Statywy mogą być bardzo przydatne w przypadku fotografowania krajobrazów, ponieważ stabilizują aparat. Dzięki temu nie trzeba martwić się o to, że długi czas naświetlania będzie skutkować rozmyciem obrazu – zwłaszcza podczas fotografowania w słabym świetle. Jednak statyw może być ciężki i niewygodny do przenoszenia, szczególnie podczas długich spacerów. Mając nowoczesny aparat, odpowiednie ustawienia i pomysł, możesz zostawić statyw w domu, gdy następnym razem wybierzesz się z misją uwiecznienia urokliwej sceny. Zamiast niego możesz zabrać kubek z kawą lub przekąskę.
Jak fotografować krajobrazy bez statywu
1. Przyjmij nieruchomą postawę i wykorzystaj swoje ciało
Sposób trzymania aparatu może zdecydować o tym, czy zrobimy bardzo ostre zdjęcie, czy nasz wysiłek zostanie zniweczony wskutek drgań aparatu. Aby unieruchomić aparat, oprzyj dolną część obiektywu na lewej dłoni i dociśnij łokcie do ciała. W ten sposób będziesz mieć solidne podparcie aparatu.
Możesz używać swojego ciała na inne sposoby, aby zapobiegać rozmyciom obrazu powodowanym przez drgania aparatu. Usiądź i oprzyj ramię na kolanie. Możesz też skorzystać z paska na szyję – włącz tryb Live View i odsuń aparat od ciała, aby napiąć pasek. Uważaj, aby nie przeciążać szyi.
2. Włącz stabilizację
Stabilizator obiektywu może pomóc w ograniczeniu drgań aparatu, osłabiając naturalne drgania rąk. Ułatwia to fotografowanie z ręki z dłuższym czasach naświetlania. Zasada dotycząca trzymania aparatu w dłoni stanowi, że można to robić bez konsekwencji tylko w przypadku czasu naświetlania odpowiadającego odwrotności ogniskowej lub krótszemu, na przykład w przypadku obiektywu 50 mm, nie należy naświetlać dłużej niż przez 1/50 sekundy. Włączenie stabilizatora obiektywu oznacza, że często można naświetlać znacznie dłużej. Obiektywy RF firmy Canon, w tym modele dla początkujących, takie jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i RF 35mm F1.8 Macro IS STM, wykorzystują zaawansowaną stabilizację, która komunikuje się z korpusem aparatu bezlusterkowego, a większe mocowanie RF umożliwia większy zakres ruchu matrycy.
3. Znajdź punkt oparcia
W plenerze łatwo można znaleźć platformy i naturalne punkty oparcia, które stanowią solidną podstawę aparatu i w konsekwencji umożliwiają wydłużenie czas naświetlania. Podczas przygotowania aparatu do pracy z długim czasem naświetlania należy pamiętać, że efekt odbicia lustra w lustrzankach cyfrowych (spowodowany uniesieniem lustra w celu odsłonięcia matrycy) może wywołać drgania aparatu. Włącz blokadę lustra podniesionego w menu aparatu, a jeśli aparat nie ma tej funkcji, włącz tryb Live View. Oczywiście nie ma tego problemu w przypadku korpusów bezlusterkowych, takich jak EOS RP. Naciśnięcie spustu migawki może również powodować drgania aparatu, więc należy ustawić 2-sekundowe opóźnienie, użyć zdalnego wyzwalania migawki lub zdalnie wyzwalać migawkę za pomocą aplikacji Canon Camera Connect.
4. Przemieszczaj się i eksperymentuj
Statywy zawsze będą przydatne w przypadku zdjęć krajobrazowych, ale czasami ich brak może przynieść korzyść. Zadaniem statywu jest ograniczanie ruchu, ale gdy aparat znajduje się w Twoich rękach, możesz ustawiać go swobodnie w różnych pozycjach, fotografować pod różnym kątem i eksperymentować z kreatywnością. Gdy stoisz w jednym miejscu, Twoje zdjęcia mogą nie mieć odpowiedniej dynamiki, nawet jeśli masz interesujący pierwszy plan i stosujesz zasadę trójpodziału.
5. Włącz tryb automatycznej czułości ISO
Kilka lat temu zwiększenie czułości ISO do 1600 byłoby nie do pomyślenia, ale dziś nowoczesne matryce radzą sobie znacznie lepiej przy słabym oświetleniu, więc nawet przy takiej wartości można robić bardzo czyste obrazy. Aby skorzystać ze standardowego czasu naświetlania, należy wybrać tryb ręczny, ustawienie automatycznej czułości ISO i czas naświetlania odpowiadający odwrotności ogniskowej lub krótszy. Aparat dostosuje czułość ISO do fotografowanej sceny, abyśmy mogli bez obaw dobierać czas naświetlania i przysłonę z myślą o kreatywnej pracy.
Bardziej zaawansowane aparaty bezlusterkowe firmy Canon, takie jak EOS R6, mają zaawansowany system stabilizacji obrazu w korpusie (IBIS), który działa niezależnie od obiektywu lub we współpracy z nim, co pozwala uzyskać 8-stopniowy poziom stabilizacji i robić zdjęcia z kilkusekundowym naświetlaniem bez statywu.
Autor: James Paterson
Powiązane produkty
-
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mały i bardzo lekki obiektyw zmiennoogniskowy 24–50 mm z serii RF może służyć Ci na co dzień podczas podróży, fotografowania krajobrazów i w innych sytuacjach. -
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów.