Tom Bing, miłośnik surfingu i jazdy na motorze, jest tak samo zafascynowany tymi szybkimi sportami, jak ludzie, których fotografuje. Poznał swoją żonę, Sally, zapaloną surferkę, w szkole o profilu artystycznym. Para spędziła 12 miesięcy, podróżując na motocyklach z Santiago do San Francisco z deskami surfingowymi. Niedawno przenieśli się do Tynemouth, miasta położonego na północnym wschodzie Anglii, zakątka surferów słynącego ze złotych plaż i zimnego morza.
Tom mówi, że to jego dziadek, który uwielbiał żeglować i łowić ryby na morzu, rozbudził w nim zainteresowanie fotografią. „Mój dziadek był pasjonatem fotografii. Miał w domu ciemnię, w której wywoływał zdjęcia. Nadal mam kilka jego starych aparatów” – mówi Tom. „To dzięki niemu przyszło mi do głowy, że mógłbym dokumentować i uwieczniać rozmaite chwile z życia mojego i innych osób”.
Teraz, będąc profesjonalnym fotografem, Tom specjalizuje się w fotografowaniu zawodów surfingowych i wyścigów motocrossowych. Pozwala mu to pracować zarówno na lokalnej plaży, jak i w innych miejscach na całym świecie. Dokumentowanie życia społeczności, poczucia wolności i naturalnej zabawy, będących najważniejszymi elementami tych hobby, stało się jego pasją.
W tym miejscu dzieli się swoimi metodami, technikami i wskazówkami, dzięki którym można w kreatywny sposób uwieczniać plenerową aktywność.
Uchwyć zarówno akcję, jak i atmosferę – wskazówki Toma Binga
1. Dostosowanie sprzętu do rodzaju fotografowanej aktywności
Lekki, przenośny i zaawansowany: aparat Canon EOS M6 Mark II to doskonałe narzędzie do rejestrowania biegów przełajowych. Dzięki niemu Tom nie przegapi żadnych dynamicznych wydarzeń.
Tom używa aparatu Canon EOS 90D z obiektywem Canon EF 70-300mm f/4-5.6L IS II USM. Ten zestaw doskonale sprawdza się w przypadku szybko poruszających się obiektów – idealnie nadaje się do fotografowania dzikich zwierząt i wydarzeń sportowych. Użytkownicy mogą korzystać m.in. z serii zdjęć zapisywanych z szybkością 10 kl./s i 45 krzyżowych punktów AF.
Gdy jedzie na rowerze lub wędruje pieszo do trudno dostępnych miejsc, korzysta również z lżejszego i mniejszego aparatu bezlusterkowego Canon EOS M6 Mark II oraz obiektywów Canon EF-M 55-200mm f/4.5-6.3 IS STM i Canon EF-M 32mm f/1.4 STM. „Wybór aparatu bezlusterkowego oznacza, że można zmieścić o wiele więcej w mniejszej torbie” – mówi Tom. Idealnie sprawdza się to w podróży.
Gdy planujesz pracę w plenerze, postaraj się podejść realistycznie do tego, ile rzeczy musisz ze sobą zabrać. „Prawdopodobnie nie będziesz potrzebować 10 obiektywów, a jedynie dwóch, z których naprawdę skorzystasz przy realizowaniu danego zadania” – mówi.
Wizjer optyczny lustrzanki cyfrowej umożliwia fotografowanie dynamicznych wydarzeń bez niewielkich opóźnień wynikających z korzystania z elektronicznego wizjera aparatu bezlusterkowego, ale jeśli chodzi o jakość obrazu „wydaje mi się, że aparaty bezlusterkowe są równie dobre” – dodaje.
2. Obecność w centrum wydarzeń
Znajomość fotografowanej aktywności pomaga przewidzieć wydarzenia i przygotować się do ich uchwycenia. Chodzi o coś tak prostego, jak przewidywanie tego, którą drogę przez błotnisty teren wybierze uczestnik wyścigu. Dzięki tej wiedzy, popartej własnym doświadczeniem, nie przegapisz tego jedynego, doskonałego ujęcia.
„Zawsze inspirowali mnie [fotoreporterzy] James Nachtwey i Don McCullin oraz ich dokumentalny styl fotografii. Podobało mi się to, że całkowicie wchodzili w historie, które fotografowali” – mówi Tom, który pragnie przekazywać emocje związane z uczestnictwem w danych czynnościach. Nie chce pokazywać ich z perspektywy postronnego obserwatora.
„Zanim jeszcze wyciągniesz aparat, musisz zrozumieć istotę tego, co zamierzasz fotografować” – mówi. „Jeśli wiesz, jak to jest jechać motocyklem trialowym przez piękny rezerwat, to wiesz też, co chcesz zrobić i w którym ułamku sekundy należy nacisnąć spust migawki” – stwierdza.
Na poziomie czysto praktycznym, jeśli wiesz z własnego doświadczenia na przykład to, jak odczytywać warunki podczas surfowania, możesz przewidzieć, gdzie wydarzy się coś interesującego i ustawić się w odpowiednim miejscu w oczekiwaniu na uwiecznienie wydarzenia. „Gdy coś ma się wydarzyć, to się wydarzy” – mówi Tom. – „Świadomość tego, gdzie i kiedy trzeba się znaleźć, to wspaniałe uczucie”.
3. „Zamrażanie” dynamicznych wydarzeń
„Fotografuję w trybie serii zdjęć niemal przez cały czas” – mówi Tom. „Podczas fotografowania dynamicznych wydarzeń ta funkcja jest nieoceniona, ponieważ wyraz twarzy zmienia się naprawdę szybko i nie można oczekiwać, że uda się zarejestrować idealne ujęcie w trybie pojedynczych zdjęć. Trzeba ich zrobić około 10”.
Aparat Canon EOS M6 Mark II umożliwia fotografowanie z szybkością 14 kl./s, a jego dodatkową zaletą jest ciągłe podążanie za ruchomymi obiektami przez mechanizm AF, który skutecznie je wyostrza. Gdy szybkość ma kluczowe znaczenie, można robić zdjęcia w formacie RAW z imponującą prędkością 30 kl./s i ciągłą regulacją ostrości w trybie zdjęć seryjnych RAW o rozdzielczości 18 MP (wycinek kadru).
Aparat Canon EOS 90D obsługuje większy zakres czasów naświetlania (do 1/8000 s lub do 1/16 000 s z elektroniczną migawką) w porównaniu do modelu EOS M6 Mark II, w którym można użyć maksymalnie 1/4000 s. Zwiększa to prawdopodobieństwo szybkiego zamrożenia ruchu. Z kolei jego wizjer optyczny umożliwia śledzenie akcji bez najmniejszego opóźnienia (które może występować nawet w najlepszych wizjerach elektronicznych).
4. Kreatywna praca
Bądź kreatywny i testuj niezwykłe kompozycje, takie jak ta, by uzyskiwać bardziej intrygujące ujęcia.
Niecodzienne perspektywy, panoramowanie, ukazywanie sylwetki oraz zabawa z głębią ostrości to techniki, z których korzysta Tom, by tworzyć kreatywne ujęcia i przekazywać emocje towarzyszące fotografowanym osobom na torze lub w wodzie.
„Kontekst może być kluczowy dla danego ujęcia, a jeśli nie mogę powiększyć obiektów, ale mogę cofnąć się i sfotografować szerszą scenę, to czasem może to wywołać lepszy efekt” – mówi. „Fotografuję [również] pod słońce, ponieważ uwielbiam bawić się defektami optycznymi, które się z tym wiążą. Pozwala to czasami lepiej przekazać odczucia fotografowanego sportowca”.
Aparat Canon EOS M6 Mark II ma funkcje, które ułatwiają kreatywną pracę. Są to między innymi: odłączany wizjer elektroniczny i odchylany ekran dotykowy, które są nieocenione w przypadku kreatywnych kompozycji i trudnych ujęć wykonywanych pod małym kątem.
5. Dynamiczne wydarzenie to nie wszystko
Baw się stylami. Analizuj wszystkie aspekty danej aktywności i procesu uwieczniania dynamicznych wydarzeń.
Podobnie jak ma to miejsce w przypadku wielu innych członków społeczności surferów, pasja Toma to nie tylko sport. Liczy się również przebywanie na świeżym powietrzu, ocean oraz region, w którym mieszka. Nie czekaj więc tylko na ten moment, kiedy wydarzy się coś spektakularnego, postaraj się uchwycić całą scenę. Fotografuj przez cały dzień. Później stwierdzisz, że udało Ci się uzyskać niezapomniane ujęcia przedstawiające ludzi i miejsca, a także świetne fotografie dynamicznych wydarzeń.
„Staram się dokumentować wszystko tak, jak ja to widzę” – mówi Tom. „Uwielbiam fotografować miejsca i wydarzenia, moc i różnorodność oceanu. Sam jestem surferem, więc uwielbiam, gdy inni surferzy realizują podejmowane przez siebie wyzwania w dobrym stylu”.
Autorka: Lorna Dockerill