Spacerując po okolicy, możesz natknąć się na wiele interesujących miejsc i zachwycających krajobrazów. Jednak wybranie miejsca, które warto uwiecznić, może wymagać sporego poświęcenia. Kiedy już znajdziesz wspaniałą lokalizację, trzeba ją należycie odwzorować na zdjęciu. W tym artykule przyjrzymy się najczęstszym błędom popełnianym w kontekście fotografii krajobrazowej i dowiemy się, jak ich unikać.
Najważniejsze wskazówki dotyczące fotografowania krajobrazów
1. Kompozycja zdjęć krajobrazowych: uchwyć szczegóły na pierwszym planie
Zastanów się nad tym, jak uzupełnić odległe scenerie bliższymi szczegółami. Tego rodzaju bliższe elementy, określane czasami mianem pierwszoplanowych akcentów, mogą zdziałać cuda w kwestii kompozycji, prowadząc wzrok widza po ujęciu. Natomiast nudny i pusty pierwszy plan powoduje marnotrawstwo dużej części kadru.
Szukając pierwszoplanowych akcentów, możesz spróbować skorzystać z funkcji Live View i popróbować różnych pozycji aparatu, aby znaleźć najlepszą równowagę między pierwszym planem a tłem. Aparat z obracanym ekranem, taki jak Canon EOS RP, pozwala wygodnie zbliżyć się do ziemi, co jest często konieczne podczas kadrowania kamieni lub roślin. Zawarcie takich elementów na pierwszym planie ułatwia tworzenie zrównoważonej kompozycji. Pamiętaj jednak, że nie każde zdjęcie krajobrazowe wymaga pierwszoplanowego akcentu. Jest to jedynie przydatne narzędzie, po które można sięgnąć, jeżeli pojawi się taka potrzeba.
2. Obiektywy do zdjęć krajobrazowych: nie zawsze musisz korzystać z obiektywu szerokokątnego
Obiektywy szerokokątne pozwalają uchwycić całą szerokość pięknej scenerii, jednak nie każde ujęcie wymaga szerokiego pola widzenia. Czasami zbliżenie odległych szczegółów zapewnia ciekawsze ujęcie krajobrazu. Standardowy obiektyw zmiennoogniskowy, taki jak Canon RF 24-105mm f/4-7.1 IS STM, którego użyto w tym przypadku, zapewnia odpowiedni zakres ogniskowej dla początkujących fotografów krajobrazu. Dwa analizowane przez nas zdjęcia zostały wykonane na obu krańcach zakresu 24–105 mm, więc jeśli dopiero zaczynasz przygodę z fotografią krajobrazową, ten obiektyw będzie idealnym rozwiązaniem. Kiedy przyjdzie czas na zainwestowanie w lepszy sprzęt, obiektywy z serii L, takie jak Canon RF 24–70mm F2.8L IS USM, zapewnią lepszą odporność na warunki pogodowe i jaśniejszą maksymalną przysłonę. Jednak początkujący użytkownicy mogą skorzystać ze standardowego obiektywu zmiennoogniskowego, który pozwala uzyskać ujęcia o niezwykłym bogactwie szczegółów.
3. Oświetlenie zdjęć krajobrazowych: wybierz odpowiednią porę dnia
Światło, w którym fotografujesz, jest twoim artystycznym wyborem. Może poprawić atmosferę zdjęcia i zapewnić świetne zdjęcia krajobrazowe. Jednym z najczęściej popełnianych błędów jest fotografowanie w ostrym świetle słonecznym. Może to zapewnić wyraziste kolory, jednak zwykle skutkuje zbyt dużym kontrastem na zdjęciach. Przyjrzyj się różnicom między tymi dwoma fotografiami. Pierwsza została wykonana w bezpośrednim świetle słonecznym. Pozwoliło to uchwycić krajobraz, ale nie nadało mu odpowiedniej atmosfery. Szczegóły na drzewie rozpraszają uwagę, a wzdłuż dolnej krawędzi zdjęcia mamy nieestetyczne pasmo cienia, a nawet cień nieuważnego fotografa. Powrót do tego samego krajobrazu w późniejszych godzinach, gdy drzewo znajduje się w cieniu, pozwolił uzyskać zdjęcie z mniejszą ilością szczegółów, ale za to z lepszym klimatem. Niebo ma teraz ciekawszą barwę, a drzewo – bardziej wyrazisty kształt. Z kolei okryty mgłą dalszy plan jest bardziej spektakularny.
4. Zadbaj o odpowiedni kąt: wypoziomuj horyzont
Istnieje kilka sposobów na to, aby zadbać o wypoziomowanie horyzontu na zdjęciu. Włącz podgląd Live View i użyj siatki trójpodziału, aby wypoziomować horyzont. Jeżeli korzystasz ze statywu, w głowicy może znajdować się także pomocna poziomica. Nawet przy korzystaniu z tych pomocy czasami konieczne może okazać się skorygowanie przechylonego ujęcia. Można zrobić to z łatwością w programie Canon Digital Photo Professional. Wystarczy użyć suwaka kąta w ustawieniach narzędzia do kadrowania i skorygować pochylenie.
5. Nie gub ostrości: dbaj o wyostrzenie pierwszego planu i tła
Często w przypadku fotografowania krajobrazów celem jest uchwycenie całej sceny od pierwszego do ostatniego planu z myślą o ukazaniu jak największej ilości szczegółów. Mówimy w tym przypadku o maksymalnej głębi ostrości. Aby osiągnąć taki efekt, należy ustawić mały otwór przysłony (wysoką wartość f). Powyższe przykłady przedstawiają różnicę między fotografowaniem krajobrazu z szeroko otwartą lub przymkniętą przysłoną.
Na pierwszym zdjęciu użyto przysłony f/4. Drzewo na pierwszym planie jest ostre, ale dalszy plan jest już bardziej rozmyty. Na drugim ujęciu mniejszy otwór przysłony (f/16) umożliwia wyraźniejsze uchwycenie zarówno pierwszego planu, jak i tła. Jeśli naszym celem jest podkreślenie jednego z kluczowych elementów krajobrazu, to zalecana będzie szeroko otwarta przysłona, natomiast w większości przypadków lepiej będzie zastosować mały otwór przysłony i maksymalną głębię ostrości. Łatwym sposobem na ustawienie przysłony pod kątem fotografowania krajobrazów jest skorzystanie z trybu Av i wybranie małego otworu przysłony, np. f/16. Uważaj na czas naświetlania – jeśli jest zbyt długi, konieczne może okazać się użycie statywu lub zwiększenie czułości ISO w celu zapobieżenia rozmyciom obrazu.
Aby uzyskać jak najostrzejsze zdjęcia krajobrazów, musisz znaleźć „idealne ustawienie” obiektywu. Ogólna zasada jest taka, że obiektyw zapewnia największą ostrość na poziomie dwóch wartości f od najszerszego ustawienia przysłony. Jeżeli korzystasz z obiektywu z maks. przysłoną f/2,8, to takim „idealnym ustawieniem” będzie wartość około f/5,6.
Typowym problemem, z jakim borykają się fotograficy krajobrazów, jest to, że po wyostrzeniu jakiegoś elementu pierwszego planu, pojawia się ryzyko rozmycia elementów na dalszym planie. Jeśli natomiast wyostrzymy elementy znajdujące się w tle, to pierwszy plan zostanie rozmyty. Ustawienie ostrości na punkt zgodny z odległością hiperfokalną pomaga wyostrzyć większą część ujęcia – trzeba znaleźć najbliższy punkt, którego wyostrzenie zapewni także ostrość tła na akceptowalnym poziomie. Ta technika jest prostsza, niż mogłoby się wydawać. Obliczenia można wykonać za pomocą kalkulatora głębi ostrości (DOF) i odległości hiperfokalnej w aplikacji Photo Companion.
6. Perspektywa na zdjęciach krajobrazowych: nie fotografuj wszystkiego z poziomu oczu
Często zdjęcia wykonywane są na poziomie oczu, ale nie zawsze zapewnia to interesujące ujęcie. Spróbuj umieścić aparat wysoko lub nisko, aby poeksperymentować z różnymi pułapami – pozwoli to znaleźć ciekawszy punkt widzenia. Na przykład odbicia często wyglądają lepiej, jeśli aparat jest trzymany nisko nad wodą. Może tu pomóc aparat z obracanym ekranem, taki jak Canon EOS RP, ponieważ dzięki niemu możemy stworzyć kompozycję ujęcia, trzymając aparat nisko nad ziemią lub wysoko nad głową, bez uczucia fizycznego dyskomfortu.
Autor: James Paterson
Powiązane produkty
-
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
RF 24-50mm F4.5-6.3 IS STM
Mały i bardzo lekki obiektyw zmiennoogniskowy 24–50 mm z serii RF może służyć Ci na co dzień podczas podróży, fotografowania krajobrazów i w innych sytuacjach. -
EOS RP
Niewielki, lekki i łatwy w obsłudze aparat bezlusterkowy, idealny do fotografowaniu w podróży i na co dzień. -
RF 24-105mm F4-7.1 IS STM
Idealny obiektyw do codziennego użytku dla entuzjastów fotografii, którzy korzystają z pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych. Łatwy w użyciu, lekki, kompaktowy model RF 24-105mm F4-7.1 IS STM pozwala przejść na wyższy poziom fotograficznego wtajemniczenia. -
RF 35mm F1.8 MACRO IS STM
Makroobiektyw 35 mm z jasną przysłoną (f/1,8) umożliwiający rejestrowanie szerokokątnej perspektywy i wyostrzanie obiektów z małej odległości, wyposażony w hybrydowy stabilizator obrazu. -
EOS R
Pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy, który zapewnia nowe możliwości twórcze dla fotografów i filmowców. -
RF 24mm F1.8 MACRO IS STM
Kompaktowy, lekki obiektyw stałoogniskowy (24 mm) – idealny do fotografowania krajobrazów i wnętrz, nagrywania vlogów, a także do robienia wspaniałych zdjęć makro. -
RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM
Niewielki i lekki obiektyw RF 15-30mm, doskonały do pracy w podróży – krajobrazy, architektura i nagrywanie vlogów.