FOTOGRAFIA KULINARNA
Najlepsze obiektywy do fotografii kulinarnej
Rób kulinarne zdjęcia, którymi można się delektować, korzystając z naszych wyselekcjonowanych obiektywów, które trzeba mieć w swojej kolekcji.
FOTOGRAFIA KULINARNA
Dzięki Instagramowi fotografia kulinarna w ostatnich latach przechodzi prawdziwy renesans, ale każdy, kto próbował sfotografować swój lunch, wie, że niesie to ze sobą wyjątkowe wyzwania. Szwedzka fotograf kulinarna, Linda Lomelino, opanowała tę sztukę – jej zdjęcia żywności, wzbogacone bajkowym, tajemniczym urokiem, ale doprawione nastrojową atmosferą, przyciągnęły ponad 750 tys. obserwujących na Instagramie.
„Odkryłam pasję do pieczenia około 11 lat temu” – mówi Linda, która uczyła się fotografii w szkole. „Babeczki w owym czasie były bardzo popularne, więc zrobiłam kilka zdjęć i udostępniłem je na Facebooku. Ludzie pokochali je, więc pomyślałam, że może powinnam uruchomić blog?” Dzięki temu blogowi – Call Me Cuptort – Linda zebrała swoje apetyczne arcydzieła w czterech książkach, które przetłumaczono na kilka języków.
Tutaj dzieli się swoimi sekretami, dzięki którym odniosła słodki sukces.
Jeśli istnieje taka możliwość użycie lamp błyskowych Canon Speedlite w studio umożliwia kontrolę otoczenia oświetleniowego. Możesz też wykorzystać naturalne światło. Kontroluje się je trudniej, ale upiększy fotografowany obiekt, jeśli zostanie prawidłowo wykorzystane. „Eksperymentuj ze światłem tam, gdzie mieszkasz ” – mówi Linda. „Wielkość okna, kierunek, na który wychodzi, pora dnia i pogoda mogą mieć wpływ na wygląd światła” – wyjaśnia. „Zazwyczaj najłatwiej pracuje się ze światłem z okna wychodzącego na północ – nie zmienia się tak bardzo w ciągu dnia i nigdy nie trzeba robić zdjęć w bezpośrednim nasłonecznieniu”.
Pochmurny, ale niezbyt ciemny dzień to idealne warunki dla Lindy, która przed lunchem robi zdjęcia w studio w świetle od strony zachodniej, a późnym popołudniem i wieczorem w kuchni skierowanej na wschód. Aby uzyskać jej popisowy „klimatyczny” efekt, zaciąga parę ciemnych zasłon.
„Jeśli eksperymentujesz i ćwiczysz, możesz wykorzystać dowolne okno, ale jeśli mieszkasz na wsi, gdzie jest przeważnie słoneczne, a masz tylko okno skierowane na południe, będzie to większe wyzwanie” – mówi. „W takich okolicznościach można użyć cienkiej białej zasłony, aby złagodzić światło.”
Jednym ze sposobów na oryginalność jest kompozycja, a sztuczka Lindy polega na skupieniu się na kolorze. „Zazwyczaj używam tylko dwóch lub trzech kolorów podczas sesji” – wyjaśnia. Wykorzystuje ona odcienie tego samego koloru, a następnie wprowadza kolory uzupełniające – czyli przeciwległe na kole kolorów – w celu zapewnienia kontrastu wizualnego. „Na przykład podczas stylizowania ciasta fioletowym lukrem próbuję umieścić na zdjęciu kolor żółty lub żółto-zielony. Pomarańcz i turkus to kolejna moja ulubiona kombinacja. Naprawdę sprawia, że zdjęcie jest wystrzałowe”.
Linda zaleca eksperymentowanie z kolorami, ale także z teksturą, aby dodać interesujące elementy. „Jeśli fotografuję ciasto z bogatą teksturą lub polewą we wzory, mogę wybrać jednolite tło, aby skupić się na cieście. W innych sytuacjach mogę chcieć, aby wszystko miało gładką teksturę, lub uwzględnić wiele różnych tekstur. Czasami wystarczy dodanie marszczonej serwetki lnianej”.
Oprócz koloru i tekstury Linda sugeruje grę szczegółami, aby ożywić przygasłą scenę, wprowadzając jednocześnie wrażenie skali i głębi. „Dobrym przykładem są nieostre przedmioty na pierwszym planie i w tle” – mówi. „Za jedzeniem mogę umieścić wazę z kwiatami, a następnie, pracując z liczbami nieparzystymi, rozsypać wokół składniki z przepisu, takie jak mąka, jagody i liście”.
Dla uzyskania większej precyzji Linda zachęca początkujących fotografów do regulacji ostrości przy użyciu odchylanego ekranu dotykowego. „Aparaty z ruchomymi ekranami dotykowymi, takie jak Canon EOS 850D i Canon EOS 250D, idealnie nadają się do fotografii kulinarnej. Ekrany dotykowe są szczególnie przydatne podczas wykonywania zdjęć z góry. Jeśli aparat jest wysoko, wystarczy przechylić ekran i wybrać miejsce, w którym ma być ustawiona ostrość. To samo dotyczy zdjęć wykonywanych z bardzo niskiego pułapu. Nie musisz leżeć na podłodze, możesz po prostu przechylić ekran”.
Osoby, które zachwycały się pracą Lindy, mogą potwierdzić miłość skandynawskiej fotograf do rekwizytów, które mają kluczowe znaczenie dla wprowadzenia dodatkowych tekstur i kolorów, a także pomagają w stworzeniu ogólnego nastroju. „Mam mnóstwo rekwizytów” – mówi. „Większość starszych przedmiotów, które znalazłam w sklepach z używanymi przedmiotami i antykami, pomaga opowiedzieć historię. Jeśli chcę uzyskać rustykalny, nastrojowy klimat, pomogą w tym antyczne rekwizyty, a jeśli chcę mieć jasny, nowoczesny wygląd, wybiorę rekwizyty o wyraźniejszych liniach z mniejszą liczbą wzorów i kolorów”.
Arsenał tła Lindy jest tak obszerny, jak jej kolekcja rekwizytów i obejmuje wszelkie materiały, takie jak tapety, opakowania upominkowe, zasłony lniane, drewniane skrzynie, stare drzwi i krzesła, a nawet walizki w stylu retro. „Nie zawsze musi to być drewniany stół” – mówi. „Możesz tworzyć tła z dowolnego elementu. A może pomalować kilka kawałków drewna? Możesz pomalować każdą stronę innym kolorem, a potem przemalować, gdy chcesz zmienić wygląd”.
Zazwyczaj Linda łączy swój aparat Canon EOS 5D Mark II (obecnie zastąpiony przez model Canon EOS 5D Mark IV) z jednym z jej czterech ulubionych obiektywów: Canon EF 50mm f/1.2L USM, Canon EF 85mm f/1.2L II USM, Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM i Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM. Wybór obiektywu zależy od historii, którą chce stworzyć.
„Jeśli jesteś początkującym fotografem, idealnie na początek sprawdzi się obiektyw Canon EF 50mm f/1.8 STM” – mówi. „Jest przystępny cenowo, a fakt, że można fotografować przy małej liczbie f z dużą przysłoną w warunkach słabego oświetlenia, jest bardzo ważny, jeśli mieszkasz w kraju, w którym zimy są długie i ciemne. Co więcej, jest to idealna ogniskowa do uchwycenia ujęcia bez konieczności zbytniego zbliżenia się. Inną dobrą opcją jest obiektyw Canon EF-S 60mm f/2.8 Macro USM. Jest on podobny do mojego makroobiektywu, który jest niezwykle ostry”.
Linda poleca szerszy obiektyw do fotografowania z dużej odległości. „Aby sfotografować cały stół, wybierz taki obiektyw jak Canon EF-S 35mm f/2.8 IS Macro STM, który byłby również moim wyborem w przypadku zdjęć z góry do dołu”. Warto pamiętać, że w przypadku fotografowania aparatem z matrycą APS-C, takim jak Canon EOS 850D, obiektyw 35 mm ze współczynnikiem kadrowania 1,6x zapewnia podobny widok jak obiektyw 50 mm w aparacie pełnoklatkowym.
Podczas gdy większość osób kojarzy fotografię kulinarną ze zdjęciami z góry w instagramowym stylu, Linda mówi, że ważne jest także rozważenie innych perspektyw. „Kąt, pod jakim fotografuję, zależy od tego, co chcę podkreślić. Wysokie ciasto warstwowe sfotografowałabym pewnie z boku na statywie, a następnie wykonałabym odgórne ujęcia kawałków ciasta na talerzach”.
Ponieważ większość prac Lindy pojawia się na jej blogu, mówi, że ilość jest równie ważna, co jakość. „Publikuję wiele zdjęć, więc próbuję fotografować pod różnym kątem, aby urozmaicić zawartość i nadać całości większą spójność”.
Aby stworzyć swój czarująco nastrojowy styl, Linda zazwyczaj robi zdjęcia z dużym otworem przysłony i niską czułością ISO. „Zwykle używam przysłony od f/1,8 do f/3,2 i bardzo rzadko się przekraczam ten zakres” – mówi. „Jedyną sytuacją, w której użyłabym mniejszego otworu przysłony, byłoby robienie zdjęć z góry z wieloma przedmiotami na różnych wysokościach, które chciałabym wyostrzyć, ale rzadko przekraczam wartość f/5”.
„Sugeruję także fotografowanie z niską czułością ISO bez zbyt dużego wydłużania czasu naświetlania. Próbuję pozostać przy wartości około 1/125 sekundy, jeśli fotografuję z ręki, ale jeśli używasz statywu i fotografujesz obiekt, który się nie porusza, możesz ją zmniejszyć”. Możliwości w zakresie czułości ISO różnią się w zależności od modelu aparatu, ale fotografowanie z najniższą możliwą czułością ISO to dobra praktyka. Niska czułość ISO oznacza mniejszą ziarnistość, co jest szczególnie ważne w przypadku powiększania lub drukowania zdjęć.
Zdjęcia Lindy są bardziej nastrojowe i określane jako ujęcia w technice low key (niska tonacja), co oznacza, że obiekt jest prawidłowo naświetlony, a otaczające obiekty są ciemniejsze. Linda edytuje swoje zdjęcia, aby osiągnąć pożądaną estetykę, ale mówi, że nowicjusze nie potrzebują drogiego oprogramowania. Oprogramowanie Digital Photo Professional firmy Canon jest bezpłatne dla wszystkich użytkowników Canon. Poza tym na smartfony dostępnych jest wiele bezpłatnych aplikacji do edycji. Wykorzystaj łączność Wi-Fi aparatu, przenosząc zdjęcia do telefonu lub komputera za pośrednictwem usługi image.canon w celu natychmiastowej edycji i udostępnienia.
Autorka: Natalie Denton
Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.
Wróć do wszystkich wskazówek i technikFOTOGRAFIA KULINARNA
Rób kulinarne zdjęcia, którymi można się delektować, korzystając z naszych wyselekcjonowanych obiektywów, które trzeba mieć w swojej kolekcji.
WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE DRUKOWANIA
Natasha Alipour-Faridani dzieli się swoimi najlepszymi wskazówkami dotyczącymi fotografii kulinarnej i pokazuje, jak drukować zdjęcia wyglądające tak dobrze, że można by je zjeść.
FOTOGRAFIA KULINARNA
Wskazówki dotyczące fotografii kulinarnej od Yasmin AlBatoul – instagramowej influencerki i ambasadorki firmy Canon.