Jak fotografować krajobrazy bez statywu

Dowiedz się, jak uwieczniać pełne szczegółów krajobrazy, a nawet rozmywać taflę wody i chmury – fotografując z ręki.
Fotograf krajobrazów patrzy przez wizjer aparatu Canon EOS RP, aby zrobić zdjęcie falujących pól.

Statywy mogą być bardzo przydatne w przypadku fotografowania krajobrazów, ponieważ stabilizują aparat. Dzięki temu nie trzeba martwić się o to, że długi czas naświetlania będzie skutkować rozmyciem obrazu – zwłaszcza podczas fotografowania w słabym świetle. Jednak statyw może być ciężki i niewygodny do przenoszenia, szczególnie podczas długich spacerów. Mając nowoczesny aparat, odpowiednie ustawienia i pomysł, możesz zostawić statyw w domu, gdy następnym razem wybierzesz się z misją uwiecznienia urokliwej sceny. Zamiast niego możesz zabrać kubek z kawą lub przekąskę.

1. Przyjmij nieruchomą postawę i wykorzystaj swoje ciało

Fotograf krajobrazów patrzy przez wizjer aparatu Canon EOS RP. Stabilizuje go, opierając rękę o kolano, aby zrobić zdjęcie falujących pól.

Im stabilniejsze trzymanie aparatu, tym mniejsze jego drgania – w przypadku długiej ekspozycji podczas wykonywania zdjęcia warto wstrzymać oddech.

Fotograf krajobrazów trzyma aparat Canon EOS RP z dala od ciała w taki sposób, że pasek na szyję jest napięty.

Napięty pasek na szyję to dobry sposób na ustabilizowanie aparatu.

Sposób trzymania aparatu może zdecydować o tym, czy zrobimy bardzo ostre zdjęcie, czy nasz wysiłek zostanie zniweczony wskutek drgań aparatu. Aby unieruchomić aparat, oprzyj dolną część obiektywu na lewej dłoni i dociśnij łokcie do ciała. W ten sposób będziesz mieć solidne podparcie aparatu.

Możesz używać swojego ciała na inne sposoby, aby zapobiegać rozmyciom obrazu powodowanym przez drgania aparatu. Usiądź i oprzyj ramię na kolanie. Możesz też skorzystać z paska na szyję – włącz tryb Live View i odsuń aparat od ciała, aby napiąć pasek. Uważaj, aby nie przeciążać szyi.

2. Włącz stabilizację

Fotograf krajobrazów trzyma aparat nad głową, aby sfotografować drzewo na tle chmur sunących po niebie.

Włączenie stabilizatora obiektywu Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM umożliwia fotografowanie z ręki z czasem naświetlania wynoszącym 0,8 sekundy.

Stabilizator obiektywu może pomóc w ograniczeniu drgań aparatu, osłabiając naturalne drgania rąk. Ułatwia to fotografowanie z ręki z dłuższym czasach naświetlania. Zasada dotycząca trzymania aparatu w dłoni stanowi, że można to robić bez konsekwencji tylko w przypadku czasu naświetlania odpowiadającego odwrotności ogniskowej lub krótszemu, na przykład w przypadku obiektywu 50 mm, nie należy naświetlać dłużej niż przez 1/50 sekundy. Włączenie stabilizatora obiektywu oznacza, że często można naświetlać znacznie dłużej. Obiektywy RF firmy Canon, w tym modele dla początkujących, takie jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM i RF 35mm F1.8 Macro IS STM, wykorzystują zaawansowaną stabilizację, która komunikuje się z korpusem aparatu bezlusterkowego, a większe mocowanie RF umożliwia większy zakres ruchu matrycy.

3. Znajdź punkt oparcia

Aparat Canon EOS RP umiejscowiony na słupie ogrodzeniowym.

Ustawienie 2-sekundowego opóźnienia po umiejscowieniu aparatu na słupie ogrodzeniowym służącym jako punkt oparcia zapewnia czas na ustabilizowanie się aparatu przed otwarciem migawki.

W plenerze łatwo można znaleźć platformy i naturalne punkty oparcia, które stanowią solidną podstawę aparatu i w konsekwencji umożliwiają wydłużenie czas naświetlania. Podczas przygotowania aparatu do pracy z długim czasem naświetlania należy pamiętać, że efekt odbicia lustra w lustrzankach cyfrowych (spowodowany uniesieniem lustra w celu odsłonięcia matrycy) może wywołać drgania aparatu. Włącz blokadę lustra podniesionego w menu aparatu, a jeśli aparat nie ma tej funkcji, włącz tryb Live View. Oczywiście nie ma tego problemu w przypadku korpusów bezlusterkowych, takich jak EOS RP. Naciśnięcie spustu migawki może również powodować drgania aparatu, więc należy ustawić 2-sekundowe opóźnienie, użyć zdalnego wyzwalania migawki lub zdalnie wyzwalać migawkę za pomocą aplikacji Canon Camera Connect.

4. Przemieszczaj się i eksperymentuj

Fotograf krajobrazów przykuca, by sfotografować rośliny we wczesnoporannym słońcu.

Fotografując bez użycia statywu, można rozwinąć kreatywność poprzez odkrywanie nowych kątów widzenia i wyjątkowych kompozycji.

Zbliżenie na delikatną roślinę w słabym blasku słońca.

Większa możliwość adaptacji rekompensuje nam mniejszą stabilność podczas fotografowania z ręki. Zdjęcie wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 Macro IS STM i ustawieniami 1/100 s, f/16 i ISO 100.

Statywy zawsze będą przydatne w przypadku zdjęć krajobrazowych, ale czasami ich brak może przynieść korzyść. Zadaniem statywu jest ograniczanie ruchu, ale gdy aparat znajduje się w Twoich rękach, możesz ustawiać go swobodnie w różnych pozycjach, fotografować pod różnym kątem i eksperymentować z kreatywnością. Gdy stoisz w jednym miejscu, Twoje zdjęcia mogą nie mieć odpowiedniej dynamiki, nawet jeśli masz interesujący pierwszy plan i stosujesz zasadę trójpodziału.

5. Włącz tryb automatycznej czułości ISO

Fotograf pochyla się, aby z niskiego pułapu zrobić zdjęcie kawałka drewna dryfującego na wodzie przy brzegu.

Fotograf wykorzystał swobodę ruchu, jaką daje fotografowanie z ręki, aby uchwycić dryfujący na wodzie kawałek drewna pod innym kątem.

Kawałek drewna dryfujący na wodzie przy opustoszałym brzegu. Ruch fal został rozmyty dzięki długiej ekspozycji.

Ta 2-sekundowa ekspozycja podczas fotografowania z ręki w celu delikatnego rozmycia ruchu fal była możliwa dzięki systemowi stabilizacji obrazu w korpusie aparatu Canon EOS R6, który współpracuje z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. To zdjęcie trudno byłoby zrobić z użyciem statywu, ponieważ woda uderzająca o jego nogi mogłaby wywołać drgania. Wykonane obiektywem 35 mm; ustawienia: 2 s, f/7,1 i ISO 125.

Kilka lat temu zwiększenie czułości ISO do 1600 byłoby nie do pomyślenia, ale dziś nowoczesne matryce radzą sobie znacznie lepiej przy słabym oświetleniu, więc nawet przy takiej wartości można robić bardzo czyste obrazy. Aby skorzystać ze standardowego czasu naświetlania, należy wybrać tryb ręczny, ustawienie automatycznej czułości ISO i czas naświetlania odpowiadający odwrotności ogniskowej lub krótszy. Aparat dostosuje czułość ISO do fotografowanej sceny, abyśmy mogli bez obaw dobierać czas naświetlania i przysłonę z myślą o kreatywnej pracy.

Bardziej zaawansowane aparaty bezlusterkowe firmy Canon, takie jak EOS R6, mają zaawansowany system stabilizacji obrazu w korpusie (IBIS), który działa niezależnie od obiektywu lub we współpracy z nim, co pozwala uzyskać 8-stopniowy poziom stabilizacji i robić zdjęcia z kilkusekundowym naświetlaniem bez statywu.

Autor: James Paterson

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wskazówki dotyczące fotografowania w ekstremalnych warunkach pogodowych

Oto nasze najważniejsze wskazówki i porady dotyczące fotografowania w ekstremalnych warunkach pogodowych – od ochrony sprzętu po dbanie o własne zdrowie.

Wyzwanie – obiektywy do fotografowania krajobrazów

Profesjonalistka Verity Milligan opowiada o swoich doświadczeniach związanych z kreatywnym fotografowaniem krajobrazów przy użyciu dwóch lekkich obiektywów.

Jak edytować zdjęcia krajobrazowe pod kątem drukowania

Techniki edycji, dzięki którym zdjęcia krajobrazowe staną się dziełami sztuki.

Wskazówki dotyczące fotografii przygodowej

Pięć wskazówek dotyczących rejestrowania przygód w plenerze aparatem EOS M6 Mark II