Świt i zmrok to magiczne pory dnia. To chwile, w których festiwale ożywają, a nastrój miasta zmienia się i pojawiają się szanse dla fotografów. Jednak uchwycenie szczegółów przy słabym oświetleniu to wyzwanie, zwłaszcza jeśli używasz aparatu w smartfonie.
Przy słabym oświetleniu kreatywne tryby aparatu bezlusterkowego lub zaawansowanego aparatu kompaktowego pomagają w wykonywaniu wyostrzonych i szczegółowych zdjęć, które trudno byłoby uzyskać w inny sposób. Oto najważniejsze porady dotyczące robienia wspaniałych zdjęć przy słabym oświetleniu.
Siedem najważniejszych porad dotyczących fotografowania przy słabym oświetleniu
1. Użyj dużego otworu przysłony (niska liczba f), aby wpuścić jak najwięcej światła
Jeśli masz aparat z nastawami ręcznymi, możesz regulować przysłonę w trybie preselekcji przysłony (Av). Ustawienie przysłony to po prostu informacja dla aparatu, ile światła należy wpuścić. W warunkach słabego oświetlenia należy wpuścić do aparatu jak najwięcej światła, aby uzyskać dobrą ekspozycję i uchwycić szczegóły sceny. W tym celu należy użyć dużego otworu przysłony (niska liczba f). Jeśli zdjęcie jest nadal niedoświetlone (zbyt ciemne), użycie dłuższego czasu naświetlania zapewni większą ilość światła dzięki wydłużeniu czasu ekspozycji. Jednak zwiększa to ryzyko rozmycia obrazu. Kwestię zachowania ostrości zdjęć omawiamy w sekcji poniżej.
Ustawienie przysłony ma jednak wpływ nie tylko na ekspozycję. Duży otwór przesłony daje również małą głębię ostrości, co oznacza, że przy niskiej liczbie f tylko wąski wycinek sceny będzie wyostrzony. Może to być idealne rozwiązanie w przypadku portretów tworzonym przed świtem (wtedy przydaje się przyjemne rozmycie tła), ale jeśli chcesz uchwycić niuanse miejskiego pejzażu o zmierzchu, wówczas zastosowanie mniejszego otworu przysłony (wyższej liczby f) zapewni większą głębię ostrości i umożliwi wyostrzenie większej części sceny. Aby uzyskać dobrą ekspozycję, należy wtedy użyć dłuższego czasu naświetlania.
Oczywiście niektóre obiektywy mają szerszą (jaśniejszą) przysłonę. Doskonałe, kompaktowe opcje aparatów bezlusterkowych z systemu EOS R obejmują obiektywy Canon RF 24mm F1.8 MACRO IS STM oraz RF 16mm F2.8 STM do szerokokątnego fotografowania nocnych krajobrazów miejskich i innych scen w słabym świetle. Obiektyw Canon RF 50mm F1.8 STM zapewnia bardziej standardową perspektywę (podobną do widzianej ludzkim okiem) i idealnie sprawdza się w przypadku niepozowanych zdjęć ulicznych robionych nocą. Z kolei model RF 28-70mm F2.8 IS STM cechuje uniwersalnością standardowego obiektywu zmiennoogniskowego i przydaje się w różnych sytuacjach obejmujących słabe oświetlenie.
2. Zwiększ czułość ISO, aby zwiększyć czułość aparatu na światło
Jeśli pomimo użycia dużego otworu przysłony jasność zdjęcia jest niewystarczająca, warto zwiększyć czułość ISO. Przekłada się to na większą czułość matrycy na światło i jest przydatne w przypadku nocnych zdjęć bez lampy błyskowej. Im wyższa wartość ISO, tym wyższa czułość. Aparaty bezlusterkowe i zaawansowane aparaty kompaktowe firmy Canon mają większe matryce, dlatego robią lepsze zdjęcia przy wysokiej czułości ISO niż aparaty o mniejszych matrycach, np. aparaty w smartfonach.
Obrazy wygenerowane dzięki pełnoklatkowym matrycom CMOS w bezlusterkowych aparatach firmy Canon, takich jak EOS R8 i EOS R6 Mark II, cechują się wyjątkową jakością przy wysokiej wartości ISO i niewielkim lub zerowym poziomem zauważalnego szumu lub ziarnistości. Matryce w produkowanych przez firmę Canon aparatach APS-C – w tym modele EOS R7, EOS R10 i EOS R50 – są nieco mniejsze, ale też zapewniają szczegółowy obraz o wysokiej jakości i niskim poziomie szumów nawet przy bardzo wysokich ustawieniach ISO, dzięki czemu aparaty te idealnie nadają się do fotografowania z ręki w nocy.
3. Zadbaj o wyostrzenie obiektów
W przypadku fotografowania z ręki przy słabym oświetleniu zdjęcie może być rozmyte. Zazwyczaj dzieje się tak wtedy, gdy w celu uchwycenia większej ilości światła zastosowano dłuższy czas ekspozycji (dłuższy czas naświetlania). Oto kolejna zaleta zastosowania większej przysłony: im więcej światła wpada do obiektywu, tym krótszy czas naświetlania można ustawić. Jest to ważne, ponieważ krótszy czas naświetlania pozwala unieruchomić obiekt. Im szybciej porusza się obiekt, tym krótszego czasu naświetlania trzeba użyć, aby zapobiec rozmyciu. Przy dobrym oświetleniu zazwyczaj można fotografować stosunkowo nieruchome obiekty z czasem naświetlania około 1/50 s. Obiekty, które się poruszają, wymagają nieco krótszego czasu naświetlania – około 1/250 s, a w przypadku dynamicznego wydarzenia może być potrzebny czas 1/1000 s lub krótszy. W warunkach słabego oświetlenia wymagany jest krótszy czas naświetlania.
Tryb nocnej sceny w takich aparatach jak EOS R50 ułatwia fotografowanie z ręki w słabym świetle i w nocy poprzez rejestrowanie kilku zdjęć i łączenie ich w celu uzyskania jasnego obrazu bez rozmycia.
Oprócz ruchu obiektu należy uwzględnić drgania aparatu. Im większa ogniskowa, tym trudniej jest zapobiec drganiom aparatu podczas fotografowania z ręki. Ogólna zasada jest taka, że należy zacząć od wartości stanowiącej odwrotność ogniskowej, czyli w przypadku obiektywu 50 mm należy ustawić czas naświetlania równy 1/50 s lub krótszy, w przypadku obiektywu 600 mm – 1/600 s itd. Zastosowanie obiektywu z optycznym stabilizatorem obrazu (IS) umożliwia korzystanie z dłuższego czasu naświetlania bez uszczerbku dla ostrości obrazu.
Niektóre aparaty z systemu Canon EOS R – w tym EOS R7 i EOS R6 Mark II – mają wbudowany system stabilizacji obrazu (IBIS), który współpracuje z obiektywami wyposażonymi w stabilizator obrazu, co umożliwia robienie bardzo wyraźnych zdjęć z długim czasem naświetlania aparatem trzymanym w rękach. Drgania aparatu można ograniczyć, wykorzystując elementy otoczenia – można oprzeć się o ścianę lub umieścić aparat na stabilnej powierzchni. W miarę możliwości należy korzystać ze statywu, ponieważ bardzo ułatwia on pracę.
4. Wykorzystaj potencjał balansu bieli
Automatyczne ustawienie balansu bieli w aparatach firmy Canon zapewnia niezmiennie precyzyjne rezultaty podczas fotografowania przy świetle dziennym i daje dobre efekty podczas fotografowania przy słabym oświetleniu. Jednak zdjęciom robionym przy słabym oświetleniu można nadać wyjątkowy styl, korzystając z alternatywnych ustawień balansu bieli w celu stworzenia określonego nastroju.
Przykładowo podczas fotografowania w warunkach oświetlenia miejskiego o zmierzchu ustawienie Żarówki pozwala uzyskać bardziej neutralną temperaturę barwową w miejscach sztucznie oświetlonych, a ponadto zwiększa intensywność błękitu nieba. Jeśli chcesz podkreślić ciepło sztucznego oświetlenia, możesz również włączyć ustawienie balansu bieli dla światła dziennego.
Wszystkie aparaty z systemu Canon EOS R mogą rejestrować zdjęcia w formacie RAW. Dzięki temu ustawienie balansu bieli podczas można zmienić lub dostosować w preferowanym oprogramowaniu do przetwarzania obrazów RAW, np. w zaawansowanym, bezpłatnym oprogramowaniu Digital Photo Professional firmy Canon.
5. Efekty świetlne
Nocnym zdjęciom można nadać dynamiczny charakter, tworząc smugi światła, wykorzystując wszelkie źródła światła – od tylnych świateł poruszających się pojazdów po oświetlone neonami atrakcje wesołego miasteczka. Aby ukazać ruch światła na zdjęciu, trzeba użyć długiego czasu naświetlania. Mówimy tu o co najmniej kilku sekundach, przy czym aparat należy umieścić na statywie lub stabilnej powierzchni. Eksperymentuj z różnymi ustawieniami czasu ekspozycji. Użyj samowyzwalacza lub funkcji zdalnego rejestrowania obrazu, aby zapobiec drganiom aparatu przy naciskaniu spustu migawki. Wszystkie aparaty z systemu Canon EOS R obsługują łączność Wi-Fi, która umożliwia zmianę ustawień i wyzwalanie migawki za pomocą smartfona z aplikacją Canon Camera Connect.
6. Wypróbuj tryb serii zdjęć
Tryb serii zdjęć pozwala zarejestrować szybką sekwencję obrazów w ciągu ułamków sekundy. To przydatne rozwiązanie podczas fotografowania ruchomego obiektu lub dynamicznego wydarzenia trwającego ułamek sekundy. Jeśli aparat ma ten tryb, warto go włączyć i wypróbować. Zwiększy on szansę na zarejestrowanie doskonałego zdjęcia dynamicznych wydarzeń przy słabym oświetleniu.
7. Najlepsze aparaty do fotografowania przy słabym oświetleniu
Canon EOS R6 Mark II
Doskonały pełnoklatkowy aparat bezlusterkowy do fotografowania przy słabym oświetleniu
- Bardzo skuteczny stabilizator obrazu w korpusie (IBIS)
- Najlepszy w swojej klasie autofokus działa w niemal całkowitej ciemności
- Imponująca jakość obrazu przy wysokiej czułości ISO
Canon EOS R8
Zaawansowany, niedrogi aparat bezlusterkowy z matrycą pełnoklatkową
- Pełnoklatkowa matryca tworzy obrazy o doskonałej jakości przy słabym oświetleniu
- Zaawansowane działanie autofokusa przy słabym oświetleniu
Canon EOS R50
Lekki aparat bezlusterkowy, idealny dla rozwijających się twórców treści
- Kompaktowy aparat bezlusterkowy z imponującymi możliwościami pracy w słabym świetle
- Matryca APS-C o dużej czułości ISO, idealna dla początkujących fotografów i vlogerów
Canon EOS R10
Wszechstronny aparat bezlusterkowy z matrycą APS-C
- Umożliwia twórczą pracę, ma kompaktową obudowę i sprawdza się w fotografii ulicznej przy słabym oświetleniu
- Doskonała jakość obrazu dzięki zaawansowanemu autofokusowi
Canon PowerShot SX740 HS LITE EDITION
Mały i elegancki, a przy tym wydajny
- Duży, 40-krotny zoom optyczny i niesamowita rozdzielczość filmów (4K)
- Mały, ale z wysokiej jakości matrycą CMOS 20,3 MP
- Procesor obrazu DIGIC 8 do rejestrowania obrazu w wysokiej rozdzielczości
- Wiele trybów fotografowania nocnego, w tym zdjęcia nocne z ręki
Canon PowerShot V10
Kompaktowy aparat do vlogowania z możliwością skutecznej pracy przy słabym oświetleniu
- Przeznaczony dla vlogerów, z wbudowaną podstawką zapewniającą stabilność w środowiskach ze słabym oświetleniem
- Nagrywa jasny, stabilny materiał filmowy w słabym świetle
Autorzy: Matthew Richards i John Marshall