FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

Wskazówki dotyczące lepszego fotografowania pejzaży morskich

Ruszasz na plażę tego lata lub planujesz wyprawę nad morze poza sezonem? Nasze wskazówki dotyczące fotografowania nadmorskich krajobrazów pomogą Ci zrobić wspaniałe zdjęcia o każdej porze roku i w każdych warunkach.
Zdjęcie HDR wykonane przez Erika Colombo przedstawiające słońce na horyzoncie wzburzonego morza rozbijającego się o skały na pierwszym planie w ciepłych wieczornych kolorach nieba.

Nie bez powodu fotografowanie wybrzeża jest tak popularnym rodzajem fotografii krajobrazowej. Dzięki uderzającemu kontrastowi brzegu i morza, kształtom tworzonym przez światło odbijające się od wody i często spektakularnym zmianom warunków pogodowych pejzaże morskie są szczególnie atrakcyjne.

Włoski fotograf i nauczyciel fotografii Erik Colombo uwielbia fotografować morskie pejzaże. Opisuje siebie jako „kompleksowego fotografa”, który pracował w każdym gatunku fotografii, od ślubów po modę i komercyjne wideo, ale jego wielką pasją jest fotografia krajobrazowa i przyrodnicza. Wiele podróżował, aby fotografować „najdziksze i najbardziej kultowe krajobrazy naszej pięknej planety, od gór po oceany, od lodowców po wulkany”. Poświęca również wiele czasu na dzielenie się swoimi umiejętnościami i spostrzeżeniami podczas kursów, warsztatów terenowych i wycieczek fotograficznych.

Rozmawiamy z Erikiem, aby uzyskać jego wskazówki dotyczące skutecznego fotografowania pejzaży morskich. Przedstawiamy też najlepsze aparaty i obiektywy Canon do fotografowania plaż i przybrzeżnych krajobrazów.

Zdjęcie Erika Colombo przedstawiające zakrzywiony klif z pojedynczą muszlą na skałach na pierwszym planie i smugami chmur na wieczornym niebie w tle.

Niezależnie od tego, czy lokalizacja jest egzotyczna czy dobrze znana, Erik zaleca szukanie nietypowych perspektyw. Zaleca jednak również stosowanie wszystkich ugruntowanych technik kompozycji – uwzględnienie linii wiodących oraz zapewnienie czegoś przyciągającego wzrok na pierwszym planie, w środku i w tle. Złożony obraz pięciu zdjęć wykonanych aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

Zdjęcie Erika Colombo przedstawiające skaliste zbocze z naturalnym łukiem. Fale wirujące nad skałami na pierwszym planie zostały rozmyte dzięki długiemu czasowi naświetlania.

Nawet przy względnie dobrej pogodzie sprzęt może być narażony na działanie morskiej bryzy. Aparaty i obiektywy mają różne poziomy odporności na warunki pogodowe, ale mimo to Erik regularnie używa osłon przeciwdeszczowych i mówi, że „jedną z najważniejszych rzeczy jest zakup dobrego plecaka, który ochroni obiektywy przed wodą”. Dobrym pomysłem jest również zakup osłony obiektywu, aby chronić soczewki przed kroplami. Złożony obraz trzech zdjęć wykonanych aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM. © Erik Colombo

1. Jak robić spektakularne zdjęcia pejzaży morskich

Kompozycja jest najważniejszą rzeczą w fotografii, a szczególnie w morskich pejzażach” – mówi Erik. Radzi spędzić trochę czasu w danym miejscu przed zrobieniem jakichkolwiek zdjęć. „Poznawanie okolicy bez aparatu bardzo pomaga” – mówi. „Aparat wyjmuję z plecaka dopiero po spędzeniu 20–30 minut na poznawaniu danego miejsca”.

Otwarte morze może być hipnotyzujące w prawdziwym życiu, ale nieruchome zdjęcie nie uchwyci jego dynamiki. Poszukaj cech wybrzeża morskiego, aby stworzyć kompozycje z klasycznymi elementami, takimi jak punkty zainteresowania widziane z różnych odległości, asymetryczne kadrowanie i linie wiodące. „Skały to idealne obiekty do tworzenia dynamicznej kompozycji” – mówi Erik – „a kwiaty mogą stworzyć duży kontrast ciepłych kolorów do zimnych kolorów morza”.

W pejzażach morskich równy horyzont może zdecydować o efekcie zdjęcia. Wiele aparatów ma elektroniczną poziomicę, którą można nakładać na obraz w wizjerze lub na tylnym ekranie, aby dbać o wypoziomowanie horyzontu. W aparacie EOS R7 wprowadzono funkcję automatycznego poziomowania, która wykorzystuje stabilizator obrazu w korpusie (IBIS) w celu wypoziomowania lekko przechylonego horyzontu, aby zapewnić doskonałe zdjęcia.

Erik radzi, aby niezależnie od używanego aparatu włączyć też funkcję siatki, która ułatwi poziomowanie ujęć, tworzenie klasycznych kompozycji, takich jak reguła trójpodziału, i wyrównywanie ukośnych elementów obrazu.

Na złożonym obrazie HDR autorstwa Erika Colombo fale wpadają na skały rozmyte dzięki długiemu czasowi naświetlania. Ciemnoszare chmury zasłaniają słońce na niebie.

Kompozycja pionowa może podkreślać kontrast między morzem a niebem. Ustawienie aparatu w trybie HDR (jeśli jest dostępny) umożliwi uchwycenie obu, ale nie martw się, jeśli Twój aparat nie ma tej funkcji. Ze swoim aparatem na statywie Erik często wykonuje kilka ujęć z różnymi ustawieniami, aby jak najlepiej uchwycić różne części sceny, a następnie stosuje techniki komponowania, aby połączyć wiele ujęć w jedno zdjęcie. Ten obraz składa się z trzech zdjęć wykonanych aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM; 16 mm, od 1/15 s w przypadku pierwszego planu do 1/125 s w przypadku chmur, f/13 i ISO 100. © Erik Colombo

Na zdjęciu Erika Colombo zorza polarna mieni się na niebie. Jej kolory odbijają się w lodowatym morzu. Ląd stanowi ciemną linię na horyzoncie.

To, co dzieje się na niebie, może być równie spektakularne jak morze – niezależnie od tego, czy jest to zorza polarna czy tylko burzowe chmury. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 15-35mm F2.8L IS USM; 15 mm, 15 s, f/11 i ISO 100. © Erik Colombo

2. Pionowe zdjęcia pejzaży morskich

W dzisiejszych czasach fotografowanie w pionie jest równie ważne jak fotografowanie w poziomie, nawet w przypadku krajobrazów. Tworzenie obrazów, które dobrze sprawdzają się na różnych platformach mediów społecznościowych, jest kluczową częścią pracy wielu fotografów, ale jest to także okazja do wyboru interesujących szczegółów, które mogą nie być tak oczywiste na ujęciach poziomych.

„Uwielbiam kompozycje pionowe” – mówi Erik. „Są bardziej interesujące i mniej chaotyczne niż kompozycje poziome. W przypadku takich ujęć poszukiwanie dobrego pierwszego planu w zbliżeniu ma kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciekawego i unikatowego zdjęcia”.

3. Kiedy jest najlepszy czas na fotografowanie pejzaży morskich?

Ta sama scena może wyglądać zupełnie inaczej, ponieważ intensywność, kierunek i kolor światła zmieniają się w ciągu dnia. Nie ma czegoś takiego jak „właściwy moment”, ale wczesny poranek i późny wieczór („złota godzina”) oraz okres poprzedzający tę pierwszą porę i następujący po tej drugiej porze („błękitna godzina”) umożliwiają uzyskanie ciekawszych kolorów niż wtedy, gdy słońce jest w zenicie.

Jeśli fotografujesz wcześnie rano lub późno w ciągu dnia, możesz uchwycić bardzo efektowne krajobrazy morskie z sylwetkami ludzi, drzew i innych elementów krajobrazu lub sztucznych konstrukcji. Aby jednak uzyskać największy zakres szczegółów i większą elastyczność twórczą, możesz zastosować takie samo podejście, jak w przypadku innych fotografii przy słabym oświetleniu – użyj szerokiej przysłony (niskiej liczby f), aby wpuścić jak najwięcej światła, zwiększ ustawienie ISO i wybierz aparat zaprojektowany z myślą o skutecznej pracy w słabym świetle, np. model z serii EOS R firmy Canon.

Wyzwaniem są jednak często bardzo jasne warunki, na przykład blask słońca w zenicie, a nie słabe oświetlenie. W tym celu model EOS R50 i inne aparaty Canon mają takie funkcje jak inteligentny tryb ujęć i tryby HDR (High Dynamic Range), które idealnie nadają się do fotografowania w warunkach wysokiego kontrastu z jasnymi odbiciami światła, które często występują na plaży.

Złożony obraz HDR autorstwa Erika Colombo przedstawiające zachodzące słońce widziane przez naturalny łuk. Na pierwszym planie morze i skaliste wybrzeże.

Fotografowanie podczas „złotej godziny” (godziny tuż po wschodzie i tuż przed zachodem słońca) jest świetnym pomysłem na pejzaże morskie, ponieważ ciepłe kolory i niskie słońce tworzą klasycznie piękne warunki oświetleniowe. Złożony obraz HDR składający się z pięciu zdjęć wykonanych aparatem Canon EOS 5D Mark IV z obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM; 16 mm, od 0,3 s w przypadku pierwszego planu do 1/160 s w przypadku rozbłysku słońca, f/11 i ISO 100. © Erik Colombo

4. Ustawienia aparatu umożliwiające lepsze fotografowanie pejzaży morskich

Jeśli nie możesz uniknąć fotografowania w jasnym świetle w środku dnia, Erik zaleca użycie filtra szarego (ND), aby zmniejszyć ilość światła wpadającego do aparatu. Sam lubi korzystać z mocnego 10-stopniowego filtra ND1000. „Pozwala to zmniejszyć ilość światła i fotografować z długą ekspozycją w celu uzyskania efektu rozmycia ruchu fal morskich” – mówi.

Erik lubi tę technikę, ponieważ stworzenie wrażenia ruchu w pejzażu morskim może zwiększyć atrakcyjność ujęcia, które w przeciwnym razie byłoby co najwyżej przeciętne. Dwa kluczowe obszary, na których należy się skupić, to morze i niebo. Poruszają się one stosunkowo wolno. Uchwycenie wrażenia ich ruchu (zamiast unieruchomienia kadru) wymaga długiego czasu naświetlania i podparcia aparatu, zazwyczaj na statywie.

Ustawienie niskiej czułości ISO i małej przysłony (duża liczba f) umożliwia wydłużenie czasu naświetlania. Aby zapobiec drganiom aparatu podczas naciskania spustu migawki, można zdalnie sterować aparatem za pomocą aplikacji Canon Camera Connect. Spróbuj zrobić zdjęcie z długą ekspozycją wynoszącą co najmniej 10 sekund, aby zobaczyć, jak poruszające się chmury i woda płynąca po plaży rozmywają się w jedwabiście gładką warstwę koloru. Możesz też bardzo mocno skrócić czas naświetlania, aby uchwycić pojedyncze krople rozbijających się fal.

5. Głębia ostrości na zdjęciach pejzaży morskich

Erik często chce, aby określona część sceny była ostra, a reszta bardziej rozmyta (mała głębia ostrości). W takich sytuacjach korzysta z ręcznego ustawiania ostrości i przydatnej funkcji bezlusterkowców Canon – uwydatniania wyostrzonych krawędzi w trybie ręcznej regulacji ostrości. Jest to szczególnie przydatne, gdy poziom oświetlenia jest niższy lub warunki są zamglone, co utrudnia ustawienie ostrości.

„Chociaż autofokus jest bardzo przydatny, w przypadku trudnych warunków pogodowych wzmacnianie krawędzi bardzo pomaga”. Po włączeniu funkcji wzmocnienia krawędzi można bez obaw ustawić ostrość ręcznie, ponieważ ekran lub wizjer aparatu podświetli dokładnie to, co jest wyostrzone, nakładając jasny kolor na ostre części sceny (podświetlone obszary zmieniają się podczas regulacji ostrości).

Z kolei w fotografii krajobrazowej czasami chcemy wyostrzyć jak największą część ujęcia – od pierwszego planu do tła. Doskonałą techniką do tego celu jest ogniskowanie na odległość hiperfokalną. Odległość hiperfokalna różni się w zależności od używanego obiektywu, przysłony i ogniskowej, więc najłatwiejszym sposobem sprawdzenia, gdzie należy ustawić ostrość, jest skorzystanie z kalkulatora głębi ostrości i odległości hiperfokalnej w bezpłatnej aplikacji Photo Companion firmy Canon. Jeśli nie masz czasu na obliczenia, to z grubsza można przyjąć, że ostrość powinna być ustawiona mniej więcej w jednej trzeciej głębokości ujęcia.

Zdjęcie Erika Colombo przedstawiające rozbijające się fale zastygłe w ruchu na tle mglistych formacji skalnych oświetlonych ciepłymi kolorami zachodzącego słońca.

Na tym spektakularnym zdjęciu krople wody wyrzucane przez rozbijające się fale są unieruchamiane dzięki krótkiemu czasowi naświetlania. Wyostrzone kamyki na pierwszym planie kontrastują z uderzającymi formacjami skalnymi w tle, które są niewyraźne z powodu mgły morskiej i odległości od aparatu. Złożony obraz HDR składający się z trzech zdjęć wykonanych aparatem Canon EOS R5 z obiektywem Canon RF 70-200mm F2.8L IS USM; 105 mm, od 1/250 s w przypadku pierwszego planu i fal do 1/160 w przypadku nieba, f/11 i ISO 100. © Erik Colombo

6. Jaka jest najlepsza pogoda do fotografowania pejzaży morskich?

Pogoda może przełożyć się na zwiększenie atrakcyjności morskiego pejzażu, np. dzięki gładkim, delikatnym, złocistym chmurom lub ich ciemnym, burzowym odpowiednikom. Wykształcenie w sobie umiejętności dostrzegania ciekawych schematów pogody i wykorzystywania ich w fotografii może się bardzo przydać. „Zawsze powtarzam moim uczniom, że nie ma złych warunków pogodowych, są tylko źli fotografowie” – mówi Erik. „Piękno fotografii krajobrazowej polega na nieprzewidywalności natury.

„Podczas moich podróży dookoła świata najlepsze warunki pogodowe zawsze znajdowałem po ulewie”.

Fotografowanie w niespodziewanej ulewie? To szansa, a nie problem. Erik sugeruje, aby „podczas sztormu fotografować fale przy użyciu obiektywu zmiennoogniskowego i z czasem naświetlania około 1/1000 s. Pozwoli to uchwycić krople fal. Z kolei długi czas naświetlania wynoszący około 10 sekund pozwoli stworzyć abstrakcyjny obraz”.

7. Najlepsze aparaty i obiektywy do fotografowania pejzaży morskich

Aby zminimalizować ciężar sprzętu, Erik często zabiera ze sobą tylko jeden aparat – pełnoklatkowy aparat systemu EOS R z szerokokątnym obiektywem zmiennoogniskowym RF.

W przypadku zdjęć ultraszerokokątnych, które doskonale sprawdzają się w przypadku pejzaży morskich, aparat pełnoklatkowy, taki jak EOS R8, z obiektywem RF 15-30mm F4.5-6.3 IS STM stanowi doskonałe rozwiązanie do uwieczniania panoramicznych widoków – a całość tworzy mały, poręczny w podróży zestaw. Model EOS R8 może też rejestrować szybkie serie zdjęć (do 40 kl./s), dzięki czemu może uchwycić moment, w którym fala rozbija się o skały.

Bardziej przystępna cenowo alternatywa, czyli aparat EOS R50 (24,2 megapiksela) w połączeniu z obiektywem RF-S 18-150mm F3.5-6.3 IS STM lub RF-S 55-210mm F5-7.1 IS STM to jeszcze lżejszy i mobilny, ale bardzo elastyczny zestaw, który sprawdza się podczas całodziennej wyprawy nad morze.

Obiektywy te obsługują szeroki, uniwersalny zakres ogniskowej. Jeśli potrzebujesz superteleobiektywu, doskonałym wyborem jest model RF 100-400mm F5.6-8 IS USM w połączeniu z aparatem pełnoklatkowym. Użycie tego obiektywu z aparatem mającym matrycę APS-C zapewnia jeszcze większy zasięg.

Jeśli ktoś ma obiektywy EF i chcesz z nich korzystać w aparatach z systemu EOS R, może użyć adaptera mocowania EF-EOS R z uchwytem filtra wsuwanego. Umożliwia on nie tylko pracę z obiektywami EF i EF-S bez utraty jakości i zakresu funkcji, ale także stosowanie filtrów wsuwanych. Jest on dostępny z filtrem V-ND lub okrągłym filtrem polaryzacyjnym, które są nieocenione w przypadku jasnych odblasków nad morzem.

Wybrzeże to nie tylko miejsce do zabawy z przyjaciółmi i rodziną, ale także okazja do robienia wspaniałych zdjęć krajobrazowych niezależnie od pogody.


Autorzy: Astrid Pitman i Sarah Bakkland

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

    Jak fotografować krajobrazy z ręki

    Dowiedz się, jak fotografować krajobrazy bez statywu.

  • PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

    Fotografowanie wody

    Poznaj 5 fachowych wskazówek dotyczących fotografowania wody – płynącej, spadającej, rozpryskującej się, a także nieruchomej.

  • FOTOGRAFIA KRAJOBRAZU

    Najlepsze obiektywy do fotografii krajobrazu

    Wszystkie informacje potrzebne do wybrania przystępnych cenowo obiektywów stało- i zmiennoogniskowych.

  • PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA / PLENER

    Wskazówki dotyczące fotografowania w ekstremalnych warunkach pogodowych

    Oto nasze najważniejsze wskazówki i porady dotyczące fotografowania w ekstremalnych warunkach pogodowych – od ochrony sprzętu po dbanie o własne zdrowie.