A bride and groom sat in a church, the bride is wiping her eyes.

FOTOGRAFIA ŚLUBNA

Etykieta fotograficzna na weselach: rady dla gości

W kościele ktoś blokuje drogę pannie młodej i pstryka zdjęcie w emocjonalnej chwili. W ten sposób psuje całą atmosferę. Gościom weselnym z aparatem nie zawsze udaje się dobrze wypaść – ale niekoniecznie tak musi być.

Goście mogą robić zdjęcia tak dobrze jak zawodowcy. Wystarczy, że będą przestrzegać kilku prostych zasad. Zawodowy fotograf ślubny Markus Morawetz zaczynał od robienia zdjęć na ślubach u znajomych. Pierwszy przypadek wspomina następująco: „Miałem zostawić aparat w samochodzie, ale para młoda poprosiła, żebym pstryknął kilka zdjęć”. „Ważne było to, abym nie przeszkadzał zawodowemu fotografowi. Za to, będąc tylko fotografującym gościem, miałem przewagę w postaci mniejszego stresu i mogłem więcej poeksperymentować z techniką i stylem”.

Według Markusa jest pięć głównych zasad, których przestrzeganie pozwoli dobrze sobie poradzić w tym wielkim dniu. Do porad Markusa dołączamy zdjęcia zrobione przez gości weselnych.

Nie stawaj na drodze zawodowego fotografa. Nie bój się robić zdjęć pod nietypowym kątem.

„Warto starać się ująć jak najwięcej szczegółów bez wchodzenia w drogę zawodowemu fotografowi” – mówi Markus. Sugeruje on znalezienie innego miejsca lub punktu widzenia. Zdjęcie zrobił gość weselny Matthew Bowen. © Matthew Bowen

Stellan Jara z Anglii, który prowadzi humanistyczne ceremonie ślubne (czyli nieodwołujące się do żadnych wierzeń religijnych), mówi, że na większości ceremonii z jego udziałem sprawa jest jasna od początku: goście nie mogą robić zdjęć. „Młoda para chce, aby rodzina i znajomi mogli cieszyć się tym momentem, a zdjęcia zrobi zawodowy fotograf” – wyjaśnia Stellan.

Markus twierdzi jednak, że to nie powstrzymuje niektórych osób przed popsuciem wydarzenia. „To zdumiewające, ile osób w czasie ceremonii podnosi się z aparatem, żeby zrobić zdjęcie. Zdarzało się, że ktoś zasłonił mi obiektyw w chwili wejścia panny młodej, zakładania obrączek albo pocałunku pary” – wspomina.

Markus radzi fotografować z nietypowych kątów. Duży, odchylany ekran dotykowy o przekątnej 7,5 cm z funkcją dotykowego i przeciąganego AF w aparacie Canon EOS M50 ułatwia robienie zdjęć z niemal dowolnego punktu, w tym znad głów ludzi. „Warto wykorzystać otoczenie do wykadrowania zdjęcia i stworzenia tła” – radzi Markus. „Jeśli nadal nie masz dobrego widoku na pannę i pana młodego, skup się na emocjach gości”.

Nie rozpraszaj uwagi obecnych. Staraj się uchwycić emocje.

Robienie zdjęć podczas przemówień, zabawy weselnej lub gdy młoda para jest zajęta czymś innym to doskonały sposób na uchwycenie naturalnych i nieupozowanych obrazów z prawdziwymi emocjami. © Markus Morawetz

„Zbyt duża liczba aparatów może rozpraszać fotografowaną osobę, ponieważ nie wie ona, w którą stronę patrzeć” – mówi Markus. Oficjalne zdjęcia grupowe pozostaw zawodowemu fotografowi. Skup się na niepozowanych fotkach grup gości zachowujących się w naturalny sposób. „Pary uwielbiają zdjęcia pokazujące autentyczne sytuacje i emocje: śmiech, łzy, wiwatowanie – wszystko, co się akurat tego dnia zdarzy. Uczestnicz w imprezie i chłoń emocje. Dzięki temu będziesz w stanie lepiej je uchwycić” – dodaje.

Stellan potwierdza te słowa: „Ludzie są najszczęśliwsi w pobliżu jedzenia i picia, więc to tam najlepiej szukać okazji do zrobienia nieformalnych zdjęć grupowych dobrze bawiących się gości”.

„Aparat Canon EOS M50 ma doskonały autofokus i świetne funkcje, takie jak wykrywanie twarzy” – mówi Markus. Można go także szybko połączyć z urządzeniami inteligentnymi i serwisami społecznościowymi, aby wyświetlać, udostępniać i publikować zdjęcia na bieżąco.

Nie chodź za fotografem. Rób intymne, niepozowane zdjęcia.

„Uchwycenie prawdziwych emocji jest kluczem do zrobienia niezapomnianego zdjęcia, niezależnie od tego, czy mówimy o łzach czy o niekontrolowanym śmiechu” – mówi Markus. Proponuje zamiast oficjalnych zdjęć grupowych robić luźne, naturalne zdjęcia nowożeńców i ich gości. Zdjęcie zrobił gość weselny Jonathan Tait. © Jonathan Tait

„Jeśli dobrze znasz młodą parę, może uda ci się zrobić zdjęcia, na których nie wyjdą najlepiej, ale za to uchwycisz na nich jakąś szczególną chwilę. Często zawodowy fotograf nie sięgnie po aparat w takiej sytuacji” – mówi Stellan. Ponieważ profesjonalista zwykle nie zna osób uczestniczących w weselu, to jako gość masz nad nim przewagę: możesz rozpoznawać charakterystyczne zachowania innych gości i uwieczniać je na niepozowanych fotografiach. Tryb szybkiej serii zdjęć (np. 10 kl./s w aparacie Canon EOS M50) jest idealny do uwieczniania takich ulotnych momentów. Możesz zarejestrować kilka klatek, a później wybrać najlepszą spośród nich.

„Trzeba cały czas pamiętać o tle i wybrać kąt padania światła zapewniający najlepszy efekt. Potem wystarczy tylko dobrze użyć gry światła i cienia i mamy przepis na efektowne zdjęcie” – mówi Markus. „Jeśli będziesz się trzymać blisko pary młodej, na pewno znajdziesz niejedną okazję do zrobienia ciekawych zdjęć”.

Ale pamiętaj...

Nie przeszkadzaj młodej parze. Korzystaj z obiektywu zmiennoogniskowego lub teleobiektywu.

Powiązane artykuły
A before and after shot of a couple on their wedding day next to a lake, dark and unedited on the left, showing the lighter version on the right, edited in DPP.

PODSTAWY EDYCJI

Jak edytować wyjątkowe zdjęcia

Oto proste wskazówki dotyczące edycji, dzięki którym upiększysz zdjęcia wyjątkowych chwil.

Black and white prints of children and families arranged in a grid style on the floor.

TWÓRCZE DRUKOWANIE

Nasze wskazówki dotyczące prezentowania wydruków

Dowiedz się, jak zmienić dom za pomocą pięknych, przypominających prace wystawowe wydruków rodzinnych zdjęć.

„Zawsze trzeba zadbać o odprężającą atmosferę podczas robienia zdjęć na ślubie” – mówi Markus. „Młoda para powinna czuć się swobodnie, aby zdjęcia wyglądały na naturalne, niepozowane”. Zdjęcie zrobił gość weselny Jonathan Tait. © Jonathan Tait

„Każdy z nas ma w rodzinie wujka, który godzinami robi zdjęcia” – śmieje Markus. „Może być całkiem nieszkodliwy, ale szybko staje się zawadą. Teleobiektyw umożliwia fotografowanie z większej odległości, bez zakłócania spokoju młodej pary. Pozwala także skoncentrować się na określonych szczegółach i stworzyć łagodny efekt bokeh [rozmycie w obszarach, które nie są wyostrzone], który pięknie wyodrębnia fotografowane osoby z tła”.

Aby nadać kontekst lub zwiększyć spektakularność ujęcia, spróbuj uchwycić młodą parę w plenerze, korzystając z obiektywu szerokokątnego. Do aparatu Canon EOS M50 pasują kompaktowe obiektywy z serii EF-M oraz obiektywy EF i EF-S firmy Canon. Aby je założyć, należy użyć adaptera mocowania Canon EF-EOS M. Duża matryca CMOS APS-C o rozdzielczości 24,1 Mpix umożliwia późniejsze kadrowanie zdjęć i odrzucenie niepożądanych elementów przy zachowaniu wysokiej jakości obrazu. „Osobom bez doświadczenia polecam obiektyw 50 mm” – mówi Markus. „Jest przystępny cenowo i zapewnia doskonałe efekty dzięki fantastycznej funkcji bokeh. Ponadto w połączeniu z aparatem takim jak Canon EOS M50 działa niczym krótki teleobiektyw”.

Nie kopiuj poczynań zawodowca. Gdy zawodowy fotograf opuści wesele, popuść wodzę fantazji.

„Warto uchwycić nastrój wieczoru po tym, jak zawodowy fotograf już wyjdzie” – mówi Markus. Doradza fotografom-gościom, aby skorzystali z bliższych relacji z parą i ich gośćmi, dzięki czemu będą w stanie zrobić bardziej intymne i nieformalne zdjęcia grupowe. Zdjęcie zrobił gość weselny Faye Leppard. © Faye Leppard

„Dla mnie zdjęcia robione pod koniec dnia są najtrudniejsze ze wszystkich zdjęć ślubnych. Jest ciemno, ludzie szybko się ruszają, a źródłem oświetlenia są brzydkie światła DJ-a” – mówi Markus. Jednym z rozwiązań jest użycie zewnętrznej lampy błyskowej, ale nie zawsze sprawdza się ona najlepiej w przypadku kameralnych, romantycznych okoliczności, takich jak ślub. „Radzę korzystać z jak największej ilości dostępnego światła” – mówi.

Użytkownicy potrzebują aparatu obsługującego wysoką czułość ISO bez uszczerbku dla jakości obrazu. Aparat Canon 90D obsługuje zakres czułości ISO 100–25600. W razie potrzeby można zwiększyć tę wartość do ISO 51200. Pracując z wyższą czułością ISO i mając obiektyw z dużą przysłoną, taki jak Canon EF 50 mm f/1.8 STM, fotografowie mogą robić zdjęcia z ręki z dłuższym czasem naświetlania z myślą o tworzeniu atrakcyjnych efektów.

Autorka: Natalie Denton

Powiązane produkty

Powiązane artykuły

Wiele przydatnych wskazówek dotyczących fotografii, przewodniki oraz wywiady. W sekcji „Zainspiruj się” znajdziesz między innymi porady jak wybrać najlepszy aparat czy drukarkę, aby móc realizować swoje pomysły.

Wróć do wszystkich wskazówek i technik