Nie zawsze potrzebujesz wydzielonej przestrzeni studyjnej ani zestawu drogich lamp błyskowych, aby stworzyć dopracowane, profesjonalnie wyglądające zdjęcia studyjne. Dzięki kilku prostym narzędziom i przestrzeni do fotografowania każdy może zaaranżować proste studio we własnym domu. Poniżej wyjaśniamy, jak to zrobić z ograniczeniem kosztów i wymagań sprzętowych. W międzyczasie zapoznamy się także z podstawowymi zasadami fotografii studyjnej, takimi jak używanie modyfikatorów światła i konfigurowanie ekspozycji lampy. Proste umiejętności i odpowiedni sprzęt umożliwiają robienie wszelkiego rodzaju zachwycających zdjęć, od wysokiej klasy portretów po dopracowane zdjęcia produktów, martwej natury i wielu innych.
PROJEKTY DOMOWE
Jak zorganizować własne domowe studio
1. Lista podstawowego sprzętu
Prosta aranżacja domowego studia, takiego jak to, nie nadszarpnie budżetu, a jego elementy można spakować, aby zaoszczędzić miejsce. Oprócz aparatu potrzebne są co najmniej dwie lampy błyskowe Speedlite, które można ustawiać i wyzwalać z dala od aparatu. Do ustawienia lampy idealnie nada się stojak, ale można również użyć zapasowego statywu (plastikową podstawkę, która jest dostarczana z większością lamp błyskowych Speedlite, można przykręcić do statywu). Prosty biały parasol to kolejny niedrogi, a jednocześnie skuteczny element wyposażenia, który zapewni atrakcyjne oświetlenie. Potrzebujemy czegoś do zamocowania parasola, np. uchwytu. Na koniec niezbędne będą bezprzewodowe wyzwalacze umożliwiające wyzwalanie lamp z dala od aparatu. W przypadku użycia dwóch zgodnych ze sobą lamp błyskowych Speedlite możesz także przymocować jedną z nich do stopki aparatu i używać jej do wyzwalania drugiej jednostki. Dodatkową zaletą tej metody jest możliwość zdalnego sterowania mocą lampy błyskowej. Jeśli Twój aparat firmy Canon ma zgodną wysuwaną lampę błyskową, możesz jej również użyć do wyzwalania i sterowania lampami Canon Speedlite.
2. Wybór miejsca
Pokój z białą lub kremową ścianą będzie idealny na domowe studio. Jeśli ściany nie są gładkie, zawsze możesz przypiąć białe prześcieradło lub zainwestować w składane tło, takie jak to. W pomieszczeniu do zdjęć przyda się wysoko zawieszony sufit. Umożliwi to podniesienie lamp do oświetlenia twarzy fotografowanego obiektu z góry – w efekcie zdjęcie będzie przyjemniejsze dla oka. Należy pamiętać, że światło przejmuje część koloru każdej odbitej powierzchni, więc jeśli ściany mają silny kolor, mogą one zabarwić światło padające na obiekt.
Nie ograniczaj się jednak do jednego typu pomieszczenia. Jeśli masz do dyspozycji fotogeniczne schody, mogą one sprawdzić się jako doskonałe miejsce do zdjęć grupowych, natomiast fotografowanie obiektu z góry może dać naprawdę przyjemne i spokojne efekty portretowe.
3. Wybierz obiektyw portretowy
Obiektywy o różnych ogniskowych mogą mieć wyraźny wpływ na wygląd obiektu. Obiektyw szerokokątny może wyolbrzymić cechy twarzy, wydłużając w sposób nienaturalny nos i czoło – zwłaszcza w przypadku zdjęć z bliska. Niekiedy wyolbrzymiona perspektywa daje dobry efekt, ale zasadniczo dłuższe ogniskowe zazwyczaj uatrakcyjniają fotografowaną osobę. Jeśli używasz podstawowego obiektywu zmiennoogniskowego, cofnij się i ustaw maksymalną ogniskową. Jeśli planujesz wykonać wiele portretów, rozważ użycie specjalnego obiektywu do zdjęć portretowych. Obiektyw z ogniskową 85 mm (lub 50 mm w aparacie z matrycą typu crop) jest uznawany za idealny wybór do portretów ze względu na sposób, w jaki rejestruje twarz w najatrakcyjniejszych proporcjach.
4. Powiększ źródło światła
Lampa Speedlite, podobnie jak nieosłonięta żarówka, jest stosunkowo niewielkim źródłem światła. Emitowane przez nią światło ma ostre krawędzie, co powoduje powstanie ostrych cieni i wyrazistego kontrastu. Często w przypadku portretów warto rozproszyć światło, aby łagodniej padało na twarz – pomoże w tym modyfikator. Podobnie jak duże okno prosty modyfikator, taki jak parasol czy softbox, powiększa źródło światła, umożliwiając jego „owinięcie się” wokół obiektu i łagodne wypełnienie cieni.
Możesz skierować parasol w stronę fotografowanego obiektu albo skierować go w stronę przeciwną, aby odbijał od niego światło. W przypadku portretów często dobrze jest umieścić światło dość blisko twarzy, ponieważ powiększa to źródło światła w zestawieniu z fotografowanym obiektem.
5. Ustawianie ekspozycji i mocy lampy błyskowej
Korzystanie z lampy błyskowej daje ogromną swobodę w zakresie ekspozycji. Lampę błyskową można ustawić tak, aby moc światła zadominowała nad światłem otoczenia lub harmonijnie z nim współgrała. Oto proste ustawienie parametrów ekspozycji lampy błyskowej: ustaw lampę błyskową na tryb ręczny (M) i wybierz moc – wartość ¼ to dobry punkt wyjścia. Jeśli chodzi o ustawienia ekspozycji, przełącz aparat w tryb ręcznej regulacji ekspozycji i ustaw czas naświetlania na 1/160 s lub inny maksymalny czas synchronizacji błysku.
Ustaw czułość ISO 100 i przysłonę na f/8. Zrób zdjęcie testowe, a następnie zmieniaj moc lampy błyskowej, aż światło na twarzy będzie wyglądać odpowiednio. Moc lampy błyskowej można zmienić, regulując moc wyjściową lub przybliżając lampę do obiektu bądź oddalając ją od niego.
6. Ustawianie lampy błyskowej
Jedną z najlepszych zalet użycia lampy błyskowej z dala od aparatu w przypadku zdjęć portretowych jest możliwość sterowanie nią. Miejsce, w którym ją ustawisz, ma kolosalny wpływ na wygląd fotografowanej twarzy.
7. Eksperymentuj z proporcjami
Jeśli chcesz przejść na wyższy poziom zaawansowania pracy z lampą błyskową, wprowadź drugą lampę i eksperymentuj z proporcjami. Spróbuj potrenować z jedną lampą skierowana na tło, a drugą na obiekt. Ustaw niską moc, przez co tylna lampa błyskowa będzie delikatnie oświetlać tło. Natomiast ustawienie wysokiej mocy światła może spowodować rozświetlenie tła, przez co można uzyskać wysoką tonację. Oczywiście możesz także użyć drugiej lampy, aby podnieść części fotografowanego obiektu. Jeśli na przykład skierujesz ją na obiekt zza siebie, możesz uzyskać atrakcyjne oświetlenie krawędziowe wzdłuż obrysu sylwetki.
8. Użyj żeli
Aby uzyskać wyraziste kolory, spróbuj nałożyć żele na lampę błyskową. Te niedrogie kawałki kolorowego octanu można przymocować z przodu lamy i wykorzystać do przyciemnienia światła padającego na fotografowany obiekt lub do stworzenia wyrazistego tła do zdjęć studyjnych. Eksperymentując z kolorami, zastanów się, jak można wykorzystać rekwizyty i stroje, aby uzupełnić schemat kolorów. Użyj kola kolorów, aby określić, co może wyglądać najlepiej. W tym przypadku charakterystyczny niebieski beret wprowadza dodatkowy akcent kolorystyczny. W domu z pewnością znajdziesz wiele rekwizytów i akcesoriów, które mogą posłużyć jako elementy zwiększające atrakcyjność zdjęć portretowych i nadające im charakter, a także umożliwiające tworzenie własnych modyfikatorów światła. Nasz artykuł z serii samodzielnego wykonywania akcesoriów fotograficznych pokaże, jak zrobić softbox czy lampę punktową z kartonowego pudła i tubki na folię. Co więcej, możesz wykonać własny odbłyśnik z kartonu i folii aluminiowej, który może służyć do odbijania światła od lampy Speedlite i uatrakcyjnienia wyglądu cieni fotografowanego obiektu.
Autor: James Paterson
Powiązane produkty
-
Aparaty bezlusterkowe
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
Obiektyw standardowy
RF 50mm F1.8 STM
Niewielki, cichy i lekki obiektyw stałoogniskowy (50 mm) z dużym otworem przysłony (f/1,8) – idealny do realizowania kreatywnych wizji. -
Profesjonalna lampa błyskowa
Speedlite 470EX-AI
Dodaj dynamiczne, mocne i precyzyjne oświetlenie do zdjęć wykonywanych aparatem EOS. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS RP
Niewielki, lekki i łatwy w obsłudze aparat bezlusterkowy, idealny do fotografowaniu w podróży i na co dzień.