ecom_Comparison_Guide_EOSR5vsR6MarkII_Dec23_3-1_an

PORÓWNANIE APARATÓW EOS R5 I EOS R6 MARK II

Wybierając nowy aparat, chcesz mieć pewność, że podejmujesz właściwą decyzję. Jeśli chodzi o najlepszy aparat do fotografii portretowej, dynamicznej i sportowej, warto porównać aparaty EOS R5 i EOS R6 Mark II. Nasi eksperci opracowali przewodnik porównawczy: Canon EOS R6 Mark II kontra EOS R5, aby ułatwić wybór jednego z nich.




ecom_R5_vs_R6_Image_Quality_Oct23_16x9_an

Porównanie jakości obrazu z aparatów Canon EOS R5 i EOS R6 Mark II: jak dobrze będą wyglądać zdjęcia?

Aparaty EOS R6 Mark II i EOS R5 dają jakość obrazu na niespotykanym dotąd poziomie. Oba aparaty mają procesor obrazu DIGIC X zapewniający redukcję szumów, przetwarzanie obrazu pod kątem ostrości i zaawansowaną korekcję aberracji obiektywu. Ulepszony cyfrowy optymalizator obiektywu (DLO) i automatyczny optymalizator jasności (ALO) zmniejszają wpływ naturalnych zjawisk, a jednocześnie poprawiają zakres dynamiczny. Oba oferują 5-stopniową wbudowaną w korpus stabilizację obrazu (do 8 stopni stabilizacji w przypadku użycia zgodnego obiektywu) do fotografowania z ręki bez użycia statywu. Różnią się liczbą megapikseli. Aparat EOS R6 Mark II ma matrycę 24,2 MP, która zapewnia nie tylko fantastyczne zdjęcia, ale także mniejszy poziom szumów przy słabym oświetleniu. 45-megapikselowa matryca aparatu EOS R5 wyjątkowo dobrze sprawdza się w przypadku rozległych krajobrazów i profesjonalnych wydruków zdjęć z doskonałym bogactwem kolorów i odcieni.

Werdykt: oba aparaty mają stabilizator obrazu i umożliwiają szybkie przetwarzanie obrazu. Matryca o rozdzielczości 24,2 megapiksela w aparacie EOS R6 Mark II cechuje się wysoką jakością i jest szczególnie przydatna przy słabym oświetleniu. Z kolei 45-megapikselowa matryca w aparacie EOS R5 jest przydatna, gdy chcemy tworzyć duże wydruki zdjęć i fotografować krajobrazy.
ecom_R5_vs_R6_Comparison_Video_Oct23_16x9_an

Nagrywanie filmów aparatem Canon EOS R5 i EOS R6 Mark II: jaka jest jakość wideo?

Oba te aparaty mają hybrydowe korpusy i świetnie nadają się zarówno do fotografowania, jak i nagrywania filmów. EOS R5 pozwala nagrywać fantastyczne filmy 8K przy 30 kl./s, 4K przy 120 kl./s i Full HD przy maksymalnie 120 kl./s, natomiast EOS R6 Mark II filmuje w jakości 4K 60p z nadpróbkowaniem obrazu z całej szerokości matrycy przy maksymalnie 60 kl./s i nagrywa filmy Full HD przy maksymalnie 180 kl./s. Aparat EOS R6 Mark II ma nowszą technologię, w tym korekcję efektu „oddychania” przy zmianie punktu ostrości (ang. focus breathing) oraz buforowanie obrazu wideo do 5 sekund przed rozpoczęciem nagrywania. Jednak aparat EOS R5 obsługuje profile CLog 1 i CLog 3 zapewniające większy zakres dynamiczny i umożliwiające bardziej profesjonalne filmowanie, podczas gdy EOS R6 Mark II obsługuje tylko profil CLog 3. Oba aparaty są zgodne z obiektywami VR do produkcji materiałów VR, co pozwala dotrzymać kroku najnowszym trendom w produkcji filmowej.

Werdykt: oba modele zapewniają duże możliwości w zakresie filmowania. Każdy z nich ma innowacyjne funkcje, takie jak stabilizacja obrazu i zgodność z obiektywami VR. EOS R5 nagrywa wideo w rozdzielczości 8K, a EOS R6 Mark II – w jakości 6K RAW. Jednak ten drugi aparat ma korekcję efektu „oddychania” przy zmianie punktu ostrości (ang. focus breathing) i buforowanie obrazu wideo przed rozpoczęciem nagrywania.
ecom_R5_vs_R6_Speed_Oct23_16x9_an

Szybkość aparatów Canon EOS R5 i EOS R6 Mark II: czy pozwalają uchwycić każdy moment?

Aparat bezlusterkowy EOS R5 pozwala rejestrować serie zdjęć z szybkością 12 kl./s w przypadku migawki mechanicznej i 20 kl./s w przypadku migawki elektronicznej. Taką szybkość można utrzymać w przypadku serii do 350 zdjęć w formacie JPEG i 180 zdjęć w formacie RAW, co doskonale sprawdza się w fotografii przyrodniczej, sportowej i dynamicznej. Ten aparat ma również większy bufor, dzięki czemu te szybkości można utrzymać przez dłuższy czas, a to przekłada się na większą liczbę zdjęć w serii. Jednak model EOS R6 Mark II ma większe możliwości. Szybkość serii zdjęć wynosząca 12 kl./s w przypadku migawki mechanicznej pozwala uzyskać ponad 1000 zdjęć w formacie JPEG lub 110 zdjęć w formacie RAW. Z kolei szybkość 40 kl./s w przypadku migawki elektronicznej pozwala uzyskać 190 zdjęć w formacie JPEG lub 75 zdjęć w formacie RAW. Możliwe jest również buforowanie do 0,5 s w trybie serii obrazów RAW przy 30 kl./s, co daje około 191 klatek. Jednak nie ma powodu do obaw – EOS R5 również udostępnia znakomite funkcje profesjonalne, w tym technologię Dual Pixel CMOS AF II, która pozwala ustawić ostrość w mniej niż sekundę.

Werdykt: oba aparaty umożliwiają szybką regulację ostrości i szybkie przetwarzanie. Model EOS R5 pozwala uzyskać do 350 obrazów JPEG w serii zdjęć z szybkością 20 kl./s, podczas gdy EOS R6 Mark II przy oszałamiającej szybkości 40 kl./s pozwala uzyskać ponad 1000 obrazów JPEG w jednej serii. Doskonale sprawdza się przy fotografii dynamicznej, sportowej i przyrodniczej.
ecom_R5_vs_R6_Low_Light_Oct23_16x9_an

Canon EOS R5 i EOS R6 Mark II przy słabym oświetleniu: jak te aparaty radzą sobie, gdy brakuje światła

Porównując modele Canon EOS R5 i R6 Mark II przy słabym oświetleniu, trzeba stwierdzić, że oba aparaty wyprzedzają konkurencję i są wręcz stworzone do pracy w nastrojowych warunkach bez korzystania ze statywu. Oba mają 5-stopniowy stabilizator obrazu w korpusie (w przypadku używania zgodnego obiektywu można uzyskać nawet 8-stopniowa stabilizację), przez co doskonale nadają się do fotografowania przy słabym oświetleniu. EOS R5 może pracować w świetle na poziomie -6 EV przy czułości ISO od 100 do 51 200, podczas gdy EOS R6 Mark II ma matrycę o niższej rozdzielczości, co oznacza większe możliwości fotografowania przy słabym oświetleniu. Ma maksymalną czułość ISO wynoszącą 102 400 i o pół stopnia lepszą wartość ekspozycji wynoszącą -6,5 EV, co oznacza, że może działać w warunkach ciemniejszych niż miejsca oświetlone światłem półksiężyca.

Werdykt: stabilizator obrazu w korpusie umożliwia fotografowanie z ręki przy słabym oświetleniu, jednak aparat EOS R6 Mark II obsługuje ekspozycję na poziomie -6,5 EV i maksymalną czułość ISO 102 400, co go wyróżnia.
ecom_R5_vs_R6_Autofocus_Oct23_16x9_an

Autofokus aparatów Canon EOS R5 i EOS R6 Mark II: możliwości regulacji ostrości w aparacie

Eksperci firmy Canon opracowali najlepszy w branży system Dual Pixel CMOS AF II, który umożliwia szybką i precyzyjną regulację ostrości. Oba aparaty są wyposażone w ten system, dzięki czemu można ustawiać ostrość w czasie krótszym niż sekunda bez utraty jakości obrazu. W aparacie EOS R5 technologia oparta na sztucznej inteligencji rozpoznaje, śledzi i wyostrza obrazy ludzi (w tym oczu, twarzy, głowy i ciała), zwierząt (w tym psów, kotów i ptaków) oraz pojazdów (w tym samochodów i rowerów/motocykli) z 1053 pozycji automatycznych i 5940 wybieranych punktów autofokusu. EOS R6 Mark II ma pod tym względem nieco większe możliwości – może ustawiać ostrość na ludzi (każde oko z osobna, twarz, głowa i ciało), zwierzęta (w tym psy, koty, ptaki i konie) oraz pojazdy (w tym samochody, rowery/motocykle, samoloty i pociągi) z 1053 automatycznych obszarów AF i nieco mniejszej liczby wybieranych pozycji – 4897.

Werdykt: oba aparaty mają najwyższej klasy autofokus z funkcją głębokiego uczenia, który zapewnia pełną ostrość bez utraty jakości. EOS R6 Mark II rozpoznaje więcej obiektów, ale EOS R5 może ustawiać ostrość z większej liczby wybieranych pozycji.
ecom_R5_vs_R6_Battery_Oct23_16x9_an

Użyteczność aparatów Canon EOS R5 i EOS R6 Mark II: od pokręteł sterujących po czas pracy akumulatora

Oba aparaty są podobnej wielkości, przy czym EOS R5 waży 738 g, a EOS R6 Mark II nieco mniej, bo 670 g (z kartą i akumulatorem). EOS R5 jest nieco cięższy, ponieważ ma kilka dodatkowych cech, w tym wizjer elektroniczny o wyższej rozdzielczości, większy ekran dotykowy LCD i wyświetlacz na górnym panelu. Oba modele mają po dwa gniazda kart (EOS R5 ma dwa gniazda na karty dwóch różnych typów: CFexpress i SD, a EOS R6 Mark II ma dwa gniazda na karty SD), co idealnie sprawdza się w przypadku długich sesji filmowania i fotografowania. Jeśli chodzi o akumulatory, EOS R5 pozwala zrobić do 490 zdjęć na jednym ładowaniu, a EOS R6 Mark II – do 760 zdjęć.

Werdykt: oba aparaty są podobnej wielkości, jednak EOS R5 jest nieco cięższy ze względu na dodatkowe cechy, w tym większy ekran dotykowy i więcej elementów sterujących. EOS R6 Mark II pozwala zrobić o kilka zdjęć więcej na jednym ładowaniu.

Podsumowanie porównania aparatów Canon EOS R5 i EOS R6 Mark II

Aparaty EOS R5 i EOS R6 Mark II wyznaczają standard aparatów bezlusterkowych. Takie funkcje jak matryca 45 MP, filmowanie w jakości 8K, dodatkowe elementy sterujące i większy ekran dotykowy sprawiają, że EOS R5 to aparat idealny dla profesjonalnych fotografów i filmowców. Jednak EOS R6 Mark II także ma wyjątkowe możliwości fotograficzne, dzięki którym każdy pasjonat może osiągnąć profesjonalny poziom. W kilku aspektach jest szybszy, lepiej sprawdza się przy słabym oświetleniu i umożliwia filmowanie w jakości UHD 4K, więc nadaje się również do realizacji większości projektów filmowych. Pomimo różnic oba aparaty wykorzystują najnowsze osiągnięcia technologiczne firmy Canon. Obejmuje to oparty na sztucznej inteligencji system autofokusu Dual Pixel CMOS AF II, szybki procesor obrazu DIGIC X i najwyższej klasy 5-stopniowy stabilizator obrazu w korpusie.


Dane techniczne: EOS R5 i EOS R6 Mark II

  EOS R5 EOS R6 Mark II
MP 45 megapikseli 24.2 megapiksela
Maks. szybkość migawki elektronicznej 1/8000s 1/16000s
Liczba klatek na sekundę 20 kl./s w przypadku migawki elektronicznej, 12 kl./s w przypadku migawki mechanicznej 40 kl./s w przypadku migawki elektronicznej, 12 kl./s w przypadku migawki mechanicznej 30 kl./s w trybie serii zdjęć
Filmy 12-bitowy format 8K RAW / 4K/120P 4K/60p z całej szerokości matrycy z nadpróbkowaniem, 6K ProRes RAW, zapis zewnętrzny
Autofokus Autofokus opary na sztucznej inteligencji z funkcją głębokiego uczenia, ze śledzeniem ludzi, zwierząt i pojazdów. 1053 dostępne obszary AF z wyborem automatycznym; wybieranie ręczne: 1-punktowy AF (rozmiar ramki AF można zmienić), 5940 pozycji w przypadku zdjęć, 4500 pozycji w przypadku filmów Autofokus opary na sztucznej inteligencji z funkcją głębokiego uczenia, ze śledzeniem ludzi, zwierząt i pojazdów. 1053 dostępne obszary AF z wyborem automatycznym; wybieranie ręczne: 1-punktowy AF (rozmiar ramki AF można zmienić), 4897 pozycji w przypadku zdjęć / 4067 pozycji w przypadku filmów
Stabilizacja obrazu Nawet 8-stopniowa stabilizacja obrazu 5-osiowy stabilizator obrazu w korpusie Nawet 8-stopniowa stabilizacja obrazu 5-osiowy stabilizator obrazu w korpusie
ISO 100–51 200 100–102 400
Łączność Wi-Fi / Bluetooth Wi-Fi / Bluetooth
Specjalne funkcje Sekwencja nastaw ostrości (focus stacking) IBIS High Resolution (402 MP) Sekwencja nastaw ostrości (focus stacking) Wielofunkcyjna gorąca stopka i dodatkowe funkcje wspomagania filmowania (fałszywe kolory, wspomaganie ostrości, korekcja efektu „oddychania” przy zmianie punktu ostrości)
Procesor obrazu Procesor Digic X Procesor Digic X
Wykrywanie obiektów Lewe/prawe oko, twarz, głowa, ciało, psy, koty, ptaki, konie, samochody, rowery/motocykle, samoloty i pociągi Oczy, twarz, głowa, ciało, psy, koty, ptaki, samochody i rowery/motocykle
Weinig licht -6 EV -6,5 EV (ciemniej niż w noc z półksiężycem)
Sterowanie Pokrętło główne
Pokrętło szybkiej kontroli 1
Pokrętło szybkiej kontroli 2
Multi-sterownik AF
Wyświetlacz na górnym panelu
Pokrętło główne
Pokrętło szybkiej kontroli 1
Pokrętło szybkiej kontroli 2
Multi-sterownik AF
Ekran dotykowy 8 cm / 3,15 cala LCD 2,1 mln punktów 7,5 cm / 3 cale LCD 1,62 mln punktów
Elektroniczny wizjer 0,5 cala OLED 5,76 mln punktów OLED 3,69 mln punktów
Masa (z akumulatorem i kartą) ROZMIAR 738 g 138,0 × 97,5 × 88,0 mm 670 g 138,4 × 98,4 × 88,4 mm
Gniazda kart Dwa gniazda kart 1 gniazdo CFexpress 1 gniazdo UHS-II SD Dwa gniazda kart 2 gniazda UHS-II SD
Żywotność akumulatora LP-E6NH, maks. 490 zdjęć (wyświetlacz LCD w trybie oszczędzania energii) Ładowanie przez USB za pomocą PD-E1 LP-E6NH Maks. 760 zdjęć (wyświetlacz LCD w trybie oszczędzania energii) Ładowanie przez USB za pomocą PD-E1
Typy Portret, ulica, sport, krajobraz Portret, ulica, sport, wydarzenia