MAKROFOTOGRAFIA

Zatrać się w szczegółach: 4 techniki makrofotografii w domu

Twój dom jest pełen przystępnych możliwości twórczego fotografowania z małej odległości. Zainspiruj się szczegółami swojego salonu, kuchni lub parapetu.
Czarno-białe, zrobione z małej odległości zdjęcie matki całującej dziecko śpiące na jej ramieniu.

Fotografowanie z małej odległości to doskonały sposób na kreatywną pracę z tym, co masz w domu. Bez względu na to, czy fotografujesz zmarszczki w dłoniach dziecka, subtelne szczegóły na liściach lub płatkach domowych roślin, czy też bąbelki mydła w kuchennym zlewie, odkrywanie małych, łatwych do przeoczenia rzeczy może przynieść radość, inspirację i niezliczone nowe perspektywy fotograficzne.

Zabawa fotografią z bliska lub makrofotografią nie ma ograniczeń – doskonałe obiekty znajdziesz w każdym pomieszczeniu domu. Niezależnie od tego, jaki rodzaj aparatu posiadasz w domu, możesz przybliżyć się i odkryć fascynujące szczegóły. Piękne zdjęcia może zapewnić standardowy obiektyw zmiennoogniskowy (lub podstawowy), a nawet aparat kompaktowy. Sześciu fotografów dzieli się tutaj niewielkimi, ale urzekającymi przedmiotami, które sfotografowali w domu, oraz odkrywa, co zainspirowało ich do przyjrzenia się im z bliska.

1. Powiększ to, co chcesz uchwycić

Zbliżenie głowy dziecka leżącego na plecach.

Fotograf Kate Gray położyła noworodka na łóżku w pobliżu okna, aby wykorzystać naturalne źródło światła. „Stanowi to dobrą podstawę do uzyskania zarówno wysokich, jak i niskich kątów fotografowania, a także zapewnienia dziecku przyjemnej i wygodnej pozycji” – wyjaśnia. Wykonane aparatem Canon EOS 5D Mark III (obecnie zastąpionym przez model Canon EOS 5D Mark IV) z obiektywem EF 100mm f/2.8L Macro IS USM, 1/320 s, f/2,8 i ISO 500. © Kate Gray Photography

„To właśnie zdjęcia, które zrobiłam własnym dzieciom, gdy były niemowlakami, zainspirowały mnie do fotografowania z bliska dla innych rodzin” – mówi rodzinny fotograf, Kate Gray. „Wiem, że bez tych zdjęć nie zapamiętałabym tych wspaniałych niewielkich dołeczków na palcach córki albo sposobu, w jaki skóra marszczyła się wokół oczu syna przy jego pierwszych gumowych uśmiechach”.

Specjalny makroobiektyw doskonale nadaje się do ujęć z bliska, ale wspaniałe rezultaty można także uzyskać przy użyciu standardowego obiektywu zmiennoogniskowego, a nawet obiektywu stałoogniskowego. Na przykład podstawowy obiektyw Canon EF-S 18-55mm f/3.5-5.6 IS STM umożliwia ustawienie ostrości z odległości nawet 25 cm, co oznacza, że można idealnie wykadrować nawet najdrobniejsze szczegóły.

Większość dedykowanych makroobiektywów ma ogniskową teleobiektywu, która doskonale nadaje się do izolowania każdego elementu, a jeśli używasz obiektywu zmiennoogniskowego, pamiętaj, aby wykonać zbliżenie. Następnie ustaw przysłonę na wartość f/5,6 lub większą, jeśli jest dostępna, i użyj funkcji stabilizacji obrazu, aby wyeliminować ryzyko drgań aparatu. Na koniec ustaw kadr i spróbuj zbliżyć się do obiektu tak blisko, jak to możliwe. Jeśli zbliżysz się bardziej niż na minimalną odległość ogniskowania obiektywu, utracisz ostrość, więc może być konieczne delikatne przysunięcie lub odsunięcie obiektywu w celu uzyskania odpowiedniej pozycji.

2. Uchwyć zawiłości natury

Bardzo powiększony obraz płatka śniegu z najdrobniejszymi szczegółami na czarnym, puszystym materiale.

„Fotografując z ustawieniem f/8, nadałem priorytet przysłonie, ponieważ chciałem, aby była wąska, dzięki czemu uzyskałem ostrość większej powierzchni płatka śniegu” – mówi fotograf Jamie Spensley. „Następnie dobrałem ustawienia tak, aby uzyskać niemal czarny obraz w naturalnym świetle, ustawiając czułość ISO 200 i czas naświetlania 1/100 s. Potem wykonałem kilka zdjęć referencyjnych przy różnych mocach lampy błyskowej, aby zobaczyć, jaka najlepiej sprawdza się w celu ładnego naświetlenia obrazu”. Wykonane aparatem Canon EOS 80D z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8 Macro USM. © Jamie Spensley

Zbliżenie rukwi wodnej z kroplą wody.

„Zawsze zauważałam małe rzeczy, więc makrofotografia w naturalny sposób stała się moją ulubioną techniką” – mówi fotograf Agi Wójcik. „Wiosną 2020 roku zaczęłam uprawiać własne zioła i warzywa. Zauważyłam, jak piękne są zielone liście po podlaniu. Chciałam uchwycić słoneczny błysk na kropli wody, ponieważ wiedziałam, że nie pozostanie ona na liściu zbyt długo”. Wykonane aparatem Canon EOS RP z obiektywem Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, 1/250 s, f/8 i ISO 800. © Agi Wojcik

Makrofotografia może odkryć niewidzialne naturalne skarby, od wzoru na kształt labiryntu z tyłu liścia po wyjątkową złożoność doskonale uformowanego płatka śniegu. Fotografowanie z bliska daje możliwość uchwycenia piękna natury w dowolnym miejscu, w tym przy okiennym parapecie w chłodny i deszczowy dzień.

Czarna kurtka była jedynym tłem, jakiego potrzebował Jamie Spensley, aby wydobyć fascynujące szczegóły białego płatka śniegu. Charakterystyczne miękkie światło uzyskał dzięki zastosowaniu dyfuzora do makrofotografii. „Jest to stożek z białego materiału, który pasuje do przedniej części obiektywu. Dalej mamy tunel z odblaskowego materiału nakładany na lampę błyskową, który ułatwia dotarcie światła do stożka. W rezultacie otrzymujemy wyjątkowo miękkie światło, idealne do makrofotografii”.

Dodatkowe możliwości kreatywnego fotografowania z bliska zapewniają obiektywy EF-S 35mm f/2.8 Macro IS STM oraz EF-M 28mm f/3.5 Macro IS STM dzięki wbudowanej pierścieniowej lampie Macro Lite, która pozwala zbliżyć się do obiektu bez rzucania cienia.

Fotograf Agi Wójcik użyła trybu makro, aby sfotografować rukiew wodną w swoim mieszkaniu. „Dzięki temu nie musiałam się martwić o ustawienia i zamiast tego mogłam skoncentrować się na uzyskaniu prawidłowej ostrości. W trybie Live View użyłam również funkcji punktowego AF oraz bardzo poręcznej opcji powiększenia. Kiedy zobaczyłam, jak dobrze wyszło zdjęcie, zainspirowało mnie to do sfotografowania innych obiektów w moim domowym otoczeniu”.

3. Znajdź niezwykłe aspekty w zwykłych rzeczach

Makrofotografia ołówka rysującego linię na papierze.

„Ustawiłem ISO stosunkowo nisko, ponieważ było wystarczająco dużo światła” – mówi fotograf Lucas Piltz. „Przysłona była ustawiona na f/7,1, dlatego powstały duże obszary ostrości, podczas gdy czas naświetlania był ustawiony na 1/100 s”. Wykonane aparatem Canon EOS 250D, 1/100 s, f/7,1 i ISO 800. © Lucas Piltz

Dla wielu artystów wszystko zaczyna się od skromnego ołówka, a fotografując go z bliska, fotograf Lucas Piltz znalazł sposób na uczczenie i akceptację swojej twórczej strony.

Lucas zdecydował się na wykonanie sekwencji zdjęć w celu uzyskania większej głębi ostrości, niż normalnie byłoby to możliwe. „Aby uniknąć drgań, użyłem statywu” – mówi, „a ostrość ustawiłem ręcznie, ponieważ mam wtedy większą kontrolę i w ten sposób więcej się uczę. Zacząłem od przedniego pola ostrości, po czym przechodziłem do tyłu”. Po skadrowaniu obrazu Lucas wykonał 40 ujęć ołówka – każe z inną ogniskową – zanim je scalił.

Technika ta nosi nazwę focus stacking (kumulacja zakresu ostrości). Można ją zastosować poprzez scalenie zbioru obrazów z różnymi punktami ogniskowania w programie Digital Photo Professional firmy Canon.

4. Znajdź abstrakcyjną perspektywę na codzienne sprawy

Makrofotografia oleju w wodzie tworzącego okrągłe krople w kolorze fioletowym.

Andrea Hunt wykorzystuje proste składniki, takie jak olej i woda, aby uzyskać surrealistyczny wygląd swoich abstrakcyjnych obrazów. Wykorzystanie różnych ilości oleju i umieszczanie pod naczyniem z wodą różnych, kolorowych przedmiotów daje nieskończoność unikalnych wzorów i motywów. Wykonane aparatem Canon EOS 7D Mark II z obiektywem Canon EF 100mm f/2.8L Makro IS USM, 1/100 s, f/10 i ISO 1250. © Andrea Hunt

Zbliżenie na żółte bąbelki z płynu do mycia naczyń.

Tibo Tuypens wykorzystuje moc geometrii, aby pobudzić wyobraźnię widza. „Użyłem obiektywu Canon EOS 7D Mark II oraz EF-S 60mm f/2.8 Macro USM w połączeniu jedynie z lampą błyskową Speedlite” – mówi. „Mogę spokojnie ustawić czułość ISO 100, czas naświetlania na 1/400 s, a przysłonę na f/2,8, aby tło było niewyraźne i nieostre.” © Tibo Tuypens

„Jako zapracowany pracownik służby zdrowia, wykorzystuję fotografię jako narzędzie do rozładowania napięcia, aby być zadowoloną i zrelaksowaną w wolnym czasie” – wyjaśnia makrofotograf, Andrea Hunt. „Makrofotografia ujawnia rzadko obserwowane szczegóły, a sporą kreatywność można osiągnąć w granicach własnego domu i ogrodu”.

Aby odtworzyć surrealistyczne ujęcia Andrei, potrzebne jest szklane naczynie do pieczenia, uniesione nad podłożem w każdym narożniku i napełnione wodą. Następnie należy dodawać olej – stopniowo, aby móc eksperymentować z różnymi jego ilościami. Aby nadać olejowi efektowny kolor, Andrea umieszcza pod naczyniem smartfon lub tablet z kolorowym wyświetlaczem, ale można również użyć kolorowej karty lub tapety.

Podczas wykonywania ujęcia z zawieszonym w wodzie olejem najłatwiej jest ustawić ostrość ręcznie i wykonać zdjęcia w trybie preselekcji przysłony (Av). „Fotografowanie z wartością f/10 daje mi wystarczającą głębię ostrości, aby uchwycić warstwę oleju, nie docierając do dna szklanego naczynia” – mówi Andrea.

Możesz użyć tej samej techniki, aby rozjaśnić obowiązki domowe. Fotograf Tibo Tuypens odkrył, że płyn do mycia naczyń może tworzyć piękne, geometryczne kształty, dodając po prostu kilka kropel do płytkiej warstwy wody w naczyniu do pieczenia.

Jako tła Tibo lubi używać kolorowych arkuszy papieru. „Następnie używam lampy błyskowej, aby odbijać kolory w wodzie” – mówi. „Doskonale się to sprawdza do łączenia kolorów i tworzenia gradientów”.

Aby wytworzyć bąbelki, po prostu weź słomkę i podmuchaj w wodę – a potem zrób zdjęcia! „Niezależnie od tego, co ustawisz przed obiektywem, zawsze będzie zbiór kształtów, tekstur i rozproszonego światła” – mówi Tibo.

Autor: Phil Hall

Powiązane produkty

Powiązane artykuły