parametrami i szybką pracą – w wytrzymałej, odpornej na warunki pogodowe, obudowie.
  • Wyzwalacz bezprzewodowy

    Speedlite Transmitter ST-E3-RT (Ver.2)

    Umożliwia sterowanie zgodnymi lampy Speedlite z wyzwalaniem radiowym z odległości do 30 m. Dodatkowe funkcje zdalne modelu EL-1.

Powiązane artykuły

Eksperymentuj z siedmioma różnymi stylami

Postaw na nowe kierunki fotograficzne i twórz wyjątkowe zdjęcia, stosując inny styl każdego dnia.

3 samodzielnie zrobione akcesoria fotograficzne

Stwórz własny softbox, lampę punktową rzucającą skupione światło oraz pufę do stabilizacji aparatu.

Jak poprawić jakość fotografii produktowej

Zobacz, jak wielokrotnie nagradzana właścicielka małej firmy Sophie Sellu wykorzystała zalety fotografii produktowej.

Zorganizuj własne domowe studio

Dowiedz się, jak kreatywnie korzystać z lampy błyskowej i wykonywać niesamowite portrety mimo ograniczonego budżetu.