Produkcja filmowa

PODĄŻAJĄC ZA MARZENIEM

Produkcja filmowa

Czy oblany egzamin na studia i praca w wypożyczalni filmów może stanowić dobry start do realizacji swojej pasji? Oto historia o wytrwałości, uporze, talencie i marzeniach, których splot doprowadził mieszkańca niewielkiej miejscowości przy zachodniej granicy Polski do kierowania własnym domem producenckim i realizacji filmów. 

„Nigdy nie rezygnuj z marzeń”. Tak mogłoby brzmieć życiowe motto Mariusza Konopki, autora zdjęć filmowych i właściciela Horyzont Studio. Chłopaka ze Smolna Wielkiego, którego od dzieciństwa fascynował świat kina. Od zawsze wiedział, że to jego pasja. Rodzice byli jednak sceptyczni, kierowali syna na studia ekonomiczne. To jednak nie była jego droga i być może więc dlatego egzaminy wstępne na Uniwersytet Ekonomiczny nie poszły najlepiej. Przyszłość Mariusza poszła zupełnie w innym kierunku.

Ciasna wypożyczalnia kaset wideo w Słubicach. To tutaj młody chłopak rozpoczął swoją pierwszą poważną pracę. Nieograniczony dostęp do kaset VHS i marzenia o szkole filmowej stały się idealnym środowiskiem dla rozwijania pasji o wejściu do profesjonalnego świata kinematografii. Coraz mocniejsze przekonanie o życiowej ścieżce doprowadziło do przejęcia wypożyczalni na własność. Kupił ją na raty. Nie był to łatwy okres w życiu rodzinnym, jednak największe oparcie dla swoich dążeń Marcin miał zawsze w żonie. Gdy już udało im się ustabilizować sytuację ekonomiczną, marzenia o edukacji filmowej znowu postawiło wspólną codzienność „na głowie”. Mariusz rozpoczął studia filmowe we Wrocławiu. Nauka trwała trzy lata. Oboje wiedzieli, że to jedyna słuszna decyzja.

Mariusz Konopka

12 lat od tamtych wydarzeń Mariusz jest autorem zdjęć filmowych i właścicielem domu producenckiego Horyzont Studio. Prężnie rozwijającego się przedsiębiorstwa, zajmującego się produkcją materiałów filmowych. Do tej pory na swoim ma realizację dwóch filmów fabularnych, kilku krótszych dokumentów i niezliczonej liczby realizacji komercyjnych: teledysków, spotów, image filmów etc. Jego produkcje biorą udział w licznych festiwalach filmowych i przeglądach.

OBECNIE PRACUJE NAD FABULARYZOWANYM DOKUMENTEM O IGNACYM ŁUKASIEWICZU – PIONIERZE PRZEMYSŁU NAFTOWEGO W EUROPIE I WYNALAZCY LAMPY NAFTOWEJ. MARIUSZ JEST AUTOREM ZDJĘĆ WSZYSTKICH SCEN FABULARNYCH DO FILMU.

Mariusz Konopka

 
„Szykujemy się do kolejnych nagrań na potrzeby tego projektu – to będą »setki« z ekspertami, na które mam już pewien pomysł i który podoba się producentowi. Ponieważ jest to dokument fabularyzowany, są tam normalne wypowiedzi specjalistów” – tłumaczy autor zdjęć.

Mariusz Konopka

SPRZĘT

„Bardzo ważne jest dla mnie to, na czym będziemy dany projekt realizować. Wiele produkcji zrealizowałem na sprzęcie Canon, który towarzyszy mi od lat. Tę ostatnią realizuję na kamerze EOS C200. Uważam, że kamera ta świetnie dała sobie radę z zadaniami, jakie przed nią postawiłem. Można tym sprzętem zrealizować zdjęcia, które będą konkurowały ze znacznie droższymi kamerami”

Produkcja filmowa

Model ten to przedstawiciel profesjonalnej serii kamer 4K Cinema EOS. Obsługuje format Cinema RAW Light, czyli zapis z tą samą elastycznością korekcji koloru co klasyczny Cinema RAW, jednak o dużo niższej wadze pliku, co pozwala rejestrować obraz wewnętrznie na karcie CFast 2.0. C200 pracuje na procesorze Dual DIGIC DV6, który umożliwia szybki zapis plików wewnętrznie w formatach 4K UHD/50P MP4, 4K DCI RAW oraz High Frame Rate (HFR) z szybkością 120 kl./s (Full HD). Płynne i efektywne śledzenie autofokusa to z kolei zasługa technologii Dual Pixel CMOS AF – flagowego rozwiązania Canon. 

Zakres czułości ISO od 100 do 102 400 gwarantuje doskonałe wyniki nawet w trudnych warunkach oświetleniowych, na przykład podczas szybkiej zmiany planów zdjęciowych. 

CO TU DUŻO MÓWIĆ, PO PROSTU LUBIĘ OBRAZ Z TYCH KAMER

Mariusz Konopka

ZASADY

„Nie można filmować miejsca, którego się nie zna. Tylko jeśli poznamy dobrze lokację, to zaczniemy zauważać rzeczy, które »wyciągną nam na maksa« to wszystko, co to miejsce ma do zaoferowania. Zobaczymy, że tu wpada światło, tu zaś warto coś przysłonić” 

Dlatego realizując film o Łukasiewiczu, którego akcja dzieje się w Krośnie, mimo 770 km odległości od domu w Słubicach, Konopka nie wyobrażał sobie rozpoczęcia prac bez zmapowania wszystkich planów zdjęciowych. Dzięki temu mógł się przygotować do realizacji zdjęć, założyć pewne sytuacje na planie.

Mariusz Konopka

PLANY

Horyzont Studio stale się rozwija. Pojawiają się nowe propozycje i perspektywy. Jakie plany na przyszłość ma Mariusz Konopka? 

„Gdzieś tam po cichu kroi się kolejny projekt fabularny. Oczywiście, że zrobimy go na sprzęcie Canon. Zresztą jak mnóstwo rzeczy, które realizujemy w międzyczasie. Ten sprzęt na pewno będzie ze mną na długo”.

Canon - Okiem Eksperta - Mariusz Konopka - Pobierz PDF

W TORBIE

Kompaktowa i wszechstronna kamera o zaawansowanych parametrach

W torbie fotografa

Canon EOS C200

Model został wyposażony w nowoczesną matrycę Super 35 CMOS z systemowym filtrem RGB. Dane rejestrowane przez sensor są w pełni wykorzystywane umożliwiając także Over Sampling do rozdzielczości 2K lub Full HD w 120 kl./s. To pierwszy model serii Cinema EOS, obsługujący format Cinema RAW Light z 15-stopniowym zakresem dynamicznym. Jego przewagą nad standardowym formatem Cinema RAW jest znacznie mniejszy rozmiar plików przy zachowaniu tych samych możliwości edycji koloru.

DUAL PIXEL CMOS AF

Technologię autofokusa, która wykorzystuje dwie fotodiody na piksel w celu uzyskiwania dwóch niezależnych obrazów. W efekcie można używać AF opartego na detekcji fazy. System ma dwa tryby śledzenia twarzy, które automatycznie wykrywają i śledzą wybraną twarz w kadrze lub nadają jej priorytet względem wybranego punktu ostrości.

4-CALOWY DOTYKOWY EKRAN LCD (LM-V1)

Duży ekran dotykowy w połączeniu z niedoścignioną technologią Canon CMOS Dual Pixel AF pozwala jeszcze bardziej precyzyjnie kontrolować ostrość podczas zdjęć. Osoby pracujące samodzielnie mogą zachować kontrolę nad przebiegiem prac - wystarczy dotknąć obiektu w kadrze, aby ustawić ostrość.

WIZJER ELEKTRONICZNY EVF-V70

Wizjer elektroniczny OLED o wysokiej rozdzielczości (1920×1080 px) i szerokiej gamie kolorów, z wieloma elementami regulującymi. Doskonale sprawdza się w jasnych otoczeniach. Wykorzystuje wyjątkowy ekran OLED Full HD doskonale odwzorowujący kolory, a także wbudowane elementy sterujące kamery, które doskonale sprawdzają się w przypadku użytkowników pracujących samodzielnie.

SZEROKA GAMA OBIEKTYWÓW

Kamera jest w pełni kompatybilna z obiektywami fotograficznymi wyposażonymi w bagnet Canon EF oraz EF-S. Daje to użytkownikowi dostęp do ponad 100 najwyższej klasy obiektywów.


Bądź na bieżąco

Zapisz się do Newslettera

SUBSKRYBUJ

Zobacz także