Więcej niż słowa: powstawanie wystawy World Unseen

3 min
A visually impaired woman in a brown jacket with short, grey curly hair uses her hands to read the braille content of an exhibition information plinth.

Po raz pierwszy poczułem się, że mam dostęp do czegoś, co ludzie widzący uważają za normalne”

World Unseen ukazuje potęgę obrazu. Jest to działanie, które ma zapewniać dostęp do świata wizualnego poprzez immersyjne, wielozmysłowe doświadczenia. Pierwszym przykładem jest premierowe wydarzenie przeznaczone dla osób niewidomych i niedowidzących. W kultowym londyńskim Somerset House w dniach 5–7 kwietnia powitaliśmy ponad 1100 odwiedzających w naszej przestrzeni integracyjnej.

Ta zorganizowana we współpracy z RNIB „wystawa fotograficzna, której nie trzeba oglądać” obejmowała serię przejmujących zdjęć zrobionych przez znanych na całym świecie fotografów, druk warstwowy, opisy dźwiękowe, pejzaże dźwiękowe i opisy w alfabecie Braille'a. Każdy obraz był również dostępny z ekranami symulującymi różne wady wzroku – od jaskry po retinopatię cukrzycową. Dzięki temu osoby widzące mogły zobaczyć i zrozumieć z czym osoby niedowidzące muszą sobie radzić na co dzień.

Niektórzy z naszych gości podzielili się bardzo osobistymi wrażeniami z udziału w takim przedsięwzięciu.

World Unseen

Możliwość zanurzenia się w czymś, co wcześniej było niedostępne, to niesamowite uczucie”

A close up of a flatbed printer producing braille content

To naprawdę uniwersalny projekt

Zdjęcia mogą wywoływać emocje i opowiadać historie wykraczające poza to, co można wyrazić słowami. Uważamy, że jest to forma, która powinna być dostępna dla każdego.

Nasza technologia druku warstwowego, łącząca flagową serię ploterów płaskich Arizona z innowacyjnym oprogramowaniem PRISMAelevate XL, umożliwia przekształcanie obrazów w coś bardziej namacalnego i przystępnego, zmieniając wrażenia wizualne w immersyjne i dotykowe.

Ta wystawa powinna być prezentowana także w innych galeriach

A series of three images shows the progression of the elevated printing process. Two stages of printing on a flatbed printer are shown, followed by a hand feeling the texture of the final printed image. The image being printed features a rhino being protected by two armed men.
WU_BTS 5
WU_BTS 3
A fourth image in this block shows the print service provider from Prosign holding another example of an elevated print. He is pointing at the raised texture.

Te możliwości miały kluczowe znaczenie dla realizacji wystawy, ale nie mniej ważna była zakulisowa współpraca.

Uczestniczyli w niej nasi przyjaciele i eksperci ds. ułatwiania dostępu do informacji, czyli CBB Netherlands, wskazujący nam obszary zdjęć, które powinny być wypukłe, aby przekaz i opowiadana historia zyskały na wymowie. Zespół z Prosign wykorzystał swoją ogromną wiedzę do stworzenia wydruków wypukłych, brajlowskich i symulujących wady wzroku, a nasz partner RNIB zapewnił wiedzę, wyjątkowe wsparcie i pasję, pomagając urzeczywistnić wizję World Unseen.

Wystawa World Unseen otworzyła świat fotografii i umożliwiła większej liczbie osób niewidomych i niedowidzących przeżywanie emocjonujących opowieści i fizyczny kontakt z tymi kultowymi zdjęciami. Jako osoba wykorzystująca Braille'a bardzo cieszę się ze współpracy z firmą Canon w promowaniu możliwości druku warstwowego i możliwości sprawdzenia w działaniu, jak technologia może zwiększyć dostępność sztuki dla osób z wadami wzroku”

Odwiedź naszą wystawę online, aby poznać historie związane ze zdjęciami i samodzielnie doświadczyć wystawy World Unseen.

Powiązane