W przypadku fotografii ulicznej wszystko się może zdarzyć. Niesamowite momenty fotograficzne mogą pojawiać się znienacka i równie szybko znikać. To największe wyzwanie dla fotografa. Trzeba być gotowym na wszystko i mieć ze sobą zestaw, który zapewni oczekiwane rezultaty.
Mieszkający w Glasgow (Wielka Brytania) Andres McNeill ma w mediach społecznościowych imponującą grupę osób obserwujących jego wyjątkowy styl fotografii ulicznej, dla której punktem wyjścia są bogato zdobione, zabytkowe budynki w jego mieście. – Zawsze lubiłem obserwować ludzi – mówi Andres. Kiedy poważnie zajął się fotografią w 2020 roku, w naturalny sposób szukał ciekawych obiektów na ulicy.
Andres lubi przechadzać się po chodnikach tak długo, aż znajdzie wyjątkowy kadr. Następnie czeka, aż pojawi się właściwa osoba – to ostatni, ale istotny element, który uzupełnia kompozycję.
Podobnie jak wielu współczesnych fotografów ulicznych Andres nie jest przywiązany do klasycznej ogniskowej 35 mm, którą preferowano w początkach tego gatunku fotografii. Woli eksperymentować. Zwykle wyrusza na ulice z aparatem Canon EOS R5 lub EOS R6oraz adapterem mocowania Canon EF-EOS R do obiektywów EF.
Chcąc sprawdzić, czy uda mu się powielić własny charakterystyczny styl przy użyciu minimalnej konfiguracji sprzętowej, połączył aparat bezlusterkowy EOS R8 firmy Canon z jednym szerokokątnym obiektywem stałoogniskowym – niezwykle kompaktowym modelem Canon RF 28mm F2.8 STM. Tutaj dowiesz się, czy zestaw sprostał wyzwaniu.
FOTOGRAFIA ULICZNA
Wyzwanie dotyczące obiektywu do fotografii ulicznej
Wtapianie się w otoczenie
Najlepsze obiektywy do fotografii ulicznej to te, które umożliwiają szybkie reagowanie na dynamiczne wydarzenia. Kluczową cechą modelu Canon RF 28mm F2.8 STM jest smukła, płaska konstrukcja.
Ważący zaledwie 120 g obiektyw RF 28mm F2.8 STM jest lekki w porównaniu z obiektywami zmiennoogniskowymi i jaśniejszymi obiektywami stałoogniskowymi, dzięki czemu idealnie nadaje się do pracy w takim mieście jak Glasgow. – Jest niezwykle mały – mówi Andres. – Nie mogłem uwierzyć w jego rozmiar w połączeniu z aparatem Canon EOS R8. Miałem wrażenie, że jest niemal niewidoczny – dodaje.
Dla Andresa, który ma ponad 180 cm wzrostu, możliwość wtopienia się w otoczenie jest ogromną zaletą. – Można być naprawdę blisko wydarzeń i wciąż rejestrować niepozowane chwile. Byłem mniej zauważalny, niż gdybym chodził z moim typowym zestawem fotograficznym – wyjaśnia.
Szersza perspektywa
Andres zatrzymał się w centrum Glasgow, aby zrobić zdjęcia. – Tutaj dzieje się najwięcej. Jest tu bardzo eklektyczna mieszanka ludzi, więc to najlepsze miejsce do robienia zdjęć – mówi.
Szerokokątna ogniskowa 28 mm była nowym doświadczeniem dla Andresa, który wykorzystał tę okazję, aby uwzględnić w kadrze większą część obiektów architektonicznych. – Udało mi się zbliżyć się do ludzi ze względu na niewielki rozmiar aparatu i obiektywu. Mogłem również uchwycić całą szerokość budynków – podkreśla.
Andres zrobił wiele zdjęć, pokazując ludzi przechodzących między perłami architektury. Na zdjęciach widać oświetlone fragmenty ujęć i długie cienie. – Zrobiłem też zdjęcia z dłuższą ekspozycją, na których przejeżdżające samochody tworzą smugi świetlne – dodaje.
Jasna przysłona do fotografowania w słabym oświetleniu
Szkocja nie słynie ze słonecznej pogody, więc obiektyw, który dobrze radzi sobie w bardziej mglistych i chmurnych warunkach jest kluczowy dla Andresa.
– Bardzo lubię fotografować podczas „błękitnej godziny”, tuż po zachodzie słońca, ale na tyle późno, aby ujęcie wyglądało na nocne – mówi. – Przysłona f/2,8 była idealna w takich sytuacjach. Nie musiałem zbyt mocno zwiększać czułości ISO, aby odpowiednio naświetlić obraz. Aby uzyskać naprawdę wyraźny obraz, przy przysłonie f/2,8 można użyć nieco krótszego czasu naświetlania – dodaje.
Andres czerpie inspirację z kina, nawiązując do charakterystycznych niebiesko-fioletowo-turkusowych odcieni obecnych na przykład w filmie Moonlight z 2016 roku. To paleta kolorów, którą uwielbia stosować we własnych ujęciach.
Podczas fotografowania nocą Andres wykorzystuje dostępne światło z okien biurowców i szyldów barów szybkiej obsługi, aby poprawić jakość ujęć. Po zmroku duże wrażenie wywarł na nim efekt bokeh generowany przez obiektyw Canon RF 28mm F2.8 STM.
– Im większa liczba listków przysłony, tym płynniejszy efekt bokeh i tym bliższy ideału okrąg punktów świetlnych – mówi. – To była ważna rzecz, ponieważ w tle miałem lampy uliczne i reflektory samochodowe. Efekt bokeh, który jest tak przyjemny dla oka, naprawdę poprawia jakość obrazów – przyznaje.
Andres jest także filmowcem. RF 28mm F2.8 STM to idealny obiektyw dla twórców materiałów multimedialnych rejestrujących ruchome obiekty i nagrywających filmy, ponieważ funkcja korekcji efektu „oddychania” zapewnia spójny kadr przy zmianie punktu ostrości.
Idealne rozwiązanie do fotografii ulicznej
Andres pierwszy raz używał aparatu Canon EOS R8 i przekonał się, że jest to doskonały model do fotografii ulicznej. W szczególności docenił inteligentny autofokus, który umożliwił stał wyostrzanie obiektów. – Czasami miałem nawet wrażenie, że trochę oszukuje. Czułem, jakbym w myślach mówił aparatowi co ma zrobić, a on to właśnie robił – mówi.
Udane zdjęcie uliczne opowiada pewną historię. Andres pamięta jeden znakomity przykład – człowieka siedzącego w promieniach słońca, robiącego sobie przerwę (u góry po prawej). Dzięki nierzucającemu się w oczy zestawowi fotograficznemu Andres mógł zrobić zdjęcie bez zakłócania spokoju tego człowieka. Dla niego był to prawdopodobnie kolejny zwykły dzień, ale w obiektywie Andresa stał się magiczną postacią.
– Moja najważniejsza rada dla fotografów ulicznych: wyjdźcie na miasto i róbcie zdjęcia – zachęca Andres. – Mógłbym tu przedstawić techniki pracy, ale tak naprawdę chodzi o wytrenowanie wzroku, aby dostrzegał wyjątkowe momenty. Dzięki temu można stać się lepszym fotografem ulicznym – dodaje.
Powiązane produkty
-
Aparaty bezlusterkowe
EOS R8
Przejdź na pełnoklatkowe rozwiązanie do fotografowania i filmowania, aby zrealizować kreatywne ambicje. -
Aparaty bezlusterkowe
EOS R10
Zrób kolejny krok w świecie fotografii i filmów dzięki bezlusterkowemu aparatowi z systemu EOS R, wykorzystującemu matrycę APS-C. -
OBIEKTYWY CANON
RF 28mm F2.8 STM
Smukły, lekki, płaski obiektyw do fotografii ulicznej i podróżniczej – z uniwersalną ogniskową 28 mm i maksymalną przesłoną f/2,8.