Uchwycenie ruchu dzięki długiej ekspozycji: wskazówki zwycięzcy konkursu Redline Challenge

Piotr Skrzypiec, zwycięzca konkursu „Światło w ciemności” Redline Challenge 2021, wyjaśnia, jak sprawić, by zdjęcia krajobrazów były bardziej dynamiczne dzięki atrakcyjnym smugom światła.
Smugi świateł samochodowych rozświetlają zakrzywiony most. Gęsta mgła przypominająca chmurę spowija wsporniki mostu i podłoże poniżej.

Piotr Skrzypiec – przewodnik po atrakcjach turystycznych za dnia, fotograf smug światła w nocy – wykorzystuje swoją wiedzę o pięknych miejscach oraz techniki fotografowania z długą ekspozycją, aby tworzyć zachwycające zdjęcia krajobrazowe w Słowenii i innych miejscach. Nic dziwnego, że został laureatem pierwszej edycji konkursu „Redline Challenge” firmy Canon.

Konkurs fotograficzny stanowił wyzwanie dla umiejętności fotografów amatorów, a tematem było „światło w ciemności”. Jury wybrało do finału trzy zdjęcia zrobione przez Piotra, z których klimatyczne ujęcie wiaduktu spowitego mgłą zdobyło główną nagrodę.

Piotr zastosował dłuższą ekspozycję, aby zmienić ostre reflektory poruszających się samochodów w wijące się smugi kolorów. Długa ekspozycja odnosi się do fotografowania z długim czasem naświetlania, który może obejmować od kilku sekund do kilku godzin i skutkować rozmyciem poruszających się obiektów. Technika ta nie wymaga specjalistycznego aparatu ani obiektywu, a efekty mogą być niesamowite. Długa ekspozycja nie tylko powoduje rozmywanie ruchu, ale także zwiększanie ilości światła wpadającego do aparatu, co z kolei pozwala zmniejszyć czułość ISO, a tym samym poprawić jakość obrazu.

Piotr ponownie odwiedza lokalizacje, w których zrobił pozostałe zdjęcia, i udziela wskazówek dotyczących robienia podobnych zdjęć ze smugami światła.

1. Nie rób zdjęć nocą

Smugi światła w nocy na drodze, która wije się w górę ośnieżonego, zalesionego zbocza w kierunku białych budynków z szarymi dachami.

Zdaniem Piotra robienie zdjęć ze smugami światła jest stosunkowo proste. „Potrzebny jest tylko standardowy aparat, statyw i dobra lokalizacja” – mówi. „Robienie tego typu zdjęć nie jest skomplikowane, a efekty oglądane na ekranie LCD są zawsze fantastyczne. Czasami nie trzeba nawet edytować tych zdjęć, ponieważ wyglądają doskonale”. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM (poprzednik modelu Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM), 18 mm, 25 s, f/11 oraz ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Zmierzch to o wiele lepszy czas na robienie zdjęć ze smugami światła niż noc, ponieważ niebo jest ciemne, ale nadal jest na nim wystarczająco dużo kolorów, aby zdjęcie było interesujące. Jeśli zdjęcie jest czarne i nie ma żadnych cech charakterystycznych, może być nieatrakcyjne. Warto zacząć fotografowanie, gdy jest jeszcze wystarczająco dużo światła, aby dało zarejestrować budynki, wzgórza i inne elementy scenerii. „Najlepsze jest ostatnie 20 minut przed zaczernieniem się nieba” – mówi Piotr. „Później cienie będą zbyt ciemne, a światła zbyt jasne, aby stworzyć zrównoważone ujęcie”.

2. Przeanalizuj sytuację

Smugi światła na drodze o kształcie serca, utworzone przez czerwone i białe światła samochodów

Ruch drogowy jest istotnym elementem, ale trzeba się przygotować na uwzględnienie dodatkowych obiektów. „Na autostradzie samochody przejeżdżają regularnie. Jednak w przypadku tej drogi w kształcie serca tak nie jest. Kiedy fotografowałem tę drogę w 2014 roku, czekałem przez dwie godziny, modląc się o przejeżdżający samochód. W przypadku tego zdjęcia poprosiłem żonę, aby przejechała tę drogę naszym samochodem”. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM (poprzednik modelu Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM), 50 mm, 30 s, f/8 i ISO 800. © Piotr Skrzypiec

Rzecz wydaje się oczywista, ale i tak trzeba o niej wspomnieć: warto upewnić się, że wybrana droga jest widoczna podczas wybranej pory roku. W zimie sceneria może wyglądać obiecująco, ale latem może okazać się, że liście drzew blokują widok.

„Zawsze warto znaleźć wyżej położone miejsce, z którego można fotografować i wyraźnie widzieć drogę” – podpowiada Piotr. „Kilka lat temu wróciłem do tej lokalizacji w środku lata. Wprawdzie dzięki smugom udało się ukazać nocą tę tworzącą kształt serca drogę, ale winnica bardzo to utrudniła. Od tego czasu wprowadzono wiele usprawnień. Jest nowa platforma dla fotografów, na której zmieści co najmniej 10 statywów. Ponadto wycięto znajdujące się na pierwszym planie krzewy winnicy, dzięki czemu piękny kształt drogi jest bardziej widoczny”.

3. Zaplanuj kompozycję

Dobrze widoczne z daleka smugi światła na krętej, górskiej drodze w wieczornym świetle.

Bezpieczeństwo ma priorytetowe znaczenie w przypadku fotografowania drogi w ciemności. „Trzeba założyć kamizelkę odblaskową i używać latarki, aby zadbać o swoją widoczność” – mówi Piotr. „Żadne zdjęcie nie jest warte tego, by odnieść obrażenia. Należy ustawić statyw w bezpieczny sposób, zwłaszcza w przypadku fotografowania z mostu lub innego wyżej położonego miejsca”. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L USM, 24 mm, 562 s, f/9 oraz ISO 200.

Wprawdzie zdjęcia będą robione przed zapadnięciem mroku, ale warto ustawić wszystko w ciągu dnia, aby później mieć dużo czasu na skadrowanie ujęcia. „Jeśli chcesz zrobić dobre zdjęcie, musisz pomyśleć o tle i pierwszym planie oraz o tym, jak wypełnisz te obszary” – radzi Piotr.

„Warto również potraktować uliczne smugi światła jako linie prowadzące wzrok od pierwszego planu do tła. Najlepszym rozwiązaniem jest znalezienie drogi w kształcie litery S, przebiegającej przez scenerię, np. w kierunku kościoła, góry lub innego oczywistego punktu”.

4. Zadbaj o wyostrzenie obiektów

Mały chłopiec używa aparatu Canon na statywie, fotografując winnicę z wyżej położonego punktu obserwacyjnego.

Piotr zabrał swego syna Jurka na sesję zdjęciową w gospodarstwie Dreisiebnera. Chciał pokazać synowi, jak ważne jest używanie solidnego statywu. Jeśli nie mamy wprawy, trzymanie aparatu w rękach przy dłuższym czasie naświetlania może spowodować rozmycie obrazu. Zastosowanie 2-sekundowego opóźnienia – którego używa Piotr – zapobiega drganiom aparatu po naciśnięciu spustu migawki. Można też użyć funkcji zdalnego wyzwalania migawki, np. dzięki bezprzewodowemu pilotowi zdalnego sterowania Canon RC-6, elektronicznemu wężykowi spustowemu Canon RS-60E3, bezprzewodowemu pilotowi zdalnego sterowania Canon BR-E1 lub aplikacji Canon Camera Connect.

Aby mieć pewność, że nieruchome części obrazu pozostaną wyostrzone na zdjęciu, należy unieruchomić aparat na statywie i unikać dotykania go podczas ekspozycji. „Stosuję 2-sekundowy samowyzwalacz migawki aparatu” – mówi Piotr. „Sprawdzam kompozycję, naciskam przycisk i dwie sekundy później rozpoczyna się ekspozycja”.

Funkcja samowyzwalacza jest dostępna w serii aparatów bezlusterkowych i lustrzanek cyfrowych firmy Canon. W przypadku fotografowania lustrzankami cyfrowymi z tą funkcją Piotr korzysta również z funkcji blokady lustra podniesionego. Po uaktywnieniu funkcja blokuje lustro i opóźnia rozpoczęcie ekspozycji, co zmniejsza ryzyko wystąpienia drgań wewnątrz aparatu, które skutkują rozmyciem obrazu. „W aparacie bezlusterkowym problem ten nie występuje, ponieważ nie ma w nim lustra” – mówi Piotr.

5. Fotografuj jeszcze dłużej

Zbliżenie smug światła na drodze o kształcie serca; mamy tu dobrze widoczny budynek z czerwonymi dachówkami i otaczającą go winnicą.

„W przypadku tej drogi o kształcie serca potrzebna jest co najmniej 30-sekundowa ekspozycja” – mówi Piotr. „Właśnie 30 sekund zajmuje przejechanie całej drogi. Nie mówimy tu, rzecz jasna, o kierowcach F1. W przypadku zdjęć ze smugami światła zawsze trzeba oszacować czas potrzebny do tego, aby pojazd pokonał określoną drogę, i ustawić tę wartość jako czas naświetlania. Następnie trzeba wyregulować przysłonę i czułość ISO pod kątem żądanego poziomu jasności. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 24-105mm f/4L IS USM, 88 mm, 30 s, f/9 i ISO 1000. © Piotr Skrzypiec

Możliwość kontrolowania długości ekspozycji jest bardzo ważna. Wszystkie aparaty EOS – od Canon EOS 4000D do Canon EOS 5D Mark IV – umożliwiają ustawienie czasu ekspozycji na maks. 30 sekund. Tryb preselekcji czasu (Tv) umożliwia ustawienie precyzyjnego czasu ekspozycji (czasu naświetlania), z automatyczną regulacją przysłony przez aparat. Następnie w zależności od scenerii można ustawić czułość ISO.

Fotografowanie w trybie ręcznym (M) umożliwia regulację przysłony w celu uzyskania optymalnego poziomu ostrości. Aby lepiej dostosować ustawienia, gama pełnoklatkowych aparatów bezlusterkowych firmy Canon, takich jak Canon EOS RP, ma również tryb Fv (Flexible Value). Jest to tryb w pełni automatyczny, który umożliwia regulację czasu naświetlania, przysłony i/lub czułości ISO w dowolnym momencie.

W przypadku ekspozycji dłuższej niż 30 sekund należy skorzystać z trybu Bulb. Niektóre aparaty EOS mają opcję „B” na pokrętle wyboru trybów. W innych modelach należy wybrać tryb ręczny i przejść poza ustawienie 30 sekund.

6. Ustawianie ekspozycji

Ukazanie świateł samochodowych jako długich smug światła wymaga, rzecz jasna, zastosowania długiej ekspozycji, ale czas trwania nie jest stały. Piotr wyjaśnia: „Wszystko zależy od rodzaju drogi i natężenia ruchu. Zazwyczaj na autostradzie nie jest potrzebna ekspozycja o długości 30 sekund, ponieważ jest wiele samochodów i smug światła. W mniej uczęszczanych miejscach nie obejdzie się jednak bez bardzo długiej ekspozycji.

Zawsze staram się użyć przysłony f/8 lub f/11. Zazwyczaj użycie otworu przysłony większego niż w przypadku wartości f/8 nie jest dobrym pomysłem, ponieważ część ujęcia może być nieostra. Jeśli musisz zwiększyć czułość do poziomu ISO 800, zrób to. Jeśli obraz jest nieco niewyraźny, można to skorygować podczas edycji zdjęcia. W przypadku najnowszych aparatów, takich jak Canon EOS R5, który otrzymałem jako nagrodę, czułość ISO 800 to nic nadzwyczajnego. Nie widzę żadnych szumów na zdjęciu w przypadku takiego ustawienia”. Zakres czułości ISO aparatu EOS R5 wynosi od ISO 100 do ISO 51200, więc wartość ISO 800 jest względnie niska, co przekłada się na doskonałą jakość obrazu rejestrowanego przy słabym oświetleniu.

7. Wybierz odpowiedni zestaw

Smugi światła na dwukierunkowej jezdni – czerwone w jednym kierunku, białe w drugim – uchwycone nocą na tle bezlistnych zimowych drzew rosnących u stóp ośnieżonego pasma górskiego.

Częstym problemem są przerwy w smugach światła, gdy samochody zatrzymują się lub nie jadą przez całą długość drogi. „Można temu zaradzić, stosując dłuższą ekspozycję” – mówi Piotr. „Jeśli 30 sekund to zbyt mało, przełącz urządzenie w tryb Bulb i użyj samowyzwalacza, aby utrzymywać otwartą migawkę przez wymagany czas”. Zrobione aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 100-400mm f/4.5–5.6L IS USM, 100 mm, 30 s, f/10 i ISO 100. © Piotr Skrzypiec

Do robienia profesjonalnie wyglądających zdjęć smug światła nie trzeba używać profesjonalnych obiektywów z serii L. Niewielki, lekki obiektyw, taki jak Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM lub RF 35mm F1.8 Macro IS STM, jest łatwiejszy w przenoszeniu, a zapewnia wyraźne i szczegółowe zdjęcia.

„Zazwyczaj w celu uzyskania ostrego obrazu stosuje się niewielki otwór przysłony, więc nie trzeba używać obiektywu z jasną przysłoną maksymalną, takiego jak f/1,8 lub f/2,8” – mówi Piotr. „Zawsze używam obiektywów zmiennoogniskowych, ponieważ dają większe możliwości, jeśli chodzi o kadrowanie, ale wybór obiektywu nie jest tak ważny, jak inne aspekty, np. użycie statywu i natężenie ruchu. Zdjęcie po prostu musi być ostre. To wszystko”.

I to by było na tyle. Fotografowanie smug światła to doskonały sposób na to, aby nauczyć się kontrolować ekspozycję i używać fotografii do rejestrowania obiektów, które nie są widoczne gołym okiem. Nie trzeba też używać zaawansowanego sprzętu fotograficznego, a efekty mogą być imponujące. Piotr może to potwierdzić.

Autor: Marcus Hawkins

Produkty powiązane

Powiązane artykuły

Malowanie światłem w fotografii

Twórz niesamowite zdjęcia z wykorzystaniem źródeł światła i długiej ekspozycji.

Zdalne fotografowanie

Odkryj zalety zdalnego fotografowania we wszystkich rodzajach fotografii.

Czarno-białe zdjęcia z długą ekspozycją

Dowiedz się, jak Stephen McNally wykonuje mistyczne czarno-białe zdjęcia z długą ekspozycją.

Fotografowanie ruchomych obiektów

Dowiedz się, jak uchwycić ruch i nadać zdjęciom wrażenie ruchu.