W obiektywie Adama Klimka

PODRÓŻNICZE DNA - W OBIEKTYWIE ADAMA KLIMKA

Fotografia przygodowa

Zawodowo pracuje we własnym studio gdzie wraz z zespołem realizuje komercyjne sesje reklamowe dla wielu marek z branży outdoorowej. Jednak każdą wolną chwilę poświęca na planowanie swoich Bike-Packingowych wyjazdów. To właśnie fotografia i rowerowe podróże są jego największą pasją. Pasją odkrywania trudno dostępnych miejsc i dokumentowania swoich przygód na zdjęciach.


Wspólnym mianownikiem obu tych aktywności jest odpowiednie przygotowanie i niezawodny sprzęt, do którego trzeba mieć bezgraniczne zaufanie. Jak sam o sobie mówi – jest storytellerem i specjalistą od fotografii w ekstremalnie trudnych warunkach. Adam Klimek – poszukiwacz niecodziennych historii, dla którego podróże i fotografia są nierozłącznym elementem życia i źródłem fantastycznych inspiracji



Mój styl podróżowania ma to do siebie, że podczas podróży jestem zdany tylko na własne siły (i moich kolegów ha ha ha ;). Rower sprawia, że w pewnym sensie jestem stale odsłonięty, co ma ogromne znaczenie w kontaktach z ludźmi, których spotykam na swojej drodze. Dzięki temu zdarzają się bezcenne i często kluczowe momenty, które w unikatowy sposób budują całość historii.

W obiektywie Adama Klimka

Odkrywać nieznane

Biwak pod gołym niebem przy ognisku. Nocleg w hamaku pośród głębokiego lasu. Obóz pośrodku niczego w samym środku zimy – z dala od cywilizacji i popularnych szlaków, za to z pełnym poczuciem wolności i przygody, jakie dają podróże rowerowe z aparatem. Taka jest właśnie idea bikepackingu, czyli coraz bardziej popularnej formy podróżowania na rowerze. Z jednej strony łączy w sobie frajdę z jazdy jednośladem i możliwości zwiedzania trudno dostępnych miejsc, z drugiej – nieustannie dostarcza inspiracji do opowiadania historii zatrzymanych w kadrze. Pretekstem może być przypadkowa rozmowa w przydrożnym sklepie w zapomnianej wiosce Naddniestrza, zimowy kemping czy zapierające dech monstrualne formacje skalne na pustyni w Utah. Każde z tych miejsc i przygód jest motywem osobliwej opowieści, którą Adam zachowuje na zdjęciach i składa w historie ze swoich wypraw.

W obiektywie Adama Klimka

„Główne kryterium, jakie decyduje o wyborze miejsca, w które chcę wyjechać to oczywiście tło. Staram się wybierać miejsca miało oczywiste i jeśli to możliwe – egzotyczne. Ale nie tylko w dosłownym słowa tego znaczeniu.”

W obiektywie Adama Klimka

Przygotowania i sprzęt

Ruszając na kilkutygodniową wyprawę, najważniejszym etapem w przygotowaniach Adama jest skompletowanie odpowiedniego sprzętu – zarówno tego podróżniczego (jak rower, torby bikepackingaowe namiot, ponton), jak i fotograficznego. Dobre wyposażenie pozwala oszczędzić niespodzianek w miejscu, do którego chcemy dotrzeć. Podobnie jak wcześniejsze rozpoznanie lokacji pod kątem zdjęć pozwala wstępnie zaplanować miejsca, które chcemy sfotografować. Krótko mówiąc – im lepiej przemyślimy bagaż i im więcej wiedzy zdobędziemy przed wyjazdem, tym mniej czasu poświęcimy na to na miejscu. To prawda, która towarzyszy Adamowi od zawsze.

W obiektywie Adama Klimka

Podstawowe wyposażenie bikepackingaowe Adama – rower i aparat – muszą być przygotowane perfekcyjnie – tak aby wytrzymać próby niskich temperatur, pustynnych zamieci czy obłoconych, leśnych tras. Aparat i obiektywy muszą być absolutnie niezawodne, ponieważ fotografowane sytuacje często bywają niepowtarzalne. Magnezowy, uszczelniony korpus to elementarz, podobnie jak trwałe obiektywy z zabezpieczeniem na łączeniu z body.

W obiektywie Adama Klimka

„Na swoje wyprawy zabieram aparat Canon 5D Mark IV z obiektywem EF 24-105 mm f/4L IS USM – to od lat mój podstawowy zestaw. Do tego teleobiektyw EF 70-200 mm ze światłem f/4.0 i dość niestandardowy EF 8-15 mm f/4 L USM - to świetne, małe szkło, które idealnie sprawdza się do robienia panoram sferycznych i zdjęć we wnętrzach namiotów. Do całego zestawu dorzucam jeszcze obiektyw EF 16-35 mm f/2.8L II USM i drona.”

Mówiąc o swoim podejściu do fotografii, Adam często powtarza, że dobre zdjęcie zawsze będzie dla niego ważniejsze niż sam sprzęt – że nie odpuści okazji do uchwycenia perfekcyjnego ujęcia, nawet kosztem awarii aparatu. A ponieważ pakowanie na długie trasy to „walka o każdy gram bagażu”, troska o sprzęt na wyprawach ogranicza się do małego pędzelka, którym – jeśli warunki na to pozwolą – okazjonalnie przeciera soczewki obiektywów i korpus.

„Całe moje życie zawodowe fotografuję sprzętem marki Canon i szczerze mówiąc – nigdy mnie nie zawiodły. Jeśli chodzi o szkła, pamiętam przełom w mojej historii zawodowej, kiedy wreszcie mogłem sobie pozwolić na zakup pierwszej "L-ki" – to był dla mnie olbrzymi skok jakościowy. Od tamtej pory korzystam tylko z naprawdę sprawdzonych modeli. Ta „techniczna” pewność i spokój na wyprawach pozwala mi skupić się na naprawdę ważnych sprawach – kadrach i historiach pisanych obrazem.”

W TORBIE FOTOGRAFA

Canon EOS 5D Mark IV

Sercem aparatu jest matryca pełnoklatkowa o rozdzielczości 30 mln pikseli, co w połączeniu z zaawansowanym procesorem obrazu pozwala osiągnąć wyjątkową szczegółowość detali oraz ogromny zakres czułości (100-32000 ISO).

EF 8-15mm f/4L Fisheye USM

Obiektyw zmiennoogniskowy typu „rybie oko” z zaawansowanej i serii L o dużej odporności na kurz i wilgoć. Szybki procesor i algorytmy AF zwiększają szybkość mechanizmu ostrości, którą można regulować ręcznie bez konieczności wyłączania trybu AF. Powierzchnie pierwszej i ostatniej soczewki zostały pokryte powłoką fluorową, która ułatwia czyszczenie powierzchni obiektywu.

Canon EF 16-35mm f/2.8L II USM

Jasny, super-szerokokątny obiektyw o zmiennej ogniskowej zapewniający świetne parametry w całym zakresie zbliżenia. Stała przysłona f/2.8 sprawia, że jest to idealny obiektyw dla osób często fotografujących w warunkach słabego oświetlenia. Dwa elementy UD praktycznie eliminują aberracje chromatyczne. Minimalna odległość ostrzenia wynosi zaledwie 0,28 m.

Canon EF 24-105mm f/4L IS II USM

Uniwersalny zoom stworzony do fotografii przyrodniczej i ujęć portretowych. Obiektyw posiada szybki i celny system AF wyposażony w silnik USM, który zapewnia niemal bezgłośną pracę mechanizmu AF. Cała konstrukcja składa się z 18 elementów optycznych w 13 grupach.

Canon EF 70-200mm f/4L USM

Kultowy obiektyw do fotografowania krajobrazu i architektury, posiadający uszczelnioną obudowę. Doskonale sprawdza się na sesjach terenowych i portretowych z uwagi na fantastyczny efekt „odcięcia” głównego tematu od tła. Stała przysłona f/4 w całym zakresie ogniskowej świetnie sprawdza się w słabych warunkach oświetleniowych.

Bądź na bieżąco

Zapisz się do Newslettera

SUBSKRYBUJ

Zobacz także