Jak wynika z corocznych badań czytelnictwa, które są przeprowadzane przez Bibliotekę Narodową, polski rynek książki jest w całkiem dobrej kondycji. W księgarniach możemy dziś znaleźć ponad trzy razy więcej tytułów niż dwie dekady temu. Większa konkurencja oznacza jednak konieczność lepszego wyróżnienia tytułu na półce. Jak zrobić to skutecznie? Liczy się odpowiednia okładka i uszlachetnienia książki? A może najważniejszy jest marketing: nazwisko autora/autorki i zdobyte nagrody?
Między innymi takie tematy, w ramach dyskusji odbywającej się pod hasłem „Rozmowy o druku”, poruszali czołowi przedstawiciele polskiej branży książek: Hanna Mirska-Grudzińska, założycielka i redaktor naczelna wydawnictwa Marginesy, Wojciech Hunkiewicz, właściciel Mazowieckiego Centrum Poligrafii, jednej z największych polskich drukarni książek, oraz Michał Młynarczyk, ekspert od profesjonalnego druku małego formatu w Canon Polska.
- Wszystko wzięło się z chęci dialogu - komentuje teraz Michał Młynarczyk. - Obserwując rynek i wsłuchując się w to, co mówią nasi klienci i partnerzy,doszliśmy do wniosku, że w polskiej branży druku książek brakuje przede wszystkim rozmowy. Wydawcy i drukarnie nie zawsze wiedzą, czego mogą oczekiwać od siebie wzajemnie. Canon, jako producent sprzętu drukującego, pełni równie ważną rolę w tym łańcuchu zależności. Musimy trzymać rękę na pulsie, aby wiedzieć, w którą stronę rozwijać naszą ofertę i jakie rozwiązania adresować w przyszłości do drukarń – wyjaśnia.
Canon Polska planuje przeprowadzić więcej podobnych dyskusji, które potem będzie można odsłuchać w ramach podcastów „Rozmowy o druku”. - Chcemy lepiej poznać oczekiwania różnych rynków, dostawców i klientów. Istotne jest, aby wspólnie wypracowywać wydajne, oszczędne i funkcjonalne rozwiązania dla różnych gatunków druku – mówi Michał Młynarczyk.
Kilka tematów w jednym podcaście
Pierwszy podcast został podzielony na trzy części. W pierwszej z nich goście zastanawiają się nad kondycją polskiego rynku książki. Czy rzeczywiście możemy mówić o wyraźnym stałym trendzie wzrostu czytelnictwa w naszym kraju? Pojawia się też odpowiedź na pytanie, czy rosnąca popularność audiobooków to konkurencja czy wsparcie dla tradycyjnej książki.
Druga część poświęcona jest składnikom sukcesu promocji książki. Treść, okładka, promocja, nazwisko autora - wszystko to może mieć znaczenie. Eksperci wskazują, co tak naprawdę sprawia, że czytelnik chętnie bierze książkę do ręki.
Trzecia część, „Offset czy druk cyfrowy", to próba odpowiedzi na pytanie, które od lat prowokuje dyskusje w świecie poligrafii. Zwolennicy technik offsetowych doceniają niższy koszt produkcji przy większych nakładach. Z kolei orędownicy druku cyfrowego twierdzą, że tylko techniki cyfrowe w obecnych czasach umożliwiają efektywny wydruk różnego rodzaju produktów w nakładzie już od jednej sztuki. A jak to wygląda na rynku książki?
Podcast można bezpłatnie odsłuchać na stronie:
https://www.canon.pl/business/insights/articles/rozmowy-o-druku/