Najważniejsze wskazówki dotyczące rejestrowania wyjątkowych obrazów w fotografii ulicznej

Fotografia uliczna ewoluowała w ostatnich dziesięcioleciach. Dziś jest bardziej eksperymentalna i czerpie inspirację z innych gatunków – mówi Andres McNeill.
Sfotografowana od tyłu postać przechodzi przez długi most wiszący w kierunku rzędu wysokich budynków. Zdjęcie zrobione przez fotografa ulicznego Andresa McNeilla.

Fotografia uliczna istnieje od czasu wprowadzenia do sprzedaży aparatów, które można było łatwo przenosić. Jest to gatunek, który obejmuje szeroką gamę stylów, ale jest luźno definiowany jako niepozowane zdjęcia wykonywane w miejscu publicznym. Dla większości osób kwintesencją fotografii ulicznej jest styl nowojorski z okresu od lat 60. do 80. XX wieku – szybkich ujęcia, czasami robione z obiektywem wycelowanym w twarze fotografowanych osób. Jednak, podobnie jak inne rodzaje fotografii, fotografia uliczna ewoluowała.

W czasach, gdy każdy ma w kieszeni smartfon, poważni fotografowie uliczni wyróżniają się jakością zdjęć wykonanych aparatem i kreatywnością. Mogą trzymać się powyższego stylu, ale robią zdjęcia uliczne na swój sposób.

Tak jak Andres McNeill. Ten mieszkający w Glasgow (Wielka Brytania) fotograf zdobył sporą popularność w mediach społecznościowych, gdzie prezentuje niesamowite ujęcia architektury szkockiego miasta. Dla Andresa najważniejsze są budynki, a dopiero potem ludzie.

Tutaj dzieli się swoimi wskazówkami dotyczącymi fotografii ulicznej.

1. Obserwuj świat wokół siebie

Dwie postaci trzymające parasole przechodzą przed dużym, imponującym budynkiem. Zdjęcie zrobione przez fotografa ulicznego Andresa McNeilla.

Andres inspiruje się architekturą, ale w swych fotografiach miasta lubi również uwzględniać ludzi, aby dodawać ruch i charakter oraz ożywiać ujęcia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 70-200mm f/4L IS USM; 200 mm, 1/800 s, f/4 i ISO 400. © Andres McNeill

Starszy mężczyzna idący o lasce po chodniku, a obok dominujące nad nim mury wysokiego budynku z czerwonej cegły. Zdjęcie zrobione przez fotografa ulicznego Andresa McNeilla.

Oznaczenia na drodze i elementy metalowe na zewnątrz budynku przyciągają wzrok obserwatora na starszego człowieka, idącego o lasce wzdłuż imponujących ścian z czerwonej cegły. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/800 s, f/2,8 i ISO 100. © Andres McNeill

Przed wyjściem na całodzienną sesję zdjęciową Andres nie zastanawia się nad tym, dokąd pójść. Działa pod wpływem wizualnych impulsów. Wie, czego szuka. – Uważam, że nieco różnię się od wielu fotografów ulicznych, ponieważ uwzględniam architekturę miejską – wyjaśnia. – Interesuje mnie pokazanie skali. Lubię fotografować ogromny budynek i mieć na pierwszym planie ludzi, aby stworzyć kontrast – mówi.

Andres wędruje, dopóki nie znajdzie miejsca, które w jego opinii stworzy imponującą kompozycję, a następnie przygotowuje aparat i czeka. – Znajduję ładny budynek, który jest tłem, a osoba przechodząca przed nim ma niemal drugorzędne znaczenie” – mówi. To, co sprawia, że obiekt jest idealny, często opiera się na wizualnych powtórzeniach lub zbiegu okoliczności – „osoba nosząca zieloną koszulkę stoi obok billboardu ze zdjęciem osoby ubranej w zieloną koszulkę; tego typu rzeczy”.

Podczas fotografowania ujęcia obejmującego ludzi należy pamiętać o wyostrzanym elemencie – niezależnie od tego, czy są to oczy głównego obiektu, twarz osoby stojącej w środku tłumu czy ktoś szybko przemierzający ulicę.

2. Znajdź styl, który Cię inspiruje

Dwa zdobione budynki w cieniu obramowują trzeci budynek skąpany w słońcu na zrobionym od dołu zdjęciu ulicznym.

Zaletą wykorzystywania wysokich budynków jako elementów kadrujących jest to, że można fotografować w dowolnym momencie. – Nie ma znaczenia, że fotografujesz w południe, co zwykle jest koszmarem fotografa, ponieważ słońce rzuca bardzo ostre światło. Nadal możesz ukazać ładny kontrast między światłem a cieniem – mówi Andres. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/250 s, f/2,8 i ISO 200. © Andres McNeill

Osoba na peronie obserwuje przejeżdżający pociąg. Postać jest wyostrzona, natomiast wagon pociągu jest rozmyty.

Andres lubi robić zdjęcia przypominające zdjęcia filmowe, ponieważ cechują się one „nostalgicznym stylem i wyglądają niemal jak Glasgow z mojego dzieciństwa – mówi. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z obiektywem Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM; 1/6 s, f/4,5 i ISO 100. © Andres McNeill

Kino to dla Andresa ważny element. Dla niego zdjęcie jest „niczym filmowe ujęcie ustanawiające”.

Podkreśla, że nie ma jednego uniwersalnego podejścia do fotografii ulicznej. Uwagę Andresa przyciągają najczęściej kształty i wzory budynków, np. XIX-wieczne wiktoriańskie budowle lub brutalistyczna architektura przy ulicach Glasgow. – Jestem wielkim fanem korzystania z linii wiodących. Linie budynku prowadzą widza do obiektu – mówi. Czasami umieszczam budynki po obu stronach kadru, a w środku pojawia się zbliżająca się do mnie osoba lub taksówka.

Można do tego podejść na wiele sposobów – dodaje Andres. – W przypadku starej szkoły używano ogniskowej 35 mm, czasami fotografowano z biodra, z bliska. Teraz używamy różnych ogniskowych. Osoby nieśmiałe mogą używać ogniskowej 85 lub 200 mm i fotografować z drugiej strony ulicy, aby uwieczniać chwile, które mogłyby umknąć w przypadku używania ogniskowej 35 mm – wyjaśnia.

3. Wykorzystuj twórczą perspektywę

Sfotografowane spod mostu przez fotografa ulicznego Andresa McNeilla budynki i drzewa odbijają się w dużej kałuży na drodze.

Andres sprawił, że niewyróżniające się ujęcie stało się atrakcyjne – wykorzystał podłoże i dolną część mostu jako naturalne elementy kadrujące, po czym sfotografował budynek i drzewa odbijające się w dużej kałuży na drodze. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/1000 s, f/3,5 i ISO 100. © Andres McNeill

Sfotografowana z góry brukowana, kręta ulica w Glasgow. Kolorowe chorągiewki rozciągnięte między dwoma budynkami. Zdjęcie zrobione przez fotografa ulicznego Andresa McNeilla.

Urozmaicaj swoje zdjęcia miejskie, fotografując ulicę z góry lub z poziomu podłoża – z obiektywem skierowanym w górę. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 16-35mm f/2.8L III USM; 16 mm, 1/160 s, f/5 i ISO 100. © Andres McNeill

Aby uzyskać wyróżniające się obrazy, warto fotografować pod nietypowym kątem lub z niekonwencjonalnego punktu widzenia. Jedną z rzeczy, które Andres uwielbia w Glasgow, jest pagórkowate ukształtowanie terenu, co pozwala fotografować z różnej perspektywy i umieszczać w kadrze różne warstwy obrazu. Wzniesienia doskonale nadają się również do fotografowania zachodów słońca.

Kolejną przydatną techniką jest poszukiwanie odbić w oknach lub innych błyszczących powierzchniach. Można też eksperymentować z kałużami i rzekami, aby tworzyć interesujące kompozycje.

Przed sesją zdjęć ulicznych warto zastanowić się nad tym, co jest wyjątkowego w danym mieście, i wykorzystać te elementy do tworzenia interesujących i niepowtarzalnych ujęć.

4. Wykorzystuj warunki pogodowe

Ubrana w elegancki czarny garnitur i trzymająca duży czarny parasol osoba idzie przez deszczową ulicę, zwrócona plecami w stronę aparatu. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla.

Wodoszczelność produktów firmy Canon nigdy nie zawiodła Andresa, ale czasami zabiera dodatkową osłonę przeciwdeszczową na wypadek, gdyby opady były intensywne. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 70-200mm f/4L IS USM; 165 mm, 1/160 s, f/4 i ISO 100. © Andres McNeill

Wąska brukowana ulica o zmierzchu; świecąca żarówka zawieszona między budynkami odbija się w kałuży na drodze. Zdjęcie zrobione przez Andresa McNeilla.

Często „uzyskanie ujęcia” wymaga cierpliwości. Zdarza się, że Andres spędza pół godziny w jednym miejscu i nie może zrobić oczekiwanego zdjęcia, np. osoby wchodzącej w kadr. Jednak po znalezieniu interesującego miejsca zawsze można tam wrócić następnego dnia. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R6 z adapterem mocowania Canon EF-EOS R i obiektywem Canon EF 70-200mm f/4L USM; 1/250 s, f/4,5 i ISO 3200. © Andres McNeill

Glasgow ma piękne środowisko architektoniczne, ale jest również jednym z najbardziej deszczowych miast w Wielkiej Brytanii. Andresowi to nie przeszkadza. Co więcej, kiedy sprawdza prognozę pogody, ma nadzieję na deszcz. – Moi przyjaciele i rodzina nienawidzą mnie za to – śmieje się.

– Pracuję z aparatami systemu EOS R, ponieważ rozdzielczość obrazu jest tak wysoka, że widzę każdą kroplę deszczu. Deszcz nadaje obrazowi zupełnie inny wygląd. Obrazy są bardziej nastrojowe – dodaje. Ponadto parasole są wspaniałymi rekwizytami.

5. Okazuj szacunek

Na fotografii ulicznej Andresa McNeilla rowerzysta jedzie w dół brukowanej ulicy na tle wspaniałego, kamiennego budynku.

Kiedy zaczął zajmować się tym rodzajem fotografii, Andres próbował naśladować fotografów ulicznych z przeszłości, którzy zbliżali się do obiektów na tyle, na ile było to możliwe. – Nie lubię naruszać prywatności ludzi – uznał z czasem. Zdjęcie zrobione aparatem Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM; 1/500 s, f/4,5 i ISO 100. © Andres McNeill

Zawsze warto sprawdzić, czy fotografowania na ulicy jest zgodne z prawem. Jednak większość krajów zezwala na fotografowanie w miejscach publicznych, o ile w danym miejscu nie ma wyraźnego zakazu. Obejmuje to fotografowanie pieszych na ulicy i ludzi w miejscach publicznych, np. w parkach.

Fotografowanie obcych osób może być onieśmielające. – Szczerze mów o tym, co robisz, i demonstruj swoją pasję – radzi Andres, który zwykle robi zdjęcie, a następnie, jeśli to możliwe, podchodzi do sfotografowanej osoby i pokazuje jej zdjęcie na wyświetlaczu. Można także zaproponować udostępnienie zdjęć lub podać swoje dane w mediach społecznościowych, aby dana osoba mogła zobaczyć zdjęcia w Internecie.

Większość ludzi to rozumie, ale Andres chętnie usunie zdjęcie, jeśli taka będzie prośba sfotografowanej osoby.

6. Udoskonal swój zestaw do fotografii ulicznej

Dłonie trzymają aparat Canon EOS R8 z obiektywem Canon RF 28mm F2.8 STM.

Najwięcej radości w fotografii ulicznej daje rejestrowanie spontanicznych wydarzeń i nietypowych ujęć. Idealny jest do tego aparat z trybem szybkiej serii zdjęć. Aparat EOS R8 może fotografować z szybkością do 40 kl./s w przypadku migawki elektronicznej, a także w trybie serii zdjęć RAW w tempie 30 kl./s z obsługą funkcji buforowania, która umożliwia rozpoczęcie rejestrowania plików RAW po naciśnięciu spustu migawki do połowy.

Niewielkie rozmiary i skuteczna praca w słabym świetle aparatów bezlusterkowych systemu EOS R firmy Canon – od pełnoklatkowych aparatów EOS R8 i EOS R6 Mark II po aparaty EOS R10 i EOS R50 z matrycami APS-C – sprawiają, że są to doskonałe narzędzia do fotografii ulicznej.

Andres zwykle fotografuje w trybie szybkiej serii zdjęć. – Chcę zamrozić ruch i nie chcę przegapić ujęcia – wyjaśnia.

Dawniej fotografowie uliczni używali obiektywów 35 lub 50 mm, ponieważ zapewniają one pole widzenia zbliżone do tego, którym cechują się nasze oczy. Mówimy wtedy o naturalnej perspektywie. Modele Canon RF 50mm F1.8 STM i RF 35mm F1.8 MACRO IS STM zapewniają atrakcyjny dla oka, płynny efekt bokeh, a ich szerokie przysłony pomagają uzyskać kinematograficzny efekt poprzez uwydatnianie obiektu i rozmywanie tła.

Jeśli jednak tło jest równie ważne jak obiekt, lepszym rozwiązaniem może być obiektyw szerokokątny. Bardzo mały obiektyw Canon RF 28mm F2.8 STM ma uniwersalną ogniskową i jasną przysłonę, dzięki czemu idealnie nadaje się do fotografii ulicznej. Uniwersalny obiektyw Canon RF 24-105mm F4-7.1 IS STM ma optyczny stabilizator obrazu, który minimalizuje efekt drgań aparatu. Dzięki uniwersalnemu zakresowi ogniskowej pozwala rejestrować zarówno szerokokątne ujęcia miejskie, jak i bardziej intymne portrety uliczne. – Czasami lubię przybliżać obiekty i ukazywać je z innej perspektywy – mówi Andres.

Teleobiektyw pozwala zachować odległość między fotografem a obiektem, dzięki czemu nie naruszamy prywatności fotografowanej osoby. Canon RF 24-240mm F4-6.3 IS USM to niezwykle wszechstronny obiektyw z 10-krotnym zoomem. Nadaje się do wielu różnych zastosowań.

Fotografia uliczna jest najłatwiej dostępnym rodzajem fotografii. Rozpoczęcie przygody z tym rodzajem fotografii nie wymaga skomplikowanego i kosztownego zestawu. Nie trzeba jechać za granicę, wędrować po górach lub siedzieć przez kilka tygodni w ukryciu w oczekiwaniu na rzadko widywane zwierzę. Wystarczy wziąć sprzęt, wyjść na ulice w pobliżu miejsca zamieszkania i rozpocząć fotografowanie. To umiejętność, która rozwija się w miarę ćwiczenia. – Dopóki nie wytrenujesz wzroku, nie będziesz mieć świadomości, że niesamowite chwile zdarzają się przez cały czas – mówi Andres. – Wystarczy zachować cierpliwość.

Fascynujące obiekty można znaleźć w pobliżu miejsca zamieszkania. Wyjdź z domu, zachowaj czujność i naciśnij spust migawki.


Autorka: Rachel Segal Hamilton

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wyzwanie dotyczące obiektywu do fotografii ulicznej

Dlaczego Canon RF 28mm F2.8 STM to niezbędny element zestawu miłośnika fotografii ulicznej.

Wskazówki dotyczące fotografii architektury

Zapoznaj się z technikami i spostrzeżeniami zawodowca dotyczącymi fotografowania architektury.

Odkryj abstrakcyjną fotografię uliczną

Dzięki tym prostym technikom tworzenia surrealistycznych obrazów miejskich pozornie nieciekawe ujęcia mogą stać się zachwycającymi dziełami sztuki.

Wskazówki dotyczące portretów ulicznych

Julian Love, profesjonalny fotograf, daje najlepsze rady dotyczące robienia wyróżniających się portretów ulicznych.