FAQ ID: 8200516000
Data wydania: 31 marca 2009
Czasami obiekt (osoba lub przedmiot) fotografowany w świetle jarzeniówek nabiera odcienia niebieskiego, a fotografowany w świetle zwykłych żarówek — odcienia czerwonego.
Oba rodzaje światła mają swoje „temperatury kolorów” i obserwowane zjawisko wynika właśnie z różnicy tych temperatur.
Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle jarzeniowym.
Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle żarówki.
Aparaty cyfrowe są wyposażone w funkcję korekcji kolorów umożliwiającą wierne odtworzenie faktycznych kolorów fotografowanych obiektów. Funkcja ta nosi nazwę „balansu bieli”.
Funkcja balansu bieli jest automatycznie włączana przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) (). Może się jednak zdarzyć, że w warunkach oświetleniowych, w jakich wykonano powyższe zdjęcia, nie da się uzyskać naturalnych barw.
W razie problemów z odzwierciedleniem rzeczywistego tonu kolorów należy skorzystać ze sposobów opisanych poniżej.
1. Naciśnij przycisk <Power> (Zasilanie) na aparacie.
2. Naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().
3. Zostanie wyświetlony poniższy ekran.
Za pomocą <przycisków kierunkowych> górnego i dolnego zaznacz ustawienie [Auto] (Automatycznie) ().
4. Wybierz ustawienie funkcji [White Balance] (Balans bieli) optymalne dla istniejących warunków fotografowania.
Za pomocą <przycisków kierunkowych> lewego i prawego zaznacz tryb funkcji [White Balance] (Balans bieli), który chcesz uaktywnić (w opisywanym przykładzie zaznaczono opcję [Fluorescent] (Świetlówki) ()).
Aby zatwierdzić wybór, naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().
5. Wyceluj kamerę na obiekt i zrób zdjęcie.
Włączenie funkcji balansu bieli pozwala odtworzyć naturalny ton kolorów, co widać na ilustracji poniżej.
Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle jarzeniowym.
Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Fluorescent] (Świetlówki) () w świetle jarzeniowym.
W tabeli poniżej zestawiono opcje ustawienia [White Balance] (Balans bieli) optymalne dla różnych warunków fotografowania.
Ikona | [Balans bieli] | Warunki fotografowania |
![]() | Automatycznie | Automatyczne dobieranie balansu bieli dla wykrytych warunków otoczenia. |
![]() | Słoneczny dzień | Dobra pogoda, zdjęcia robione na zewnątrz |
![]() | Pochmurny dzień | Duże i średnie zachmurzenie oraz zmierzch |
![]() | Żarówki | Tradycyjne żarówki wolframowe (emitujące fale o 3 długościach) |
![]() | Świetlówki | Świetlówki o ciepłym (w tym świetlówki trójpasmowe) lub zimnym odcieniu bieli |
![]() | Świetlówki H | Świetlówki o barwie światła dziennego (w tym trójpasmowe) |
![]() | Zdjęcia podwodne (Underwater) | Dobór balansu bieli optymalny dla zdjęć wykonywanych pod wodą. Redukcja tonów niebieskich mająca zapewnić oddanie naturalnych, żywych odcieni. |
![]() | Nastawa własna | Umożliwia ręczne ustawienie funkcji balansu bieli. |
1. Naciśnij przycisk <Power> (Zasilanie) na aparacie.
2. Naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().
3. Zostanie wyświetlony poniższy ekran.
Za pomocą <przycisków kierunkowych> górnego i dolnego zaznacz ustawienie [Auto] (Automatycznie) ().
4. Za pomocą <przycisków kierunkowych> lewego i prawego zaznacz opcję [Custom] (Nastawa własna) ().
5. Skieruj aparat na białą kartkę papieru lub kawałek materiału oświetlony tym samym źródłem światła co ujęcie, które chcesz sfotografować.
Obiekt powinien wypełnić cały ekran. Naciśnij przycisk <DISP.> (), aby uzyskać odczyt wzorcowy dla funkcji balansu bieli.
Po dokonaniu odczytu wzorcowego naciśnij przycisk <FUNC./SET> ().
6. Wyceluj kamerę na obiekt i zrób zdjęcie.
Gdy przed wykonaniem zdjęcia zostanie ustawiony niestandardowy balans bieli odpowiadający konkretnym warunkom, istnieje możliwość uzyskania naturalnych odcieni kolorów niezależnie od użytych źródeł światła. Widać to na ilustracji poniżej.
Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Auto] (Automatycznie) () w świetle jarzeniowym.
Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Fluorescent] (Świetlówki) () w świetle jarzeniowym.
Zdjęcie wykonane przy ustawieniu [Custom] (Nastawa własna) () w świetle jarzeniowym.