FOTOGRAFIA AUTOPORTRETOWA

8 wskazówek dotyczących tworzenia wspaniałych autoportretów

Fotograficzka Amaal Said dzieli się swoimi doświadczalnymi technikami, które umożliwiają przekształcanie zwykłego selfie w twórczy autoportret.
Portret fotograficzki i poetki Amaal Said z zamkniętymi oczami i powiewającą czerwoną chustą rozciągniętą szeroko na ramiona.

Autoportrety stały się instynktownym i kreatywnym sposobem rejestrowania naszego życia – np. bezcennych chwil wartych upamiętnienia – i wyrażania siebie. Ale jak można przekształcić standardowe selfie w profesjonalnej jakości autoportret?

Londyńska fotograficzka i poetka Amaal Said, która przyciągnęła ponad 23 tys. fanów w mediach społecznościowych, mówi, że jej artystyczne autoportrety były świetnym sposobem na dokumentowanie podróży – zarówno osobistej, jak i fotograficznej. „Autoportrety zawsze były portalem do mojej przeszłości” – mówi. „Widzę, jak się czułam w określonym czasie w moim życiu. Zauważam też, że z roku na rok coraz lepiej fotografuję samą siebie, i to mnie cieszy”.

Amaal dzieli się tutaj swoimi doświadczalnymi technikami tworzenia udanych autoportretów, które warto będzie udostępniać, drukować i zachowywać. Pokazuje również, jak łatwo można uwieczniać swoje wyjątkowe chwile, przekazując aparat swojej siostrze oraz pokazując jej i jej mężowi, jak stworzyć nieformalną sesję autoportretową w parku.

1. Włącz tryb automatyczny i działaj

Fotograficzka i poetka Amaal Said w czerwonej, wzorzystej chuście. Wazon czerwonych kwiatów częściowo zasłania jej twarz.

Większość podstawowych aparatów jest wyposażona w tryb portretowy – rezultaty zależą od aparatu, ale zazwyczaj obrazy są mniej ostre, aby skóra miała delikatną i przyjemną fakturę. Zrobione aparatem Canon EOS M6 Mark II z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM – ustawienia: 1/60 s, f/1,4 i ISO 200. © Amaal Said

Amaal zaleca, aby na początek skorzystać z trybu automatycznego. „Jeśli jesteś początkującym użytkownikiem, nie wstydź się używać automatycznych ustawień aparatu” – mówi.

Przydatne ustawienia, takie jak tryb autoportretu i portretu, które są dostępne zarówno w aparacie Canon EOS M6 Mark II, jak i w innych podstawowych modelach, np. Canon EOS 250D, pomagają rozmyć tło, wydobyć odcienie skóry i stonować włosy.

Aby uzyskać większą kontrolę nad głębią ostrości, spróbuj wykonać zdjęcie w trybie preselekcji przysłony (Av). Ten półautomatyczny tryb umożliwia wybór przysłony – wielkości otworu w obiektywie, przez który przechodzi światło (mniejsza wartość przysłony oznacza więcej światła na matrycy). Aby uzyskać rozmyte tło, wybierz większy otwór przysłony, np. wartość f/1,4.

Wybór obiektywu z szeroką przysłoną przeznaczonego do portretów pomoże również uzyskać wyróżniający się wygląd. Amaal szczególnie lubi pracę z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM. „Uwielbiam rozmyte tło, które można uzyskać przy szerokiej przysłonie. Wpuszczenie większej ilości światła pomaga odizolować obiekt od tła” – wyjaśnia.

Często używa także obiektywu Canon EF 50mm f/1.8 II (zastąpiono go obecnie obiektywem Canon EF 50mm f/1.8 STM), ponieważ preferuje autoportrety, które skupiają się na twarzy. „Po prostu wydaje się bliższa” – mówi. Do aparatu Canon EOS M6 Mark II można podłączyć dowolny obiektyw z szerokiej gamy obiektywów EF i EF-S firmy Canon za pomocą małego, lekkiego adaptera mocowania Canon EF-EOS M.

2. Lokalizacja, lokalizacja i jeszcze raz lokalizacja

Dwie ręce regulujące ustawienia z tyłu aparatu Canon EOS M6 Mark II zamocowanego na statywie.

Amaal pokazała swojej siostrze, jak za pomocą aparatu Canon EOS M6 Mark II przeprowadzić nieformalną sesję zdjęć portretowych w lokalnym parku. © Amaal Said

Portret człowieka stojącego w parku na tle jesiennych liści.

Niezależnie od tego, czy znajdujesz się na zewnątrz w pełnym liści parku, czy pracujesz w prowizorycznym studio – tło może poprawić atmosferę finalnych zdjęć. Zrobione aparatem Canon EOS M6 Mark II z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM – ustawienia: 1/200 s, f/1,6 i ISO 100. © Amaal Said

„Trzeba wiedzieć, jakie się chce uzyskać tło, a wybór odpowiedniej lokalizacji jest kluczem do stworzenia nastroju” – mówi Amaal. „Uwielbiam robić portrety w parkach, gdzie mogę wykonać wiele zdjęć w różnych sceneriach. Ważne jest, aby znaleźć w miarę ciche miejsce, żeby inni ludzie nie przeszkadzali podczas robienia zdjęć”.

Otoczenie może zmienić nastrój autoportretu, ale czasami może pomóc puste płótno – mówi. „Mam w sypialni białą ścianę, więc zwykle używam jej jako tła i zakładam coś kolorowego, aby się wyróżnić. Jeśli ktoś ma kącik w ogrodzie albo gdzieś w domu, może skorzystać ze statywu. Ważne jest, aby tło nie było przeładowane ani niechlujne”.

3. Baw się światłem i kompozycją

Portret kobiety z bliska w czerwonej chuście, trzymającej roślinę przy twarzy.

Amaal często lubi robić autoportrety na czystym, białym tle, aby wyeliminować z kadru elementy rozpraszające uwagę oraz ustawić się nieco poza jego środkiem. Zaleca także pozostawienie wystarczającej przestrzeni wokół twarzy, aby można było pobawić się kadrowaniem. Zrobione aparatem Canon EOS M6 Mark II z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM – ustawienia: 1/160 s, f/1,4 i ISO 200. © Amaal Said

„Naprawdę uwielbiam ciepłe odcienie złotej godziny” – mówi Amaal. Przypada ona około wschodu lub zachodu słońca. „Delikatniejsze słońce jest zawsze dobre. Można uniknąć fotografowania w ostrym świetle słonecznym, ponieważ tworzy ono wyraźnie zarysowane cienie. Robiłam też zdjęcia w pochmurne dni. Efekt nadal może być udany – wystarczy dostosować ustawienia do światła”.

Jeśli chodzi o kompozycję, Amaal zaleca usunięcie z kadru wszelkich zakłócających elementów. „Dopasuj ustawienia na bieżąco i eksperymentuj z pozycjonowaniem siebie pod różnymi kątami” – mówi. „Fotografia zmienia się całkowicie, gdy znajdziesz się nieco poza centrum, dzięki czemu możesz się nią bawić”.

Pozostawienie miejsca wokół obrazu umożliwia również zastosowanie dodatkowych opcji podczas kadrowania pod kątem serwisu Instagram. „Zazwyczaj robię autoportrety w trybie krajobrazu, ponieważ lubię mieć po obu stronach dodatkową przestrzeń, którą mogę się bawić” – dodaje.

4. Wizualizuj w kolorze

Warstwowy portret przedstawiający Amaal Said w różowej chuście, spoglądającą w dwóch kierunkach.

Eksperymentowanie z kolorami i tkaninami to doskonały sposób na wykonywanie efektownych portretów – do tego autoportretu z wielokrotną ekspozycją Amaal wybrała paletę delikatnych odcieni różu i fioletu. Zrobione aparatem Canon EOS M6 Mark II z adapterem mocowania Canon EF-EOS M i obiektywem Canon EF 50mm f/1.8 II – ustawienia: f/1,8, 1/30 s i ISO 600. © Amaal Said

Eksperymentowanie z paletami kolorów może pomóc Ci wyrazić swoją osobowość. „Zawsze zaczynam od tego, jak się czuję, i z tego odczucia wychodzę” – wyjaśnia Amaal. „Czasami chcę uzyskać nastrojowe zdjęcie i wtedy odpowiednio się ubieram, albo mogę być zafascynowana nową szminką, którą chcę uwidocznić na autoportrecie.

„Uwielbiam kolor. Wprowadzam go do moich autoportretów głównie poprzez hidżab i szminkę, ale można wykorzystać kolor na wiele różnych sposobów. Eksperymentuj, przypinając tkaniny do ściany lub przekładając je przez coś wysokiego. Możesz też wprowadzić kolor kwiatami.

„Planowanie kolorów z wyprzedzeniem to zawsze świetny sposób na uzyskanie solidnego autoportretu. Zastanów się, czy kolory ubioru pasują do tła i czy nie wyróżniają Cię zbytnio względem niego. Kolor jest szczególnie ważny w przypadku autoportretów zaręczynowych czy ślubnych, ponieważ narzeczeni muszą być głównym elementem zdjęcia”.

5. Naucz się relaksować

Autoportret fotograficzki i poetki Amaal Said w różowej chuście. Jej twarz jest odbita w małym, okrągłym lustrze, które trzyma w ręku.

Trzymanie małego lustra obok twarzy pozwala zająć ręce, a także eksperymentować z twórczymi kompozycjami. Zrobione aparatem Canon EOS M6 Mark II z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM – ustawienia: 1/80 s, f/1,4 i ISO 320. © Amaal Said

„Dobrą rzeczą w autoportretach jest to, że za aparatem nie ma nikogo innego, kto by uważnie patrzył na Twoją twarz” – mówi Amaal. Dodaje, że rekwizyty, takie jak kwiaty i lustra, mogą pomóc ludziom czuć się swobodnie przed obiektywem i dać szansę na pewne twórcze eksperymenty.

„Zwykle ludzie mówią, że nie wiedzą, co zrobić z rękami, i to jest całkowicie normalne. Polecam na początek trzymanie jakiegoś przedmiotu”. Być może warto założyć fantazyjne kolczyki lub ogromny naszyjnik, ponieważ stanowią elementy, które można przytrzymać rękami.

6. Użyj statywu i samowyzwalacza

Para stojąca w lesie, uchwycona na ekranie dotykowym aparatu EOS M6 Mark II firmy Canon przymocowanego do statywu.

Amaal doradziła swojej siostrze, aby zamocowała aparat Canon EOS M6 Mark II na statywie i użyła odchylanego ekranu dotykowego w celu skomponowania ujęcia. © Amaal Said

Para stojąca w leśnej scenerii w otoczeniu jesiennych liści.

Zaleciła również ustawienie samowyzwalacza, tak aby para miała kilka sekund na ustawienie się i skomponowanie ujęcia. Zrobione aparatem Canon EOS M6 Mark II z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM – ustawienia: 1/200 s, f/1,6 i ISO 100. © Amaal Said

Do wykonania autoportretów Amaal użyła niewielkiego, lekkiego aparatu Canon EOS M6 Mark II o rozdzielczości 32,5 megapiksela z odchylanym o 180° ekranem dotykowym oraz obsługą łączności Wi-Fi. Zaleca umieszczenie aparatu na statywie i korzystanie z samowyzwalacza.

„Model Canon EOS M6 Mark II to wspaniały aparat do eksperymentowania, a ustawienie samowyzwalacza jest niezwykle proste” – wyjaśnia. „Można wybrać wyzwalacz 2- lub 10-sekundowy. Ja wybieram 10-sekundowy, ponieważ lubię mieć wystarczająco dużo czasu, aby się przygotować” – dodaje.

Odchylenie ekranu dotykowego w stronę twarzy jest również bardzo przydatnym sposobem komponowania ujęć, gdy stajemy przed aparatem.

7. Fotografuj portrety zdalnie

Ręką regulująca odchylany ekran dotykowy w aparacie Canon EOS M6 Mark II zamocowanym na statywie.

Odchylany ekran dotykowy aparatu Canon EOS M6 Mark II umożliwia komponowanie ujęć pod dowolnym kątem lub przechylanie ekranu w kierunku twarzy, gdy stoimy przed obiektywem. © Amaal Said

Kobieta z zamkniętymi oczami uśmiecha się do aparatu. Pęk czerwonych kwiatów, który trzyma, częściowo zasłania jej twarz.

Jeśli aparat nie ma odchylanego ekranu dotykowego, możesz spróbować ustawić ostrość, trzymając obiekt przed obiektywem, a następnie przejść w miejsce, w którym znajdował się obiekt. Zrobione aparatem Canon EOS M6 Mark II z obiektywem Canon EF-M 32mm f/1.4 STM – ustawienia: 1/160 s, f/1,4 i ISO 250. © Amaal Said

Aplikacja Canon Camera Connect umożliwia podłączenie aparatu Canon z obsługą Wi-Fi do urządzenia z system Apple lub Android w celu zdalnego fotografowania. Dzięki możliwości korzystania ze smartfona do wyświetlania obrazu i wyzwalania migawki można łatwiej tworzyć piękne i ostre portrety. „Jeśli nie chcesz co chwilę podchodzić do aparatu, aby sprawdzić, czy zdjęcia są ostre, aplikacja Camera Connect wyeliminuje ten problem” – mówi Amaal. „Jest też bardzo przydatna, jeśli zmieniasz pozycje”.

Odchylany ekran dotykowy aparatu Canon EOS M6 Mark II również ułatwia wyostrzanie twarzy. „Możliwość odwrócenia ekranu w celu sprawdzenia swojego wyglądu jest niesamowita i oszczędza mnóstwo czasu” – mówi Amaal.

Amaal lubi, kiedy jej zdjęcia są ostre i barwne, dlatego używa różnych metod, aby zadbać o wyostrzenie niezbędnych elementów. „Metoda, z której korzystałam w przeszłości, gdy nie miałam aparatu z odchylanym ekranem czy możliwości zdalnego fotografowania, polegała na trzymaniu obiektu przed aparatem – zwykle kwiatów – ustawieniu ostrości na nim, a następnie przemieszczaniu się w to miejsce” – wyjaśnia. „Lubię również korzystać z autofokusa z funkcją śledzenia twarzy, ale nie zawsze jest to dobry wybór, jeśli na pierwszym planie znajdują się obiekty”.

8. Edytuj i drukuj profesjonalnie wyglądające autoportrety

Dostosowanie ustawień do fotografowania w formatach RAW i JPEG daje później więcej opcji edycji zdjęć. Dzięki bezpłatnemu programowi do edycji Digital Photo Professional (DPP) firmy Canon można poprawiać jakość obrazów RAW za pomocą narzędzi do korekty balansu bieli, nasycenia, ekspozycji itp.

„Nie musisz być profesjonalistą, aby edytować swoje zdjęcia” – mówi Amaal. „Dla mnie najważniejszą rzeczą jest ekspozycja, ponieważ czasami obraz nie jest tak jasny, jak bym chciała. Bawię się kontrastem i cieniem, aby osiągnąć pożądany efekt. Lubię również zobaczyć, co daje obracanie obrazu podczas edycji. Jestem też wielką miłośniczką czarno-białych autoportretów”.

Po zakończeniu edycji można wydrukować zdjęcia bezpośrednio z telefonu na kompaktowym urządzeniu Canon SELPHY Square QX10. Idealnie sprawdza się to przy tworzeniu albumów i tablic. Mamy szybki i przyjemny sposób na zachowanie ulubionych autoportretów. Aby uzyskać profesjonalną jakość wydruków, skorzystaj z drukarki serii Canon PIXMA G, która ożywi Twoje obrazy.


Autorka: Lorna Dockerill

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

  • PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

    Jak robić zdjęcia z określoną estetyką

    Steffi Marla, influencerka działająca w mediach społecznościowych, opowiada o tym, co robi, aby jej zdjęcia wyróżniały się w Internecie.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Baśniowe portrety

    Dziesięć fachowych porad dotyczących tworzenia niezapomnianych, mistycznych obrazów od Rosie Hardy.

  • PODSTAWY FOTOGRAFOWANIA

    Jak tworzyć imponujący efekt bokeh

    Postępuj zgodnie z tymi wskazówkami i sztuczkami, aby uzyskać piękne rozmycie tła.

  • FOTOGRAFIA PORTRETOWA

    Rób abstrakcyjne portrety

    Eksperymentuj z różnymi ekspozycjami, malowaniem światłem, cieniami i nie tylko.