Platformy VOD, usługi telekomunikacyjne, oprogramowanie komputerowe, platformy muzyczne, prenumeraty prasowe oraz książkowe – to usługi w formie subskrypcji, z których najczęściej korzystają Polacy. Zdecydowanie najbardziej kojarzonymi usługami subskrypcyjnymi są w Polsce serwisy streamingowe (m.in. Netflix czy Spotify). Tymczasem trend ten znacznie się rozrasta i dotyczy różnych sfer życia. W formie cyklicznych płatności wykupujemy dostęp do audiobooków, pakiety medyczne czy zajęcia sportowe. I choć większość z tych usług dotyczy kwestii spędzania czasu wolnego, także w biznesie model subskrypcyjny liczy się coraz bardziej.
Oprogramowanie coraz częściej w chmurze
Przełomową datą w historii subskrypcji usług biznesowych był rok 2000, kiedy na rynek wszedł Salesforce - pierwszy usługodawca oferujący chmurowy dostęp do oprogramowania. Dziś technologie chmurowe są dużo bardziej rozwinięte, a kupowanie dostępu do programów (a nie ich fizycznych nośników) stało się standardem. Także w branży druku. Taki model na tym rynku wykorzystuje z powodzeniem firma Canon.
– W formie subskrypcyjnej oferujemy między innymi nasze flagowe oprogramowanie uniFLOW Online – mówi Dariusz Szwed, MPS Business Development Manager w Canon Polska. – To zaawansowany system do zarządzania drukiem i skanowaniem w firmie, umożliwiający wygodne sterowanie dostępem do urządzeń, przejrzyste zarządzanie kosztami druku i serwera, a przede wszystkim możliwość wykonywania wydruków bezpośrednio z chmury. Co więcej, nowe wersje oprogramowania są w stanie automatycznie rozpoznawać dane, czyli poznać rodzaj dokumentu, odczytać kluczowe informacje, a następnie umieścić je w odpowiednim kontekście – dodaje Dariusz Szwed.
Jak przekonuje ekspert Canon Polska, elastyczna forma comiesięcznej subskrypcji zapewnia wygodę dostępu do oprogramowania oraz nie wymaga ponoszenia zwiększonych jednorazowych wydatków. Eliminuje także konieczność inwestowania w osobne firmowe serwery.
Profesjonalna poligrafia także korzysta z subskrypcji
Możliwość korzystania z subskrypcji w ostatnich latach rozszerzyła się również na wielkoformatowy segment rynku poligraficznego. Jak przekonuje Tomasz Miękus, Product Manager w Canon Polska, zdecydowanie wzrasta zainteresowanie subskrypcyjnym modelem profesjonalnych usług druku. – Subskrypcja jest w tym kontekście rozumiana bardzo szeroko i dotyczy zarówno dzierżawy urządzenia, na przykład plotera wielkoformatowego, jak i dodatkowych usług: szkolenia pracowników, bieżącego uzupełniania mediów eksploatacyjnych oraz dostępu do oprogramowania nadzorującego proces druku. To nie tylko proste i wygodne, ale przede wszystkim bezpieczne finansowo rozwiązanie dla przedsiębiorców, którzy kapitał obrotowy wolą przeznaczyć na pozyskiwanie klientów, a nie na zakup systemów drukujących – wyjaśnia Tomasz Miękus.
Przykładowym rozwiązaniem, wyraźnie wspierającym dostawców usług druku, jest oprogramowanie do druku produkcyjnego PRISMAprepare Go. To narzędzie służące do zlecania zadań i przygotowywania plików, dzięki któremu unika się problemów z nieprawidłowym lub nieokreślonym rozmiarem arkusza, błędnym formatowaniem, krojem pisma, czy rozdzielczością obrazów. Dostęp do PRISMAprepare Go uzyskuje się poprzez specjalny portal wszystkich rozwiązań i narzędzi chmurowych PRISMA. Można więc nie tylko zarządzać drukarnią z dowolnego miejsca, ale też w prosty sposób nadzorować swoją subskrypcję.
Wiele firm korzysta też z możliwości dzierżawy samego urządzenia. To szczególnie interesująca propozycja w przypadku przedsiębiorców, dla których druk nie jest głównym zadaniem, a jedynie środkiem do osiągnięcia celu (na przykład dla biur architektonicznych lub inżynieryjnych). Forma dzierżawy urządzenia gwarantuje im, że w przypadku awarii biuro natychmiast uzyska wsparcie producenta.
Rozwiązanie na miarę przyszłości
Wzrastająca rola usług w modelu subskrypcyjnym to dobra wiadomość dla całego biznesu. Dzięki zmniejszonym kosztom dostępu do urządzeń lub oprogramowania, mniejsze firmy mogą z powodzeniem konkurować z większymi graczami. Subskrypcje wpisują się także w model gospodarki o obiegu zamkniętym. Przeniesienie części usług do świata wirtualnego oznacza mniejszą potrzebę tworzenia fizycznych nośników i opakowań oraz ich transportu. A to dobre wiadomości dla środowiska.
Zdaniem ekspertów Canon, znaczenie roli subskrypcji będzie jeszcze rosnąć. – Coraz więcej klientów rozumie, że w takim modelu zyskuje więcej – wydając mniej pieniędzy, może korzystać z większej liczby narzędzi. Dostęp, a nie posiadanie – to hasło, które z pewnością będzie zwiększać swoją rolę w biznesie, także w branży druku – przekonuje Tomasz Miękus z Canon Polska.