FOTOGRAFIA PORTRETOWA

Jak robić wyróżniające się portrety grupowe

Czwórka ambasadorów firmy Canon dzieli się najlepszymi wskazówkami dotyczącymi wykonywania zdjęć grupowych, od fotografii rodzinnych i ślubnych po zdjęcia drużyn sportowych.
Grupowy portret panny młodej i jej druhen obok piętrowego tortu ślubnego.

Specjalne okazje, takie jak wesela, imprezy sportowe i uroczystości rodzinne, są wspaniałą okazją do tworzenia grupowych portretów przyjaciół i bliskich, które będą cenną pamiątką przez wiele lat.

Jednak zrobienie dobrego zdjęcia grupowego to trudna sztuka. Gdy mamy do czynienia z kilkoma osobami, musimy szybko zdecydować się, gdzie chcemy je umieścić, i jasno określić, co mają robić. Oznacza to, że trzeba już dobrze znać podstawy tworzenia portretów grupowych.

Niektóre porady są uniwersalne. Niezależnie od rodzaju wykonywanych zdjęć grupowych należy zadbać o to, aby każda osoba miała odpowiednią ekspresję, zdjęcie było dobrze skomponowane i naświetlone, a tło nie było zabałaganione i nie rozpraszało uwagi.

Zawsze ważne jest także oświetlenie. Przykład: jeśli fotografujesz na zewnątrz w słoneczny dzień, poszukaj miejsca z cieniem nad głowami, aby osoby nie mrużyły oczu na zdjęciu.

Korzystanie z aparatu z wizjerem elektronicznym, takiego jak Canon EOS RP lub Canon EOS R6, umożliwia bieżące obserwowanie ujęć grupowych i zmianę ekspozycji. Z kolei odchylany ekran pozwala fotografować pod różnym kątem – z powodów kreatywnych lub praktycznych.

W przypadku fotografowania w pomieszczeniach przy użyciu naturalnego światła warto używać jasnych obiektywów, takich jak Canon RF 50mm F1.8 STM. Jeśli fotografujesz dużą grupę na stosunkowo małym obszarze, możesz zrobić dobre zdjęcie za pomocą bardzo szerokokątnego obiektywu Canon RF 16mm F2.8 STM.

Czwórka doświadczonych ambasadorów firmy Canon, profesjonalistów w swoich dziedzinach, udziela podstawowych wskazówek dotyczących wykonywania zdjęć grupowych w dowolnych warunkach.

1. Grupowe portrety rodzinne

Czarno-białe zdjęcie rodziny na plaży. Ojciec unosi dziecko. Słońce w tle sprawia, że widzimy tylko sylwetki całej trójki.

„Rodzina idąca lub biegnąca w stronę aparatu może nadać zdjęciu grupowemu dynamiczny charakter. A dzieci przecież uwielbiają biegać” – mówi fotograf rodzinny Helen Bartlett. „Fotografowanie można zmienić w zabawę”. Zrobione aparatem Canon EOS-1D X Mark II (poprzednik modelu Canon EOS 1D X Mark III) z obiektywem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, 24 mm, 1/5000 s, f/2,8 i ISO 200. © Helen Bartlett

Czarno-biały portret grupowy rodziny pozującej na zewnątrz. Rodzice kucają, a dwoje dzieci opiera się na ich ramionach.

To zdjęcie przedstawia rodziców siedzących niżej w kadrze niż dzieci. Dzięki tej technice kompozycyjnej wszystkie twarze są na jednym poziomie. Zrobione aparatem Canon EOS-1D X (poprzednik modelu Canon EOS-1D X Mark III) z obiektywem Canon EF 50mm f/1.2L USM, 1/100 s, f/5 i ISO 1000. © Helen Bartlett

Fotografowanie grup jest częścią codziennej pracy Helen Bartlett, jednego z najlepszych fotografów rodzinnych w Wielkiej Brytanii. „Jeśli to możliwe, w przypadku zdjęć grupowych dobrze jest ustawić ludzi w interesującej kompozycji, zmieniając wysokość i położenie, aby uzyskać wyważony obraz” – mówi.

„Polecam rozpoczęcie od ujęcia ze wzrokiem skierowanym w stronę aparatu, a następnie oczekiwanie na rozwój wydarzeń. Zazwyczaj najlepsze jest ujęcie zarejestrowane po formalnym portrecie, ponieważ członkowie rodziny odwracają się do siebie, śmieją się i rozmawiają ze sobą”.

W przypadku fotografowania w ogrodzie lub parku Helen sugeruje grupowanie obiektów wokół obiektów w otoczeniu. Na przykład można posadzić małe dzieci na leżącym drzewie.

„Jeśli fotografujemy w pomieszczeniu, warto pomyśleć o oświetleniu. Najlepiej skierować rodzinę w stronę okna, aby uzyskać równomierne oświetlenie wszystkich twarzy” – kontynuuje Helen. „Kiedy pracujemy w małej przestrzeni, fotografując małe dzieci, uniesienie ich przez rodziców sprawi, że maluchy nie będą mogły uciec, a głowy całej gromadki będą na tym samym poziomie.

„Jeśli posadzimy rodzinę na sofie, młodsze dzieci mogą siedzieć na kolanach rodziców. Gdy dzieci są starsze, można ustawić je tak, aby opierały się na ramionach lub na oparciu sofy. Urozmaici to kompozycję”.

Jeśli chcesz wykorzystywać najnowsze technologie do robienia spontanicznych zdjęć rodzinnych podczas takich wydarzeń jak imprezy dla dzieci lub spotkania rodzinne, postaw na aparat Canon PowerShot PX. Jest to inteligentny aparat, który wykorzystuje technologię rozpoznawania obrazu i automatycznie tworzy zdjęcia, dzięki czemu nikt nie musi rezygnować z aktywnego udziału w wydarzeniu.

2. Grupowe portrety ślubne

Portret grupowy trzech stojących przed kwiatową dekoracją kobiet w tradycyjnych strojach indyjskich o jaskrawych barwach, z henną i wieloma bransoletami na ramionach.

Fotograf ślubny Sanjay Jogia, chcąc uniknąć stałego problemu mrużenia oczu na zdjęciach, prosi grupę o zamknięcie oczu. „Następnie mówię: »Odliczę od trzech do jednego, a potem otwieramy oczy«. Robię trzy zdjęcia w ciągu mniej więcej pół sekundy”. Zrobione aparatem Canon EOS-1D X Mark II z obiektywem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, 24 mm, 1/1000 s, f/3,5 i ISO 320. © Sanjay Jogia

Duża rodzina ubrana w eleganckie ubrania, pozująca w słabo oświetlonym pomieszczeniu ze złotymi elementami na suficie.

Aby zapobiec utracie ostrości, Sanjay nie używa dużego otworu przysłony w przypadku zdjęć grupowych. „W przypadku zdjęć grupowych zwykle zachowuję ostrożność i nie ustawiam wartości przysłony poniżej f/8, nawet jeśli fotografuję w plenerze, a ludzie stoją w jednej linii. Dzięki temu na zdjęciu widać więcej szczegółów tła” – wyjaśnia. Zrobione aparatem Canon EOS 5DS R z obiektywem Canon EF 24-70mm f/2.8L II USM, 44 mm, 1/200 s, f/8 i ISO 200. © Sanjay Jogia

Sanjay Jogia fotografuje wesela od 2008 roku. Specjalizuje się w indyjskich i lokalnych ślubach na całym świecie. Większość nowożeńców stawia na profesjonalne sesje zdjęciowe. Sanjay doradza tym, którzy chcą robić własne zdjęcia grupowe.

„Aby uniknąć ujęć o wysokim kontraście oświetlenia, sugeruję umieszczenie grup w naturalnym cieniu, na przykład pod dużym drzewem lub w cieniu budynku, na którym znajduje się ładne tło” – mówi Sanjay. „Nikt nie powinien opierać się o ścianę, ponieważ chcemy, aby fotografowane obiekty były oddzielone od tła, co pozwoli skupić uwagę widza na ludziach”.

Sanjay komponuje grupy tak, aby kadr był wypełniony głównie ludźmi, wokół których znajduje się nieco przestrzeni. Unika elementów w tle, które mogłyby rozpraszać uwagę. Jeśli panna młoda i pan młody są na zdjęciu, umieszcza ich w środku.

„Zwykle ustawiam pannę młodą i pana młodego, a potem tylko zmieniam ludzi wokół nich” – mówi. „Jeśli to stojąca grupa, staram się umieścić ją w jednej linii tak, aby po każdej stronie mieć parzystą liczbę osób zwróconych w kierunku panny młodej i pana młodego. Wszyscy stoją blisko siebie, aby przestrzeń zajmowana przez grupę była jak najmniejsza”.

3. Portrety drużyn sportowych

Portret grupowy australijskiej drużyny krykieta w żółto-zielonych strojach.

„Trzeba dobrać odpowiednie światło” – mówi główny fotograf sportowy Marc Aspland. „Zazwyczaj zdjęcia zespołowe są wykonywane zbyt szybko. Jeśli jednak sprawdzimy, gdzie jest najlepsze światło, efekty będą o wiele lepsze. Zawsze preferuję światło padające z tyłu od bezpośredniego światła słonecznego. W ten sposób uzyskuję równomierne oświetlenie”. © Marc Aspland

Marc Aspland jest głównym fotografem sportowym dziennika The Times. Mimo że skupia się na rejestrowania dynamicznych wydarzeń, robi również zdjęcia grupowe. „Jednorodna i precyzyjnie uporządkowana grupa jest zawsze lepsza niż przypadkowy układ osób” – mówi.

W przypadku fotografowania drużyny piłkarskiej Marc zaleca ustawienie drużyny w dwóch rzędach. Osoby w tylnym rzędzie powinny stać, a osoby w pierwszym rzędzie – klęczeć z jedną ręką na kolanie lub ze złożonymi ramionami. Kapitan powinien znajdować się pośrodku tylnego rzędu, a trener powinien stać z boku grupy. Zalecany jest także niski pułap fotografowania, niemal równy z poziomem głów osób w przednim rzędzie.

Teleobiektyw zmiennoogniskowy o zakresie ogniskowej od szerokiego do średniego kąta, np. model Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, pozwala sfotografować całą drużynę, a jednocześnie umożliwia elastyczny dobór kompozycji. „Drużyna powinna zmieścić się niemal dokładnie w wymiarach wizjera lustrzanki cyfrowej” – kontynuuje Marc. „Nie potrzebujemy bardzo krótkiego czasu naświetlania, ale ważna jest głębia ostrości. Chcemy wyostrzyć ludzi o obu rzędach. Przysłona f/5,6 lub f/8 zapewni odpowiedni efekt”.

Jeśli coś rozprasza fotografowane osoby, trzeba przyciągnąć ich uwagę, krzycząc coś lub machając w ich stronę, tak aby spojrzały bezpośrednio na aparat. Marc dodaje: „Trzeba też zadbać o to, aby nikt nie zrobił »zajęczych uszu« nad głową zawodnika stojącego z przodu”.

4. Grupowe portrety mody

Czarno-biały portret grupowy trzech młodych kobiet siedzących na masce samochodu przed malowniczym jeziorem.

Zdjęcie zrobione przez fotografa mody Julie Pike prezentuje norweską gwiazdę pop Aurorę (w środku) i jej dwie siostry. „Zapytałam, czy możemy spotkać się w ich rodzinnym domu. Tam czułyby się komfortowo” – mówi. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark III (poprzednik aparatu Canon EOS 5D Mark IV) z obiektywem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (poprzednik modelu Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), 105 mm, 1/400 s, f/9 i ISO 500. © Julie Pike

Trzy młode kobiety w letniej odzieży idą przez las. Przez drzewa przebijają się promienie słońca. Jedna z kobiet ma uniesione ręce.

Julie mówi, że trzeba uważnie obserwować obiekty, aby zrobić wymowne zdjęcia. „Trzeba poznać sposób, w jaki się poruszają i zachowują” – mówi. „Trzeba nawiązać z nimi dobry kontakt. Nie należy ciągle kryć się za aparatem, ponieważ uniemożliwi to zbudowanie więzi”. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark III z obiektywem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, 24 mm, 1/200 s, f/7,1 i ISO 320. © Julie Pike

Julie Pike to mieszkająca w Oslo fotograf mody. Robi wspaniałe, niepozowane zdjęcia dla znanych marek i czasopism. Osobom, które chcą sfotografować małą grupę w modny lub stylowy sposób, Julie doradza wybranie miejsca, w którym fotografowani ludzie czuje się komfortowo. Może to być na przykład ogród lub dom. Zaleca także używanie tylko jednego obiektywu zmiennoogniskowego, aby nie trzeba było tracić czasu na wymianę obiektywów.

„Na początku sesji warto poruszać się razem z grupą, aby rozluźnić atmosferę” – mówi. „Ja zawsze zaczynam od rozmowy z ludźmi. Wolę rozmawiać z nimi przez 15 minut i fotografować przez 5 minut, a nie odwrotnie. Zawsze trzeba mieć aparat w gotowości. Gdy wszyscy się rozluźnią, można zacząć robić zdjęcia”.

Gdy fotografujemy na przykład trzy modelki i chcemy zachować ich wyostrzenie, Julie zaleca fotografowanie z przysłoną f/8 lub f/11 i czasem naświetlania 1/250 s lub krótszym, jeśli modelki są w ruchu. W przypadku fotografowania przy słabym oświetleniu aparaty takie jak Canon EOS RP lub Canon EOS R6 umożliwiają fotografowanie z wyższą czułością ISO, więc nie trzeba używać lampy błyskowej. „Aparaty są teraz tak dobre, że można zwiększyć czułość ISO, a zdjęcie będzie nadal udane” – mówi.

W celu zachowania modowego stylu pracy Julie mówi fotografowanym osobom, aby wyobraziły sobie, że są filmowane, i poruszały się, nie czekając na kolejne ujęcie. „Nie powinny przez cały czas patrzeć w aparat” – mówi. „Gdy będzie mi na tym zależało, dam im znać. Chcę, aby zapomnieli o aparacie”.

Zgromadź wszystkich uczestników kolejnej rodzinnej imprezy, aby zrobić wyraźny i wspaniały portret grupowy.

Autor: David Clark

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • ZDJĘCIA Z IMPREZ

    Najważniejsze wskazówki dotyczące fotografii imprezowej

    Te proste wskazówki i techniki umożliwiają robienie niesamowitych zdjęć imprezowych.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Jak uchwycić doskonałe odcienie skóry na portretach

    Opanuj skomplikowaną sztukę uwieczniania naturalnych odcieni skóry z zawodową fotograficzką modową Jade Keshią Gordon.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Wskazówki dotyczące fotografii portretowej

    Udoskonal swoje zdjęcia portretowe dzięki tym najlepszym wskazówkom i technikom.

  • FOTOGRAFIA RODZINNA

    Zrób lepsze zdjęcia świąteczne niż rok wcześniej

    Fotografka Lena Petrova doradza, jak robić lepsze zdjęcia świąteczne.