Stabilizator obrazu
Trzeba też pamiętać o tym, że podczas robienia zdjęć portretowych nie zawsze można używać statywu, a czasami świadomie nie chcemy tego robić. Tu z pomocą przychodzi stabilizacja obrazu. Takie obiektywy jak Canon RF 35mm F1.8 MACRO IS STM, RF 85mm F2 MACRO IS STM i RF 24-105mm F4-7.1 IS STM mają funkcję stabilizacji obrazu, dzięki czemu umożliwiają robienie wyraźnych zdjęć aparatem trzymanym w dłoniach. Udoskonalona stabilizacja pozwala wydłużyć czas naświetlania, a tym samym wpuścić do aparatu jak największą ilość światła. Dzięki temu można fotografować w różnych warunkach oświetleniowych. Efekt jest spotęgowany, gdy sparujemy stabilizowany obiektyw z aparatem mającym funkcję stabilizacji obrazu w korpusie (IBIS), takim jak model Canon EOS R6 (w tym przypadku mamy stabilizację na poziomie 8 jednostek).
Wymiary i masa
Warto także wziąć pod uwagę wymiary, masę i wszechstronność. W przypadku fotografów portretowych, którzy chcą pracować dynamicznie lub używać obiektywów do obsługi wielu gatunków fotografii, doskonałym rozwiązaniem jest mały, lekki obiektyw. Modele Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM są niezwykle małymi obiektywami, dzięki czemu stanowią doskonałe uzupełnienie zestawu sprzętowego fotografów robiących uliczne zdjęcia portretowe. Dzięki maksymalnej przysłonie na poziomie f/1,8, która umożliwia atrakcyjne rozmycie tła i swobodę w kontekście głębi ostrości, można wykorzystać ich potencjał w odniesieniu do klasycznych portretów. Jednak maksymalną wszechstronność zapewni model Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM. Dzięki szerokiemu zakresowi ogniskowej ten model jest idealnym uniwersalnym obiektywem do codziennego użytku. Doskonale nadaje się do niemal wszystkich rodzajów fotografii – od ultraszerokokątnych zdjęć architektonicznych (24 mm) po portrety studyjne (85 mm) i zdjęcia głowy w trybie teleobiektywu (105 mm).
Maksymalna przysłona
Kolejnym kluczowym czynnikiem przy wyborze obiektywu do wykonywania portretów jest jego maksymalna przysłona. Wartość przysłony odnosi się do wielkości dostępnego w obiektywie otworu, przez który światło pada na matrycę aparatu.
Każdy obiektyw ma oznaczenie przysłony, np. f/2,8 lub f/4. W przypadku niektórych obiektywów zmiennoogniskowych dostępne są wartości przysłony uzależnione od wybranej ogniskowej. W ich przypadku mamy oznaczenie zakresu, np. f/4–7,1. Inne obiektywy zmiennoogniskowe, w tym modele Canon RF 24-105mm F4L IS USM i RF 24-70mm F2.8L IS USM, mają stałą maksymalną przysłonę, co zapewnia spójną ekspozycję w całym zakresie ogniskowej. Te odporne na warunki pogodowe i mające stałą maksymalną przysłoną obiektywy z serii L doskonale nadają się dla fotografów, którzy chcą przejść z modelu RF 24-105mm F4-7.1 IS STM na bardziej zaawansowane rozwiązanie lub szukają profesjonalnego obiektywu.