Co zrobić, gdy na zdjęciu nie są odwzorowywane naturalne kolory

FAQ ID: 8200516000

Data wydania: 31 marca 2009

Rozwiązanie:

Czasami obiekt (osoba lub przedmiot) fotografowany w świetle jarzeniówek nabiera odcienia niebieskiego, a fotografowany w świetle zwykłych żarówek — odcienia czerwonego.
Oba rodzaje światła mają swoje „temperatury kolorów” i obserwowane zjawisko wynika właśnie z różnicy tych temperatur.


Uwaga
  • Domyślnie w aparacie jest włączona opcja [Auto] (Automatycznie) ().
  • W poniższym przykładzie wyjaśniono sposób określania ustawień balansu bieli, jeśli ustawienia tej funkcji mają wartości domyślne.
  • Jeśli w ustawieniu [Shooting Mode] (Tryb fotografowania) zaznaczono opcję [Auto] (Automatycznie) (), nie można samodzielnie wprowadzić wartości ustawienia [White Balance] (Balans bieli).
  • Ustawienia [White Balance] (Balans bieli) nie można również modyfikować w sytuacji, gdy zaznaczono opcję [Sepia] () lub [B/W] (Czerń i biel) () w ustawieniu My Colors (Moje kolory).
  • Jeśli w ustawieniu [White Balance] (Balans bieli) wprowadzono jakiekolwiek zmiany, zaleca się, aby po wykonaniu zdjęcia przywrócić opcję [Auto] (Automatycznie) ().

Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle jarzeniowym.

Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle żarówki.

Aparaty cyfrowe są wyposażone w funkcję korekcji kolorów umożliwiającą wierne odtworzenie faktycznych kolorów fotografowanych obiektów. Funkcja ta nosi nazwę „balansu bieli”.
Funkcja balansu bieli jest automatycznie włączana przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) (). Może się jednak zdarzyć, że w warunkach oświetleniowych, w jakich wykonano powyższe zdjęcia, nie da się uzyskać naturalnych barw.
W razie problemów z odzwierciedleniem rzeczywistego tonu kolorów należy skorzystać ze sposobów opisanych poniżej.

Fotografowanie z włączonymi gotowymi ustawieniami funkcji balansu bieli w aparacie

Aparat jest wyposażony w opcje [White Balance] (Balans bieli) przystosowane do różnych warunków robienia zdjęć.
Poniżej opisano sposób wybierania ustawień balansu bieli optymalnych dla konkretnych warunków.

1. Naciśnij przycisk <Power> (Zasilanie) na aparacie.

2. Naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().

3. Zostanie wyświetlony poniższy ekran.

Za pomocą <przycisków kierunkowych> górnego i dolnego zaznacz ustawienie [Auto] (Automatycznie) ().

4. Wybierz ustawienie funkcji [White Balance] (Balans bieli) optymalne dla istniejących warunków fotografowania.

Za pomocą <przycisków kierunkowych> lewego i prawego zaznacz tryb funkcji [White Balance] (Balans bieli), który chcesz uaktywnić (w opisywanym przykładzie zaznaczono opcję [Fluorescent] (Świetlówki) ()).
Aby zatwierdzić wybór, naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().

5. Wyceluj kamerę na obiekt i zrób zdjęcie.

Włączenie funkcji balansu bieli pozwala odtworzyć naturalny ton kolorów, co widać na ilustracji poniżej.

Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle jarzeniowym.

Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Fluorescent] (Świetlówki) () w świetle jarzeniowym.

W tabeli poniżej zestawiono opcje ustawienia [White Balance] (Balans bieli) optymalne dla różnych warunków fotografowania.

Ikona[Balans bieli]Warunki fotografowania
AutomatycznieAutomatyczne dobieranie balansu bieli dla wykrytych warunków otoczenia.
Słoneczny dzieńDobra pogoda, zdjęcia robione na zewnątrz
Pochmurny dzieńDuże i średnie zachmurzenie oraz zmierzch
ŻarówkiTradycyjne żarówki wolframowe (emitujące fale o 3 długościach)
ŚwietlówkiŚwietlówki o ciepłym (w tym świetlówki trójpasmowe) lub zimnym odcieniu bieli
Świetlówki HŚwietlówki o barwie światła dziennego (w tym trójpasmowe)
Zdjęcia podwodne (Underwater)Dobór balansu bieli optymalny dla zdjęć wykonywanych pod wodą. Redukcja tonów niebieskich mająca zapewnić oddanie naturalnych, żywych odcieni.
Nastawa własnaUmożliwia ręczne ustawienie funkcji balansu bieli.

Fotografowanie z niestandardowymi nastawami balansu bieli

W warunkach, gdy oświetlenie pochodzi z kilku różnych źródeł światła naturalnego i zewnętrznego albo jednocześnie z żarówek i świetlówek, pełna korekcja kolorów może okazać się niemożliwa nawet przy włączonych standardowych ustawieniach balansu bieli.
W takich sytuacjach należy z wyprzedzeniem odczytać wskazania balansu bieli, po czym ustawić ustalony w ten sposób kolor jako standardowy odcień bieli dla wykonywanych zdjęć.
Umożliwi to korygowanie kolorów w sposób nieosiągalny przy automatycznym ani predefiniowanym ustawieniu funkcji balansu bieli.
W tym punkcie opisano metodę ustalania wzorcowego odcienia bieli za pomocą kartki białego papieru.

1. Naciśnij przycisk <Power> (Zasilanie) na aparacie.

2. Naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().

3. Zostanie wyświetlony poniższy ekran.

Za pomocą <przycisków kierunkowych> górnego i dolnego zaznacz ustawienie [Auto] (Automatycznie) ().

4. Za pomocą <przycisków kierunkowych> lewego i prawego zaznacz opcję [Custom] (Nastawa własna) ().

5. Skieruj aparat na białą kartkę papieru lub kawałek materiału oświetlony tym samym źródłem światła co ujęcie, które chcesz sfotografować.

Obiekt powinien wypełnić cały ekran. Naciśnij przycisk <DISP.> (), aby uzyskać odczyt wzorcowy dla funkcji balansu bieli.
Po dokonaniu odczytu wzorcowego naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().


UWAGA
  • Białym obiektem może być dowolna biała część notebooka albo fragment papieru do drukarki.
  • Po wprowadzeniu w aparacie odczytanych ustawień balansu bieli zmieni się odcień koloru na ekranie.


6. Wyceluj kamerę na obiekt i zrób zdjęcie.

Gdy przed wykonaniem zdjęcia zostanie ustawiony niestandardowy balans bieli odpowiadający konkretnym warunkom, istnieje możliwość uzyskania naturalnych odcieni kolorów niezależnie od użytych źródeł światła. Widać to na ilustracji poniżej.

Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle jarzeniowym.

Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Fluorescent] (Świetlówki) () w świetle jarzeniowym.

Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Custom] (Nastawa własna) () w świetle jarzeniowym.


UWAGA
  • Zalecamy, aby podczas odczytywania wzorcowych danych balansu bieli ustawić domyślną kompensację ekspozycji +/- 0. W razie nieuzyskania optymalnej ekspozycji (obraz jest całkowicie czarny lub biały) odczytane wzorcowe dane balansu bieli mogą okazać się błędne.
  • Podczas dokonywania wzorcowego odczytu balansu bieli z bliskiej odległości przy włączonej lampie błyskowej uzyskana ekspozycja może być błędna. Po odczytaniu danych wzorcowych należy koniecznie sprawdzić, czy otrzymany balans kolorów jest poprawny. Jeśli nie, należy zwiększyć odległość między aparatem a fotografowanym białym obiektem wzorcowym i ponownie wykonać zdjęcie.
  • Ponieważ w trybie Panorama nie można odczytać danych dotyczących balansu bieli, przed rozpoczęciem fotografowania należy ustawić odpowiedni balans bieli w innym trybie.
  • Dane balansu bieli są przechowywane nawet po wyłączeniu aparatu.
  • Zdjęcia należy robić z zachowaniem tych samych ustawień, przy jakich zostały odczytane parametry balansu bieli. W przypadku zmiany ustawień wybrany balans bieli może okazać się nieoptymalny. W szczególności nie należy zmieniać ustawień takich jak [ISO Speed] (Czułość ISO) i [Flash] (Lampa błyskowa)*.

* Lampa błyskowa: Zaleca się, aby w ustawieniu [Flash] (Lampa błyskowa) zaznaczyć opcję [On] (Wł.) () lub [Off] (Wył.) (). Jeśli przy ustawionym trybie [Auto] (Automatycznie) () lampa zostanie uaktywniona podczas odczytywania parametrów balansu bieli, należy z niej także korzystać podczas robienia zdjęć.

Odpowiednie modele

  • PowerShot D10

      Czy ten artykuł zawierał odpowiedź na pytanie?