Specjalne okazje, takie jak wesela, imprezy sportowe i uroczystości rodzinne, są wspaniałą okazją do tworzenia grupowych portretów przyjaciół i bliskich, które będą cenną pamiątką przez wiele lat.
Jednak zrobienie dobrego zdjęcia grupowego to trudna sztuka. Gdy mamy do czynienia z kilkoma osobami, musimy szybko zdecydować się, gdzie chcemy je umieścić, i jasno określić, co mają robić. Oznacza to, że trzeba już dobrze znać podstawy tworzenia portretów grupowych.
Niektóre porady są uniwersalne. Niezależnie od rodzaju wykonywanych zdjęć grupowych należy zadbać o to, aby każda osoba miała odpowiednią ekspresję, zdjęcie było dobrze skomponowane i naświetlone, a tło nie było zabałaganione i nie rozpraszało uwagi.
Zawsze ważne jest także oświetlenie. Przykład: jeśli fotografujesz na zewnątrz w słoneczny dzień, poszukaj miejsca z cieniem nad głowami, aby osoby nie mrużyły oczu na zdjęciu.
Korzystanie z aparatu z wizjerem elektronicznym, takiego jak Canon EOS RP lub Canon EOS R6, umożliwia bieżące obserwowanie ujęć grupowych i zmianę ekspozycji. Z kolei odchylany ekran pozwala fotografować pod różnym kątem – z powodów kreatywnych lub praktycznych.
W przypadku fotografowania w pomieszczeniach przy użyciu naturalnego światła warto używać jasnych obiektywów, takich jak Canon RF 50mm F1.8 STM. Jeśli fotografujesz dużą grupę na stosunkowo małym obszarze, możesz zrobić dobre zdjęcie za pomocą bardzo szerokokątnego obiektywu Canon RF 16mm F2.8 STM.
Czwórka doświadczonych ambasadorów firmy Canon, profesjonalistów w swoich dziedzinach, udziela podstawowych wskazówek dotyczących wykonywania zdjęć grupowych w dowolnych warunkach.
FOTOGRAFIA PORTRETOWA
Jak robić wyróżniające się portrety grupowe
1. Grupowe portrety rodzinne
Fotografowanie grup jest częścią codziennej pracy Helen Bartlett, jednego z najlepszych fotografów rodzinnych w Wielkiej Brytanii. „Jeśli to możliwe, w przypadku zdjęć grupowych dobrze jest ustawić ludzi w interesującej kompozycji, zmieniając wysokość i położenie, aby uzyskać wyważony obraz” – mówi.
„Polecam rozpoczęcie od ujęcia ze wzrokiem skierowanym w stronę aparatu, a następnie oczekiwanie na rozwój wydarzeń. Zazwyczaj najlepsze jest ujęcie zarejestrowane po formalnym portrecie, ponieważ członkowie rodziny odwracają się do siebie, śmieją się i rozmawiają ze sobą”.
W przypadku fotografowania w ogrodzie lub parku Helen sugeruje grupowanie obiektów wokół obiektów w otoczeniu. Na przykład można posadzić małe dzieci na leżącym drzewie.
„Jeśli fotografujemy w pomieszczeniu, warto pomyśleć o oświetleniu. Najlepiej skierować rodzinę w stronę okna, aby uzyskać równomierne oświetlenie wszystkich twarzy” – kontynuuje Helen. „Kiedy pracujemy w małej przestrzeni, fotografując małe dzieci, uniesienie ich przez rodziców sprawi, że maluchy nie będą mogły uciec, a głowy całej gromadki będą na tym samym poziomie.
„Jeśli posadzimy rodzinę na sofie, młodsze dzieci mogą siedzieć na kolanach rodziców. Gdy dzieci są starsze, można ustawić je tak, aby opierały się na ramionach lub na oparciu sofy. Urozmaici to kompozycję”.
Jeśli chcesz wykorzystywać najnowsze technologie do robienia spontanicznych zdjęć rodzinnych podczas takich wydarzeń jak imprezy dla dzieci lub spotkania rodzinne, postaw na aparat Canon PowerShot PX. Jest to inteligentny aparat, który wykorzystuje technologię rozpoznawania obrazu i automatycznie tworzy zdjęcia, dzięki czemu nikt nie musi rezygnować z aktywnego udziału w wydarzeniu.
2. Grupowe portrety ślubne
Sanjay Jogia fotografuje wesela od 2008 roku. Specjalizuje się w indyjskich i lokalnych ślubach na całym świecie. Większość nowożeńców stawia na profesjonalne sesje zdjęciowe. Sanjay doradza tym, którzy chcą robić własne zdjęcia grupowe.
„Aby uniknąć ujęć o wysokim kontraście oświetlenia, sugeruję umieszczenie grup w naturalnym cieniu, na przykład pod dużym drzewem lub w cieniu budynku, na którym znajduje się ładne tło” – mówi Sanjay. „Nikt nie powinien opierać się o ścianę, ponieważ chcemy, aby fotografowane obiekty były oddzielone od tła, co pozwoli skupić uwagę widza na ludziach”.
Sanjay komponuje grupy tak, aby kadr był wypełniony głównie ludźmi, wokół których znajduje się nieco przestrzeni. Unika elementów w tle, które mogłyby rozpraszać uwagę. Jeśli panna młoda i pan młody są na zdjęciu, umieszcza ich w środku.
„Zwykle ustawiam pannę młodą i pana młodego, a potem tylko zmieniam ludzi wokół nich” – mówi. „Jeśli to stojąca grupa, staram się umieścić ją w jednej linii tak, aby po każdej stronie mieć parzystą liczbę osób zwróconych w kierunku panny młodej i pana młodego. Wszyscy stoją blisko siebie, aby przestrzeń zajmowana przez grupę była jak najmniejsza”.
3. Portrety drużyn sportowych
Marc Aspland jest głównym fotografem sportowym dziennika The Times. Mimo że skupia się na rejestrowania dynamicznych wydarzeń, robi również zdjęcia grupowe. „Jednorodna i precyzyjnie uporządkowana grupa jest zawsze lepsza niż przypadkowy układ osób” – mówi.
W przypadku fotografowania drużyny piłkarskiej Marc zaleca ustawienie drużyny w dwóch rzędach. Osoby w tylnym rzędzie powinny stać, a osoby w pierwszym rzędzie – klęczeć z jedną ręką na kolanie lub ze złożonymi ramionami. Kapitan powinien znajdować się pośrodku tylnego rzędu, a trener powinien stać z boku grupy. Zalecany jest także niski pułap fotografowania, niemal równy z poziomem głów osób w przednim rzędzie.
Teleobiektyw zmiennoogniskowy o zakresie ogniskowej od szerokiego do średniego kąta, np. model Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM, pozwala sfotografować całą drużynę, a jednocześnie umożliwia elastyczny dobór kompozycji. „Drużyna powinna zmieścić się niemal dokładnie w wymiarach wizjera lustrzanki cyfrowej” – kontynuuje Marc. „Nie potrzebujemy bardzo krótkiego czasu naświetlania, ale ważna jest głębia ostrości. Chcemy wyostrzyć ludzi o obu rzędach. Przysłona f/5,6 lub f/8 zapewni odpowiedni efekt”.
Jeśli coś rozprasza fotografowane osoby, trzeba przyciągnąć ich uwagę, krzycząc coś lub machając w ich stronę, tak aby spojrzały bezpośrednio na aparat. Marc dodaje: „Trzeba też zadbać o to, aby nikt nie zrobił »zajęczych uszu« nad głową zawodnika stojącego z przodu”.
4. Grupowe portrety mody
Julie Pike to mieszkająca w Oslo fotograf mody. Robi wspaniałe, niepozowane zdjęcia dla znanych marek i czasopism. Osobom, które chcą sfotografować małą grupę w modny lub stylowy sposób, Julie doradza wybranie miejsca, w którym fotografowani ludzie czuje się komfortowo. Może to być na przykład ogród lub dom. Zaleca także używanie tylko jednego obiektywu zmiennoogniskowego, aby nie trzeba było tracić czasu na wymianę obiektywów.
„Na początku sesji warto poruszać się razem z grupą, aby rozluźnić atmosferę” – mówi. „Ja zawsze zaczynam od rozmowy z ludźmi. Wolę rozmawiać z nimi przez 15 minut i fotografować przez 5 minut, a nie odwrotnie. Zawsze trzeba mieć aparat w gotowości. Gdy wszyscy się rozluźnią, można zacząć robić zdjęcia”.
Gdy fotografujemy na przykład trzy modelki i chcemy zachować ich wyostrzenie, Julie zaleca fotografowanie z przysłoną f/8 lub f/11 i czasem naświetlania 1/250 s lub krótszym, jeśli modelki są w ruchu. W przypadku fotografowania przy słabym oświetleniu aparaty takie jak Canon EOS RP lub Canon EOS R6 umożliwiają fotografowanie z wyższą czułością ISO, więc nie trzeba używać lampy błyskowej. „Aparaty są teraz tak dobre, że można zwiększyć czułość ISO, a zdjęcie będzie nadal udane” – mówi.
W celu zachowania modowego stylu pracy Julie mówi fotografowanym osobom, aby wyobraziły sobie, że są filmowane, i poruszały się, nie czekając na kolejne ujęcie. „Nie powinny przez cały czas patrzeć w aparat” – mówi. „Gdy będzie mi na tym zależało, dam im znać. Chcę, aby zapomnieli o aparacie”.
Zgromadź wszystkich uczestników kolejnej rodzinnej imprezy, aby zrobić wyraźny i wspaniały portret grupowy.
Autor: David Clark
Powiązane produkty
-
Aparaty bezlusterkowe
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
Obiektywy RF
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu. -
Szerokokątny obiektyw stałoogniskowy
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS RP
Niewielki, lekki i łatwy w obsłudze aparat bezlusterkowy, idealny do fotografowaniu w podróży i na co dzień. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R6
Bez względu na to, co i jak fotografujesz, aparat EOS R6 pozwala na kreatywną pracę, która do tej pory wydawała się niemożliwa. -
Obiektyw standardowy
RF 50mm F1.8 STM
Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji. -
Obiektyw szerokokątny
RF 16mm F2.8 STM
Mały i niedrogi, ultraszerokokątny obiektyw 16 mm do pełnoklatkowych aparatów z serii EOS R, przeznaczony dla osób nagrywających vlogi i twórców treści. -
Kompaktowy aparat cyfrowy
PowerShot PX
Ten zaawansowany aparat, który rozpoznaje twarze i łączy się z urządzeniem inteligentnym, automatycznie rejestruje najcenniejsze chwile życia.