PRZYRODA

Fotografia przyrodnicza: profesjonalista i hobbysta testują obiektyw Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM

Fotograf przyrodniczy Guy Edwardes łączy siły z entuzjastą fotografii Pete'em Lau, aby podzielić się najlepszymi wskazówkami dotyczącymi fotografowania dzikiej przyrody przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.
Puszczyk mszarny o uderzających żółtych oczach patrzy wprost w aparat na zdjęciu zrobionym przez Guya Edwardesa przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Dzika przyroda jest wyjątkowym gatunkiem fotografii – każda chwila jest szansą na uchwycenie czegoś niezwykłego, ale jej prawdziwe piękno polega na tym, że jest otwarta dla każdego. Pete Lau, były strażak, który stał się pełnym pasji entuzjastą fotografii, udowodnił to podczas indywidualnej sesji fotografii przyrodniczej pod okiem profesjonalnego fotografa przyrody i krajobrazów Guya Edwardesa w Hawk Conservancy Trust w Hampshire w Wielkiej Brytanii.

Pete i Guy jako jedni z pierwszych korzystali z obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, lekkiego superteleobiektywu o ogniskowej do 800 mm, który idealnie nadaje się do fotografowania zwierząt i ptaków z dowolnej pozycji i bez zakłócania ich spokoju. Przeznaczony dla zaawansowanych hobbystów ma zakres przysłony f/6.3–9, 5,5-stopniowy optyczny stabilizator obrazu i błyskawiczny autofokus, który zapewnia czysty i wyraźny obraz niezależnie od tego, jak ulotna jest chwila. Obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM jest odporny na zmienne warunki pogodowe, a odporność na kurz i wilgoć jest porównywalna z profesjonalnymi obiektywami serii L firmy Canon. Ma również białą powłokę odblaskową, która zapewnia niezawodne działanie układu optycznego podczas fotografowania w upalne dni.

– Zasięg tego obiektywu jest niesamowity – mówi Pete, który wcześniej do fotografowania odległych obiektów używał obiektywów Canon RF 100-500mm F4.5-7.1L IS USM i RF 800mm F11 IS STM. – Zakres od 200 do 800 mm jest po prostu niewiarygodny, a możliwość używania tylko jednego obiektywu do fotografowania obiektu, który może znajdować się w odległości zaledwie kilku metrów, a po chwili nawet 40 metrów, daje mi o wiele większą elastyczność niż korzystanie z dwóch wymiennych obiektywów. Obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM zapewnia niezrównane rezultaty, wyjątkowe możliwości i dobry stosunek jakości do ceny – wyjaśnia.

Portret Pete’a Lau, hobbysty-fotografa dzikiej przyrody.

Pete Lau

Pete jest sparaliżowany od klatki piersiowej w dół po wypadku na rowerze górskim, do którego doszło w 2014 roku. Obecnie porusza się na wózku inwalidzkim. Pomimo ciągłego bólu odkrył pasję do fotografii przyrodniczej i obecnie prowadzi stronę internetową, która zawiera porady dotyczące dostępu do naturalnego świata dla osób korzystających z urządzeń ułatwiających poruszanie się.

– Ciężar, a raczej jego brak, była pierwszą niespodzianką związaną z obiektywem RF 200-800mm F6.3-9 IS USM – dodaje Guy. – Obiektyw jest stosunkowo niewielki i wyjątkowo lekki jak na taką ogniskową. Fakt, że fotografuje z przysłoną do f/9 jest rozsądnym kompromisem w zakresie rodzaju zdjęcia, które można zrobić w zamian za ograniczenie masy i rozmiaru – mówi.

Guy zdecydował się połączyć obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM z aparatem Canon EOS R5, a Pete dodał obiektyw do aparatu EOS R7. Guy i Pete dzielą się swoimi doświadczeniami w zakresie fotografowania cudów przyrody – i choć w tym przypadku użyli obiektywu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM do fotografowania ptaków drapieżnych, wnioski, którymi się tutaj dzielą, można zastosować do wszystkich zwierząt.

Portret fotografa krajobrazu i przyrody Guya Edwardesa.

Guy Edwardes

Guy od blisko 30 lat pracuje jako fotograf krajobrazu i przyrody. Przede wszystkim fotografuje przyrodę i dzikie miejsca w Wielkiej Brytanii, ale prowadzi również warsztaty na całym świecie i dostarczył tysiące obrazów do bibliotek zdjęć.

1. Fotografuj na poziomie oczu zwierzęcia

Stojący w trawie raróg górski stroszy skrzydła na zdjęciu zrobionym przez Pete'a Lau przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Pete nie jest w stanie stanąć, klęknąć ani zejść z wózka inwalidzkiego, więc panowie musieli opracować kreatywny sposób fotografowania ptaków na ziemi, takich jak ten raróg. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 800 mm, 1/1600 s, f/9 i ISO 1600. © Pete Lau

Aparat Canon z przymocowanym obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM trzymany nisko nad ziemią przez osobę na wózku inwalidzkim.

– Guy zaproponował, abym odchylił ekran dotykowy aparatu Canon EOS R7 i włączył tryb Live View – wyjaśnia Pete. – Ostrożnie umieściłem aparat nad ziemię, jednocześnie obsługując go drugą ręką. Gdy ekran dotykowy był skierowany w górę na mnie, zdołałem zrobić zdjęcie – mówi.

Guy woli fotografować zwierzęta na poziomie ich oczu. – Jeśli obiekt znajduje się na trawie, piasku lub wodzie, kładę się na ziemi lub fotografuję z jak najmniejszego pułapu – wyjaśnia. – Na pierwszym planie uzyskuję ładną dyfuzję, a tło znacznie szybciej staje się rozmyte. Nawet niewielka regulacja o 15–30 cm może mieć ogromny wpływ na wygląd obrazu. Ponadto podczas fotografowania ptaków drapieżnych można ukryć uwięź [przymocowaną do nóg ptaka] – dodaje Guy.

W przypadku Pete'a ułożenie się na ziemi, nawet z pomocą Guya, nie wchodziło w grę. Na szczęście duet znalazł rozwiązanie – dzięki odchylanemu ekranowi dotykowemu aparatu Canon EOS R7. – Trzymanie aparatu z boku wózka inwalidzkiego i korzystanie z ekranu umożliwiło Pete’owi fotografowanie z małej wysokości – mówi Guy. – Dzięki temu mógł ustawić aparat około 30 cm nad ziemią, co całkowicie zmieniło jego zdjęcia – dodaje.

Pete, który od kilku lat jest zapalonym hobbystą, mówi, że nie jest to rzecz, którą robiłby w normalnych warunkach. – To wspaniałe rozwiązanie, ponieważ zapewniło mi o wiele większą elastyczność – mówi.

2. Zmień perspektywę, aby znaleźć lepsze tło

Na polanie otoczonej drzewami dwaj fotografowie, jeden z nich na wózku inwalidzkim, korzystają z aparatów fotograficznych firmy Canon z zamocowanym obiektywem RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Model RF 200-800mm F6.3-9 IS USM jest niezwykle wszechstronny, a jego niewielkie rozmiary i masa sprawiają, że nadaje się nie tylko dla początkujących i hobbystów, ale także dla osób z problemami z mobilnością, takich jak Pete.

Puszczyk mszarny siedzący na gałęzi patrzy wprost w aparat na zdjęciu zrobionym przez Guya Edwardesa przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

– Aby uzyskać interesujące tło, nie trzeba się zbytnio przemieszczać – mówi Guy. – Pete właśnie przesunął wózek inwalidzki o kilka centymetrów w bok i to wystarczyło, aby zmienić tło i uzyskać dobre ujęcie – wyjaśnia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 600 mm, 1/640 s, f/8 i ISO 3200. © Guy Edwardes

– Nawet jeśli masz naprawdę świetny obiekt, taki jak sowa, czasami to nie wystarczy. Trzeba myśleć o tle – mówi Guy, wyjaśniając, że nawet niewielki ruch może mieć duże znaczenie. – Zasięg obiektywu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM na poziomie 800 mm zapewnia bardzo wąskie pole widzenia, dlatego wystarczy lekko przesunąć ciało, aby całkowicie zmienić tło – mówi.

Pete był mile zaskoczony, że niewielkie przesunięcie pozycji wózka inwalidzkiego pozwoliło mu wyraźnie poprawić kompozycję ujęć. – Myślałem, że konieczne będą poważne przesunięcia, ale okazało się inaczej – mówi. – Początkowo robiłem zdjęcia z zaśmieconymi tłami, gałązkami wystającymi tu i tam, ale przesunięcie o kilka centymetrów w lewo lub w prawo miało duże znaczenie – podkreśla.

3. Korzystaj z najdłuższego możliwego zasięgu

Orzeł plamisty sfotografowany w trakcie lotu na rozmytym tle. Zdjęcie zrobione przez Guya Edwardesa przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

– Im dłuższa ogniskowa, tym szybciej tło i elementy pierwszego planu tracą ostrość, a fotografowany obiekt pozostaje wyostrzony – mówi Guy. – Im dalej jesteś od obiektów, tym mniejsza szansa na to, że je spłoszysz – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 455 mm, 1/2500 s, f/8 i ISO 1000. © Guy Edwardes

Karakara czubata sfotografowana w trakcie lotu na rozmytym tle. Zdjęcie zrobione przez Pete'a Lau przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM o zakresie ogniskowej od 200 do 800 mm to idealny wybór dla fotografów poszukujących wielofunkcyjnego obiektywu do fotografowania dzikiej przyrody. – Jako hobbysta nie mogę pozwolić sobie na koszty zakupu specjalnych obiektywów 500, 600 i 800 mm – mówi Pete. – Obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM zapewnia mi elastyczny zakres i możliwość wykonywania zdjęć, jakie wcześniej były nieosiągalne – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 742 mm, 1/8000 s, f/9 i ISO 1250. © Pete Lau

Guy często używa obiektywu Canon RF 600mm F4L IS USM z konwerterem Canon Extender RF 1.4x do fotografowania dzikiej przyrody, ale zasięg 800 mm obiektywu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM zrobił na nim ogromne wrażenie. – Jeśli chodzi o ustawianie ostrości, obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM doskonale radził sobie ze śledzeniem nawet przy słabym oświetleniu – mówi. – Dużą zaletą fotografowania z takiej odległości jest również szybszy autofokus. Wyobraź sobie, że fotografujesz ptaka lecącego w twoją stronę, używając obiektywu 800 mm. Będzie on daleko od ciebie, a autofokus musi tylko przesuwać się nieznacznie, aby go śledzić. Aby uzyskać obraz ptaka o tym samym rozmiarze w kadrze przy użyciu obiektywu 300 mm, trzeba by być o wiele bliżej obiektu. Oznacza to, że element w obiektywie musi poruszać się dalej i szybciej, aby utrzymać ostrość. W istocie im dłuższa ogniskowa, tym łatwiej jest pracować z ostrością, i tym skuteczniejsza jest ta praca – mówi.

Ogniskowa 800 mm obiektywu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM również przyniosła dodatkowe korzyści Pete'owi. – Największą frustracją, jaką odczuwam, jest brak możliwości zbliżenia się do obiektów – przyznaje. – Jeśli jestem na ścieżce lub torze, jestem fizycznie ograniczony do tej przestrzeni. Jeśli zjadę z toru, istnieje szansa, że mogę wypaść z wózka, więc możliwość korzystania z takiego zakresu ogniskowych jest niesamowita. Mogę być bliżej niż kiedykolwiek wcześniej – dodaje.

Połączenie obiektywu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM z aparatem z matrycą APS-C, takim jak EOS R7 jest szczególnie korzystne, ponieważ mniejsza matryca skutecznie kadruje obraz, zwiększając zasięg obiektywu. Na końcu zakresu ogniskowej 800 mm matryca APS-C zapewnia takie samo pole widzenia jak w przypadku fotografowania z teleobiektywem 1280 mm w aparacie pełnoklatkowym.

Guy dodaje, że kolejną wspaniałą rzeczą w obiektywie jest jego zakres zoomu. – Jeśli próbujesz znaleźć ptaka na niebie z pełnym przybliżeniem 800 mm, będzie to bardzo trudne – wyjaśnia. – Rozpocznij od powiększenia obiektywu do 300 lub 400 mm, aby znaleźć obiekt, a następnie przybliż go do 800 mm, aby uzyskać zdjęcie wypełniające kadr – dodaje.

4. Fotografuj z ręki, aby mieć większą elastyczność

Fotograf Guy Edwardes trzyma aparat firmy Canon z zamocowanym obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Guy twierdzi, że podczas trzymania długiego obiektywu, takiego jak Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM, bardzo ważne jest ułożenie dłoni. Aby uzyskać maksymalną elastyczność, zaleca chwycenie obiektywu jak najdalej, podtrzymując go dłonią od dołu, z palcami wysuniętymi do przodu w celu regulowania pierścienia zoomu.

Peter Lau trzyma aparat Canon z dołączonym obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Guy i Pete byli mile zaskoczeni kompaktowym rozmiarem obiektywu RF 200-800mm F6.3-9 IS USM. – Zwykle nie byłbym w stanie wziąć obiektywu o ogniskowej 800 mm, ponieważ jest on zbyt duży i ciężki, ale obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM jest niewiarygodnie lekki – mówi Pete.

Guy zaleca pozostawienie statywu w domu, jeśli chcesz fotografować szybko poruszające się stworzenia. – Fotografowanie z ręki zapewnia elastyczność, jeśli musisz szybko poruszać się lub fotografować w różnych miejscach – wyjaśnia. – Jedynym problemem jest fotografowanie z użyciem ciężkiego teleobiektywu – nie można utrzymać takiego ciężaru przez długi czas – mówi.

Pete zwykle stabilizuje zdjęcia za pomocą monopodu, który pomaga mu również w utrzymaniu masy jego sprzętu. Guy pokazał mu nową technikę. – Jeśli oprę łokcie na brzuchu, daje mi to o wiele większą elastyczność podczas śledzenia poruszającego się obiektu. Z monopodem jestem ograniczony do tego poziomu – mówi. – Obiektyw RF 200-800mm F6.3-9 IS USM jest tak lekki, że mogę nim manewrować jedną ręką, podczas gdy w przypadku niektórych obiektywów czuję się, jakbym podnosił ciężary na siłowni.

Konstrukcja jest również bardzo dobrze przemyślana – dodaje. – Mogę dostać się do wszystkiego palcem i kciukiem, a superteleobiektyw jest ładny i kompaktowy – wyjaśnia.

5. Naucz się rejestrować dynamiczny ruch

Puchacz mleczny zarejestrowany w trakcie lotu na zdjęciu wykonanym przez Pete'a Lau przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

Pete mógł zrobić to zdjęcie puchacza mlecznego w locie dzięki krótkiemu czasowi naświetlania. – To jedyny ptak z rzędu sów, który ma różowe powieki – mówi. – Kontury na skrzydłach pomagają mu zmienić pozycję i kierunek lotu, co obserwowało się niesamowicie i oznaczało, że byłem szczególnie wdzięczny za dostępny w aparacie EOS R7 system AF z funkcją wykrywania oczu zwierząt, który działał bardzo dobrze – dodaje Pete. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 200 mm, 1/2700 s, f/6.3 i ISO 100. © Pete Lau

Płomykówka rozkłada skrzydła w trakcie lotu na zdjęciu zrobionym przez Guya Edwardesa przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

5,5-stopniowy optyczny stabilizator obrazu w obiektywie RF 200-800mm F6.3-9 IS USM współpracuje ze stabilizatorem obrazu w korpusie aparatu EOS R7, zapewniając nawet 7,5-stopniową stabilizację, która umożliwia szybkie reagowanie i rejestrowanie zdjęć ptaków w locie bez drgań nawet podczas fotografowania z ręki. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 481 mm, 1/4000 s, f/8 i ISO 800. © Guy Edwardes

Podczas fotografowania dzikiej przyrody Guy zaleca użycie krótkiego czasu naświetlania. – Fotografuj z szybkością 1/2500 s lub większą, nawet jeśli jest to ptak na gałęzi. – Jeśli nagle ucieknie, będziesz gotowy – mówi.

Krótki czas naświetlania nie tylko pozwoli uchwycić zwierzę w ruchu, ale Pete wyjaśnia także, że pomaga to skompensować jego ruchy. – Z natury rzeczy jestem dość niestabilny – wyjaśnia. – Od klatki piersiowej w dół nie mam żadnej kontroli nad tym, co robi moje ciało, więc często pojawiają się drgania aparatu. Skrócenie czasu naświetlania migawki kompensuje zarówno ptaka, jak i mnie. Optyczny stabilizator obrazu w obiektywie RF 200-800mm F6.3-9 IS USM jest fenomenalny. To przełomowe rozwiązanie dla osób takich jak ja, które są niepełnosprawne – mówi.

Guy mówi, że do zapewnienia krótkiego czasu pracował z czułością ISO 6400, zwłaszcza w zacienionych lasach, gdzie poziom światła był niski. – Wydaje mi się, że ludzie zbyt mocno martwią się o wysoki poziom ISO i szumy – mówi. – Wolałbym mieć ostry i wyraźny obraz z odrobiną szumów, z którymi mogę sobie poradzić później, korzystając z oprogramowania, niż przegapić ujęcie – przyznaje. Ponadto wysoka czułość ISO i technologie redukcji szumów w nowoczesnych aparatach pozwalają uzyskać czystszy obraz przy wyższych czułościach ISO, niż można się spodziewać.

Portret bielika amerykańskiego z otwartym dziobem, zrobiony z bliska przez Pete'a Lau przy użyciu obiektywu Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM.

– Ten ogromny bielik znajdował się w zamknięciu, ale blisko ogrodzenia, więc zdecydowałem się na portret, aby zobaczyć, jak obiektyw uchwyci szczegóły – wyjaśnia Pete. – Wyniki mówią same za siebie, podobnie jak kolory – dodaje. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R7 z obiektywem Canon RF 200-800mm F6.3-9 IS USM; 338 mm, 1/400 s, f/8 i ISO 100. © Pete Lau

Niezależnie od tego, czy fotografujesz ptaki czy inne zwierzęta, techniki Guya, doświadczenia Pete'a i obiektyw, taki jak RF 200-800mm F6.3-9 IS USM firmy Canon z uniwersalnym zakresem zoomu i imponującymi możliwościami, pomoże Ci zbliżyć się do rejestrowania piękna nieokiełznanej przyrody. – Po prostu spróbuj – mówi Pete. – Każdy może to zrobić. Wyjdź na zewnątrz i przekonaj się, co możesz zrobić – dodaje.


Autorka: Natalie Denton

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Wskazówki dotyczące fotografowania dzikiej przyrody

    Profesjonalna fotografka Dani Connor udziela najlepszych porad ułatwiających odniesienie sukcesu w branży młodemu, ambitnemu fotografowi dzikiej przyrody.

  • PRZYRODA

    Jak fotografować ptaki

    Fotografowanie ptaków – wskazówki i najlepszy zestaw dla początkujących.

  • FOTOGRAFIA PRZYRODNICZA

    Najlepsze obiektywy do fotografowania dzikiej przyrody

    Te obiektywy zmienno- i stałoogniskowe pozwalają rejestrować zachwycające obrazy dzikich zwierząt i ptaków.

  • PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

    Wybór obiektywu

    Przedstawiamy niezbędne informacje o obiektywach – od rodzajów obiektywów po funkcje, na które warto zwrócić uwagę.