Christian Anderl
Wyraźny obraz i precyzja pracy podczas filmowania
Komercyjny fotograf, filmowiec i Canon Explorer Christian Anderl opowiada o doskonałych parametrach filmowych aparatu EOS 5D Mark IV i o jego przydatności do szybkiego i skutecznego fotografowania za kulisami.
– Ten aparat spełnia wszystkie moje potrzeby. To doskonałe połączenie technologii do pracy w słabym oświetleniu i przyjemnej obsługi. – mówi Christian. Jego entuzjastyczne nastawienie do aparatu EOS 5D Mark IV staje się oczywiste, gdy tylko zaczyna o nim mówić. Rozpoczął swoje długotrwałe użytkowanie serii 5D od filmowania aparatem 5D Mark II i od tego czasu podążał za rozwojem technologicznym firmy Canon.
– Firma Canon wie, czego potrzebują tacy użytkownicy jak ja – mówi. – Gdy już myślę, że udoskonalenie aparatu byłoby niemożliwe, oni tworzą jeszcze lepszy! Poza tym muszę powiedzieć, że to największy skok naprzód do tej pory. To naprawdę doskonały model.
Zdaniem Christiana małe i subtelne zmiany w aparacie EOS 5D Mark IV mają największy wpływ na jego pracę. Na przykład przycisk przełączania autofokusa z tyłu aparatu: nowy element, który umieszczono w miejscu spoczynku kciuka na ekranie LCD. – Moim zdaniem to największa zaleta tego aparatu – zachwyca się Christian. – Wszystkie zdjęcia zza kulis dla zespołu muzycznego wykonywałem z autofokusem, czego nie robiłem nigdy dotąd. Gdy tylko zacząłem, byłem zdumiony. To po prostu działało! Nowa dźwignia AF z tyłu ekranu LCD umożliwiła przełączanie pozycji ostrzenia między punktami wykrytymi przez funkcję wykrywania twarzy. Byłem naprawdę, naprawdę pod wrażeniem.
–Aparat sprawdził się doskonale nawet podczas filmowania w bardzo słabym oświetleniu, gdy myślałem, że nie uda się ustawić ostrości – kontynuuje. Ponadto z punktu widzenia fotografii tryb Dual Pixel RAW też jest niewiarygodny. Jedno zdjęcie naprawdę mi się spodobało, ale brakowało nieco wyostrzenia oczu, jednak skorygowałem to później w oprogramowaniu Canon Digital Photo Professional i ku swemu zdumieniu otrzymałem doskonałe zdjęcie.
– Myślę, że to dopiero początek nowej, fantastycznej rewolucji firmy Canon – dodaje z entuzjazmem. – Nowa, 30-megapikselowa matryca światłoczuła ma zadziwiający zakres dynamiczny, a na bardzo ostrym ekranie LCD aparatu natychmiast widać różnice między zdjęciami.
"Myślę, że to dopiero początek nowej, fantastycznej rewolucji firmy Canon."
Światła, kamera, akcja!
Używając aparatu EOS 5D Mark IV do wykonywania zdjęć i filmów za kulisami, Christian zrozumiał, że to wielkie wyzwanie. Wykonanie obu zadań jednym aparatem było wyzwaniem. – Zwykle korzystałem z dwóch aparatów, jednego do filmowania i drugiego do fotografowania. Jednak w ograniczonej przestrzeni tego planu filmowego byłoby to bardzo trudne, ponieważ obciążenie ograniczałoby moją mobilność. Natychmiast uderzyła mnie przydatność aparatu do fotografowania i filmowania w biegu, gdy szybka reakcja i błyskawiczna regulacja ostrości były naprawdę kluczowe.
– Pierwotnie planowałem tylko portrety członków zespołu, ale zostałem poproszony także o film – wspomina. – W ten sposób stanąłem przed zadaniem wykonania zdjęć i filmów, co było ostateczną próbą.
– Filmowanie i fotografowanie za kulisami jest wyzwaniem. Trzeba robić zdjęcia w szaleńczym tempie, a autofokus naprawdę bardzo w tym pomaga. Po prostu skupiłem się na kadrowaniu, a autofokus wykonywał swoje zadanie. Ta fantastyczna dźwignia przełączania z tyłu aparatu pozwalała ustawiać ostrość w dowolnym miejscu.
Christian używał aparatu z bardzo prostym, ręcznym uchwytem. Ponieważ filmował i fotografował, nie mógł założyć dużej klatki, z której korzystałby, gdyby miał tylko filmować.
– Ten mały uchwyt był doskonały – wspomina. – Odpowiadał mi sposób obsługi w starym aparacie Mark III, ale w aparacie EOS 5D Mark IV sprawa wygląda jeszcze lepiej. Jest lżejszy niż starszy model i ta redukcja masy ma kluczowe znaczenie. Podobnie kolejne nowe rozwiązanie: Wi-Fi.
– Wi-Fi w lustrzance cyfrowej to już nie tylko chwyt marketingowy. Teraz to naprawdę przydatna funkcja. Połączyliśmy aparat z tabletem, aby zdalnie sterować autofokusem, co było niesamowite. Były takie chwile, kiedy skupiałem się na kadrowaniu, a asystent mógł zająć się regulacją ostrości. Mogliśmy wykonywać nasze zadania niezależnie, ale w tym samym czasie. Bez opóźnienia, bez zamieszania. Efekt końcowy był doskonały. Kupiłem aparat EOS 5D Mark III dopiero w zeszłym roku, ponieważ uwielbiałem aparat 5D Mark II, który spełniał wszystkie moje potrzeby. A ten model Mark IV? Wspaniały, chcę go natychmiast. Już złożyłem zamówienie.
"Nowa, 30-megapikselowa matryca światłoczuła ma zadziwiający zakres dynamiczny, a na bardzo ostrym ekranie LCD aparatu natychmiast widać różnice między zdjęciami."
Przemyślenia i wnioski
Oglądając materiały z sesji, Christian natychmiast dostrzegł zalety aparatu EOS 5D Mark IV. – Jako narzędzie do filmowania aparat łączy w sobie wszystkie najlepsze cechy poprzednich dwóch generacji i dodaje filmowanie 4K oraz niewiarygodną paletę narzędzi korekcyjnych do użytku poza studiem, takich jak cyfrowy optymalizator obiektywu, funkcje korekcji aberracji obiektywu i styl obrazów uwzględniający drobne szczegóły. Ponadto tryb Dual Pixel RAW oferuje niewiarygodne możliwości po powrocie do komputera.
– Bardzo podoba mi się autofokus w trybie filmowania. Przypadły mi do gustu także możliwość pracy z dużą czułością ISO i niska ziarnistość. Kolory są realistyczny, a niski poziom szumów przy czułości ISO 6400 jest po prostu niewiarygodny. Wygląda jak piękne ziarno. Efekt jest tak dobry, że można by to uznać za filtr dodany na etapie postprodukcji.
– Nie jestem zaawansowanym technicznie fotografem – podsumowuje – ale to narzędzie w sam raz dla mnie, które działa dokładnie tak, jak chcę. Nigdy nie miałem takiego aparatu, którego mógłbym zacząć używać od razu. Byłem naprawdę smutny, gdy musiałem go oddać.
Ambasadorzy i opowieści
Ulla Lohmann
Ekstremalny test aparatu EOS 5D Mark IV
Poznawanie wytrzymałości i wydajności aparatu EOS 5D Mark IV w trudnych warunkach.
Inspiracje
Zobacz, jak aparat EOS 5D Mark IV spisuje się w rękach profesjonalnych fotografów.